monttumännistä..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja s.vainionpaa, 5.10.2010.

  1. s.vainionpaa

    s.vainionpaa 1st gear

    neuvokaas viisammat, minkälaiseen kokonaisuuteen/käyttötarkotukseen noi monttumännät on? eikös noi kuitenkin pudota iha sikana esim +18cc mäntä puristuksia? onko tarkotettu pelkästään bloweri/turbokäyttöön vai mitä noilla haetaan takaa jos vaparikonetta rakentaa virimielessä?
     
  2. MAX WEDGE

    MAX WEDGE 1st gear

    no mulle tulee wisecot 20cc kuopalla stroukattuun vapari pikkulohkoon ja puristussuhteeks laskeskelin n.9.9
     
  3. s.vainionpaa

    s.vainionpaa 1st gear

    onko minkäkokosilla paloilla kannet? mietin vaan jos 400cid sbc+ kb 130 +18cc mäntä ja vakio alakerta. ni minkälaista nokkaa ja palotilaa kannelta jotta ei tuu vahingossa mitn nuhapumppua väsättyä? jotku +50cc kannet (305) ja jokin 260/260 hydykeppi? -vai onko kyseisessä kompinaatiossa mitää järkee? tällästä oon miettiny..
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuollanen suunnittelemasi nokka kaipais aika alhaista puristus-suhdetta,noilla tiedoilla kun ruttua tulis jonnekin 10,5:1 tietämille,olettaen et noissa 305:n kansissa olis 58cc:n palotilat ja normi tiivisteellä kasaisit koneen...

    Mut tuollanen vois toimia jos ottasit siihen ihan normi 350:n 76cc:n kannet,jotka vaan oikasis niin ruttua tulis sinne 9-9,5:1:1 tietämille jolla pitkäiskunen kone toimis varmaankin hyvin mukavasti kaavailemallasi nokalla,mut jos lataat nokkaa lisää niin ruttuakin voi sit lisätä "samaan tahtiin"!
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos noin mietoa keppiä haluaa käyttää niin vois olla tosiaan ne likistykset 9-10 hyvät, ei enempää. Tuollasella nokalla koneesta tulee alueeltaan about 1000-4000rpm eli keppi on tosi mieto nelisataseen....
     
  6. s.vainionpaa

    s.vainionpaa 1st gear

    jos joku viisas ehdottais hyvää vaihtoehtoa nokkavalinnaksi, mielellään rullahilut.. (tarjontaa ainakin summitin sivuilla vähän liikaakin tyhmemmälle. ja kun ei ihan kaikkien specsien merkitystä ihan täysin ymmärrä..)

    tälläset jo lötyy omasta takaa, ja kaikkee kun ei ole varaa uusiks laittaa, nämä olis myös tarkotus hyödyntää..

    305 kannet 1,5" 1,9" venat, palot ~54
    pukinsarvet
    sbc 400 lohko
    kb 130 männät +18cc
    edel performer(joku 2000 sarja) imari
    600 cfm/750 cfm vacuumit löytyy...
    käyttöalue noin 1500-5500rpm

    kärry vm-66 oleva belair, joten päästöillä ei väliä, kuhan mahd. paljo voemoo!
    moottorin jatkeena vakio th350 ja peräruuvi on vissii 3.08:1

    -kiitoksia jo etukäteen..
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  8. s.vainionpaa

    s.vainionpaa 1st gear

    tack mudracer! hyvä softa...
     
  9. tapio

    tapio Gearhead

    Unohda noi 305-kannet. Panosta kunnon sylinteriinkansiin, sieltä voima tulee, jos on tullakseen. 400-alakerrassa on runsaasti kuutiotuumia ja ne tarvitsevat kunnon hengityksen toimiakseen!

    Standardi-Vorteceilla on saatu ihan järkyttäviä vääntöjä aikaiseksi n. 230-asteisella nokalla (@ 0.050 nosto). Edelbrockin RPM:t tai vastaavat on ihan kelpoisia kansia 400-alakerran päälle. Jos pinkka on kunnossa, niin Dartit tai AFR:t ovat hyvä vaihtoehto.

    Koska sulla on pukinsarvipakosarjat, nokan LSA:n tulisi olla aika suuri, luokkaa 114-116 astetta. Pakopuolella nostoa ja duraatiota hiukan enemmän kuin imupuolella kompentoimaa huonohkoa pakopuolen virtausta.

    CamQuest on ihan OK ilmaissofta, mutta siinä ei muistaakseni ole mallinnettu valupakosarjoja. Kaikki simulaatiot olettavat peltipakosarjojen käytön.

    Jos valitset Compin katalogista nokan, huomaa, että valtaosa nokista on hiottu LSA:lle 110 astetta, joka on liian tiukka pukinsarville! Menee siis custom-nokan puolelle tai sitten heivaat pukinsarvet pois. Lisäksi joudut panostamaan myös pakoputkiston muihin osiin, jotta vastapainetta ei generoidu kierroksilla liikaa (siis enemmän kuin 3 PSI:tä).

    Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto on GM:n -962 nokka (siis L82 nokka) 1.6 keinuilla. Tämä edellyttäen, että puristussuhde on riittävällä tasolla, n. 10-10.5:1. Tämä tosin on laahurinokka, eikä rullanokka. Toinen vaihtoehto on vanha kunnon Compin Magnum 280 114 asteen LSA:lla.

    Rullanokista valitsisin maltillisella duraatiolla varustetun nokan, mainosasteita n. 275 astetta ja nostoa n. 0.50 - 0.55 tuumaa ja LSA 114 asteen luokkaa. Muista vielä noudattaa nokkavalmistajan suositusta venttiilijousiksi.

    Good luck!
     

Kerro tästä muillekin!