403

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Temutin, 13.8.2010.

  1. Temutin

    Temutin 1st gear

    päivee...
    tuli tuossa mieleen jotta jos laittaiskin isolohkon delta 88 keulille
    wikipeida on laittanut että sitä onpi tehty 403
    niin rupesin tässä painoja etsimään koneesta mutta en löytänyt ...
    tarkoitus olis jos laittaisi 454 jonkun saastemallin koneen
    kuutiotuumat ei mee yli mutta mites paino? ja tehot onko 454 saanut kuinka köykäsenä mallina?
    ja onko tollasessa deltassa jo isoin alusta mitä voi jarrut sun muut kun on ex-diesel?
    kaikki dokumentiti on tervetulleita..
    kiitos



    näköjään tuota 454 on saanut 230hp efi koneena ja tuossa 403 on 185hp

    eli tuo menis just rajojen sisään jos sen vaan pystyy todistamaan ja heppa jäis vielä pelivaraa :oops:
     
  2. Temutin

    Temutin 1st gear

    ja jos sen tekis omavalmiste moottorina? että laittais kaasarit ja käyttäs penkissä mitenhän konttori setä suhtautuis tuommoseen?
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Laittaisin 403 kikkaran jos mulla ei sellaista vielä olisi :odroll: .[​IMG]
    RPM imari, 750 kaasari, compin 274 nenu, kunnolliset peltisatsit ja toi kone herää henkiin! Toi menee kyllä talvella myytävien osastoon, vinks vinks :rotfl: .
     
  4. Temutin

    Temutin 1st gear

    no siehän miulle sitä pikkulohkokin kauppasit veneestä...
    tuossa vaan tarjottiin 454 oikestaan mitään muuta tietoa ei vielä oo että minkä ikänen kone on kyseessä..
    onks tietooo mitä nui painaa että onko se mahdollista painojen suhteen laittaa ja sen alustan suhteen...
     
  5. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Mistään tarkistamatta, muistelisin jostain lukeneeni et noissa 90-luvun SS pick-upeissa(?) olis ollu alimmillaan 190hp 454:sia? Toisaalta jos löytyy tollanen 230hp 454, niin mitäs sitä tuollasta 190hp nuhapumppua laittamaan. :lol:
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Hmm. En ole missään lähteessä SS454 pikkareissa kuin 230 hp koneita nähnyt..

    Jos heikkoa tehoa etsitään, silloin on suunnattava katse 70-luvun saastemoottoreiden suuntaan. Jossain pikkareissa 454-kaasarikoneita on ollut aika pienillä tehoilla joskus 70-luvun puolivalista 80-luvun alkuun..

    Painoa taitaa 454.llä olla enemmän kuin Esim Olds pikkulohkoilla 260-403 ja isolohkoilla ( Sama lohko korkeammalla deckillä ja isommilla runkolaakereilla. ). Painavin koneverrokki Delta 88:iin lie Olds 350 dieseli..

    Ja kai tiedät, että apulaitteet ja loota eivät ole "bolt on". Esim. Olds 455 osuu paikoilleen suht bolt on ja apulaitteet käyvät nykyisestä kombosta suoraan paikoilleen. Enintään vesipumpun kohdalla joutuu vaihtotöihin, jos kone/ auto -pari on ilmastoinnillinen/ ilmastoinniton - eri pituinen vesipumppu ilmastoidussa ja ilmastoimattomassa.
     
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    No en mä tuota mistään tehtaan kirjoista oo lukenukaan... Itse asiassa nyt kun muistelin, niin toi tais olla ohimennen mainintana V8 magazinessa, ku siinä joskus esiteltiin Orhasen camaro (67tai8), ja sitä oli eka kerran oston jälkeen viety vartille SS pickupin voimanlähteen kera, missä jutun mukaan oli se 190hp ja mihin oli vaihdettu ruiskun tilalle kaasari ym. Ja taidettiin siinä hämmästellä sitäkin, miten ripeästi se kulki varttimailin tehoista (tai niiden puutteesta) huolimatta. Aikaa ei muistaakseni kyllä kerrottu. :eek:

    En edes muista milloin oon viimeks lukenu kys. lehden, joten voi olla että muistelot on saattanu mennä reisille. :odroll:

    Pahoitteluni ot:sta. :oops:
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eipä tässä mihinkään pahoitteluihin ole tarvetta. Ja välillä noiden lehtien jutut ovat hivenen metsänpuolella? Mutta tosiaan heikkotehoisimmat 454 koneet löytyvät 70-luvun/80-luvun taitteesta, jos moista on tarvetta etsiä.

    Mulla oli aikoinaan C/K-sarjalaisen korjauskirja, missä oli luettelo koneista ja niiden tehoista. Joku "HD"-versio 454 koneesta ei todellakaan loistanut tejhoilla? Joku 180 hp? Muistaakseni??
     
  9. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Onhan ne. Joskus hieman enemmänkin. :poff: Nykyään tuntuu jo että toimittajat on välillä liisattu helsingin sanomista/ilta-sanomista/iltalehdestä. Tai jopa seiskasta. :poff:
     
  10. Temutin

    Temutin 1st gear

    no tuossa tehossa turkin tulee vastaan mitään ongelmia että ne saa siihen mahtumaan rajojen sisään kuten kuutiotuumat, mutta mites on sen painon laita? ja alusta tarviiko muutoksia?
    ja tiedän ettei se ole ihan "heitto sinne" homma , mutta harrastamista :D
    ja trafin sivuillahan luki jos ei pysty todistamaan tehoa niin sitten mittaustodistus esitettävä...
    kiinnostais vaan tollasen mörkö moottorin vääntö ja kait siitä enempi paukkua saa irti kun pikkulohkosta pitkällä rakentelu tähtäimellä...?
     
  11. Temutin

    Temutin 1st gear

    http://www.gomog.com/allmorgan/engineweights2.html

    tuolta löyty painoja jotakin, mutta nämä ei varmaan katsastus sedälle kelpaa

    350diesel - 590pounds

    chevy big block- 685 pounds

    eli menishän se painonkin puolesta sinne eikös?
    mutta 20rossaa sai nousta paino ja 10rossan noususta joutu siirtää painoa taakse eikös? mutta mites kun tää on ex-diesel yks akku puuttuu jo ja muuuta sälää...

    ens viikolla käymään konttorilla kysymässä että mites on,

    mutta on kellään tuosta alustasta tietoa? luulis dieselissä olevan jo iso alusta vai onko nuissa kaikissa olut sama?
     
  12. Temutin

    Temutin 1st gear

    näköjään tuota 454 on saanut 230hp efi koneena ja tuossa 403 on 185hp

    eli tuo menis just rajojen sisään jos sen vaan pystyy todistamaan ja heppa jäis vielä pelivaraa :oops:[/quote]


    ja oisko mahdollista että jossain 350 oldsin koneessa ois ollut enempi tehoa?
    ja nettiautossa on myynnissä chevyn pikkulohkolla oleva delta ja myyjä sanoo sen olevan alkuperäinen , mutta onko tuon aikakauden moottorissa sitten ollut ruutia ja millä sen todistat ingenöörille?
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Käsittääkseni joskus 77-78? kai tekivat jossain kokoonpanotehtaassa Deltaa 350 -letukalla, koska jonkin tuotanto yms. vaikeuden takia Oldsin kaseja ei olut riittävästi saatavissa. Joutuivat sitten GM:llä muistaakseni myöhemmin oikeuteen, kun ostaja järkyttyi ostaneensa kalliin Oldsin halvan Letukan koneella...

    Se mosa oli kyllä ihan 70-luvun perushuttu 350, jollain 165-175 hp tehoilla? Eli ei apua tähän hätään.
     
  14. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Tuota tuota eikös noita kasikaseja oo saanu ihan 455-moottorillakin?!? Itellä ainakin oli sellanen ja sen paperit vois olla vielkäkin jossain? Ja jos mallisarjaan on semmonen kiulu kuulunu ni ei kai sen vaihtamisessa mitään ropleemaa ole :)
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei ole saanut tehtaalta 1977-85 -korista 88 tai 98:a isolohkolla. 403 on ollut isoin.
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos sitä mahtivääntöä hakee, niin miksei sitten Oldsin 455? Kävisi suoraan, jopa apulaitteet. Tietysti jos totaalirakentamista haluaa niin onhan siihen letukan isolohkoon halvempia osia tarjolla, mutta aika paljon joutuu vaihtamaan ja rahaa laittamaan tiskiin jo siihen että auto kulkee ja etenkin että pääsee samaan painoon kuin Oldsin 455:llä. Kyllä noihin Oldseihinkin aika kohtuudella lisävoimaa saa.
     
  17. Temutin

    Temutin 1st gear

    Joo kyllä sitä rahaa saa uppoomaan varmasti reilusti molempiin.. :D mutta mutta...

    tänään käyty konttorilla..
    jotain faktoja täytyis lyödä pöytään :
    moottorien painot.
    ja se että olssia on tehty 403 ja se että siitä löytyy se 185hp + paino.
    alusta että se ei vaadi muutoksia.
    ja sitten sen letukan koneen paino ja teho.

    Ja kuulemma jotain virallisen olosta paperia pitäis pystyä näyttämään... ymmärrsivät kyllä ettei oikein mitään "oikein" virallista paprua saa mistään...

    tai siis 350dieselin paino on varmaan enempi kun tuo 403?
     
  18. Temutin

    Temutin 1st gear

  19. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    sa.

    403 on ulospäin ihan samannäköinen kuin Olds 350 bensa. Voisi jopa kuvitella, että se on sitäkin kevyempi, kun siinä on periaatteessa vähemmän rautaa mukana. Ohuemmat sylinterin seinämät ja ikkuna-alakerta lähes täydellä varmuudella kaikissa. Diesel lienee näistä painavampi.
    403 vaan on vähän hankala kone monessakin suhteessa. Osien saatavuus verrattuna 350/455, etenkin viriosien suhteen on heikompi ja hinnatkin vähemmän kukkaroystävällisempiä.
    Siamilaispytyt tuovat lisäksi oman jännityksensä jäähdytyksen suhteen.. Erittäin lyhytiskuisena (sama stroke kuin 350) enemmäm kiertävänluonteinen kone, mutta alakerta taas rajoittaa sitäkin ominaisuutta (pienet runkolaakerit ja se ikkunarakenne).
    On aiempaa kokemusta tästäkin vaihtoehdosta.
    Jos raakaa voimaa ja vääntöä haluaa niin silloin pitkäiskuinen Olds 455. Painaa vaan enemmän.
     
  20. rane58

    rane58 Double Gearhead

    425-rocket koneeseen oli vaikea löytää orkkis osia, viriosia oli pilvipimein... 8)
     

Kerro tästä muillekin!