Ohjurien välys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 6.9.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kansiremppa on käynnissä ja koneistamoiden todella monenkirjavista mielipiteistä hölmistyneenä päätin nyt vielä kysyä täältäkin että miten tiukka pitää pikkulohko chevyn venttiiliohjurin välys olla ja miten se mitataan? Manuaali antaa ohjeeksi .001-.0027",siis tosi tiukka? Heittokellolla venttiilin sivuttaisliike saa siis olla max. .0027" vai ollaanko nyt ihan hakoteillä? Koneistamoissa mestarit ottavat venasta kiinni,heiluttelevat ja toteavat että "täähän on ihan hyvä" ,ja siis välystä on todellakin enemmän kuin tuo .0027",suunnilleen kymmenkertaisesti!
    Jos välys olisi .002" niin muutama milli auki olevassa venassa ei sormipelillä tuntuisi selvää välystä?
    Eihän kysymys nyt ole elämästä ja kuolemasta mutta voisihan tämänkin tehdä jo ensimmäisellä kerralla oikein,tiedän kyllä kokemuksesta että väljilläkin kone toimii.
    Rosteri venttiilithän vaativat pronssiohjurit, tästäkin päinvastaisia kokemuksia?
     
  2. prostreet

    prostreet 1st gear

    venttiili mitataan mikrometrillä useammasta kohtaa

    uusi ohjuri mitataan esim seetikoneen ohjaintapeilla

    välys on mittojen erotus

    --------

    jos venttiiliä vetää ulos ja heiluttaa sivusuunnassa on mitta paljon suurempi eli eri asia, niistä on usein arvoja korjauskäsikirjoissa kuten joku jo totesikin

    ---------

    rosteriventtiili saattaa leikata kiinni rautaohjuriin, siksi on varmempi käyttää pronssiohjureita tai k-liner pronssiohjuriholkkeja

    ----------

    sinänsä venttiilin ruostumattomuus tulee sivutuotteena muutettaessa venttiilin seosta vahvempaa suuntaan

    sitä ominaisuutta ei tarvita mootttorissa mutta kun sivutuotteena siitä sellainen on tullut tehtaiden mainosmiehet käyttävät sitä paljon mainoksissa vaikka se ei kerro kuin että ventttili on todennäköisesti vahvempi kuin vakio, mutta kuinka paljon?

    on myös vahvoja ei-ruostumattomia venttiileitä kuten esim manley joka saattaa olla vahvempi kuin joku toinen ns rosteriventtiili

    eri valmistajilla on vielä paljon eri tasoisia venttileitä
     
  3. xtremer

    xtremer 1st gear

    minkä kokosina saa noita k-linereita ?
    Olen kuullut, että vain vakiomitassa mutta luulisi löytyvän jostakin muusta automallista sopivia
     
  4. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Aika paljolta kuulostaa, ellen ihan väärin muista miin fordin manuskassa suunnileen samaan tapaa (vena auki senti, puoltoista?!) niin heilunta sai olla 0.1-0,25mm... (voin muistaa väärinkin, pitää tarkistaa, jos vaikka ei tarttis ohjureita uusia :smile: )
     
  5. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Hey, oliko tähän lisää mielipiteitä / otteita erilaisista korjauskäsikirjasta, pitäs päättää mitkä ohjurit menee vaihtoon vai meneekö mitkään?
     

Kerro tästä muillekin!