tuumaset vääntösauvat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja ministeri, 8.7.2010.

  1. ministeri

    ministeri 3rd gear

    onko kuinka jäykät tulisivat a-body mopariin joka on 318 koneella
     
  2. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Minulla -65 Valiantissa 0.89 isolohkosauvat ja samainen 318 nokalla eikä edes tunnu jäykältä. Alle vaan.
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Moparin sauvalistaus on parinkymmenen vuoden takaa, ajalta jolloin heillä oli niitä tarjolla.

    Täällä ei taida olla paljoa kokemuksia - vielä - niin ainakin Americanbobit tykkää tuumaisista. Alla kaikki A-bodyjä.

    Abodiesonly

    1 inch torsion bar is this too much (read: Stiff) for a street driven 318 duster? They're for sale "nused" for a good price as I can't pay 300 bucks for a pair right now or will my slant 6 ones hold up?

    - They will be perfect. You will love them...Buy them...I have them...

    - I've run them since 1994 and about 70,000 miles. My only source of transportation for most of that time.

    - Just because they are bigger diameter doesn't mean they will be "stiff". They will be firm but not harsh. They work very well in a small block car. "



    - 1" bar wo t be bad at all. It's firm but no where near harsh. Hard to explain.

    - Got the 1" bars and a great ride

    - I have the .890 bars in my car fist with the /6 then with the 360. I would say these are the minimum size for a /6 or sb car.

    - if you can afford it, get the bigger bars. they really make a difference in handling. I use firmfeel 1.06 bars and they're great

    - The 1" from just suspension are great with a small block. .920's will work well also
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei ne kyllä pääsääntösesti jenkeissäkään tostakaan mitään ymmärrä, kunhan heittävät alle jotian ja sitten se on helvetin hyvä ilman vertailukohtaa mihkään muuhun. Noi arvot nousee aika rajusti sauvan kasvaessa ja asiat riippuu siitä mitä hakee. Jäykempi ei suinkaan oo kaikkeen aina parempi. Tehtaaltahan noi tuli 0.02" välein, heppoisin oli 0.83" sit kasitanko 0.85", HD tai 340 tanko 0.87" ja isolohkoissa 0.89" Et siihen nähden toi nousu 1" on aika iso. Vaikkei ihan suoraan olekaan vertailukelponen, niin meillä on VIPissä 1.18" ja painoa sen verran mitä normi terve A-koppanen painaa, ja se on JÄYKKÄ. Jos tykkää ajella kulmilla rautakangella niin noihan on ihan kivat.
    Mut tossa on ihan mukava artikkeli vääntösauvoista jos kiinnostaa: http://www.arengineering.com/articles/tbartango.html
     
  6. ministeri

    ministeri 3rd gear

    pitää laittaa kommentit sit ku saa vaihettua noi sauvat.
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kyllähän parikymmentä vuotta ympyräratojen kiertäminen voi loitontaa todellisuudesta, vaikka se "rata-auto" olisikin ns. käyttöautona myös....


    Noissa Just Suspensionin C-bodyjousissa on Moparin jousista poiketen kuusiopäät samansuuntaiset. A- ja B-koppasten jousissa päät on Moparin tapaan 30 asteen erolla.

    C-bargen linkittämän jutun kirjoittaja C-body foorumilla:
    andyf
    The 30 degree preset is a requirement for the thinner (low spring rate bars). I don't know what size these new bars are but hopefully they are big enough that they'll be able to survive without the preset twist. Mopar left off the preset on their race bars since the stress level was low enough inside the bar that they didn't need the extra margin of safety.


    Eli onko C-bodyn jouset sen takia noin paksut ja jäykät kun niissä on suorat päät? Onko A-bodyn jouset 30 asteen erolla siksi kun ne on niin "low spring rate bars"...?

    Muita huomioita

    A-koppasissa on alatukivarret pidemmät kuin B- ja E-koppaisissa.

    Moparin "paksuja" vääntösauvajousia on käytetty erilaisissa USA:n ympyräratasarjojen kilpa-autoissa. Siksi eripaksuisia jousiakin oli noin paljon tarjolla mitä 4wheelerin linkissä. Kilpurit painoivat tonnin molemmin puolin.

    Mike Millerin Super Street Mopar kirjasssa A-bodyn tuumaisen vääntösauvan arvoksi annetaan 150 lbs/inc, kun edellä mainitussa Mopar Performancen listassa 0,99" sauvalle arvo on 200 lbs/inc.

    Minun tiedossa on nyt neljä A koppaa ja yksi B-koppanen joihin ollaan tuumasia jousia vääntämässä alle, kaikki pikkulohkolla. Noista viidestä harrastajasta ainakin neljä kirjottelee täällä, joten toivottavasti kirjottavat omakohtaisia kokemuksia sitten kun niiden aika on.
     
  8. bb

    bb 1st gear

    voihan ne jonkun makuun jäykät olla.
    a-body 1200kg 1,140 vääntö sauva toimii kunhan iskarin ulos vaimennuksessa on tarpeeks patia. 1,040 on ainakin täysin katu ajettava koko vielä siviili autossa jolla ajetaan muuallakin kuin nakki kopin ympäri.
    Paksu vääntösauva korjaa kivasti a-bodyn perus ongelmaa löysä keula ja jäykkä perä.
     
  9. ministeri

    ministeri 3rd gear

    nyt on sauvat vaihettu ja on kyllä hyvät. suosittelen. eivät tunnu yhtään jäykältä
     

Kerro tästä muillekin!