Mersu käyttövaunuksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja RB-440, 2.9.2009.

  1. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Sieltä vähän ennen Kaavin keskustan tienooltako...sen sinisen joka makaa tien vierustalla komiat sammaleet päällänsä?
     
  2. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Hehe, siinä pystärissä ois kyllä vähän enempi kuin pari lappua hitsattavaa :rotfl: Kalliotien lenkillä tämän minun rottelon voi nähdä. Semmottiis kullanvärinen..
     
  3. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mitenkäs tossa 180 bentsiini C:ssä, mahtaako siinä olla nokkahihna vai kettinki?

    Ketjun rapsutushan ei kauheesti käyttiksessä haittaisi, mutta kaikenmaailman kummihihnat aiheuttaa aina vähän semmosta kylmää rinkiä istumapuolessa.

    Mää tommosesta mitään tiedä, kun sytytystulpatkin on jonnekin piilotettu, jenkeissäkin on aina tiennyt missä tulpat on, vaikkei niihin käsiksi pääsiskään :wink:
     
  4. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Mersulla ei ole semmosta konetta missä olis nokkahihna, aina kettinki.
     
  5. RB-440

    RB-440 1st gear

    Kiitos tiedosta. Yksi huolenaihe vähemmän :lol:
     
  6. kuutio

    kuutio Gearhead

    Tietty toi ketjukin vähä venyy ja kuluu, mutta aika pitkään pääsee ennenkun tarttee vaihtaa. Ihan tavallista että 3-400 tkm ja sitte vaihdattaminenkaan ei kovin kallista ainakaan perusnelareissa.
     
  7. Fordhomo

    Fordhomo Gearhead

    Eikä vitoskoneessakaan. Normi 300D:n ketjunvaihto Maantiekylässä tunetulla osaajalla (sis. uuden ketjun) on jotain noin 150€ hujakoilla ja D turbossa noin 250€, Talmassa (Sipoossa) toisella taitajalla noin satasen enempi. Jossain 350 tkm:n jälkeen voi alkaa miettimään sitä ketjun vaihtoa, mutta esim mulla yhdessä 300 SD:ssä oli jo mittarissa yli 500 tkm ja oli kestänyt. Kirsitin veti jo kyllä viimeisiään siinä vaiheessa.
     
  8. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tätä kanssa pohdiskelin kun tuli tänään hankittua '97 C-farkku. 180 pensiini. Mutta täältähän se löytyi vastaus tähänkin. Onko RB-440 tai muilla vienyt kuinka paljon ainetta tämmöset??
     
  9. mach71

    mach71 3rd gear

    Tuommoset arvot löyty norsuun mercefreaken.com:sta

    90\120\kaup 6,3\8\10,8l
     
  10. RB-440

    RB-440 1st gear

    Aika hyvin tuo Machin tieto taitaa täsmätä. Meillä kulutus on vaihdellut karkeesti mitaten 6,9 - 9,1 L/100km välillä. Noi isommat kulutukset tuli kovimmilla pakkasilla, kun huoltoväli alkoi olla toisessa ääripäässään ja kaasu pohjassa.

    Jos kiinnostaa, niin tässä on noita muita kokemuksia:

    Moottoriöljyä kului pakkasilla suht paljon, olisko ollut peräti kolmatta desilitraa tonnilla mutta tuntuu että kesällä ei maistu ölkki ihan niin hyvin. Huoltokirja tosin taisi kertoa, että litra tonnilla olisi vielä normaalia, vaikka ei mulla mikään auto niin paljon ole vienyt. Ainaskaan vielä.

    Jonkin verran öljyä tulee kampiakselin etupäästä, mutta vähän ja taitaa suurin osa mennä pakoputken kautta ilmastoa muuttamaan. No, kunhan ei savuta, eikä kamalasaattori hajoa, niin mitäpä tuosta.

    Ohjaustehostimen pumppu tihkui akselilta, sekin pakkasilla, ja koska moinen vuoto aiheutti sivuääniä keittiön pöydän vieressä, osa meni vaihtoon, kun ei voi korjata. Suunnilleen 430 euroa maksoi tarvikkeena. Jos joku tarvii kesällä ihan suht tiiviin tehostinpumpun kohtuuhinnalla, niin pankoon YV:tä :lol:

    Jäähdytin sekin vuoteli hieman, uusi maksoi kolmesataa. Muovia kun ei paljon tinata. Paisuntasäiliötä ei tossa ole, joten jäähdyttimen korkki kannattaa uusia ainakin kokeeksi, jos on nestehukkaa, ei maksa paljon.

    Monitoimiviiksi tuntuu olevan heikko kohta. Ostaessa auton mukana oli kuitti vaihdosta, meillä katosi pitkät valot muutamassa kuukaudessa. Ja toinen viiksi meni muuten vaan poikki, mutta se ei ole auton vika.

    Siihen päälle sitten ihan normaalit huollot, jotka on koitettu tehdä kymppitonnin välein. Ajomäärä oli parhaimmillaan jotain 5 - 6 tkm kuussa, ja vissiinkin jotain 25 - 30 tkm sillä tähän mennessä ajettu.

    Eli ei tolla ajaminen ihan ilmaistakaan ole, mutta ei sen ostaminen ainaskaan vielä ole kaduttanut, vois se huonompikin yksilö varmaan olla.
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tulipa meidänkin talouteen M-B käyttöautoks, nimittäin ´00 C 200 CDI A-farmari. Vasta pari viikkoa ajelua takana ja tähän mennessä oltava tyytyväinen, mukava laite ajella.
     
  12. faa

    faa 3rd gear

    Onhan se mersu mukava, ainakin talvella, jos vain mittarilukema ei huitele taivaissa.
    Muutaman mersun oon itse omistanut ja työkseni noita ajanut vaikka kuinka (taksi).

    Kaikissa itse omistamissa mersuissa on mittarissa ollut kepeästi yli 500 000 ja laatikkohan niistä on aina levinnyt. Yhdessä c-mesessä, jonka omistin, ei 700000 tuntunut missään, mutta laatikon joutui vaihtamaan. Muuten tekniikka pelasi oikein hyvin. Varmasti oisi ajanut vielä toisen samanlaisen satsin.
    Sitä jos jostain löytäisi halvalla alle puoli miljoonaa ajetun, niin kävisin samantein ostamassa talviautoksi. Niitä vaan ei vastaan oikein tule (ainakaan dieselinä) eikä kiinnosta vaihtaa enään yhtäkään mersun laatikkoa.
    Ehkä sitä sitten on vain ollut huonoa tuuria, että laatikot levinneet muuten toimivasta autosta?

    Ohan näitä hyviä sekä huonoja. Isäntä vasta myi 500thkm ajetun '2004 vuoden eemelin 4000e. Laatikko ja kone oli vaihdettu.
    Onnea sille, joka sen osti. Isännän mukaan kun ei kuulemma noin paljon ajetusta mersusta voi enempää pyytää, vaikka olisi kone+laatikko vaihdettu. Vähän täytyy olla erimieltä, kun nettiautoa katsoo.
     
  13. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    tulee mieleen jossain vaiheessa oodella ollut keskustelunpätkä:
    "mersun diisselit on paskoja". sen enempää kantaa ottamatta, en ole koskaan mersua omistanut, mutta takapenkillä on humalassa tullut istuttua.
     
  14. onre

    onre 3rd gear

    Aivan paskoja ovat. Omallakin menty vasta 749tkm.
     
  15. r.w.

    r.w. 1st gear

    Vahvoja ovat, mutta asianhan voi aina kääntää myös niin, että ei sillä viritysasteella ja rautamäärällä voi paljon vähempää odottaakaan... ja uudethan ovat Mersullakin joka mittapuulla ihan yhtä paskoja, kuin kaikilla muillakin merkeillä.
     
  16. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    [quote="f
    Kaikissa itse omistamissa mersuissa on mittarissa ollut kepeästi yli 500 000 ja laatikkohan niistä on aina levinnyt. Yhdessä c-mesessä, jonka omistin, ei 700000 tuntunut missään, mutta laatikon joutui vaihtamaan. Muuten tekniikka pelasi oikein hyvin. Varmasti oisi ajanut vielä toisen samanlaisen satsin.
    Sitä jos jostain löytäisi halvalla alle puoli miljoonaa ajetun, niin kävisin samantein ostamassa talviautoksi. Niitä vaan ei vastaan oikein tule (ainakaan dieselinä) eikä kiinnosta vaihtaa enään yhtäkään mersun laatikkoa.
    Ehkä sitä sitten on vain ollut huonoa tuuria, että laatikot levinneet muuten toimivasta autosta?[/quote]

    Mersu sanoo, että automaatti laatikko öljy vaihdetaan vain kerran 60tkm ja sitten sitä ei tarvitse vaihtaa. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Taas Mersuja huoltava henkilö, sanoi, että max 50tkm ja öljyt vaihtoon. Olisiko tuolla vaikka tekemistä laatikon hajoamisen kanssa? Käyttis E 200CDI, vm 2006.
     
  17. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Kyllä.

    Vaihteisto öljyt vaihtoon 50-60tkm välein.
     
  18. kuutio

    kuutio Gearhead

    Juu eikä ollenkaan tee pahaa manuaalillekaan vaikkei siinäkään mtn varsinaisia ehdottomia vaihtoväliohjeita ookkaan
     
  19. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Tuli tuossa eilen ostettu käyttöautoksi w124 300d automaatilla. Ruma ja rupinen on, mutta tekniikka tuntuu pelaavan. Mittarissa on 450tkm. Ossaattako sannoo, että mikä olis laatikkoon sopivin öljy? Mresuvoorumilla kun tuo vastailu on aika hidasta... Joskus oon mersun autommaattin ihan ATF 220 laittanu, sillo ainaki pelasi.
     
  20. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mikä tahansa öljy jonka purkissta dextron2 nimi löytyy kelpaa ihan hyvin, eli esim juuri tuo mobil atf220. Dextron3 ei toimi ilman säätötoimenpiteitä, eli sitä tulee välttää.
     

Kerro tästä muillekin!