Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Katsastus lähenee ja tuli massattua pohjakin kesän puhde töinä. Auto on ´89 sportside -> mahtoikohan tulla massattua myös runkonumero? Mistäpäin pitäis löytyä?
     
  2. kane

    kane 1st gear

    ei se jävla ollut rumpukaan joka vapisuttaa aabaut 110kmh, iskaritkin laitoin taakse uudet uuden rummun kaveriksi eli ei siinä vanhassakaan sorvatussa vikaa ole. Pitää vaihtaa vanha takaisin. On sitte 1 uusi 13x3 1/2" jarruille oleva rumpu jemmassa :rotfl:
    Se sitten tulee edestä, renkaat ne ei ole vaan jotain välystä? jossain?
    Saattaa ilmetä voimakkaammin vedossa ja olla oireeton pintakaasulla samassa nopeudessa :-?
     
  3. Rick

    Rick Gearhead

    Kane, olet varmaan jo tarkastanut kaikki ohjauksen ja etupään nivelet. Kokeile vielä tuon takakardaanin välykset ja vetoakseleiden laakerien välys, perä ei pidä ilmeisesti mitään ylimääräistä ääntä.
    Seuraava onkin sitten turbiini ja vaihteisto, en muista olitko jo päivittänyt niitä mutta siltikin siellä voi olla alkavaa välystä joka oireilee ja pahenee ajan myötä. Ainakin minulla vaihteiston päivityksen jälkeen jäi aavistuksen studaamista ajoittain, toisaalta oli siellä aika isoja kulumia joita jouduttiin sorvaamaan eikä se enää vastaa uutta osaa.
     
  4. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    polttoaineen kulutuksia perävaunun vedossa

    Oltiin Ruotsin reissulla, auto täynnä tavaraa ja noin kahden tonnin teli asuntovaunu. Kokonaispainoa matkustajien kanssa noin 5400 kg. Kulutus Ruotsin mäkisillä taipaleilla noin 18 litraa per 100 km. Suomen tasamaanteilla noin 17 litraa. Auto pelitti muuten aivan hienosti , pitkissä nousuissa lämpö käväisi 200 fahrenheitissä vaikka on ylimääräiset sähköpuhaltimet lisäämässä ilmavirtausta jäähdyttimen etupuolella. Onko muilla millaisia kokemuksia polttoaineenkulutuksista asuntovaunun vedossa ja lämpöongelmista ?

    terv. Redneck61
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    200°F=93°C :odroll: ja ne lisäpuhaltimet vähentää virtausta maantieajossa. Ja sanoisin että kulutus on pelko pieni kun jotkut ei pääse edes ilman lisäpainoa alle 17l satkulla.
     
  6. 3/4

    3/4 3rd gear

    Kesälomalla reissattiin teliasuntovaunun kanssa mäkisessä maastossa, kulutus oli erittäin inhimillinen 16,5 litraa satasella, vieläpä vapaastihengittävänä.

    Oli nimittäin tällä reissulla ahdot pois pelistä alipaineletkun pettämisen takia ja auto oli tuore hankinta niin en oikein tiennyt miten sen kuuluu kulkea... :)

    Lämpöongelmia oli tuolloin isommissa nousuissa hitaassa vauhdissa, mittari ei näyttänyt edes sataa astetta, mutta pukkas nestettä pihalle. Elättelen toivetta että tuo johtui vain siitä että moottori joutui helteessä vaparina niin lujille, ja ettei enää ongelmia tulis kun vika on korjattu..

    Maantieajoa ajelin nätisti ilman vaunua 350 kilometriä ~87 km/h niin kulutus oli vain 11,1 litraa sataselle. Ei paha, olin ajatellut että jos on alle 13 litraa niin olen positiivisesti yllättynyt.
     
  7. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Eipä oo tullu asuntokioski vedettyä kuin muutaman kerran mutta isoa traileria sitäkin enemmän. Itellä menee 15-22l väliin kulutus, renkaat 33" ja perävälitys 4.11. Lastutettu on ja tietysti 3" putki yhdellä läpivirtaavalla vaimentajalla. Vakiorenkailla ja ilman Kojo-chippiä meni tasan 20l/100km soppaa, auto paino 3340kg ja traileri 3560kgVaa'alla käyty). Kävin tän viikon ti tollasen reilun 500km lenkin trailerin kanssa (käytiin lankomiehelle hakemassa Mustanggi Jalasjärveltä), kulutusta ei tullu nyt katottua tarkkaan mutta aikalailla 17l sataselle meni. Tyhjä kärry tonnin verran, auto siihen päälle n.1500kg. Ajotyyli reilpas, jokunen ohitus tuli tehtyä. Matkanopeus 90km/h, ehkä hivenen päälle. Lämmöt hieman nousee pitkissä mäissä, tosin auton oma mittarikin tuppaa näyttämään hieman omiaan. Ton lastun myötä on ruvennu tapahtumaan noita lämmön nousemisia, ennen sai vetää pitkän aikaa kaasu pohjassa ennenkuin huomasi mittarissa mitn. Tosin nyt ei tartte läheskään painaa niin paljon kaasua mäkiin, kyllä se Tohtori osaa 8). Ainakaan tolla kuormalla ei ollu mitn ongelmaa vielä lämpöjen kanssa, alle 100 pysyttiin kokoajan, saa nähä sitten kun ruvetaan vetämään niitä perus 3,5t kuormia.

    Taitaa olla suurin lämpöjä nostava tekijä toi onneton ilman otto, imulämmöt nousee pidemmissä mäissä sinne 110-120 asteen tienoille ilman että edes kaasu pogmhjassa vedättää. Eli välijäähdytintä kaipaa. Mulla oli koko matkan läppäri&GMTD Scan päällä, laatikon öljyn lämmöt ei noussu missään vaiheessa yli 52 asteen, vaikka vedin 90% matkasta nelosella, pitkiin mäkiin laitoin kolmosta. Kolmosella vetäminen sai imulämmöt heti 10-20 astetta korkeammaksi, joten tiedä sitten mikä olis paras konsti...
     
  8. kane

    kane 1st gear

    Perä on hiljainen, jortaanin ristikot uudet, jakiksen holkki uusi.
    Eri kardaani kokeiltu, rummut, renkaat kokeiltu. Renkaat edessä, hämärä muistikuva kun viimevuonna tarvin leimaan kojolta 245:set niin ei vapissut eli renkaan koko/massa saa esille (muistankohan oikein).
    Edessä kaikki nivelet vanhat eli ei Suomessa rempattu vielä mitään.
    Aattelin aloittaa jossainvaiheessa simpukan kääntövarsi, apusimpukanvarsi ja kiinnike. raidetangon nivelissä ei havaittu klappia.
    Tietty tukivarsien holkit? Pallot? Renkaat edessä kuluneet tasaisesti...
    No, tää on semmonen pikkuvaiva että hiljolleen... :wink:
     
  9. kuutio

    kuutio Gearhead

    HALOO UKI jokos sielä on poistohormi paikallaan ja hengitys pikkarissa alkaa toimia?? Onko kenties pientä eroa havaittu koeajolla... :rotfl:
     
  10. Rick

    Rick Gearhead

    Aivan totta Kane,,,,, nuo etupään nivelet on aika suurella todennäköisyydellä syy ravistukseen. Siellä ei tarvi olla kovinkaaan kummoista väljää kun tuntuu. Renkaat onko tasapainossa tahikka ei niin se ei vaikuta juurikaan. Simpukan kiristys ja siitä eteenpäin nivel kerrallaan löytyy varmaankin syy yhteys.

    Rick
     
  11. Hatsku

    Hatsku 2nd gear

    Re: polttoaineen kulutuksia perävaunun vedossa

    Varmaan kannattas harkita tuplatermaria ja tehokkaampaa vesipumppua niin pysyy ainakin lämmöt kurissa tuohon polttoaineen kulutukseen en sano mitn :rotfl: :rotfl:
     
  12. lt50

    lt50 2nd gear

    Tuo vatkaus 100:sen vauhdissa on olemassa mullakin, mutta ei tosin aina, vaiva kun tulee ja menee ja itse pistänyt sen isojen renkaitten piikkiin. Transitissa muuten oli aikanaan vastaava vaiva, mitä haettiin kissojen ja koirien kanssa. Loppuviimein renkaista löytyi vika, Kellyissä runko oli mennyt niin pehmeäksi että vatkasi, vaikka tasapainossa koneessa olivatkin. Voiko olla että näillä isommilla renkailla itse rengas alkaa välillä "pompottamaan". Sehän on kuitenkin loppupeleissä melkoisen iso vaimentamaton ilmatyyny.
     
  13. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Re: polttoaineen kulutuksia perävaunun vedossa


    Onko kokemuksia tuplatermarien ja tehokkaamman vesipumpun vaikutuksista perävaunun vedossa. Eli käykö selvästi viileämpänä. Ja mitähän voisi kyseiset systeemit maksaa Suomessa ja mitä USA:ssa ?? Mitähän vaikutusta olisi jos kone saisi jonkinlaisen scoopin välityksellä viileämpää ilmaa lokasuojan tai konepellin läpi ???

    terv.Redneck61
     
  14. lt50

    lt50 2nd gear

    No niin, ja kun startin pultit on saatu vaihdettua alkoi startti pitämään ääntä. Kuulostaa ihan kuin löisi ohi välillä. No kirosin, ja ajattelin hampaita menneen, joten tarvitaan uusi. Mutta aamulla ei edes solenoidi jaksanut lyödä päälle, joten voisiko virran vähyys aiheuttaa startin ääntelyä. Joka tapauksessa, jos jollain on ylimääräisenä ei kiinalainen startti, niin olisin valmis ostamaan pois, jos ei muuta, niin sitten vaikka hyllylle. Laturi on vaihdettu talvella, joten virran vähyys saa luvan johtua jostain muusta. Osa johdoista on vielä ameriikan serkun jäljilta ja kovin pieniä, aloitetaan vaihtamalla niitä ja startti.
     
  15. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Re: polttoaineen kulutuksia perävaunun vedossa

    Kyllä ne varmasti auttaa, mäkin ostan ne romppeet heti kun järkihintaiset tulee vastaan :rotfl:... Yhden setin tiedänkin tässä 10km päässä, täytyis ostaa vaan koko kone..
     
  16. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Löytyykös keltään sähkökuvia vanhemmasta suburbanista? -82 mallisesta k-lukko toimii vaan kiinnippäin ja jtn muutakin pientä sähkövaivaa tuntus olevan jotenka kuva ois kiva :D

    Ja edelleen hakusessa takaluukkuun (auton) tiivisteet!!
     
  17. mpon

    mpon 3rd gear

    Minkäs ikäsissä niitä tuplatermareita yms. olikaan? :odroll:
     
  18. Hatsku

    Hatsku 2nd gear

    1996 ylöspäin :eek:

    tuplatermari hilppeet maksaa uutena jenkeissä jotain 180e.
    parempi tuottoinen vesipumppu hintahaitari 50-150e.

    koskisella parempi tuottoinen vesipumppu 99e.

    Kannattaa kysellä noita tuplatermareita purkaamoilta saa edullisemmin. Ylävesiletku pitää vaihtaa kans uuteen malliin
    :eek:
     
  19. persus

    persus 3rd gear

    nyt on sitte vani pihassa 8)
     
  20. kane

    kane 1st gear

    :poff: no niih, sitte eikun baanalle vania kengittään :rotfl:

    Simpukkaa kiristin viimekesänä. Tarvii ehkä vielä kerran etufillarit testata mutta veikkaan että jotain keulapään nivusissa. ne vaihtunee hiljolleen :wink:
     

Kerro tästä muillekin!