Se helevetin ooppeli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Bandicoot, 11.2.2007.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    tähän yhdyn kyllä, koska itellä käyttiksenä ja "emännän" autona -91:nen oomega 8-tappisella 2-litraisella ja ainoa tekninen murhe oli heti ostoviikonloppuna palanut kansipahvi, mutta sen jälkeen on tullut parikymppiä ajettua ja melkoista ralliakin, koska talvella se tuli siis hommattua, niin ei minkäänlaisia huolia ole ollut :lol:

    mitä nyt perä huutaa ja vetari paukuttaa, mutta se on pientä :rotfl:
     
  2. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Opel astra justihi myitihi pois ja olo on tosi helepottunu. Ei enää ikinä Ooppelia tuu tähä taloohi.
     
  3. NeljäsGM

    NeljäsGM 1st gear

    Virtalukko alkoi Astrasta eilen takertelemaan :mad: . Viilasin avainta ja taas mennään. Hyviä pelejä nää Opelit on. Muista aina ostaa 2 ,niin ajaa toisella kun toinen on varikolla.
     
  4. sladiaattori

    sladiaattori Guest

    Kyllä kelpaas A ascona joo oon aina tykänny korimallista
    [​IMG]
     
  5. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Kyllä vain, itselläkin nyt käyttiksenä "isin vanha" 88 vm. Omega, eli uutena tullut taloon, pari vuotta sit otin omiin nimiini. Mittariin pyörähtää kohta 350 tkm, tekniikka tuo sama kuin Camino'79:llä. Ei mitään murheita, yhen kerran on kansipahvi tuohonkin vaihdettu, johtuen pääosin siitä, että oli jäänyt maskiritilä pakkasten jäljiltä peitetyksi ja lämmin keli. Siinä oikeastaan kaikki "viat", joita ei normaalihuoltoihin käsittääkseni kuuluisi. Viime kesänä uusin kaikki jarruosat pääsylinteriä, etulevyjä ja -satuloita lukuunottamatta.

    Nelisen vuotta sit ylimaalasin, hävitin samalla ovista pienet ruostepisaran alut, viime kesänä samoin kaverin kans vaihettiin kuskin puolelle helmapeltiä, apukuskin puoli on/oli vielä ihan terve.

    Kerran on jättänyt tien päälle allekirjoittaneen kun bensapumppu kärvähti oikosulkuun. Onneks ei ollu sulakerasian kansi paikoillaan, niin näin välähdyksen. Muuten ois saattanu olla ihmettelyä ja starttailua jonkun aikaa.

    Menihän siihen viime vuonnakin enemmän rahaa huoltoihin kuin auton arvo, mutta silläkään rahalla ei parempaa saa hankittua.

    Ja eihän tässä oo enää ku 8 vuotta, ni vetäsen alkuperäsen värin takas pintaan ja MR-kilpiin :poff:
     
  6. Patsi

    Patsi 3rd gear

    Joo o, mutta noilla klassikko ooppeleilla ei olekkaan MITÄÄN tekemistä tuon opelin huonon maineen kanssa.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Marko Nykäselle lisäten, niin mulla on kanssa nyt semmonen 329tkm mittarissa, eikä öljyä syö tippaakaan :D tai no sen, että kun öljyt on vaihdettu ja täytetty maxiin saakka niin ensimmäisen 2tkm jälkeen on pudonnut puoleen mutta sen jälkeen ei koko kymppitonnin aikana tipu ei milliäkään :lol:
     
  8. ata

    ata Gearhead

    Tähän totean, että muillakaan ooppeleilla ei ole juuri MITÄÄN tekemistä opelin huonon maineen kanssa, pelkkää höpötystä koko maineen huonous. Autot ei ole yhtään sen huonompia kuin muiden valmistajienkaan, usein parempia. Kunhan vain länkytys jatkuu ja jatkuu kun enon serkun kummin kaimalla oli kerran ysikuutonen Vectra ja siinä oli joku vika ja naapurikin sanoi että ooppeli on ihan huono. Tiedän monta automerkkiä ja mallia joissa on paljon enemmän ja isompia ja pahempia vikoja, mutta ei niistä samalla lailla länkytetä jatkuvasti... Mutta sanotaanko että jos on harrasteautona 90-luvun Opeleita, niin ei ainakaan ole tarvetta egon "jatkeille". En valehtele etteikö ne ongelmattomia ole, mutta sellaisia autoja ei ole olemassakaan tai jos on, niin sitten niissä on jotain muuta vikaa.
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Faija osti ensimmäisen Opelin 1971, sen jälkeen niitä on ollut suvussa noin 10 kpl, vm. 1967- 1999. Näistä vois yhteenvetona sanoa, että takavetoiset olivat kestäviä ja luotettavia, mut siinä 80-90-lukujen vaihteessa laatu oli kyllä ihan paskaa. Kaikenlaista pikkuvikaa jatkuvasti, suurin harmi oli kuitenkin ruostuminen. Viiden vuoden ikäisiin sai jo alkaa hitsailla paikkoja. Viimeisin -99 Astra tuntui jo laadukkaamalta. Opeleiden jälkeen on ollut muita merkkejä, Pösö oli yhtä paska kuin Opelit paitsi ettei ruostunut, britti-Nissani vaikuttaa olevan myös murheenkryyni. Kaikista paskin auto minkä kanssa oo puljannut, oli kuitenkin mun Caprice-farmari -84. Ostin sen muistaakseni -91 ja se ei tervettä päivää nähnyt sen vajaan vuoden aikana mitä hermo kesti tapella. Nämä kaikki edellä mainitut ja monta harmittomampaa ja se vuoksi tässä yhteydessä mainitsematta jäänyttä on siis olleet lähipiirin omistuksessa ja mä oo (muka autoista jotain ymmärtävänä) niitä joutunut korjailemaan ja katsastelemaan.

    OT:na mainittakoon, että hinta/laatu-suhteeltaan paras auto ikinä oli -82 Chevy C10 6.2D+TH350. Koppi oli mädäntynyt jo Floridassa, mut oikeestaan mitään muuta ei tarvinut korjata vaikka 5 vuotta oli käyttöautona, ja suurin piirtein saman hinnan sain myydessä mitä maksoinkin.
     
  10. ata

    ata Gearhead

    Näissäkin on sitten vissiin eroja. Mutta itse liputan juuri näiden kaikkien vihaamien 80-90-lukujen vaihteen Opelien puolesta... vanhojen Opelien harrastajat vihaa, kaikkien muiden merkkien omistajat harrastajat vihaa ja uusien Opelien omistajat vihaa...

    Mulla on ollut Kadett E, Vectra A ja Calibra, vain nuo kolme kun ovat olleet niin kestäviä ja toimineet hyvin, Kadetti on ainoa jonka noista olen myynyt pois. Vectrakin seisoi pihalla muutaman vuoden ja lähti käymään heittämällä reseptillä "lisää vain akku". Mun Calibra esimerkiksi on nyt 18-vuotias eikä ole vielä tarvinnut hitsata paikkoja...

    Opel teki kyllä sitäpaitsi takavetoisia autoja myös tuolloin 80-90-luvun vaihteessa ja vielä viime vuonna sai ostaa vaikka uuden takavetoisen Opelin (tosin USA:ssa valmistetun) joka tosin hävisi valmistuksesta Pontiacin ja Saturnin lopetuksen myötä.

    Huonoin auto mitä itselläni on ollut oli erään toisen merkkinen, siitä happani pellit ja kone oli ihan loppu alle 200000 km ajettuna ja 16-vuotiaana... (oli vuosimallia 1980 ja 1996 se luovutti lopullisesti tosiaan) mutta en silti julista että kyllä ne sen merkkiset on paskoja... vaikka laatuongelmia on aika lailla enemmän kuin Opelilla on koskaan ollut eikä juuri kukaan muukaan siinä määrässä kuin tuota Opelin parjausta kuulee...

    E-Kadetit, A-Vectrat ym. Opelin erittäin suositut ja hyvät autot olivat tuolloin tuotannossa, ajoltaan erinomaisia, tekniikaltaan kestäviä, ja itse olen nähnyt paljon ruostuneempia ihan toisen merkkisiä samanikäisiä autoja enemmän etenkin jos ottaa huomioon myyntimäärät.

    Mutta onhan siinä tietysti eroa jos autoa pitää harrasteena tai beaterina. On vain nuo parjatun ajan Opelit kestäneet beater-käyttöäkin aika hyvin haukuista huolimatta, taisi Opel Kadett olla yksi parhaiten vielä liikenteessä olevia malleja niistä joiden tuotanto on loppunut jo 20 vuotta sitten tuoreissa listauksissa.

    Mutta ehkä tämä riittää, tiedän, että pidän monien muiden vihaamista automalleista... :)
     
  11. WSE

    WSE 1st gear

    Tuo parempi puoli on minulla ainakin jäänyt etuveto-opeleista löytymättä. Pari astraa, vectra joista kokemuksia. Ajo ominaisuudet kelvolliset tiellä pysymiseen mutta yhtä huonot kuin kaikissa muissakin etuvetoisissa. Sisusta muovinen ankea, aina jotakin nitisee tai irtoaa. Ajaminen ei herätä minkäänlaista halua lähteä miinekään. Kestävyys; aina jotakin laittoa, jos ei koneessa niin sitten menee pakoputki tai alustan niveliä. Mihinkään oikeisiin kuljetushommiin ei farkustakaan ole, jos jaksaa vetää niin sitten palaa kytkin. minulla lienee suomen ainoa lukkoperäinen (keulainen) astra, pikkuvetopyörä kun päätti hirttää kiinni. Tulos: ei ikinä enää etuvetoista opelia edes tilapäiskäytöön. Noilla vanhoilla takavetoisilla sen sijaan kelpaa kyllä ajella, ja myös omega on toista maata etuvetoisiin nähden. Toki yritän muutenkin kaukaa kiertää edestä vetävät autot...
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ihmeellisiä autoja te ostatte jos Ooppeleissakin on ollu aina vaan vikoja :poff:

    Mulla on ollu käyttiksinä kaikkiaan kolme Ooppelia, kaks etuvetosta Kadettia ja yks Vectra ja kaikki ne on toiminu liki täysin remppaamatta aina sen pari-kolme vuotta mitä kutakin pidin itelläni.
    Kilometrejä jokasessa oli osto>myyntivaiheessa kaikissa jotain 200-300000 välillä ja ikää ostohetkellä 10-15 v. eli ei ne edes ollu mitään uudehkoja.

    Nyttemmin oon siirtyny ajelemaan noi käyttöajelut Volvolla mut ei mulla oo jääny mitään allergioita noista Ooppeleistakaan keston tai ajo-ominaisuuksienkaan puolesta vaikka mieluummin mäkin ajelen takavetosilla kotteroilla :wink:
     
  13. ata

    ata Gearhead

    No itsehän en etuveto-Opeleilla päivittäin ajele nykyään, mutta yli 150 000 km on tullut moisilla ajeltua ja A-Vectrakin on löytynyt 13 vuotta omistuksesta (sama yksilö siis) jolla on pelkästään sillä tullut toistasataa tonnia ajettua, Euroopan turnee on tehty kahdesti ja Suomi on kierretty moneen kertaan... ja edelleen toimii, vaikkei ole muutamaan vuoteen ajossa ollutkaan, mitä nyt aina välillä kokeilee että vieläkö se toimii ja toimiihan se. Mutta ajettavuudeltaan ainaki se Vectran GT-malli (joka eroaa kyllä ajettavuudeltaan perus-Vectrasta aika lailla) oli ja on erittäin hyvä, itsekin olen ajanut sillä mm. putkeen Stuttgartista Tukholmaan vain tankaamaan pysädellen. Samaten radalla se on ollut erittäin hyvä ajaa.

    Kerran kävi niin että olin ajanut Keski-Euroopasta 94 Mustang GT:llä ensin Tukholmaan ja laivareissun jälkeen vielä Turusta Uudellemaalle jossa sitten about samantien hyppäsin silloisen 86 Kadett 1.3S LS:n rattiin ja hämmästyin miten jämäkkä ja hyvä ajaa se Kadetti oli siihen Mustang GT:seen verrattuna... Tai jos se etuveto-Ooppeli ja vielä sieltä perusmallipäästä otettuna on huono ajaa, niin se Mustangi on sitten TODELLA huono ajaa. Itse ajattelin että Mustang oli ihan hyvä ajaa, mutta se Opel oli vaan parempi. Siis kun puhutaan ihan vain ajettavuudesta, ei suorituskyvystä tai hienoudesta tms. kyllähän se V8-moottorinen ja rättikattoinen Mustang nyt toki hienompi oli joka suhteessa, mutta ei ajo-ominaisuuksissa.

    Vaikka etuveto on monessa suhteessa ihan kauhea, niin ajettavuudesta en niitä kyllä hauku, vaikka itse ajelenkin nykyisin lähinnä taka- ja nelivetoisilla autoilla.

    Tai sitten mä en ole vain koskaan päässyt ajamaan sellaisella autolla mikä olisi oikeasti hyvä ajaa... siihen asti kehun noiden etuvetoistenkin ooppelien ajettavuutta joka on omien kokemusten perusteella erittäin hyvä. Toki siitä on jo toistakymmentä vuotta kun olen esimerkiksi munamallin Kadetilla ajanut, mutta A-mallin Vectralla olen ajanut ihan tänä vuonnakin ja siinä ei kyllä mitään vikaa ajettavuudessa ollut... Toki siinä on se ero, että mulla nuo ovat harrastuksena, eikä käyttöautoina. Esimerkiksi tuollaista nelivetoista Calibraa joka itselläni on harrastelaitteena en ikinä suosittelisi kenellekään käyttöautoksi, mutta harrasteena se on hieno ja hyvä.

    "Käyttöautonahan" mulla on takavetoinen V8-moottorinen Pontiac, joka on tosin rakennettu sekin Opeliin perustuvalle alustalle tuolla down under... eli ajettavuudeltaan on sukua noille takaveto-Ooppeleille (Omega, Senator).

    Mutta kyllä aina joku ihan mitä tahansa harrastaa. Nämä tuon ikäiset Opelit ei ole "muodissa", mutta se ei itselläni ole syy autojen valintoihin. Sitä Vectraakaan en haluaisi myydä pois kun se on niin hyvä ollut joka suhteessa, ostin sen Vectran ollessa 3 vuotta vanha ja nyt se on 16 vuotta vanha... Mutta kyllä niilläkin on oma harrastajakuntansa. Ja olen mä toki huonokuntoisiakin Opeleita nähnyt, mutta on niitä paljon huonompia muun merkkisiäkin.

    (sori, mun piti lopettaa tässä manan majoilta kaivetussa ketjussa, mutta kun ei meinaa malttaa... hyvää Jussia kaikille... :D )
     
  14. NeljäsGM

    NeljäsGM 1st gear

    Harrastustahan se vaan on vanhalla Opelilla ajo. A Vectralla tuli ajeltua 10v=200000km. Neljästi jätin auton tielle. Vikalla kerralla oli jakoremmitesti. Suositus 40000km ajoin 70000km. C16NZ niin uskalsin kokeilla kun ei hajoita muuta. :rotfl:
     
  15. samppa78

    samppa78 2nd gear

  16. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    ööppeli

    Käyttiksenä on farkku Opel astra vm.-96. Tykkää poltella abs-valoa millon tykkää.... :rotfl:
    Kukaan ei tiedä kenen auto on, jos huomaamatonta haluaa leikkiä ja sehän onkin vaan osa massaa.... Ei herätä tunteita suuntaan eikä toiseen.
    Sillä on hyvä kuljetella dartin osia, et pääsee taas dartistakin nauttimaan.
    Kelpaa käyttöautoksi . :)
     
  17. mxu

    mxu 3rd gear

    b-asconat, b/c kadetit yms "vanhat" takaveto ooppelit ovat talviautojen aatelistoa 8) Itseasiassa pisimpään omistamani auton on -76 b-ascona, jolla tosin ei ole meillä ollessa talvella ajettu. Liian hyväkuntoinen yksilö talviajoon, vaikka sen alunperin talviautoksi ostinkin 8)
     
  18. street and race

    street and race Gearhead

    Joo totta kääntyy aina talvella sinne minne haluaa 8) Itellä b-asconan hyttiin tuottaa lämpöä volvo 240 lämppärin kenno ja puhallin kyllä tarkenee -30c pakkasillakin kiitettävästi 8)
     
  19. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Nyt kun täällä ooppeleita on yllytty kehumaan niin laitan oman korteni kekoon. Niitä on ollut moneen lähtöön; '84 Sorsa, '89 Vectra, '91 Calibra, '63 Rekord, '95 Omega ja '98 Omega. Noita B-Omegoita suosittelisin jos haluaa auton jossa yhdistyy tila ja taloudellisuus sekä halpa hinta. Eivätkä myöskään mätäne samalla tapaa kuin A-Omegat, niitähän ei enää liikenteessä juuri näe. :eek: Kaiken lisäksi on vielä hyvä ajaakin. Haukkumiset jätän toiseen kertaan.
     
  20. dundar

    dundar Gearhead

    No täytyyhän tänne nyt laittaa näitä otsikon mukaisia juttujakin. Meilläkin ollut Ooppeleita käyttö autoina jo viitisentoista vuotta. Ensin -91 Kadetti, -96 Astra, 99 Vectra ja nyt sitten -05 Vectra, joka ei tosiaankaan ole ollut mikään huoleton.
    Ostettiin toi nollavitonen keväällä 2008 ja samana syksynä ajoin sillä hirvi kolarin. Auto haettiin hinaus liikkeen toimesta Järvenpääläiseen merkkiliikkeeseen pelti korjauksiin. Noin kahden viikon kuluttua meille soitettiin korjaamolta ja kerrottiin, että auto ei enää käynnisty ja voiko katsoa, että mistä se johtuu. Sieltä oli mennyt nokkaketju poikki korjaamolla ollessan? No sehän ei ollut millään lailla korjaamon vika...
    Soitin sen jälkeen Opelin maahantuojalle ja he olivat sitä mieltä, että kyseessä oli jo niin vanha ja paljon ajettu yksilö (90tkm), että se ei kuulu heille enää mitään. Sen jälkeen oli kuluttaja asiamies käski kääntyä myyjä liikkeen puoleen. Sehän ei kuulunut heille enää millään lailla koska kaupan solmimisesta oli yli puoli vuotta. Useiden puhelin keskusteluiden jälkeen maahantuoja lupasi meille uuden sylinterin kannen, jos se laitetaan kiini siellä samassa korjaamossa. Kannen vaihtotyö oli 1800E.
    Sen jälkeen menikin hyvin noin puoli vuotta, kunnes meni bensapumppu ja siitä noin puoli vuotta meni bensapumppu uudestaan.
    Taas meni vähän aikaa hyvin kunnes koneesta alkoi kuulua ikävää rallatusta ja syynä oli jumittunut nokkaketjun kiristin. Joten taas jakoketju rattaineen sun muineen vaihtoon. Tällä kertaa sain käytetyt osatkin itselleni. Johtuisiko siitä, että en enää käyttänyt näitä merkkikorjaamon palveluita.
    Nyt menee taas ihan hienosti Ooppeli on korjaamolla, tällä kertaa olisi paineen säätimessä vika.
    Korjaus kustannuksiin on mennyt kahdessa vuodessa n. 4400€ plus sitten tää uusin.
    Että sellaisia Opel kokemuksia.
     

Kerro tästä muillekin!