peltinen imusarjantiiviste

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kauko-63, 12.6.2010.

  1. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    miten tiiviit tollaset voi olla kun menin sellaset tilaamaan? tein tohon ite tiivisteet bilteman tiiviste materiaalista,oli ihan laadukkaan olosta kamaa mutta kuumuutta ei kestäny siitä kohtaa missä on se imusarjan lämmitys kanava ja pakokaasut tulee imusarjaan,siitä kohtaa on nyt palanut ja ikävästi säksättää kone,tollaset peltiset kyllä kestää kuumaa mutta miten on tiiveyden kanssa?tuntuu jotenkin hullulta että pelti tiivistäisi imusarjan ja kannen välissä,niissä on kyllä joku v-kirjaimen mallinen vekki joka kai sitte lytistyessään tekee siitä tiiviin,tai näin olen ainakin ymmärtänyt :odroll: ja miten kireelle tollanen täytyy vetää että ois parhaimmillaan?miten olette peltisten imusarjan tiivisteiden kanssa pärjänny?
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    Tiivistävät loistavasti ja kestävät hyvin, ovat yleensä tarkoitettu asennettavaksi tarkoitukseen sopivan liiman kera!
     
  3. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    mikähän sellanen liima sit olis mikä kestäs tollasia lämpötiloja?
     
  4. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    niin ja mistä lämpötiloista puhutaan kun pyöritään siinä pakoaukon ympärillä? 500 astetta :odroll:
     
  5. Aako

    Aako 1st gear

    Ei siinä kauheita lämpöjä ole, kyllä siinä kestää ihan hyvälaatuinen moottorintiiviste sikikon
     
  6. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    mulla ois sellasta bilteman punaista moottorisilikonia lämmönkestoksi luvataan +310 celsiusta,riittääköhän se?
     
  7. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Ihan hyvin riittää imusarjassa. Itse olen laittanut plastic paddingin punaista tiivistemassaa jopa pakosarjan tiivisteisiin ja hyvin on pitäny.
     
  8. mummo

    mummo 1st gear

    Kyllähän tuo ihan tavallinen laadukas moottorisilikoni kestää. Esim. Fel Pron peltisessä tiivisteessä tulee mukana pieni tuubi jonkinsortin silikoonia. Olen ite kyllä kasauksessa aina laittanu suhteellisen reilusti tiivistysainetta tiivisteen molemmin puolin. Etenkin vesikanavien kohdat olis hyvä tiivistää kunnolla.
     
  9. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    vaikka tässä nyt imusarjasta puhutaankin niin siinä on myös se yksi pakokanavakin joka käy yhtä kuumana kuin pakosarja,se on kylläkin tulpattu jengatapeilla siitä kohtaa mihin kaasari tulee eli siihen asti tulee tulikuumia pakokaasuja,ja tulppauksen takia sinne varmaan muodostuu jonkinlainen painekkin,eli kyllä se aika kuumana käy.
     
  10. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Kyllähän noita peltitiivareita käytetään ilman tiivistesilikooneja esim pakosarjoissa, turbon laipoissa, egr-liitoksissa ym. Eli ei välttämättä tarvi ainakaan pakopuolella puuhatahnaa.
     
  11. VesQ

    VesQ 1st gear

    Itseasiassa monissa uudemmissa ei ole tiivistettä lainkaan pakopuolella, ahtimen, kattien, pakosarjan yms liitoksissa. Koneistetut suorat ja puhtaat pinnat vastakkain niin mistäs se vuotaisi.

    Kerran aukaistuna sitten veteleekin osat sen hiuskarvan verran että jotain mömmöä täytyy laittaa väliin

    Peltitivarit pitää kyllä hyvin mutta on vaan perinteisiä tarkempia että pinnat on suoria ja puhtaita eikä mitään isoja naarmuja kärsi olla

    Monasti kertakäyttöisiä kun se kantti oikenee kun kiristää
     
  12. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    kyllähän tossa sileät koneistetut pinnat on vastakkain ja vieläkun se vekki puristuu kasaan niin kyllähän se joka kohdasta kiinni on,eniten arveluttaakin se imusarjanlämmitys kanava joka on tulpattu ja pakokaasut ei pääse kiertoon kuten on suunniteltu vaan stoppaa siihen jengatapilla tehtyyn tulppaukseen niin tekeeköhän se paineen sinne ja peltinen tiiviste ei ole riittävän tiivis enää siinä vaiheessa ja alkaa taas vuotamaan? toisaalta mäntä kun on ylöspäin tulossa ja työntää pakokaasuja pois niin kyllähän pakoventtiili on sillon auki ja pakokaasut ainakin suurimmaksi osaksi menee pakosarjaan mutta joku pieni osa menee kuitenkin imusarjan lämmityskanavaan,en sitte tiedä tekeekö se sinne painetta miten paljon :odroll: huomenna ne kiinni laitan ja kai se sitte selviää.
     
  13. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    olin tossa tallissa touhuumassa ja tuli laitettua sellasta punasta moottorisilikonia kansien ja imusarjan tiivistys pinnoile ja lämmönkestävyydeksi luvataan +310 astetta,kai se riittää? antaa kuivua siihen ja huomenna laitan ne peltiset tiivisteet kiinni ja tiivisteiden molemmilla puolilla on silikonit niin kyllä se varmaan aika tiivis on,kunhan vaan ne silikonit kestäs.
     
  14. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    no nyt on sitte uudet tiivisteet paikallaan ja koeajo tehty, se häiritsevä säksätys on pois ja vaikutti hyvältä,täytyy toivoa että silikonit mitkä sinne väliin laitoin kestää siellä ja pysyy tiiviinä,kiristin ensin kohtuudella ja koeajon jälkeen jälkikiristys ja vielä meni vähä muttei vieläkään ole hullun tiukalla,pitää vielä varmaan seurailla pulttien kireyksiä jos tiiviste vielä painuu kasaan,ja sitä mukaa kiristää lisää jos tarvii.
     
  15. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Niin, yleensä kai se tiiviste asennetaan silikoneineen yhdellä kertaa, ilman että venttaillaan kuivumista.
    Hirveästi ei sitä silikonia kannata laittaa, koska sehän pursuu. Laittaa mieluummin riittävästi ja huolellisesti ja tasaisesti. Nämä purseet vesi- palo- tai öljytilassa eivät välttämättä harmia aiheuta, mutta ei ne sinne kuulukkaan.
    Ei sinne imukanavaan hirveää painetta tule kun huolehdit, että toisessa pakosarjassa oleva läppä (joka kiinni ollessaan ohjaa kaasua imusarjaan) toimii tai on tehty jäykäksi auki asentoon kesäautossa.

    Mulle on kerrottu, että uutena esim. Moparin koneisiin ei laitettu ollenkaan pakosarjan tiivistettä. uudet tasossa olevat koneistetut pinnat, niin ne ei tarvitse tiivistettä mutta kun kone on kerran lämmennyt ja pakosarja irroitettu, ei se enää pidä ilman tiivistettä.
     

Kerro tästä muillekin!