V8&Gti 14.8.2010 Alastarolla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Mopoilija, 10.8.2010.

  1. jublomb

    jublomb 1st gear

    Siitä ollaan samaa mieltä,että pyörät ja autot vois ajaa eri päivinä,mutta se taas vaatii järjestävältä porukalta tuplasti enemmän aikaa.

    Enkä lähtis olemaan noin jyrkkä tossa kattomis asiassa,kyllä niitä pyöriäki jotkut tykkää katella,ja varsinkin kokeilla,vaikka itte henk.kohtaisesti en myöskään jaksa pyörälähtöjä seurata.

    Paitsi "tynamentilla" käyviä... 8)
     
  2. nalle71

    nalle71 Gearhead

    Tässähän se pointti onkin moni on siellä ekaa kertaa koittamassa eikä tiedä mitä tehdä sillä isin ostamalla tuninkikikottimella. seikkailee pitkin rataa tiedä mistä kääntyä pois ja ym. Radalla ei saa olla yhtäaikaa useampaa kuin kaks autoa tai pyörää turvallisuus syistä eli homma venyy jos siellä radan loppupäässä joku sekoilee ym. Eikä oo ihme jos lähettäjältä ja muulta henkilökunnalta menee hermot
     
  3. Pepew

    Pepew 1st gear

    Mosse oli ajamassa, ainakin yhden vedon näin, 9.2 jotain.

    Itse sain parannettua aikaa -72 Chevellellä, nyt 12.1.

    Kiitoksia mopoilijalle täältäkin!
     
  4. reve

    reve Gearhead

    Järjestäjät varmasti tekivät parhaansa, joten kiitos siitä heille. Ajanottolaitteiden takkuilun takia tulleet ylimääräiset tauot toki ottivat päähän, mutta eiköhän järjestävä taho parhaansa tehnyt niidenkin korjaamisessa.

    Tapahtumassa oli aivan liikaa autoja ja mopoja ajamassa. Jos homma menee siihen, että koko päivän jonottelulla pääsee kolme lähtöä ajamaan, niin ei touhu enää kauhean mielekästä osallistujen näkökulmasta ole. Kaikki päivän aikana tapaamani ajamaan tulleet ihmiset valittivat samaa asiaa.

    Paras ratkaisu asiaan olisi lisätä näiden tai vastaavien tapahtumien määrää. Etelä-suomessa on yksinkertaisesti liian vähän katuautoille sopivia tapahtumia ja jokainen tapahtuma alkaa olemaan liian täysi. Homman suosio on kasvanut viimeisten vuosien aikana jatkuvasti, mutta tapahtumien määrä on pysynyt yhtä vähäisenä kuin ennenkin. Luulisi tässä olevan jo bisnes-mahdollisuuksiakin jollekkin porukalle tai kerholle. Makkaramyynti+ajolippujen tuotto kyllä ylittää varmasti ajanoton ja ratavuokran kustannukset.

    Mikäli tapahtumien määrää ei ole mahdollista lisätä, niin ehdottaisin jonkinlaista osallistujakiintiötä ja ennakkoilmoittautumismahdollisuutta näihin tapahtumiin. Ajamaan pääsisi x autoa, joista ennakkoilmoittautuneet (ja vaikka etukäteen maksaneet) olisivat ykkösprioriteetilla ja portilla otettaisiin sitten loput paikat täyteen. Lähtöjä olisi varmasti ajettu ihan sama määrä päivän aikana puolella kalustomäärällä, joten järjestäjien tulot eivät olisi tästä muuttuneet, mutta osallistujat olisivat varmasti olleet tyytyväisempiä.

    Lisäksi autoille ja moottoripyörille voisi olla omat tapahtumansa. Aika harvaa autoilijaa kiinnostaa pyörien katselu ja sama toteutunee myös toiseen suuntaan. Kummankin tyyppisiin tapahtumiin varmasti riittäisi osallistujia.

    SM-kisoihin osallistumista on mielestäni turha tarjota lääkkeeksi, sillä monia katuautoilijoita ei kilpaileminen kiinnosta. Useimmat näissä tapahtumissa ajavat ihan omaksi ilokseen ja seuraavat oman ja kavereidensa kaluston kehittymistä.
     
  5. Mrs Sippi

    Mrs Sippi 1st gear

    Suomen kesä on liian lyhyt ja järjestävällä taholla liian vähän vapaaehtoisporukkaa. Kuusi SM-kisaa vie jo puolet laskennallisen kesän viikonlopuista, siinä on kaksi vauhtipäivää lisäksi ja monilla vapaaehtoisilla on kiihdytyksenkin ulkopuolista elämää.
    Joku kiintiö osallistuville ajoneuvoille voisi olla kiihdytyspäiviin mahdollinen ratkaisu.
    Ja olen varma, että järjestävä taho toivottaa enemmän kuin tervetulleeksi uusia kasvoja järjestelytehtävienkin puolelle.
    Mutta ainahan se kaikissa yhdistys- ja vapaaehtoistoiminnan homissa on se Joku Muu -niminen tyyppi, joka joutuu tekemään eniten.
     
  6. J-Lo

    J-Lo 1st gear

    Aina valitetaan.
    Jos ei kukaan järjestä mitään, jos joku järjestää jotain ja ite ei pääse ajamaan tarpeeks, jos jollain muulla on hienommat lelut, tai niissä on vaan väärä määrä renkaita.Voi perkele.
    Automiehet itkee, että pyörällä ei pitäis ajaa siellä ja täällä, pyörämiehiä vituttaa ku automiehet rasvaa radan ja saa nahkat niskassa odotella vuoroaan.Kauhun tasapaino.

    Joo, mulla on krapula ja hiki, hiukan vituttaakin.Noin, nyt olen liittynyt ruikuttajien pitkään jonoon.Kiitti ja kuitti.

    Juha
     
  7. Mrs Sippi

    Mrs Sippi 1st gear

    Olen tässä nyt seurannut Eurodragsterin livewebkamerasta Hockenheimia kolme päivää, eikä se ajattamisen vauhti nyt sielläkää mikään ihmellinen ole. Lisäksi siellä pantiin kokonaan pillit pussiin äsken puolen tunnin lunch breakin ajaksi.
     
  8. Fastback

    Fastback Gearhead

    Monta tuttua juttua.

    Kiihdytyspäivän järjestäminen ei ole mitään businesta. Ratavuokraa kun laskee 220e/h ja siihen ajanottolaitteet lähettäjän ja atk tiimin kanssa 1500e/vrk. Alastarossa saa ajaa 10.00-20.00 eli 10h. 2200e+1500e = 3700e. Siihen sitten oma line-up miehistö, burnisavustajat ja pari sekatyömistä ja näille back-upit. Rättiä, harjoja yms. intohimoisia harrastajia jos olisi ja olisvat valmiina uhraamaan la tai su päivän Alastarossa niin minimi kuluina voitaisiin pitää 3700e.

    Esim. 20e / osallistuja niin paikalle pitäisi saada 185 maksanutta autokuntaa. Tähän säävaraus, eli jos tulee vettä niin se on kaikki persnettoa. Tosiasia on että vettä tulee joskus Alastarossakin... :rotfl: Hyväntekeväisyyttä on rataviikonloppujen pitäminen, todelliset kulut kääritään SM ryhmien kuskeilta :)

    Alastaronkin viikonloput ovat rajallisia, ratoja ei ole tarpeeksi eteläsuomessa ja kun on niin viherpiipertäjät saavat ne jumiin kävelemällä yli yhteisöistä.

    Jokaiselle kiihdytyspäiville lähtevän olisi syytä katsoa pari lähtöä ja suorittaa itseopiskelua ennen line-upiin ajamista. Silloin vältytään monelta ikävältä asialta. Kai sitä tuohonkin touhuun voisi suorittaa ns. 5min koulutuksella esim. 5e arvoisen "ratakortin". Siinä voitaisiin käydä nopeasti lävitse miten toimitaan, kenen käsimerkkejä seurataan ja yleiset ohjeet ettei mitään tehdä omin toimin. Pre-stage, stage, deep stage yms. Line-up avustaja, burnisavustaja tai lähettäjä näyttää mitä tehdään. Jos et ymmärtänyt niin näyttää uudestaan.

    Radan on oltava tyhjä ennenkuin uudet autot lähetetään ajamaan, tuskin FHRA:lla on varaa radalle.com tyyliseen toimintaan jossa ajetaan yhtäaikaa vartin suoraa ja autot kiilaa mutkaradalta eteen. Kuka paremmin osaa hommia hoitaa, niin eikun värväytymään fyyran rataryhmään.
     
  9. AteV8

    AteV8 Gearhead

    No siellä sentään pääsee ajamaan!

    Meillä ajetaan kilpaa ihan yleisellä tiellä, kun ei porukka jaksa kovin kauas lähteä pelkästä jonottamisen ilosta. Löytyis muuten arkistoista muutama videokin, mut en kehtaa laittaa kun näkyy pian kilpiä ja naamoja. (En osaa editoida niitä piiloon)

    Kyllä tämmösten laillisten ajojen järjestämiseen tarttis saada jotain valtion avustusta!!!
     
  10. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

  11. TomiT

    TomiT Gearhead

    Mennä vuosina oli mahdollisuus punnita autoja FHRA:n tarkuus vaaoilla, mutta ei enään pariin vuoteen...Miksi??

    Ei luulis olevan tappiollista puuhaa, päin vastoin!!
     
  12. NineBall

    NineBall 1st gear

    Ajoiko chevy diesel 4x4 lavapeli todellakin 10,0 ? :eek:

    Mopoilija, hyvin napattu KUVA :D
     
  13. HellCamino

    HellCamino 1st gear

    Itse näin ainakin 10.1 lähdön, joten kyllä sinne varmaan 10.0 on jollain kierroksella napsahtanut.. Aika vakuuttavaa menoa.. :)
     
  14. J-Lo

    J-Lo 1st gear

    Juu.Porissa heinäkuun lopulla sillä ajettiin jo 10.35/221km/h.
    Työntää.
     
  15. Raimo Miettinen

    Raimo Miettinen 1st gear

  16. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

  17. NineBall

    NineBall 1st gear

    Jees, karvan päässä ysin aika tupaöljyllä !!!!
    Onneksi olkoon !
     
  18. human62

    human62 1st gear

    Moni autoista "tietämätön" hämmästelee ja kummastelee DIESELEITTEN menoa joka on viime vuosina vasta saanut enemmän tunnustusta.
    Tyhjä rekan nuppi, varsinkin vielä 80/90 luvulla meni sen verran kovaa että moni henkilöauto jäi.(Ainakin kun ite olin puikoissa)
    Rekoissa (työkoneina) Dieseliä on kehitetty aiemmin (turbot intercoolereilla jne...) kuin henkilöautoja joissa ahtimet yleistyivät paljon myöhemmin.
    Periaatteessa jos itse haluaisin kovaa kiihdytyspeliä herkitsisin dieseliä.
    Toisaalta on edelleenkin hämmästyttävää että 50-60 vuotta vanha V8 tekniikka sopivasti kutiteltuna on samoissa tehoissa....mutta eiköhän kehityksen kuulu mennäkin eteenpäin.

    Hämmästellä voisin (alan ammattilaisena) sen sijaan jos turbodieseli ei kulkis....

    Sähkäautot tulevat pesemään molemmat menne tullen (TESLA) koska sellainen luokka tulee??? :D :D (Fiilis ei tietty o ikinä sama... :( )
     
  19. MaxDura

    MaxDura Gearhead

  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    No jos otetaan sama tilavuus ja sama ahtopaine, niin kyllä bensavehkeetkin kulkee ihan kivasti :odroll:

    Väittäisin myös, että sähkövehkeet ei tuu menemään vielä vuosikymmeniin kutosia vartilla (mitä nyt ainakin on temmottu ihan bensalla), kun akkuihin ei saada kuin murto-osa siitä energiasta painoon nähden mitä on nestemäisessä polttoaineessa. Vai meinasikko, että 440 kV jatkoroikkaa vedettäisiin perässä? :lol:
     

Kerro tästä muillekin!