Kompuran huolto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Vuppe, 30.6.2010.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Talli jossa käyn roplaamassa pulkkaa on kompura jolle ei ole tehty yhtään mitään ainakaan kahdeksaan vuoteen. Nyt sain sen verran katsottua että löysin sentään öljyropun. Öljypohja näyttää kotitekoiselta ja sen alapinta on noin 70mm lohkon alareunasta. Huohotin/täyttökorkki irti ja koitin ruuvarilla paljonko siellä on öljyä, ruuvari kastui noin 10mm. Kai siellä nyt vähän enemmän saisi lientä olla?

    Pelittää kyllä hyvin mutta vois siihen öljyt vaihtaa, onko näihin omat öljyt?

    [​IMG]

    Roppu:

    [​IMG]
     
  2. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo tuolla mainittiinkin lähes kaikki viskositeetit, taisi vaseliini puuttua. Eli ilmeisesti ei kovin tarkkaa, haen pilikasta.

    Mutta kuinka noissa tuo voitelu toimii? Kuinka ylös sen öljynpinnan voi nostaa?
     
  4. delsol

    delsol 1st gear

    eikös niissä ole roiskevoitelu sellasella kynnellä joka raapii öljyn pintaa kampiakselin kierron tahtiin. en nyt muista mutta olikos se pinta omassa isossa kompurassa jossain kampiakselin kohtiilla kun lohkoa sivusta kyttäs...asiaa en voi tarkistaa kun ollaan reissussa. viisaampi kertokoot.
    öljynä ittellä on kesällä paksut mineraali 10w/30 öljyt ja talvella 5w/40 synteettiset autoöljyt
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo olikin eppäily tuollaisesta roiskevoitelusta. Siinä tapauksessa pinta on vieläkin aika alhaalla. Ulos ei tullut kuin ehkä puoli desiä mutta laitoin sinne vajaa puolitoista lituraista bilikan kompura-öljyä, eli laatutavaraa. :wink: Maksoi alle kybän. (2x 1L)

    Pieni imu tuntuu jäävän "päälle" öljyn täyttökorkista kun paineet tulee täyteen ja kompura sammuu. Ikään kuin kurlaa mutta lähes äänettömästi. Mutta kai tän ikäiset vuotaa jo vähän joka raosta.

    Mikäs härveli tuossa kuvassa on, siitä lähtee putki sylintereiden alapäähän, sylinteriryhmästä taas paksumpi putki öljypohjaan. Olisiko tuo jonkin sortin öljypumppu ja hoitaisi voitelun?. Painemittari ei kyllä värähdäkään nollasta ylöspäin mutta varmaan juntturissa. Tuossa möykyssä taisi olla siivapyöräkin hihnalle.

    [​IMG]
     
  6. VesQ

    VesQ 1st gear

    Monasti noissa isommissa ja vanhoissa voi olla ihan öljypumppu ja painevoitelu
     
  7. DieselHomer

    DieselHomer 1st gear

    kompuralohko näyttäs jostain kuorma-autosta napatulta ja toi öljypumppu
    taas öljypolttimesta, kuorkinkompuroissa kun voitelu otetaan
    moottorista eli vaatii painevoitelun.
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kiitos vastauksista ja pistetään pari lisää. Mihin se öljy on kadonnut jos sitä on siellä joskus ollut enemmän? Uuden öljyn lisäyksen jälkeen ei näyttäisi vuotojakaan olevan eikä tasolla jossa härveli sätsättää näkynyt mitään vanhojakaan valumajälkiä.

    Täyttökorkissa oleva huohotin on niin tukossa ettei ilma kulje kumpaankaan suuntaan, parin tunnin bensaliotuskaan ei auttanut. Pitääkö sen hengittää?
     
  9. transport01

    transport01 3rd gear

    Luultavsti ilmaan, jos vuotoja ei ole.

    Jos suihkaiset paineilmapistoolilla lasilevylle, niin öljykalvo siitä tulee. On ihan normaalia että osa oljystä katoaa ilmaan. Jos kompuraa käytetään, niin 8-vuoden aikana alkaa ilmaan kadonnut öljy alkaa varmasti jo näkymään pinnankorkeudessakin.

    Ei muuta kuin riittävästi öljyä ja käyttöä. Jatkossa kannattaisi edes kerran vuodessa koittaa muistaa vilkaista öljynpintaa. :wink:
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Puhaltelin puhtaaseen kankaaseen eikä siinä näkynyt öljyä mutta lasilta tosiaan näkyisi paremmin.

    Jep pitää seurata vähän tarkemmin, enimmäkseen minä tuota käytän.

    Kiitokset.
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Puhalsin paineilmaa lasiin eikä siihen jää öljykalvoa, ainakaan näkyvää. Mutta jonkinlainen pakanamaan kartta löytyi tasolta pölyn alta eli olisiko sittenkin vuotanut joskus. Tuoretta vuotoa ei ole.
     

Kerro tästä muillekin!