Korinvaihto auton ahtaminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja JukkaK, 22.8.2010.

  1. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Korinvaihto autoista löytyy juttua mutten löytänyt tälle vastausta. Eli olen ostamassa korinvaihto avobemaria malliltaan E30 320iA. Autossa on prossat 44.5%. Moottoria eikä vaihteistoa ei ole vaihdettu. Kysymys kuuluu voiko tälläsen auton turbottaa ilman verotuskiemuroita? Autoon siis lisätään turbo, välijäähdytin ym. tarvikkeita ja vaihdetaan pakosarja mm. Auto ei ole vähäpäästöinen.

    Toinen asia joka autossa ei ole minun mieleen (turbotusta ajatellen) on sen automaatti loota. Mutta automaatilla ajelee varmasti ne pakolliset ajot.
     
  2. smuige

    smuige Gearhead

    Ei tarvitse ahtaa. Katsos kun nykyään korin prosenttiosuus on yli 50% ja kun nykyään myös lasketaan prosentit uudelleen nykyisen kaavan mukaan jos muutoksia tehdään. Eli kun menet ahdinta muutoskatsastamaan niin setä laskee autosi prosentit uudelleen ja avot omistat suomen kalleimpia avo bemareita.
     
  3. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Löytyykö netistä listaa mistä selviää tämänpäivän prossat? Jostain listasta katsoin ja laskin että prosentit ovat sen listan mukaan oikein. Mulla on tarkka lista siitä mitä autoon on vaihdettu. Joukossa on muutamia melko tyhmiäkin vaihdettuja osia kuten mittaristo, konepelti ym... vaikka ovat kaikissa E30 malleissa identtiset :argue:
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

  5. Omassa korinvaihtoautossa on ahdettu moottori ja sen prosentit meni niin että ahtaminen ei vaikuttanut , koska kyseessä oli kanta-auton moottori johon lisättiin vain ahdin + cooleri , tässä tapauksessa tosin olis prossat riittänyt koko koneenkin vaihtamiseen ,eipä sillä.

    Kannattaa keskustella katsurin kanssa tuosta , mikä on nykyisin tulkinta , tai vielä parempi jos olet yhteydessä trafiin.(ja neuvot sitten katsuria)

    Oma autoni on kylläkin rungollinen , nykyäänhän noita itsekantavia koreja ei taida pystyä vaihtamaan ilman veroseuraumusta , ja en kyllä henkilökohtaisesti näe järkeäkään moisessa...
     
  6. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Muutenkin tuntuu hölmöltä että kertaalleen laskettuihin prosentteihin kajottaisiin uudelleen sen takia että autoon laitetaan turbo mikä ei liity millään tapaa jo laskettuihin prosentteihin. Vai tarkoittasko prosenttien uudelleen laskeminen sitä että jos vaikka sisusta on vaihdettu ja siitä prossat laskettu, vaihdat sisustan vaikka eri väriseen niin silloin lasketaan prossat uudelleen uuden taulukon mukaisesti. Olipas helposti selitetty :rotfl:

    Täytyy huomenna olla yhteydessä konttoriin.
     
  7. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Mielestäni autoon voi laittaa ahtimen ilman vero-ongelmia.

    Autoonhan ei vaihdeta osia, eli otteeseen merkitty kanta-autoprosentti säilyy entisellään, tuo turbo on vain "lisävaruste".

    Huomioi kuitenkin vertailumoottori auton tehot ja alusta, jos niissä on suurta poikkeamaa tuohon autoon voi ongelmia alkaa syntyä.
     
  8. M

    M Gearhead

    täysin mutua, mutta eikös jossain vaiheessa ahtaminen rinnastettu prosenteissa moottorin vaihtamiseen?
     
  9. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Eli saan käyttää tässä tapauksessa aivan normaalisti kanta-auton (ja samalla myös mallisarjan sisäistä) tehokkainta moottoria vertailumoottorina? Tuon ikäiseen 300srj bemuun on saanut 2.5 litraista ruiskukutosta jossa on tehoa 170hp. Paikallaan oleva moottori on samaa sarjaa mutta 2.0 kutonen jossa tehoa 129hp. Molempia moottoreita on saanut niin avoihin kuin umpiautoihin. Olikos se niin että teho saa nousta 15% tuosta tehokkaimmasta? Eli se ois 195.5hp mitä siihen saa penkittää. Enempää nuo bemarin automaatit tuskin kestävätkään...

    Ja jos moottoriin lisätään ahdin pätee siinä tehonlisäys samanlailla kuin normaalissa moottorinvaihdossa. Muutosprosentteja siitä ei kait mene. Jos menee niin korkeintaan pakosarjasta mutta kai sekin luokitellaan kuluvaksi (rikkoutuvaksi) osaksi ja siitä ei prossia lasketa...?
     
  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Turbon jälkiasennus edellyttää muutoskatsatusta, jolloin tämän hetkisen tulkinnan mukaan kaikki aiemmin autoon tehdyt muutokset lasketaan uudelleen. Tämä seikka aiheuttaa sen, että itsekantavalla korilla olevissa korinvaihtoautoissa prosentit poikkeuksetta ylittyvät.

    Näkemykseni perustuu -08 aiottuun korinvaihto-123-mesefarmarin pakettiautoksi muuttamiseen... Otteessa ei ollut prosentteja, vain maininta korinvaihdosta. Se, mitä inssi ei huomannut, oli se, että ko. yksilöön oli myös moottori vaihdettu ja tilavuuden muutos näkyi otteessa... :odroll:
    Auto jatkoi matkaansa edelleen henkilöautona :rotfl:

    Varminta on olla luottamatta nettiarvailuhin, lukea lakitekstiä ja käydä konttorilta kysymässä.
     
  11. Temutin

    Temutin 1st gear

    joo ja alustaa joutuu muuttamaan 2litrasessa ja 2.5 on eroja mm. jarrut levyt taakse ja sitten vielä pitää olla absit muistaakseni jos verrokkina käyttää 2.5....
    ja kyllähän se turbotus rinnastetaan moottorin vaihtoon... tai ainakin näin on ennen ollut...

    mutta tosiaan konttorille kyselemään mitebn on :D
     
  12. Ck

    Ck Gearhead

    Aivan oikein.
     
  13. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mutta moottorin prosentteja siitä ei tule vaikka turbottaakin. Vain vaihdetuista osista, esim pakosarjasta tulee.
     
  14. smuige

    smuige Gearhead

    ongelma tuossa tapauksessa ei ole tehorajat tai se että ahtimesta tulisi prosentteja vaan yksinkertaisesti se että jos muutoskatsastat siihen autoon jotain, oli se sitten mitä tahansa niin koko auton prosentit lasketaan uuden kaavan mukaan uudelleen jolloin prosentit menee itsekantavasta aina yli. Vanhat korinvaihtovehkeet jäi prosenttiuudistuksessa ikään kuin väliinputojiksi, niille ei pysty tekemään enää mitään kun ajaa loppuun ja toivoa ettei joku huomaa muutoksia. Kuinka monessa korinvaihdossa oikeesti on kaikki osat niin kuin pitäisi?
     
  15. rallikuski

    rallikuski Gearhead


    Näin kun kattoo lakikirjasta...
     
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tuo pykälä koskee kohtaa, mitä kaikkea vertailumoottorilla olevaan autoon kuuluvaa osaa pitää teknisten vaatimusten täyttymiseksi autoon vaihtaa (esim. jarrut jne.).

    Pykälä ei tarkoita moottorin vaihtohommelissa meneviä prosentteja, vaan niille on se oma uusittu taulukko olemassa, joka tekee itsekantavalla korilla olevista "prosenttiorjia" (<-- ihan omakeksimä sanonta) muutoskatsastusten suhteen.

    Tee tällaiseen orjaan tehon muutos, niin ahtaminen rinnastetaan TEHOLLISESTI ja TILAVUUDEN, PAINON ym. mukaan koneenvaihtoon

    Ja uusien prossataulukoiden mukaan orjaa muutoskatsastettaessa vaikkapa uudelle moottorille (teholle) menee se uudelleenverotukseen, ei siis ahdettaessa moottoriin vaihdettavien osien takia.

    Siis aika skeptikko olen tuon kokeilun suhteen.

    Toki voihan tuon Trafista varmistaa ja jos vastaus on salliva prosenttien suhteen, niin suosittelen vastauksen pyytämistä kirjallisena vähintään H Kuitusen allekirjoituksella ja leijonaleimalla varmistettuna. Muuten on vaarana, että myöhemmin alkaa Trafin suunnassa muisti pätkiä.:rotfl:

    Onnea kuitenkin projektiin...
     
  17. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Tänään on soiteltu eri konttoreille sekä trafiin. Yhdessä konttorissa ihmeteltiin miksi auto pitäisi turbottaa :eek: Toisessa kuului luurinpäästä vain ÖÖ-ÖÖ-ÖÖÖ tota ÖÖ. Yhdestä konttorista oltiin sitä mieltä että ahtimesta ei mene prossia (ei edes vaihdetusta pakosarjasta) ja siellä ei oltu varmoja tuosta prossien uudelleen laskemisesta korinvaihtoautoissa. Muista jo aikaisemmin muunnelluista autoista eivät oo ikinään alkaneet prossia uudelleen laskemaan oli se sitten itsekantavalla korilla tai rungollinen. (Tässä vaiheessa mietin että eivät varmaan laskekkaan uudestaan jos prossia ei oo niin paljoa että se voisi uudella kaavalla mennä yli sallitun ja auto saataisiin veron alle)

    Soitto trafiin ja ukko sieltä sanoi että juu kyllä laskevat prossat uudestaan, semmoiseen korinvaihtoautoon jossa prossia yli 45% ei vaihdeta rattiakaan enää laillisesti ja tämän jälkeen tokaisi melko vittumaiseen sävyyn että tuollaisesta korinvaihto autosta pitäisi laskea prossat uudelleen vuosikatsastuksen yhteydessä ja määrätä samassa yhteydessä verot. Tätä kommenttia ennen tokaisin trafin puupäälle että bemu on leimattu noin 1.5kk sitten moitteetta.

    Huomenna uusi yritys...
     
  18. TiM

    TiM 1st gear

    Valitettavasti kun menet tekemään muutoksen joka pitää muutoskatsastaa, jos pykäliä noudatetaan niin prosentit menee uudelleenlaskuun, niin useimman itsekantavan korivaihtopommin prosentit menee että heilahtaa yli 50%.

    Jos kuitenkin haluaa yritää onneaan ja käy niin, että katsuri osaa pykälät ja alkaa laskemaan prosentteja uudelleen, niin pitää välittömästi pyytää keskeyttämään katsastus. Jos inssi laskee prossat, menee yli ja tulostaa katsastuksen paperit, vetää nimensä alle ja ojentaa ne sinulle, niin sitten voitkin lähteä kotiin odottamaan verolappua... 8)

    F-ryhmän ralliautoistahan monet kilpailevat nykyään siirtokilpisinä juurikin näiden korin- ja tekniikanvaihtojen suurten prosenttien takia. ( ei Suomessa montaa aitoa RS2000 Escorttia ole, mutta rallien lähtöluettelot kuitenkin pullollaan, tehty 1.1-1.3:sista tekniikan vaihdolla ja sitten vaihdettu yleensä paljon muutakin, se itsekantava korikin moneen kertaan useimmissa :lol: )

    Yksinkin kaveri meni konttorille autolla, joka papereitten mukaan oli Ascona-B-1.3, mutta auto olikin Mantan korilla 2.0 koneella sekä ison tekniikan akseleilla ja 5-vaihteisella Mantan laatikolla, niin katsastusmies oli kysynyt omistajalta heti pihalla auton nähtyään, että "mitä tässä sinun mielestä on 1.3 Asconasta alkuperäisiä osia jäljellä?" ja ojentanut papereita, ei siinä kaverin auttanut muuta kuin olla hiljaa, ottaa paperit ja lähteä lastaamaan autoa takaisin kärrylle... varmaan helpoimmat eurot katsastusfirman kassaan... :rotfl:
     
  19. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Eli onko tässä nyt käytäntö se, että lakimuutoksen voimaan tullessa sitä tulkitaan takautuvasti ja jos niin kuinka pitkälle menneisyyteeni.

    Auto on ollut päivää ennnen lakimuutosta täysin laillinen, mutta päivä lakimuutoksen jälkeen auton omistaja laitetaan löyhään hirteen, koska uuden taulukon mukaan auto onkin prosenttien mukaan uudelleen verotettava? Auton saa ajaa loppuun, tai mieluiten romuttaa nopeasti mutta siihen et saa tehdä muutosta joka ei pienennnä kanta-auton prosenttiosuutta.

    Mielestäni on myös melko erikoinen väite todeta, ettei autoon jossa prosentit on yli 45 ei vaihdeta rattiakaan laillisesti. Onkohan lausunnon antaja mahdollisesti miettinyt vaihtoehtoa, jossa tuo kyseinen ratti, ohjauslaitteineen on jo vaihdettujen osien listalla, eli ei kanta-autosta peräisin.

    Ehkä myös hieman henkilökohtaiselta mielipiteeltä kuullostaa toteamus, jossa vuosikatsastuksessa pitäisi laskea prossat ja verolappu perään.

    Tämähän todentaminen onnistuu jokaiselta katsastajalta, jopa ilman muutoskatsastuksessa käytettyjä dokumentteja vaihdetuista osista.
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Pari ehkä vähän offtopikkijuttua tulee mieleen. Ehkä ovat kuitenkin asiaa.

    Lait on säädetty eduskunnan toimesta.

    Lait ovat samat kaikille.

    Autojen tapauksessa lakien tulkintoja tekee Trafi.

    Lakeja, lakien tulkintoja, sekä itse katsastettavien autojen tulkintoja tekevät sitten käytännössä katsastusinssit tai katsastusmiehet. Tai mikä nyt sitten onkaan nykyään oikea titteli.

    Suomessa virkamiehet ja heidän tulkintojensa tulkitsijat pyrkivät kohtelemaan kaikkia autonomistajia tasapuolisesti. Tai niin ainakin minä olen käsittänyt tämän yhteiskunnan toimivan.

    Lienee selvää, että kaikki tapaukset eivät kuitenkaan ole käytännossä täysin "samalla viivalla", vaikka oikeudenmukaisuusperiaatteen mukaan juuri siihen tässä maassa pyritäänkin. Joskus katsuri ei ole tietoinen ihan viimeisistä tulkinnoista tai uusimmista laista. Joskus sitten toisinpäin, eli tulkitaan ehkä vähän lievemmin.

    Vaikka nettifoorumeilta saa paljon tietoa ja neuvoa, niin jos on vähänkään epäselvää, kannattaa käydä etukäteen siellä tutulla katsastusasemalla kysymässä asiasta - jos on jotain syytä murehtia (muutos?)katsastusta etukäteen.
     

Kerro tästä muillekin!