Jeep Cherokee/Grand Cherokee `95-`96

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ESE, 3.9.2010.

  1. ESE

    ESE 1st gear

    joo okei. Mieli tekisi tällaista kulkinetta vaihteeksi... Onko noilla mitä eroja keskenään? Mimmosia tyyppivikoja? Entä mitä pitäisi tutkia ennen ostoa? Kulutus?
     
  2. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    jos joudut kulutusta murehtimaan niin unohda nelivedot alkuunsa!

    ehjänä ollessaan jopa 318(5.2) vaatii käytännön ajossa pakkasella 15 litraa sataselle, juu maantiellä tasakaasulla pääsee joku kymppiin. ainakin kesällä. mutta ellet ole pohjalainen myyntimies niin 15 on enemmän sääntö kuin poikkeus.

    4x4 järjestelmä vie soppaa. amerikan nelivedot on kestäviä ja osat ylimitoitettu, siinä syy. jakolaatikon ketjut täytyy ajallaan kuitenkin vaihtaa, ne noissa yleensä kait nypyttelee. kysy nimimerkiltä JAMANT ja osta sen täys-huoltama jeeppi.
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kulutus, epäoleellista, riippuu täysin oikean nilkan asennosta... mutta fakiiri saa olla jos alle kympin menee :rotfl:

    Etupään ristikot kai se "yleisin" vika. Pitkä vieteri käynnistäessä normaali ilmiö 8) . Ja se 4.0 kutonen kestää täältä ikuisuuteen normaali huolloilla samoin loota.
    Itellä huonohkolla huollolla ollut 350tkm ajettu, huohottelee mutta puhti tallella vielä ja maantiellä pääsee vähän reilulla kympillä satasen "rekkanopeuksilla" Mud-Terrain gummeilla :rotfl:

    Mutta JAMANThan se Jeepit tuntee 8)
     
  4. ESE

    ESE 1st gear

  5. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Autojen saatavuus on hyvä ja seassa on orkkis suomiautoja sekä saksan, ruotsin, viron ja jenkkilän tuonteja.Jne. Eli kirjo on melko suuri, ohessa joitain ideoita tarkisteluun jos autoa olet etsimässä. Tosiaan nyrkkisääntönä se normaali, eli jos jokin yksilö maksaa puolet toisen vastaavan hinnasta niin rojektiä on edessä.

    Kuten maastureissa yleensäkin, kynnyskotelot ovat jatkuvassa hiekkapuhalluksessa etenkin isommilla renkailla. Tähän yhdistetään säästellen tehty ruosteensuojaus niin melko usein kynnyskotelot ovat joko pintakukassa ruostumassa tai jopa ruostuneet läpi vanhemmissa/kilometrejä nähneissä. Huonosti hoidetussa (vähän pestyssä) yksilössä myös ovien alapuolet kannattaa tarkistaa - ikään katsomatta.

    Motti+loota+jakoloota+perät luotettavia ja kilometrejä kestäviä joten ei kannata säikkyä paljonkaan ajettuja jos huollot on tehty. Enemmän ajetuissa pientä säätöä toki voi olla tiedossa moottorin antureissa (tps/cps/egr/...), mikäli niitä ei ole vaihdettu mutta nekin ihan ihmisen vaihdettavissa ja saatavuus on kohdallaan. Paljon ajetuissa tai rankempaa maastoa nähneissä yleensä taka-akseli on se osa joka antautuu ensimmäisenä.

    Alustasta sen verran että jos autoa on korotettu kannattaa tutustua miten se on korotettu - ei tule yllätyksiä myöhemmin. Lehtijouset XJ:ssä takana väsyvät etenkin koukullisissa autoissa ja huonontavat nopeasti huomattavan paljon ajo-ominaisuuksia. Osittain maastokäytöstä ja korotuksista johtuen aurauskulmat voivat edessä olla melko pielessä.

    Eturistikot XJ:ssä ovat kulutuskamaa etenkin jos nelikolla on ajettu paljon (XJ:n saa myös vain takavetoiseksi jakolootasta). Grandissa on eessä sellaset modernimmat mikäliemoninopeusnivelet jotka kuluvat myös melko tiheään johtuen jatkuvasta nelikosta (ei saa takavedolle).

    Kulutuksesta sen verran, että Grandi V8:lla ei mene alle 15litran, mulla keskikulutus oli 20 litran tasoa. XJ Cherokee 4.0L motilla menee normiajossa 13-15 litraa sadalla, jos vie enemmän niin antureita (tai tulpat/filtterit) vaihtoon (tai tiiliskivi pois kengän alta). XJ Cherokee 2.5L nelosella menee 10-15 litraan sadalla. Uudemmista 3.7L/yms moteista ei ole omakohtaista kokemusta. Lisäksi joitain lainattuja maatalousmoottoreitakin kuulemma on ollut saatavilla...

    Sen vielä sanon että XJ Cherokee on loppupeleissä melko karu työkalu, kun taas Grand Cherokee on luksusluokan risteilijä joka tuntuu vakiona enemmän korotetulta tila-autolta kuin maasturilta. Eli kannattaa koeajella molemmat ja sitten päättää kummasta pitää enemmän. Sisätiloissa näiden kahden ero näkyy myös selkeästi, XJ on paljon pienempi etenkin takapenkkiläisille.

    Osia saa molempiin hyvin, niin suoraan merkkiliikkeestä kuin usaosafirmoistakin. Jamant on aiheen tunnettu ammattilainen Espoon suunnalla. Grandi ja XJ Chero ovat molemmat luotettavia käyttiksiä joita voin suositella jokapäiväiseen ajoon.

    Loppuun vielä väitän että '95-'96 autot voi olla ihan vastaavassa kunnossa vanhempien kanssa, eli vuosimallia ei kannata hakata kiveen Jeeppiä katsellessa.

    Tossa noi mieleentulevat, lisäksi www.amccf.com foorumista löytyy osto-opasta molempiin.
     
  6. ESE

    ESE 1st gear

    joo tuli mieleeni että jos kattelis vuosimallia 1999 ja uudempia, niin mikä olisi koneen kannalta kestävin / luotettavin? Ja kenen valmistamia noi motit ovat? Kuinka suuria dieseleissä verot ovat ja ovatko jotenkin parempia kuin bensavehkeet? Millä motilla olevaa grandia kannattais kattoa? Auto tulis tietysti ympärivuotiseen käyttön, ns. nurkkaajoon sekä koirakin pitäisi mahtua takapoksiin.. Vinkkejä kaivaten.. Katttelin jo motteja aiemmin mainitulta toiselta foorumilta mut siellä oli muistaakseni käsiteltynä vain oleellisesti noita dieseli moottoreita.. Onkos noissa ton ikäisissä joain ikäviä tyyppivikoja oista kotimekaanikko ei selviäisi?
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Riisseleitä on kahta versiota, 3,1 italialainen mikälie VM venemoottori ja 2,7 mersun cdi. Mulla on jälkimmäinen ja suuttimien tiivareiden vaihtoa lukuunottamatta hyvä peli ja "halpa" pitää..... kulutus on 7-10 mut vero käyttömaksuineen joku 750 €.

    Jos tulee vähempi kilometrejä 4,0 bensa olis mun valinta, toi maamoottori kestää ikuisuuden ja kulutus on järjellisempi kuin 4,7 kasilla.
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Onhan noita riisseleitä enemmänkin, jos ei puhuta vain 99-04 vuosimalleista (3.1 TD L5 ja 2.7CRD L5), ZJ:ssä samaa VM:n konetta nelisylinterisenä, eli 2.5 TD L4 ja WK:ssa (siis 2005 ja uudemmat) on sitten 3.0 CRD V6, Mersun kone sekin!!
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Toi 3.1 d on Itävaltalaisen PuchStauerin tekemä eli tehtaan jossa kaikki Euroopan Chryslerit kasataan. Ei mitenkään luotettavan moottorin maineessa. Jos ehdottomasti pitää Jeep saada niin uusi kuin lompsa kestää, ja MB diesel.

    Oli muutama vuos sitten '01 GC 4.7 bensa. Menovesi kelpas, tyhjänä meni n.14L kun veti tyhjää muulia niin meni 18L ja sit isoo umpitraileria jossa jenkki niin meni 38L. :eek: muuten aivan loistava auto varmasti olis talossa tollainen 2.7 d mut nykyinen veromenettely tekeee siitä järjettömän käyttää/omistaa.

    Nyt ajelen 7.3 PSD F-350 ja kuluttaa vähemmän, tavaraa mahtuu paljon enemmän eikä tiedä kärryistä mitään. Verojen puoleen aivan loistava käyttää/omistaa.
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Siis ne Jeepit, joissa toi kone on, on tuolla kasattu, mutta se kone on kyllä Italiaanojen tekemä!!
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Viime viikolla ihmeteltiin tuota 3.1 dieseliä joka oli räjähtänyt Grand Cherokeen keulalla. Jokseenkin erikoisesti tehty moottori. Onko kenelläkään tietoa sen alkuperästä ja suunnittelusta?
     
  12. Simo

    Simo 1st gear

  13. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joo, niinpäs onkin Detroit Diesel/ Vmmotori yhteistyöprojekti. Itsellä asiasta väärää tietoa :oops: .

    Mut kyl kaikki euromarkkinoille tehdyt Jeepit tehdään Itävallassa, Grazissa. Samoin muut Chryslerin euromallit. Siksi kun on ostamassa Euroopasta Jeeppiä7Chrysleriä (99-uudempi) niin pitää olla tarkkana että on euromalli, muuten kilvitys on vaikeampaa. Asia selviää takakontissa (ainakin Jeep) olevasta tyyppikilvestä.

    Oma 2001 GC 4.7 oli tehty Itävallassa. Jeepin 60v-juhlamalli.
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja taas huomaa, että ensivuonna Jeep täyttää 70-vuotta!!! Jeepillä juhlavuosi ja Jeeppi-kerhollakin on 20-vuotisjuhlavuosi!!
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Tommonen italoriisseli sopii grändzerokeehen yhtähyvin kuin mansikkahillo hernekeittoon...
    -98 5,9 Gr on ainaki tehty anemiikasa vaikka euromalli onkin
     
  16. ToniC

    ToniC Gearhead

    Italoriisselillä...

    ...Menty puolivuotta ilman murheita ... Onko se saavutus? :lol:
     
  17. ESE

    ESE 1st gear

Kerro tästä muillekin!