remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    No vähän samaa asiaa hain.Myönnän ajatusvirheeni,sorry.

    Ja pitipä kurkata kortista niin olihan ne .050 asteet mitkä laskin.

    eli .015 nostolla se on 40+34 eli 74ast.

    Mutta selkokielistä asiaa kirjoitit.
     
  2. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Jeap, on rakenteilla, vaan paljon pienemmän kokoluokan hyrrä, kun ei sitä oo tarkotus kaseihin laittaa, en edes oikein oo vielä lopullisesti päättänyt että mihin vekottimeen se tulee, kun näitä kandidaatteja on muutama.. :rotfl: ja enemmänkin alkutekijöissään vielä. Itse ajattelin ratastaa sen pyörimään hieman vinhempaa vauhtia, 100000++, jos se kerran alunperin turbokäytössäkin on sen verran jenkaa ottanut, niin kai nyt itsekötystettynäkin.. :D
     
  3. oovos

    oovos 1st gear

    luin kans jostain tota et pitää olla overlappia niin jäähdyttää. mut kyseessä tais olla joku kisakone joten se on hiukan eri juttu kun normi katu vehje.

    ootteko käyttäny jotain esim comp campsin valmista bloweri nokkaa 6-71:llä?
     
  4. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ahdin oli 6v-71 eli pienempi tuotto kuin 6-71 ylivälitystä 10.3% kone kävikin aika kuumana ilmanlämpö imusarjasta mitattuna vähän alta 100c täyskaasulla. Puristusta oli 8:1

    chevy2:sen kone on kyllä hyvin onnistunut kokonaisuus
     
  5. oovos

    oovos 1st gear

    Pystytkö remmiveto vielä hiukan selventään tota ajatusta et pitää olla overlappia jotta tulee hyvä täyttö? itellä on tollanen street supercharging kirja jossa nimenomaan sanotaan että ei overlappia koska sillon heti kun imu aukee ja pako on vielä auki, niin tavaraa menee suoraan putkeen kun se menee sinne välittömästi eikä niinkun vaparissa kestää hiukan aikaa virrata. eihän siellä sylinterissä enää sillon mitään kaasuja oo ainakaan merkittävästi, kun imu aukee, koska kyllähän se ahdin auttaa siinä kaasujen poistumisessa siinä mielessä että kun on painetta niin sylinterin painekkin on isompi siinä vaiheessa kun pako aukee.

    Siis ja chevy2 on päässy 20l/100km kulutukseen 74ast overlapilla? :eek:
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    luin viimeisen kirjoituksesi kolme kertaa ja aina samaa mieltä.

    Sinähän vastaat itse kysymykseesi:
    -"eihän siellä sylinterissä enää sillon mitään kaasuja oo ainakaan merkittävästi, kun imu aukee, koska kyllähän se ahdin auttaa siinä kaasujen poistumisessa siinä mielessä että kun on painetta niin sylinterin painekkin on isompi siinä vaiheessa kun pako aukee."

    Nimenomaan tuon takia. Siis sylinterin paine suurempi kun pako aukee, joo, se taas riippuu monesta tekijästä et onko noin. Muista et siinä on ollut työtahti välissä mut mitä muuta sillä (venttiilien yhtäaikaisella aukiololla) haetaan?

    Toki täytyy sanoa et onhan moottori-/nokkateknologia mennyt eteenpäin viimeisen kymmenen vuoden aikana huimasti. Ennen tehtiin ahdetut koneet malliin perusruttu 6:1 ja painetta +2 kiloo, nykyjään saadaan enemmän vakio koneesta ja painetta 0.5 kiloo.

    -"Siis ja chevy2 on päässy 20l/100km kulutukseen 74ast overlapilla?"

    Siis edelleen , kaikki liittyy kaikkeen.

    Kuinka painava auto,
    tai kaasujalka,
    matkanopeus,
    mikä laatikko,
    turbiini,
    perävälitys,
    takarenkaiden halkaisja
    ym
    kaikki em vaikuttaa kulutukseen.
    Esim: itse ajelin aikoinaan Swingerilla 727 loota 3800-4200 stall ja 4.56:1 perä, 30" mickeyt= kulutus 60L/100Km
    Vaihdoin laatikoksi Gm (yäk) :argue: 4L60E kaikkine tykötarpeineen säädettävineen boxeineen . Siis vain laatikon, 3500 lock up turbiinin ja kardaanin= kulutus oli enää 18L/100Km
     
  7. askut

    askut 1st gear

    eikäkö methanolia
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, methanolilla lähtee kyl kone käyntiin, ainoo et näkö lähtee.
     
  9. oovos

    oovos 1st gear

    en tajunnu :D

    eli mihin sitä venttiilien samanaikasta aukioloo nyt tarvitaan remmiahdetussa?
     
  10. oovos

    oovos 1st gear

  11. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Täällä rakenteilla allaolevan kaltaista;

    - 540 indy alakerralla
    - B1 CNC portatuilla kansilla
    - Lunati custom, LSA 114 , 265/275dur @.050" ja .700 lift... (Koneen entinen omistaja valitteli kovasti kun oli pahasti soutavaa idleä, avasin padan ja katsottiin nokkakorttia 108LSA.. eli keppi vaihtoon). Sopivaa nenua jaakattiin Vipottajan sekä Musclemotorsin miehen kanssa pariin otteeseen ja päädyttiin tohon 114LSA:lla olevaan.
    - pumppu 12-71 BDS
    - vesi-metanoli ruisku (maksaa täällä about 34$ 5 gallonan pönttö metanolia)

    lopputulos on jotain, riittänee mun söndaagikruisailuun
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    On toki. Pikkasen kyllä helpottais kun tietäis kombinaation ja käyttötarkoituksen, sekä sen mitkä ominaisuudet olis autolle tärkeitä.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    No sti joku 11" pervormanssi limppu. Toi turbiini on yks tärkeimpiä osia automaattivaihteisissa autoissa, ja panostaisin kyllä hieman siihen siinä mielessä, et en välttämättä lähtis ostaa mitäänTZX SuperStreetSpecialia, vaan tilaisin auton ja motorin spekseillä ihan valmiiks sun tarpeisiin säädetyn mallin. Viimeaikoina oon käyttänyt PTC turbiineita joissa oon kaks turbiinia samassa. Halpa ja hyvä. http://www.ptcrace.com/
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kysy vaikka joltain kotimaiselta turbiinipajalta, vaikkapa JN-tradingilta. Eipä nää kotimiaset tavarantoimittajat taida myydä kun stiä halvinta missä on paras kate, eli tyypillistä summit/jeg's/anttila-osastoo. Pärjäähän niilläkin, toisinaan voi olla ihan hyviäkin. Ainakin jos ei paremmasta tiedä.
     
  15. r.w.

    r.w. 1st gear

    Keskipakoremmeistä kokemuksia? Vortech ja Paxton vaikuttaisivat ainakin kiinnostavilta, mm. Procharger tuntuu jakavan tuotteistaan infoa hiukan niuhosti.

    Joku tuote selkeästi toista parempi? Onko diilereitä lähimain, vai meneekö Ameriikasta tilaamiseksi?
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Yhden kesän ajoin Vortechin V2:en kera ja sikäli kokemusta on jotain. Tosin toi mun on ostettu rikkinäisenä ja sinne laitoin suorahampaiset hammaspyörät ja itse modatut laakerit. Kokeilin jopa muovisia hammaspyöriä mutta ne silottu aika hätäseen. Lopuks ahdin pelas ihan jees, aluks ei :rotfl:
    Ahtimen tuotto vaan jäi vaatimattomaksi ja siksi nyt menossa kokonaan itse tehty hieman isompi ahdin paikoilleen.
    Sinänsä noista merkeistä erottunee edukseen Procharger, tukevamman rakenteensa takia. Ainakaan ei ole suuremmin kuulunut negatiivisia kokemuksia kestosta. Toki esmes toi Vortech pelaa myös mutta hieman herkempi vioille joita tyypillisesti on noi toisioakselin laakerimurheet. Paxtonista ei ole mulla oikein mitään käsitystä...


    Onkos kukaan tehnyt itse carb hatia, ja onko kokemusta siitä että kuinka hatun muoto vaikuttaa toimintaan? Amerikanfoorumeilla pelottelivat että jos muoto on väärä niin kaasari ei pelaa kunnolla ilman virtauksen osuessa paremmin joko ensiö- tai toisiokurkuille? Toisaalta, jos noiden ahdinvalmistajien sivuja katseleen niin hattuja on jos jonkinlaisia ja lukemat hurjia.
    Pitäskö vaan plagioida muoto jostain valmiista hatusta, hyvin svengaava kotelo koko kaasarin ympärille ei enää käy tilanahtauden takia :odroll:
     
  17. superbird

    superbird Gearhead

    Tallissa parhaillaan Procharger F1R joka tulossa Suomeen kaverille. Tunnetusti toimitus kestaa Prochargerilta pitkaan, niin nytkin, reilu 2kk. Muita vaihtoehtoja ei ollut, Procharger vahvaa tekoa, kai! Tulee C/D luokan katuautoon, reilu 1000 heppaa.
     
  18. r.w.

    r.w. 1st gear

    Kiitos näistä! Vortechien ongelmista olen jotain kuullutkin ja kaverilla on Rotrexista enemmänkin kokemusta, viaton ei ollut sekään, mutta takuu toimi kuulemma esimerkillisesti. Prochargerin hankinta taitaa vaan omalla kohdalla tyssätä siihen, ettei niistä, käsittämätöntä kyllä, ole ilmeisesti lainkaan karttoja saatavilla? En mielelläni ostais ihani sikaa säkissä. Ei ole näistä ahtohommista juurikaan aikaisempaa kokemusta, niin turvautuisi mutuilun ja myyntipuheiden sijaan mieluummin raakaan matematiikkaan. Koneena 530 CID euromoottori ja tehotavoite 550hp maastossa, miedohkoilla paineilla.
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Täh?
     
  20. r.w.

    r.w. 1st gear

    Hups. :D

    Painovirhepaholainen, 330 olin kirjoittavinani... niin ja pakko toistaa vielä, eikö noista Prochargereista todella ole karttoja tarjolla?
     

Kerro tästä muillekin!