Extreme Car Show 10-12.9

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja Miksu.1g, 7.9.2010.

  1. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    ... ja Ooppelinkin saa kulkemaan, kun siihen laittaa Volvon tekniikan ...

    Oli aikas näyttävää kalustoa paikalla, jos sitä joskus pääse paikan päälle katsomaan.
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Jos ruotsalaisten pitää päästä lähtemään kello 16.00 ehtiäkseen laivaan, niin olisihan se korrektia sulkea näyttely tuohon aikaan, ettei asiakkaille jää huono maku suuhun liian aikaisin lähtevistä näyttelyesineistä. Juuri tuon takia American Car Show sulkeutuu viimeisenä päivänä kello 16. Ja jos aukioloaikaa halutaan venyttää, niin voidaanhan ovet avata tuntia aikaisemmin.
     
  3. ata

    ata Gearhead

    Juuri näin. Tuosta tuli kyllä tosi kumma fiilis kun näyttelyautot lähtevät ajamaan pois näyttelystä tuntia ennen sulkemisaikaa... Tai sitten tuosta olisi pitänyt ilmoittaa jotenkin, kun moni kuitenkin varmaan tuli vasta iltapäivällä ja luuli että näyttely on auki ja nähtävissä aukioloaikansa. Ei ollut.

    Tosiaan olisi pitänyt joko sulkea näyttely kokonaan klo 16 tai ainakin ilmoittaa etukäteen että puolet näyttelykalustosta lähtee tuolloin. Tai edes kuuluttaa siitä, ettei täytenä yllärinä olisi tullut yleisölle, että yhtäkkiä siellä vain puolet autoista pistää koneet käyntiin ja ulos hallista...

    Onhan nuo Erhomäen teamissa saaneet vastaavanmallisen mutta farkkukorisen Opelin kulkemaan ihan kohtuullisesti ihan Opelin tekniikallakin... Tosin noita Volvon patoja näkyy aika runsaasti tuolla Roadsport-ratakilpureissakin, korin merkistä riippumatta.
    Ja Chevyn veekasi sinne oikeasti pitäisi keulalle laittaa... :D
     
  4. Kalle Koo

    Kalle Koo 1st gear

    Joo, aika ristiriitaiset näyttelyalueet ne olivat, mutta toisaalta tuo oli hyväkin, koska niin erityyppisten ajoneuvojen kohderyhmät saivat ""aivopesua" puolivahingossa, eikö? Mä olin tuolla sähköautopuolen seminaarissa puhumassa, eli niiden ns. viherpiipertäjienkin joukosta löytyy wanhojen autojen harrastajia. Uusin oma autoni on vuodelta -55, vaikka luennoinkin nyky- ja tulevaisuustekniikasta. Vastaavia tyyppejä löytyy paljonkin, vaikkei sitä ulkonäöstä tuolla cruisingletkassa ehkä heti uskoisi.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Sähköautomiehen tunnistaakin kruisingissa vaan siitä että se kyselee kaapeleita ja virtaakin se on yleensä vailla..! :rotfl:
     
  6. Kalle Koo

    Kalle Koo 1st gear

    Täytyy vaan lisätä akkukapasiteettia niin noin ei pääse käymään... :oops: Edes femmafemmalla....
     
  7. tcb62

    tcb62 Gearhead

    uskomattoman upeita somistuksia?
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Ja Chevyn 350 V8:lla on saatu 200-sarjan Volvokin liikkumaan.
     
  9. spinneri

    spinneri Gearhead

    Samaa mieltä => näyttely kiinni siihen aikaan, ettei autoja tarvitse ajaa kesken kaiken ulos. Tosin asiasta kuulutettiin, eivätkä ne autot sentään tuntia ennen sieltä lähteneet. Hieman liioiteltu on myös tuo nimimerkki ata:n kommentti puolet autoista pistää koneet käyntiin...

    Sama "ongelmahan" on vaivannut jossain määrin myös Hot Rod & Rock Show'ta. Tänäkin vuonna ensimmäisiä autoja ajettiin pihalle noin 10 minuuttia ennen näyttelyn sulkemista. Tampereella ei käsittääkseni tähän oltu annettu lupaa, eli ruotsalaisvieraat kiirehtivät hieman liian aikaisin satamaa kohden. Järjestäjän edustajat eivät touhua kuitenkaan millään tavalla estelleet.

    X-treme Car Show'ssa nähtiin ja kuultiin omasta mielestäni monia käyttökelpoisia ideoita; näytteilleasettajien osastoilla tehtyjä pienimuotoisia haastatteluita, eri vaiheissa olevia projekteja, työpajoja jne. Näitä ideoita voisivat soveltaa myös muut tapahtumajärjestäjät, maamme harrasteautonäyttelyistä useimmat kun noudattelevat tiukasti vanhoja, jossain määrin loppuunkulutettuja kaavoja. Rohkeasti kokeilemaan jotain uutta!

    Ne jotka eivät X-treme Car Show'hun syystä taikka toisesta johtuen paikan päälle päässeet, voivat lukea tapahtuma-artikkelin tulevasta numerostamme (5/2010, ilmestyy viikolla 40).


    Oman kannanottonsa tupsautti

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  10. ata

    ata Gearhead

    Omien havaintojen mukaan ne autot ensin käynnistettiin, ja ajettiin siihen käytävälle jonoon, ennenkuin itse kuulin kuulutusta, sitten kyllä kuulutettiin että ruotsalaisten pitää ehtiä laivaan, mutta ne autot olivat siinä vaiheessa jo pois osastoilta siinä käytävällä jonossa.
    "Puolet autoista" nyt ei tietenkään kirjaimellisesti pitänyt paikkaansa, mutta aika pitkä jono niitä autoja siinä käytävällä oli ensin jonottamassa ulos pääsyä ja sitten ajamassa ulos heti kun ovet avattiin. Sanotaanko "huomattava määrä" sitten. Ja kyllä se aika lähellä klo 16 paikkeilla mun muistaakseni oli, kun ne siihen käytävälle ajoivat ainakin, välittömästi palkintojenjaon jälkeen joka tapauksessa. Ja kun siellä oli seassa myös suomikilpisiä autoja (esim se uusi suomikilpinen Nissan GT-R, tosin niitähän näkee aika usein, joten siinä tapauksessa ei menetys ollut kovin suuri), niiden syy lähteä etuajassa jäi kysymysmerkiksi.

    Näyttely oli hyvä, se viimeinen tunti oli vain vähän outo, kun osa autoista oli lähdössä tai lähtenyt vaikka näyttely oli auki. Itse olin paikalla näyttelyn päättymiseen asti ihan vain tavallisen täyden hinnan maksavan yleisön ominaisuudessa.

    Leepun valinta, eli se Super Partsin Leo Nykvistin Corolla lokinsiipiovilla oli kyllä kuin suoraan Leepun omista käsistä, eli osuva valinta ja palkinto.

    Sähköautopuolella minulle oli yllätys että se Tesla Roadster oli suomikilvissä (TES-74 eli "TES-LA"). Ekan kerran itse moisen näin livenä, ja kyllähän se ihan rinnakkaismalleiltaan Lotus Eliseltä/Opel Speedsteriltä näytti, Lotus Eliseen kun perustuu, sama perusmuoto ja mittasuhteet ja sisustakin hyvin samanlainen, eli oikeastaan vain nuo päällysmuovit olivat erilailla muotoiltu ja tietysti se sähkömoottori kuskin takana.
     
  11. juko7

    juko7 Double Gearhead

    vanhasta tottumuksesta ajoin jäähallin parkkikselle ja ihmettelin että onpa vähän porukkaa tulossa extreme-näyttelyyn :oops:

    mutta ihan hyvä näyttelyhän se oli kyllä!
     
  12. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

  13. ata

    ata Gearhead

    Ajat tarkistettu kamerasta kuvista ja kameran kello oli juuri tällä viikolla laitettu oikeaan aikaan, joten se pitää paikkansa. Palkintojenjako päättyi n. klo 16.10 ja klo 16.20 ruotsalaisten ja muutamien suomalaistenkin autot olivat jo jonossa käytävällä oven edessä... Ei siis tarkalleen tuntia, mutta 40 minuuttia ennen näyttelyn loppumisaikaa ja näytteilleasettajien purkuajan alkamista. Eli siis välittömästi palkintojenjaon jälkeen niin nopeasti kun ovat autoille ehtineet.

    Kuulemma Hesarissa olleessa mainoksessa olisi ollut aukioloajat väärin eli 12-17, tästä ei itselläni ole havaintoa, mutta näin yksi tuttu näyttelyssä kertoi sunnuntaina, kun oli tarkistanut mainoksesta aukioloaikoja ja ihmetteli kun näyttely olikin auennut jo kymmeneltä vaikka lehdessä oli ollut kuulemman 12-17. No nettisivuilla oli ainkain 10-17, mutta 10-n. 16.15 oli todellinen aika kun näyttely oli nähtävissä kokonaisuudessaan, toki oli ihan jees kuulla muutamia koneita käynnissäkin, mutta tämä on yleensä tapana tapahtua näyttelyn sulkeutumisaikana.

    Eipä ole vain moista kesken näyttelyn kaluston osittaista poistumista tullut nähtyä ikinä ja näitä shouveja on tullut kuitenkin kierrettyä aika lailla tuolta jostain vuodesta 1981 lähtien... ja tämä oli ensimmäinen kerta kuin tällaista näki. Muutenkin tuo joidenkin näyttelyosastojen purkamisen aloittaminen n. tuntia ennen näyttelyn sulkeutumista on yleisön halveksuntaa näytteilleasettajan toimesta. Siis MINUN mielestäni. Ja aika monta kertaa sitä on tullut näytteilleasettajakin oltua eri näyttelyissä vuosien varrella... ja koko viikonloppuja päivystettyä näyttelyosastoilla.
     
  14. Rytari

    Rytari Gearhead

    ton teslan näkee täällä kylällä lähes päivittäin, omistajalla ollut/on muitakin erikoisempia laitteita, veyronia, maseratia, porcheja, ja lambo, mitähän muita muistaisin kyl niitä on ollu, ariel atom se semmonen putkirunkoauto sillä on ton teslan kaverina nykyään, aika rivakka peli on tuo sähkölaitoskin vaikka aika painavavarmaan, mutta on se vaan ooudon tuntunen kun ei pidä mitään ääntä pienessä vauhdissa...
     
  15. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Eihän sähkövempaimissa ole muuta vikaa kui kunnon äänen puute (ja toistaiseksi tehon ja toimintasäteen rajoittuneisuus). Mutta parempi arkiautossa äänettömyys kuin pienen neloskoneen raksutus. Sähkömoottorihan on ihan ideaalinen: täysi vääntö heti startissa ja kuluvia osia lienee vain kaksi, laakerit. Bensamoottori kuluttaa normaalikäyttöiän aikana kolminumeroisen litramäärä öljyä, filttereitä, tulppia, pari pakoputkistoa, hihnoja jne. Siitä säästyvällä rahalla jo uusii akkujakin.

    Monipuolinen näyttely joka tapauksessa.
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Ja kun käännät kahvaa vähän yli, niin kaikki loppuu ja vauhti puutuu ja uudestaan voit aloittaa vasta kun vessa on pysähtynyt ja kaikki nollattu, niin kuin noissa sähköjunissakin joskus käy.
     
  17. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

  18. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

  19. 383

    383 Gearhead

  20. S.A

    S.A 1st gear

    Näimpä. tulevaisuus menee mielenkiintoiseksi, mutta samalla jotain katoaa, esim. juuri nämä äänet. Ja yksi turvattomuuden tuojahan tuo äänettömyys myös liikenteessä on, kun sähköautoja ei kuule kun eivät pidä meteliä paitsi renkaista.

    Mutta katsotaan katsotaan, onneksi on historia tosiaan.
     

Kerro tästä muillekin!