sitruunahappo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja pikkupiru, 13.9.2010.

  1. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    ylä-ja alatukivarret lillumas sitruunahappoveessä ruosteen irrottamisex. pitääkö ne putsata viel jollai ennen maalausta?
     
  2. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Happo kannattaa neutraloida puhtaalla vedellä ja kuivata ettei jää vesi seisomaan. Ja välillä liikutella osia kylvyssä, jos antaa olla liian kauan seisovassa vedessä niihin muodostuu kivikovaa sedimenttiä joka ei lähde kuin hiekkapuhaltamalla tai piikkauskoneella.
     
  3. Vuorokausi liotusta(4%) ja välipesu painepesurilla , ja toisto jossei kaikki ole irronnut. Kuivatus ja maalaus / kotelosuojaaine umpinaisiin rakenteisiin.

    Jos tuota kiteytymistä esiintyy niin on tosi tiukassa , taitaa olla silloin liian jyty seos...

    Jos hapottaa isommassa astiassa , olen laittanut semmosen akvaarion hohkakiven astian pohjalle tuottamaan pientä kuplaa kompuran perään, joka sitten pitää aika tehokkaasti litkun liikkeellä ja tehostaa hapon toimintaa tarjoamalla aina uutta tavaraa reaktiopintoihin.
     
  4. Quest

    Quest Gearhead

    Jos heti maalaat niin vesipesu riittää, paino sanalla heti jos olis esim. valuosia.
    Jos jää päiviksi/viikoiksi hyllyyn notkumaan, niin pesu emäksisellä aineella, esim mäntynestesaippualla
     
  5. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    liotettu pikkupätkis ( enimmillään yön yli) ja teräsharjalla irtoava ruoste pois, sama uudelleen. tota on toistettu viimeviikon ke asti,ny näyttäs et huomenna pääsee maalaa.
     
  6. heikka

    heikka 3rd gear

    Minkäniminen tuote on kyseessä ja mistä ostit?
    Minkälaiseen ruosteeseen puree?
     
  7. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    100%:nen sitruunahappo, sikojen ripulilääke. Löytyy agrimarketeista/K-maatalous ja vastaavista.
    Näyttää purevan paksuunki ruosteeseen, aikaa vaan menee enemmän.
     
  8.  
  9. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    mututuntumalla noin se 4%, oli ihan vitusti ruostettakin. painepesuria ei ollu käytössä
     
  10. Pepew

    Pepew 1st gear

    Mä taisin pistää 400litran astiaan hiukan alle 10% seoksen ja lämmitys vastukset. 1vrk ja sitten vesipesu painepesurilla, kuivaus ja maalaus.

    Hauraita/hankalia/sokkeloisia osia olen käyttänyt kylvyssä, esim. kojelaudan rungosta tuli oikein hyvä.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Vinkkinä muillekin. Huomasin Puuilon mainoksen, että 4,8kg sitruunahappoa maksaa vähän yli 20€, niin pitihän käydä hakemassa kun noin halvalla sai.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Pitääkin hakee.
     
  13. cdi

    cdi Double Gearhead

    Sitruunahaposta olen kuullut vain huhupuheita. Mun konsti on että painepesurilla irtotavara pois. Saavi täyteen soodavettä ja putsattava osa sinne riippumaan ja akkulaturi irroittamman ruostetta. Joutuu jostain kohdin avittamman teräsharjalla jos ei ole laturissa tarpeeksi potkua.
    Senjälkeen osat sivellään foforihapolla ja ei tarvi pestä suora maalaus päälle .....korvaa happomaalin.
     
  14. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ja agrimarketeista saa halvemmalla.
    On tosiaan sikojen ripuli lääkettä. Sitruunahappo on sitten tosi paljon heikompi tehoista kun lipeä. LIPEÄ on sitten toisaalta paljon vaarallisempaa käsitellä!!!!! Jos lipeä keitoksia tekee niin kannattaa olla tota sitruunahappoa likillä neutralointiin. Jos saa lipeä roiskeitä iholle niin sittis neutraloi.
     
    Muokattu: 5.5.2018
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Miksi sitruunahappo on vaarallisempaa?
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Soriii :oops: tarkoitus oli kirjoittaa että lipeä on vaarallisempaa!
    Korjasin ton mun kirjoitus mokan tohon mun edelliseen kirjoitteluun.
     
  17. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    No mä vähän ihmettelinkin :D
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo olikin mulle ihan uusi asia, että lipeällä lähtee myös ruosteet?
    Fosfori ja sitruunahapon kanssa on helppoa, ei tartte viritellä sähköjä anodeihin ja katodeihinkaan.
     
    Muokattu: 5.5.2018
  19. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

  20. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    niin itse asiassa kromista lähtee pienet ruosteet sitruunahapolla ja muuten rauta-osat kannattaa käsitellä fosforihapolla jso tarkoituksena poistaa ruosteet. Ja bensatankkien käsittely fosforihapolla ja ei ainakaan sitruunahapolla.
    Esim ww.laspek.com sivuilla löytyy ohjeita ja myös molempia aineita. Sekä sitruunahappo ja fosforihappo on luontaisia happoja ja ne ei siis hirveän vaarallisia.....
    '
    sit muistutus fosforihappojakin löytyy erilaisia ja tutki ohjeet...
     

Kerro tästä muillekin!