4x4 chevrolet pick-up akselit, rakenteet ja mallit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Jouskari, 24.6.2010.

  1. Jouskari

    Jouskari 1st gear

    Mistä löytäisin koosteen miten nuo eri kokoiset mallit menee ja mitä eroja niissä on?
    Osahan on suomessa rekattu pakettiautoiksi ja osa on kevytkuorma-autoja.
    Mitä eroja näissä on alustoissa ja voiman siirrossa?

    Nyt siis tietoa hakusessa näistä Chevroletin 4x4 alustaiset lava-autoista vuosilta ; arvio 75-87. (eli ne vielä päältä peltisen näköiset autot joissa oli päällekäin lamput )

    Fordin pickupeista löytyi wikipediasta paljon, mutta chevrolettia en sitten löytänyt yhtä hyvänä selostuksena..
     
  2. ahonkivi

    ahonkivi 1st gear

    Tuolta voi löytää jotain:
    http://www.chuckschevytruckpages.com/

    Mutta karkeasti menee yleensä niin, että 10 / 1500 sarja: pyörät kuudella pultilla ja menee pakuksi. 20 ja 30 sarjat menee yleensä kuorkeiksi ja pyörät on kaheksalla pultilla, mutta ainakin tosta seuraavaa korimallia on myös 2500:sta kuusipulttisena ja pakupainoilla.
    Runkojen eroista en tiedä, mutta olettaisin eroja olevan.
    Alkupään malleissa akseleina oli pääasiassa: 10-sarja: 10b 8.5" takana ja dana 44 edessä, 20-sarja: 14b FF ja d44 HD, 30-sarja: 14b FF ja d60.
    Myöhemmin seitkyluvun lopulla d44 vaihtui 10b 8.5 tuumaseksi. Ja 20-sarjassa 14b FF muuttu 14b SF:ksi
    Lisäksi joistain 30 sarjasista taitaa löytyä isoja danoja (70 tai 80) takaa, ilmeisesti joissain paripyörällisissä.
    Nämä nyt ulkomuistista eli voin muistaa jotain väärinkin, mutta paremmin tietävät korjatkoon.
     
  3. JanneB

    JanneB Gearhead

    Seiskytluvun 5/10/1500 sarjan takaakseli oli 12-pulttinen
    Ja 80 ja uudemmissa edessä ja takana 10-pulttiset. Seiskutluvun lopulla edessä saattoi olla kumpi vaan.

    30-sarjan etuakseli on Dana 60, ja sitä ei saanut kevyempiin koskaan.
     
  4. Jouskari

    Jouskari 1st gear

    Saakohan tämmöistä Chevyn 4'4 pick uppia sitten jälkeenpäin rekisteröityä kevytkuorma-autoksi jos nyt on pakettiauto?
    Kun osa tosiaan on kevyt kuormuja ja osa pakuja, vaikea uskoa että painoissa on kovasti suurta eroa. Kantavuus on sitten tietystä voinut olla suurellakin erolla..
     
  5. ahonkivi

    ahonkivi 1st gear

    Kokonaispainon mukaanhan tuo kuormuri/paku homma meneekin. Omapainoissahan ei kauheesti olekkaan eroja.
    1/2 tonnista ei saa kuoma-autoksi.
     

Kerro tästä muillekin!