gm 3.0l lohko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja takahiki, 26.7.2010.

  1. takahiki

    takahiki 1st gear

    Veneestä jäätyi tuossa viime talvena lohko ja kovasti vesille tekisi mieli, ja nyt onkin ongelmana löytää sopiva lohko tilalle suomesta.
    Onkohan foorumilla tietoa kellään minkä auton moottori olisi vastaavuudeltaan sopiva seuraviin spekseihin:
    tilavuus 3,0L,, 4-sylinterinen , 140hv ja entinen moottori merkkiä OMC.
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Taitaa olla omaa sukua chevy kakkosen nelonen.Viisammat kertoo onko tota autoissa ollu kuuskytluvun jälkeen.
    Ton tilallehan kävis esim 250cid kuutonen.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vai oliko toi sukua Foordille, puolikas isolohkosta? Saatan kyllä erehtyäkin mutta mun mielestä kaveri pari vuotta sitten meinas ostaa sellasen paatin josta pata rikki ja muistaakseni se sitä sano että olis Ford pohjainen?
    Voin kyllä erehtyäkin mutta eikös se Chevyn nelonen ole pienempi joku 2,5L?
     
  4. rodhot

    rodhot Gearhead

    Kirjan mukaan toi nelkku on 153cid/2.5L/90hp. Löytyy vm.62-70
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    Eiks tää 3.0L Letukka ollu joku Mexico/Brasilia johdannainen, johon ei oikeen Euroopan ja Pohjois Amerikan markkinoilla ollut Auto käyttöä.
    Näin mä muistelen.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä kun pikkasen kuukletti niin vahvistu että serviletti se on vaikka outo koko onkin.
     
  7. FA18

    FA18 3rd gear

  8. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mahtaisko tuo veneen moottori kuitenkin olla ford johdannainen. Eli imu ja pakokanavat eri puolilla kantta jne. Silloin se on ihan venemoottori eikä ole ollut autokäytössä. Osat vastaavat Fordin BB:tä. tää on niitä harvoja jenkkisisäperäkoneita jotka eivät ole marinoituja autonmoottoreita.
     
  9. Kentsu

    Kentsu 3rd gear

  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Nyt puhut MerCruiserista jossa kansi Ford BB ja lohko MerCruiser. Merc 460-480 tyypit. Vääntää aivan sairaasti ja huippukierrokset alhaset.

    Itellä oli tommone Merc 470 Vator 17HT kipos ja hyvin MURAHTELI; Vatori pomppas ku korkki vedestä liukuun...
     
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

    Itseasiassa koitin vastata alkuperäiselle kysyjälle OMC moottorista.

    Jos on FBB johdannainen niin mahtaako siinä olla imari ja pakosarja samalla puolella kantta. Kotona mulla kyllä löytyy korjaamokäsikirja ko. koneelle, pitää tarkistaa.
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    FBB johdannaisessa on tosiaan imari ja pakosarja eripuolilla. Seku on vasen kansi suoraan, venakopan alla kannessa on ihan tutut ovaalit ja teksti Ford 8) .

    Mutta kysyjä tosiaan puhui OMC koneesta.
     
  13. takahiki

    takahiki 1st gear

    Lohkon kyljessä lukee tosiaan GM ja imu/venttiilikanavat kannessa samalla puolella, vuosimalli -89 ja mercruiserissa on myös käytetty samaa lohkoa.
    Yksi vanhempi asentaja antoi vinkkiä että jossain starfighter mallisessa autossa olisi sama kone mutta nokka akseli erilainen ja kone pyörisi myös eri suuntaans siis tässä veneen koneessa.
    2,5 litraista lohkoa käytetty mm mustangeissa mutta on eri lohko kuin tämä kyseinen.

    On muuten tuossa linkissä http://www.helmarparts.com/product_p/84780-gm.htm just se oikea lohko, hienoa, onpahan muutama paikka lisää mistä kysellä :)
     
  14. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Omien tietojeni ja lyhyen nettitutkimuksen mukaan tuota moottoria on ollut autoista vain ChevyII:ssa 60-luvulla ja silloinkin 2.5 litraisena. Myöhemmin sitä on tehty teollisuus- ja venemoottorina. Poraus on kasvatettu 4":aan ja saatu iskutilavuus kolmeen litraan. Eli, auton moottorina tuota tuskin löytyy ainakaan Suomesta, tietääkseni kaikki chevy kakkoset ovat tulleet uutena kuutosella varustettuina ja Amerikassakin nelos-chevykakkonen on todella harvinainen. Itse olen nähnyt tuota moottoria Hyster-trukeissa ja tosiaan Mercruiserkin käyttää tuota lohkoa, myös 2.5 litraisena ja 120-heppaisena(näin jokin aika sitten venttiilikopan swapissa, jossa oli moottorin tiedot.)

    GM:n esite venemoottorista

    GM:n esite teollisuusmoottorista


    Jos nelosta ei löydy, niin hyvänä puolena on se, kuten joku jo mainitsikin kuutosesta, että lähes kaikki letukan koneet käyvät kiinnitykseltään sen paikalle. Jos ottaa kuusi pyttyä rivissä tai veemuodossa tai veekasin, valinnanvaraa on reilusti ja moottoreita kaupan aika hyvinkin. Paino- ja tilakysymykset tietysti saattavat tulla vastaan näillä suuremmilla pyttymäärillä. Onnea etsintään!
     
  15. takahiki

    takahiki 1st gear

    Kiitos , hyviä linkkejä ja vinkkejä.
    V6 kone olisi tosiaan yksi vaihtoehto, mitenkähän tuo vauhtipyörän sopivuus on, vai onko ihan arvoitus.
    Olisiko jossain kuvia ja mittoja V6 lohkoista joita voisi ajatella kyseiseen hommaan,
    Marinoinninhan tietysti joutuisi tekemään pako/jäähdytyspuolelle.

    Edittiä sen verran että suora kutonen voisi olla oikeastaan se parempi vaihtoehto, nimenomaan sen marinoinnin takia että pakosarja ei olisi kuin toisella puolen.
     
  16. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Käypäinen V6 olisi käytännössä 4.3. Vauhtipyörän kiinnityksiä on chevroletin moottoreissa (jos puhutaan näistä "moderneista" kahta mallia, uudempi ja vanhempi. Uudemman tunnistaa yksiosaisesta kampiakselin takapään tiivisteestä. Yksiosaista tiivistettä löytyy automoottoreista lähinnä V-moottoreista, suorat kuutoset ovat kaikki niin vanhoja, että käyttävät kaksiosaista tiivistettä. Luultavasti nelosessakin on vanha versio käytössä, ainakin autonmoottoreissa oli. Kytkinkopan kiinnitys on kaikissa kaseissa, 4.3 veekuutosissa ja 1962 ja uudemmissa suorissa kuutosissa sama kuin tuossa nelosessa.

    GM:n esite 4.3 V6 merimoottorista

    Suoraa kuutosta löytyy varmaan merimoottorinakin kohtuullisesti, mm. vanha Mercruiser 150hp on Chevroletin 230cid suora kuutonen. Suorat kuutoset ovat samaa sukua tuon nelosen kanssa, pituutta on vain kaksi pytyn mittaa enemmän.

    Kuutosesta juttua mm. Wikipediassa
     
  17. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mikä vene muuten kyseessä?

    Itse olen käynyt pitkän kaavan mukaan läpi tuollaisen veneen moottori swapin.
    eli nykyisessä veneessä oli ensin 175hv@V6 -> 260hv@V8 ja nyt asennusvaiheessa 320hv@V8.

    alle 19 jalkaiseen en laittaisi kasia ja kutonenki on siinä ja siinä.

    Liika paino perässä tekee veneestä hankalan ja epämukavan ajaa. Varsinkin liukuun nosto vituttaa kun on tehoo mutta veneen keula nousee ihan pystyyn jos on porukkaa kyydissä.

    Eiköhän noita 3L MC lohkoja löydy ebaysta ja ilmoittelemalla netissä.
     
  18. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eikös toi Letukan suorakutonen paina enemmän kuin pikkulohko? 4,3 taas tietysti on vainkarkeasti noin jonkin verran ++ 3/4 pikkulohkon painosta?

    Jos/ kun toi 3,0 L4 perustuu vanhaan Letukan kutoseen, niin sen paino tuskin hirveästi eroaa 4,3 V6:sesta?
     
  19. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    käykös isuzun 2,2- dsl suoraan tuohon tilalle? :odroll:
     
  20. saresks

    saresks Gearhead

    MerCruiser -pakettina 3.0 painaa n. 300 kg, 5.0 tai 5.7 painaa n 450 kg, pienessä rungossa 150 kg ero tuntuu ja näkyykin trimmissä levossa ja juuri liukukynnyksellä.

    MerCruiser 3.0 on varustettu moottorin etutassulla, v6 ja v8 tyyppisiä sivutassuja ei ole kuin Volvon 3.0 mallissa. Jos varsinkin pikkurunko on tehty vain MerCruiser 3.0:lle, ei siellä välttämättä ole konepukkia/jäykisteitä isommille koneille.

    v6 ja v8 ovat mekaanisilta ääniltään huomattavasti sivistyneemmän kuuloisia kuin raakaääninen 3.0 joka pitää hirveää rääkynää, äänieristeitä saa olla paljon ja painavaa tavaraa.
     

Kerro tästä muillekin!