Haynes vai Chilton...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Ana67, 3.7.2010.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

    ... -90 Cherokee tartteis "rassausoppaan" kumpi parempi?? Vai yhtä hyviä/huonoja kummatkin :rotfl: . Hinta näyttäs olevan sama.

    Lähinnä kiinnostaa kummassa paremmat kaaviot/kuvat sähköistä.
     
  2. Sten

    Sten 3rd gear

    Niitten välisen ero ei ole suuri joten on aika samantekevä kumpi ostat. Paras on se alkuperäinen Shopmanual mutta ei oikein löytyy ihan heti ja on arvokkaampi kun joku noista kahdesta.
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ostin omaan löylykuuppaan (avo-ratus) Service Manualin Ebaysta. Aika kattavia opuksia.

    Cherokee kirjoja.
     
  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No jos noista (Haynes tai Chilton) pitää valita, niin itse otaisin Haynesin. Yleensä niissä on omien havaintojeni mukaan enemmän kokoa, ja samalla myös textiä ja kuvia enemmän. Ehkä myös selkeämät kuvat kuin Chiltonissa.
     
  5. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    ei millään pahalla mutta mun mielestä noista opuksista (haynes/chilton) on hintaansa enemmän harmia kuin hyötyä.

    esim. haynesin corvette kirjassa rattiputken purkukuvat/ohjeet on tehty pikkarissa...lintta (caprice) kirjassa taasen kannenpulttien momentit väärin jne jne...
    kantapään kautta oppien itse olen säätäny ja onnekseni kaveripiiristä löytyy se oikea osaaja joka jaksaa opastaa ja neuvoa...suuri kiitos hänelle...
     
  6. MercComet

    MercComet Gearhead

    Comanche -90 pohjalta voisin tota Chiltonin oopusta suositella Jeepin tapauksessa!

    ps. Lisukkeeksi nettiä selaamalla löytyy mielenkiintoista... :wink:

    edit: http://www.greatlakesxj.com/tech.html
     
  7. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Melkeinpä samoilla linjoilla, Haynesin osalta. On noista kolmesta Haynesin opuksesta kuitenkin jotain hyötyäkin ollut mutta tarkennuksia ohjeisiin on tullut usein kaivattua. Esimerkkejä mitä muistuu: kaikkia varusteita ei ole huomioitu, kinkkiset irroitusprosessit ohjeistetaan "Irroita ruuvit ja mutterit ja ota irti" (niin juuri, v_ttu mistä ja miten, mitkä ensin jne..?), osa rakenteista on täysin sivuutettu, esim. nykyisen LeBaronin keskikonsolin purusta piti osa keksiä itse kun taktiikkaa ei kerrota, samoin kaikki avoauton erikoisuudet on jätetty kertomatta vaikka mainostetaan opuksen avollekin käyvän. Tuo Haynes on ainakin edullinen mutta oishan se kiva olla sellainen opus jossa kaikki on oikeasti kerrottu.
     
  8. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No oikeestaan itsekkään en ole noista opuksissa olevista tiedoista pahemmin "hyödyntänyt" muita kuin noita sähkökaavioita...
    Vähän jotain vihjettä purkamisesa ottanut kuvista, mutta harvemmin purkamisessa ohjetta tarvii, ja kasatessahan ne osat onkin jo rikki... 8)
     
  9. pas2

    pas2 Gearhead

    Juu aika heiveröisiä voi oppaat olla, mä vittuunnuin kympillä Jomman kumman firman GM farmarimanuaaliin, ikinä ei löydä tarvittavaa tietoa, ja sitten kun löytyy niin se tieto on eri mallista.

    Hondan Haynes manuska taasen tuntuu hyvältä.
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Joo, se lankkukylki opas on kyl pohjanoteeraus ei siin oo mitään fiksuu tietoo :cry: .

    Taidan kallistua tohon Haynesiin... Vaik "isojen-jeeppien" Chilton oli kyl varsin kattava. Tietty jos jaksais maalikyläs kaupas käydä vertailemassa, mut ku ei :rotfl: .

    Ne alkuperäset kyl ois buenot mut niin on niitte hintaki, ku Sami L laitteli privana niit 8). Toki E-bay on olemassa...

    Joten KIITOKSET kaikille mielipiteensä antaneille :D
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Oma kokemukseni on että Chiltonin kirjat ovat parempia, mutta eipä ole ollut vertailutietoa muuta kuin juuri em. lankkukylkiopuksesta (josta on molemmat versiot).

    Kyllä noista löytyy ihan hyvin sitä oleellista teeseitse-perustietoa, itse niitä harva se viikko tulee selailtua, ja kyllä ne kirjat on sen näköisiäkin :oops: .
    Varsinaisiin harrasteautoihini olen kyllä hommannut tehtaan orkkismanuaaleja, mutta se onkin jo eri juttu.
     

Kerro tästä muillekin!