Turbiinilukko hassuttelee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Watti, 2.10.2010.

  1. Watti

    Watti 3rd gear

    Täältä löytyy paljon juttua turbiinilukon toiminnasta, mutta tästä en vielä löytänyt aihetta...

    Jännä ilmiö, selvästi jostain auton antureista johtuva, koska on jo toinen laatikko ja turbiini menossa ja silti vika pysyy samana. Eli turbiinilukko toimii vain kylmällä koneella, heti kun lähtee ajamaan ja kun loota pykältää kolmoselle niin iskee lukon kiinni, mutta ei pitkäksi aikaa. Heti kun kone/laatikko lämpiää lukko katoaa kokonaan. Eli mistä ihmeestä tämä voi johtua..? Autohan on -90 gm vani 6.2:sella ja loota th700.


    Loota ilmeisesti on jostain vanhemmasta pelistä koska siinä oli alunperin rattaalla toimiva nopeusmittarin anturi ja ulospäinkin erosi hieman orginaalista, lootan kyljessä on 2 tulpattua ylimääräistä "ulostuloa"?

    Lämpöanturi joka ehdottelee lukon käyttöönottoa sijaitsee käsittääkseni laatikossa ja niin kuin todettu laatikko on jo kertaalleen vaihdettu.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Hyvä ehdokas on moottorin kierroslukuanturi. Käämi poikki ja yhteys katkeaa
    lämmetessä.
     
  3. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Lainaan sen verran että voiko kiukuttelevan lukon ottaa kylmästi pois pelistä,eli toimii ihan täysin normaalilimppuna? Astrossa tykkää vähän täristää alkuun nelosella kaasua painaessa,ei osaa päättää ottaako vai ei...
     
  4. Kartsu

    Kartsu Double Gearhead

    Samaa vikaa rahikaisella... lämme :mad: tessään alkoi lukko loikkia päälle-pois-päälle-pois... Tps ilmeisesti laajeni lämmetessään ja voltit pätki. Vika poistui TPS:in vaihdolla.
     
  5. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Liitin irti vaan ja kovaa ajoa.
     
  6. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jo vain :wink:
     
  7. Watti

    Watti 3rd gear

    Mä en lähtis tuota suosittelemaan. Laatikko tahtoo lämmetä, varsinkin jos on kuormaa tai vetää jotain. Turbiini kun tahtoo normaalisti luistaa jonkin verran jatkuvasti. Turbiini sulla on sieltä menossa melko varmuudella jos täristelee. Itsellä joskus vastaavilla oireilla antautu myös vapaakytkin.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, ihan turhaan ne sielä tehtaalla on sen sinne laittanu. Me täälä tiietään
    ettei sellasta lukkoo mihkää tarvii. Turhia vehkeitä vaa tarvii parsia. Johot
    pois kokonaan sivareilla, ni ei sit oo seuraavankaan kiusana.
     
  9. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Voi se olla pelkkä kukkokin menossa rikki, tolla johdon irrottamisella se selviää melko kivuttomasti. Ei taida saada Astrolla vetää edes niin isoa kärryä et Suomen olosuhteissa olis paljonkaan käytännön merkitystä laatikon lämpiämisen suhteen. Ei siitä tietysti varmaan kyllä haittaakaan ole vaikka toimiskin.

    Vaneistahan noi on monesta nypitty pois jo aikoja sitten. Kulutushan siinä vähän kasvaa, joku tosin on väittäny pienentyneenkin...

    Enkä nyt ole sitten tosiaankaan suosittelemassa, että menkää kaikki nyppimään ne liittimet irti. Tarkoitan vaan, että kyllä sillä autolla voi ajaa ilmankin sitä lukkoa jos sitä just nyt ei viitsi korjata ja tärinät vituttaa.
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tarviiko lähtee tolle linjalle? Kyllä tiedän varsin hyvin mikä on lukon hyöty, kun se parissa muussa vehkeessä toimii.Oli vaan kyse siitä että voiko käyttää ilmankin.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kun kerran tiedät, niin miksi kyselet?
    Ylivaihdelootaa on ihan turha lämmittää ajamalla ilman lukkoa. Et kuitenkaan
    malta pitää sitä kolmosella maantiellä. Sen korjaaminen ei voi olla niin
    ylivoimainen ponnistus, ettei sitä kannattaisi tehdä. Säästyy sitten bensaakin
    samalla.
    Vastaus varsinaiseen kysymykseen tietysti on: Voi ajaa ilmankin, mutta
    lootan kannalta se ei ole yhdentekevää.
     
  12. JP-350

    JP-350 Gearhead

    "kun kerran tiedät,miksi kyselet"....No vittu justiin sitä en tienny että saako ajella ilman...En varsinaisen harrasteen tai perheauton ollessa kyseessä miettiskään kannattaako laittaa vai ei,mutta nyt puhutaan kolmosautosta jota ei viiti joka asian takia rueta purkamaan....
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Huono muisti sitten sulla. Justhan sä laitoit tohon ylle tietäväs vissisti mikä
    lukon hyöty on.
     
  14. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Koita nyt saatana tajuta että kyllä tiedän mikä on lukon hyöty,oli kyse siitä että voiko mennä ilmankin sen aikaa ennenku laittaa kuntoon! Vittu että on vaikeeta...
     
  15. Watti

    Watti 3rd gear

    Palatakseni aiheeseen.. Onko tuo TPS=kierrosnopeusanturi joka on siinä koneen takapäässä jonka kanssa samassa on ilmeisesti öljypumpun ratas? Minkälaista singnaalia tuo anturi tuottaa, millä keinoa sen voi mitata ja voiko sen ohittaa kokeeksi että tietää oliko vika siinä?
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    TPS on ThrottlePositionSensor eli kaasunasento. Ruiskupumpun tai kaasarin
    kyljessä. Dieselissä epälineaarinen potikka.
    Dieselin kierrosanturi on iduktiivinen eli kela jonka sisällä on magneetti.
    Pumpun akselin pyörittämä sakaralevy saa aikaan tarvittavan magneettikentän
    muutoksen ja kela tuottaa siniaaltoa, josta ECM sitten lukee negatiivisen
    puolijakson. Ilman tuota tietoa, on päällä jatkuvasti koodi 12, eikä lukko
    kytkeydy. Häiritsee vähän koodien lukua, koska 12 tulee aina, jos moottori
    ei käy.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mun hylsyllä on kiskottu ilman lukkoa loikkari päällä traikkua ympäri maan. Lavalla vielä asuntocampperi jotenka kokonaispainoa yli 6 tonnia. Ei ole loota vieläkään lämmenny liikaa :rotfl: . On jopa pelkkä syylärissä oleva jäähy käytössä, se on tosin kyllä alunperin koneelle tarkoitettu eli tehokkaampi mutta ei ole lämpöongelmia. Turbiini on kyllä ihan omatekele ja stallia laskettu aika rankasti.
     
  18. Watti

    Watti 3rd gear

    Mitäs se TPS sitten tyrkkää, vois sen mitata samaa kyytiä?
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

  20. Watti

    Watti 3rd gear

    TPS testattu ja raja-arvojen sisässä, eikä katkea välillä. Mikähän hemmetti mahtaa olla? Nyt kylmemmällä kelillä toimii huomattavasti pidempään. Joku anturi kyseessä?? Onko kellään kytkentäkaavioo??
     

Kerro tästä muillekin!