oktaaniboosteri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja triniemi, 31.3.2004.

  1. triniemi

    triniemi Gearhead

  2. Fastback

    Fastback Gearhead

    Ainakin rallipuolen ukot käyttävät tolua oktaaninkorottajana. Toluahan saa vaikka minimanista ja jos tahtoo suurempia määriä niin Tourutorni myy tolueenia n. 10 litran pöniköissä, hintaa en muista. Tolueenihan on samaa tavaraa, mutta tourutornista saatava tolueeni on puhtaampaa kuin taloustavara. Bensaa, jäänestoa ja tolueenia. Esim. 17,5 l 98e, 1 litra jäänestoa, 1,5 l tolueenia. Täytyyhän selvittää vielä tuo suhde. Saako FHRA:n kisoissa moista käyttää?
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Luulis saavan, kunhan ei lyijyllisillä litkuilla vaan ajele.
     
  4. Fastback

    Fastback Gearhead

    tuo suhde pitää tarkistaa, sitten en muista tarkasti oliko se 1 litra masinolia ja 1,5 tolueenia vai toisinpäin... Mutta ellei kukaan ralliukko tiedä niin selvitän asian tässä rallikavereiltani kun muistan. Pitäis saada kuulemma 108 oktaanista... mene ja tiedä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Fastback 2004-03-31 10:19 ]</font>
     
  5. karjalai

    karjalai Gearhead

    On sitä tullut joskus kokeiltua. Mutta sen käytölle pitää olla joku syy kuten moottorin liian suuri puristussuhde, muuten turhaa hommaa.

    Kannattaa säilyttää muuten tolueenia peltiastioissa. Nimittäin joskus lähti muoviastioista muovia tolueenin mukana tankkiin joka sitten tukki suodattimet..
     
  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    "Tolu" ei ole tolueenia eli ei kannata sotke bensan sekaan. Tolueenia ja ksyleeniä (jotka molemmat hyviä oktaanin kohottajia) saa vaikka maalikaupoista, mutta litrahinta on kova. Edullisinta hommata tynnyrillinen, jolloin litrahinta tais jäädä alle kahden euron. Noita voi sotkea bensan sekaan vissiin max. 30 %
     
  7. 68corvette

    68corvette Gearhead

    muistankohan ihan väärin mutta olen jostain lukenut että tolueeni ei toimi tän nykybensan kanssa niinkuin aiemman lyijyllisen ja voi parhaimmillaan johtaa konerikkoon..
    eli ei nosta nykybensan oktaania.
     
  8. triniemi

    triniemi Gearhead

    No asia oikeestaan ratkes jo, hankin veepeen sv-05:sta pari pönttöä, siihen ei tarvi tinnereitä liuotella.
     
  9. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä nostaa eikä riko mitään.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tolueenilla se Nestekin ne oktaaniluvut bensassa laittaa kohilleen...
     
  11. makke

    makke 1st gear

    Tolueeni kannattaa ostaa suoraan tehtaalta, eli Marttilasta Arwina Oy:stä.
    Kun ostaa 200 litraa, niin hinta on hyvinkin alle bensalitran. Ja määrien kasvaessa hinta sen kun tippuu...
     
  12. Kossi

    Kossi 1st gear

  13. Mopar

    Mopar Gearhead

    Tolueenia käytetään muunmuassa nesteen green racing kilpabensassa.
    Useissa maissa käytetään aromaattisia aineita pumppubensan joukossa lyijyn kieltämisen jälkeen.
    Formuloiden turbo kautena käytetty polttoaine oli tolueenia 87% ja loput N-heptaania. N-heptaani sen takia, koska sen oktaani luku on 0, jolloin saatiin polttoaine sääntöjen mukaiseksi.
    Muistaakseni jossain oli juttua, että tolueenin pakokaasun massa on hieman bensan massaa suurempi, mikä selittäisi formuloiden turbobensan.
    Tolueenin energia määrä on ihan hieman bensaa isompi, mutta käytännössä eroa ei huomaa.
    Ksyleeni kuuluu samaan sarjaan tolun ja bensan kanssa, mutta hinta on paljon suurempi. Joten epäkäytännöllinen oktaani buusterina.
    Metanolilla on myös korkea oktaaniluku, mutta se sisältää runsaasti happea (hapetin)ja aiheuttaa korroosia. Ei pitäisi aiheuttaa vaikeuksia 10%:sena polttoaineessa.
    Kesällä olisi tarkoitus kokeilla 30% tolueenia bensassa viime vuoden 15% sijaan.
    Tarkoitus olisi kokeilla myös ihan 100% tolueenia lähtö pari ja katsoa miten käy.
    Ilmeisesti kylmäkäynnistyvyys on huonompi, kuin bensalla.
    Eli kohta puolin täytyisi hakea tolua tynnyri kaupasta, mutta 200 litraa en saa ajettua , eli jos tarvetta on voipi ottaa yhteyttä.
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Viimeksi kun tolueenia hommasin, niin 200 litran tynnyreissä hinta on korkeampi kuin bensalla (olisko ollut 50% enempi). Ja ksyleeni on vain hieman kalliimpaa, kuin tolueeni
     
  15. tomimk

    tomimk 1st gear

    Trinitrotolueenilla saavuttaa hetkellisen tosikovan kiihtyvyyden =====;)
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    elikkä mun koneessa kans puristuskestävyys ongelmia,tolueenia en löytänyt mutta 100% klyseeniä löytyi yhestä sekatavara kaupasta, ja näistä keskusteluista ymmärsin että ajais samaa asiaa kun tolueeni.meinaan vaan että tohtiiko tota klyseeniä lirauttaa tankkiin.
     
  17. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Osta Jeff Hartmanin kirjoittama kirja High Performance Automotive Fuels & Fluids! Hyvää vessalukemistoa!!!
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    no kun ei viittis mitään kirjoja ostella kun tällä palstallakin tunnutaan asiasta tietävän.
     
  19. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    ...ettei menisi puurot ja vellit sekaisin!
    En minä millään pahalla...
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    no,vaikuttaa että tiedät jotain asiasta,voisitko sitten kertoa onko tuo sekoitus turha homma,litkua en ole vielä ostanut.
     

Kerro tästä muillekin!