sprintterin ilmastointi jyrisee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Elevator, 5.8.2010.

  1. Elevator

    Elevator 1st gear

    Mitähän nyt tapahtuu? Ilmastointi on aloittanut jurinan tai jyrinän tai miksi sitä tahtookin kutsua. Ääni kuulostaa ihan Chewbaccalta:D
    http://www.youtube.com/watch?v=Pr3sBks5 ... re=related
    Tietääkseni 310D sprintteri ei kuitenkaan ole tuttu Star Warsista.

    Ääni alkaa kun magneettikytkin ottaa kiinni, tai siis jonkin aikaa sen jälkeen kun painetta syntyy järjestelmään. Tämä tapahtuu kuitenkin vain tyhjäkäynnillä. Aluksi jyrinä kuului vain ihan hetken, mutta nyt tota ei oo huomaamatta enää kukaan tuolla kaupungissa, parempi ajella ilmastointi off asennossa.

    Oletin että järjestelmään olisi hyvä lisätä kylmäainetta. Eilen yhden kylmäalalla toimivan kaverin kanssa tyhjennettiin aineet (n.600gr) tyhjiöitiin järjestelmä ja lisättiin sinne sellanen 900gr ainetta. Ihan varmoja ei oltu täyttömäärästä, netistä löytyi vähän ristiriitaista tietoa. Öljyn määrästä ei ole tietoa. Voisiko jyrinä johtua siitä vai?

    Koneen käydessä on vaikea paikallistaa mistä se ääni tulee, mutta ääni kuulostaa selkeästi suuremmalta autossa sisällä kun konepellin alla kuikuillessa. Magneetti kytkin kytkeytyy, aluksi kuuluu normaalia voimistuvaa kohinaa ja taas Chewbaccan huutoa. Näin märkäkorvana olen sitä mieltä että ääni ei kuulu suoraan pumpusta vaan jostain muualta.

    Vikaan liittyy myös se että ilmastoinnin kytkeytyessä auton käynnissä tapahtuu epätavallisen suuri muutos. Tyhjäkäynnillä ryömiessä eteenpäin, kun ilmastointi kytkeytyy, vauhti hiljenee oikein selkeästi ja taas pois kytkeytyessä veto alkaa taas kuin napista painaen. Tyhjäkäynnillä ilmastointi ei tuota kovinkaan kylmää ilmaa, kun taas normaalissa ajonopeudessa kierroksilla ilmastoinnista mitattiin 4° lämpötiloja.

    Mitäs neuvoksi?
     
  2. laujok

    laujok 3rd gear

    Kai sentäs laitoitte öljyä edes arvalla takaisin järjestelmään??? Jos siellä on tällä hetkellä vaan pelkkä kaasu, kompura on aika lyhytikänen (kilahtaa varmasti)... Sprintteri on sen verta "uus" auto kumminkin ettei ilmastoinnissa ole enää R-12:sta vaan 134A:ta.. Jos sitä laitoitte niin pitäs kylmästöinnin olla kaasun osalta kunnossa. Magneettikytkimen toiminta on hyvä tarkistaa ja hihnan kunto sekä kireys...
    Joissakin kompuroissa lukee öljy-määrä, mutta luulis sen tiedon löytyvän netistäkin.. Öljyä TÄYTYY olla järjestelmässä, muuten ilo on lyhyt... :eek:
     
  3. JJ65

    JJ65 Gearhead

    Duunissa noitten kanssa päivittäin touhutaan...onko millainen sprintteri, pikkukoneella vai isolla ja minkäikäinen?

    Sprinttereissä on kaikissa automaattinen moniurahihnan kiristin joten hihnan kireys ei ole säädettävissä ja oletan että kaverisi laittoi sinne myös kompuraöljyt sisään täyttäessään R134a:t järjestelmään.

    Onko autossasi siinä ihan moottorin etupäässä sellainen pieni musta iskunvaimentimen näköinen kapistus, noin parikymmensenttinen?
     
  4. hla

    hla Gearhead

     
  5. virta

    virta Gearhead

    Mulla jyrisee ilmastoinnin flekti juuri noin :D Itse kun tiedän ton niin eipä hätää vaikka ääni ja resonanssit on melkoiset.Flekti kuuluu kuitenkin käydä kun kompura pyörii joten ei tuo nyt niin hälyttävää ole.
    Enpä usko että liemien öljyprosentti tuohon vaikuttaa,,
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Paisuntaventtiili, kuivain, kompura on tukossa. Tai painekatkaisin ei katkaise korkeapainetta. Jos sulla oli osaava ilmastointimies täytössä mukana, sillä oli matala-, ja korkeapainemittarit kiinni siinä käydessä. Niiden tuomiosta riippuu paljon.
     
  7. NymiS

    NymiS Gearhead

    Yksi vastaava tapaus oli missä oli öljyä liikaa järjestelmässä, ei jaksanut tehdä kylmää kunnolla ja kompura pyöri todella raskaasti.
     
  8. Elevator

    Elevator 1st gear

    Kiitos kaikille vastauksista, auto on tosiaan vuoden 2000 310d sprinter, 2,9td.
    Tarkistelin noiden kertomienne perusteella asiaa, ja totesin että ainakaan 5 vuoteen ei kuivainta ole vaihdettu ollenkaan. Pitääpä tilata sellainen, sen vaihdosta kun ei ainakaan haittaa ole. Kompura kyä kohtuullisen normaalisti noin muuten. Pitää käydä tarkistamassa se öljyn määrä myöskin.
     

Kerro tästä muillekin!