starttivika?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ajw, 29.3.2004.

  1. ajw

    ajw Gearhead

    chevy -83 305/th350.

    kääntää avaimesta > startti mouruaa ikään kuin olisi akusta virta lopussa. noh - eihän sillä pyörimisnopeudella mylly jaksanut käyntiin. putsasin akunnavat (aika hapettuneet) ja maakaapelin laturin yläpuolelta + reilusti kuparitahnaa siirtämään sähköä; heh. no - parani aika reilusti, mutta ei tunnu startti pyörivän täysillä kierroksilla. onko muita paikkoja joita kannattaisi katella? startin navat pitäisi vissiin myös putsata parhaan mahdollisen virrankulun takaamiseksi.

    siihen liittyen - mitäs helvetin kautta se startti oikein saadaan pois sieltä pakosarjan alta?!? on meinaan aika veemäinen paikka; ylöspäin näyttäisi ettei mahdu ja alapuolella menee kuskinpuolen pakoputki...perskele.

    tyhmä kysymys (vaikka niitä ei harrastelijoilla olekaan): missä näissä sijaitsee puola - ei kai virranjakajan sisällä? ja miten tällainen laitetaan nk mäkistartilla käyntiin jos se nyt sattuu jättämään jonnekkin bensa-aseman pihaan jos startti ei jaksa pyörähtää tai ei saa tarpeeksi kontaktia.
     
  2. ajw

    ajw Gearhead

    unohtui muuten vielä > laitoin uuden akun vko takaperin. ampeeritunteja taisi olla 62 - riittääkö? tarvikeliikkeen boschin taulukon mukaan kaikissa vuoteen -9_ jotain käytetään tuota kokoa. parilitraisessa työmatkapassatissani käytetään samaa joten tuntuu hiukan pieneltä.
     
  3. ajw

    ajw Gearhead

    unohtui muuten vielä > laitoin uuden akun vko takaperin. ampeeritunteja taisi olla 62 - riittääkö? tarvikeliikkeen boschin taulukon mukaan kaikissa vuoteen -9_ jotain käytetään tuota kokoa. parilitraisessa työmatkapassatissani käytetään samaa joten tuntuu hiukan pieneltä.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Todennäköisesti startin hiilet alkavat olemaan loppu. Liittimien puhdistamisestakaan ei tosin ole haittaa! Hiilet ovat vaihdettavissa, eivätkä maksa paljoa, mutta edellyttää startin irroittamista ja avaamista = vaatii pikkasen osaamista, muttei ole mitenkään ylitsepääsemättömän vaikea homma edes aloittelijalle =)

    GM:n HEI-jakajassa puola sijaitsee jakajan päällä (se musta möykky siinä jakajan kannessa).

    Mäkistartti ei normaalisti ole automaattivaihteisella autolla mahdollista muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, joihin TH350 ei valitettavasti kuitenkaan kuulu. Eli kun bensa loppuu, on edes jalkapatikka kanisterin kanssa lähimmälle huoltikselle tms. keino :wink:
     
  5. pöppe

    pöppe Gearhead

    oon kyllä ite aikoinaan valutellu tollasta gemssun romuvania loivista mäistä vapaalla (n) ja starttaillu ja aina pörähti tulille koneena 350 ja lootana 350. ihan omaa laiskuuttani ei risaa starttia saannu vaihdettua ja ei näyttännyt mitään hallaa saavan aikaan.
     
  6. ajw

    ajw Gearhead

    no - ainakin yksi syy taisi tässä jo selvitä. en ala vielä sitä starttia irroittamaan; KERTOKAAS NYT JOKU VIISAAMPI > miten se starttimollukka tulee sieltä välistä pois?

    asiaan: ostamassani uudessa akussa on starttivirta 280A...jopa appiukon skoda feliciassa on yli 400A!!! no - eikun palauttamaan ja uutta akkua kehiin.
     
  7. Se starttihan tulee pois sieltä alakautta--> irroitat akun kengät, irroitat akulta startille tulevan paksun kaapelin (15mm mutteri, en muista tuumina joten käytän millejä), herätin virta johdon (8mm mutteri), turbiinin suojakopan joutuu irroittamaan jos sellainen on, se on moottorin ja vaihteiston välissä alla pyöreän muotoínen suojapelti, sitten startin kiinnitys pultit auki 2kpl, muistaakseni 15mm tai 16mm kanta, pultit ovat suoraan ylöspäin ja kiinni moottorilohkossa. Startti painaa aikalailla joten ihan sen alla ei kannata olla jos sattuu putoamaan niin ei jää pää väliin!

    Eiköhän siinä oo ny jotain!
     
  8. ajw

    ajw Gearhead

    no nyt on sitten aito jenkkiakku. kallis kuin perkele, mutta tuntuisi toimivan! vaatinee kyllä startin hiilien vaihdon jossain vaiheessa. joutuukos tässä mallissa repimään siis tuon startin alas hiilien vaihtoa varten vai pystyykö jotenkin vääntämään paikoillaan ollessa?!

    niin lisäkysymys vielä tuosta mäkistartista:
    - tapahtuuko se siis kaikessa yksinkertaisuudessaan; 1) vaihde N-asentoon 2) vauhtia peltilehmään 3)käännä avain starttiasentoon

    >>>käyttäytyykös nämä sitten niin, että vaikka startti ei pyörähdä niin vapaana rullatessaan periaatteessa bensapumppu syöttää bensaa ja avaimen kääntö antaa tarvittavan kipinän?!
     
  9. pöppe

    pöppe Gearhead

    joo, pistä auto valumaan/työnnä vauhtii ja starttaa vapaalla, nytkähtelee hieman mut mulla starttas yleensä ekalla, mut en tiedä kuinka terveellistä toi on. itellä gmc ei reagoinnu miteskään.
     
  10. SS396

    SS396 Gearhead

    Starttivirta mielellään yli pitäisi olla mielellään yli 600Ampeeria niin jaksaa pyörittää.
    Itselläni oli aikoinaan 60Ah:n perusakku niin oli hieman laiska pyörittelmään lämpimänä, mutta kun vaihdon Vartan sinisen 62Ah:n jossa taitaa käynnistysvirta olla 640Ampeeria niin ei ole ollut ongelmia.
    Vastaavaa akkua löytyy myös Bosch - ja Exide -merkkisenä.
     
  11. SS396

    SS396 Gearhead

    Ja muistaakseni Exideltä löytyy myös oikeita Jenkki-akkuja joissa käynnistysvirta 900A!
     
  12. ajw

    ajw Gearhead

    nyt on siis Exiden akku - jenkkiversio. että näin.

    lisää kysymistä:
    - pystyykö startin hiilet vaihtamaan ilman, että pudottaa starttimokkulaa alas sieltä.

    > meneekö muilla kuskin puolen putkisto juuri startin alta putkien yhdyskohtaan? vai onko meikäläisellä joku menneistä omistajista kasannut putken päin helvettiä. ainakin kun ylhäältä päin hommaa katsoo niin aika toivottoman näköiset aukot on siinä startin alla pudota pois...
     
  13. fe390

    fe390 Gearhead

    Ennenkuin teet mitään kallista ja suuritöistä, tarkista että maadoitus kunnossa. Laita vaikka laturin korvasta tai akun miinusnavasta maadoituskaapeli koriin kiinni. Auttaa usein pyöritys ongelmiin.
     
  14. LEINOAHT

    LEINOAHT 1st gear

    Startin puslat alkaa olla lopussa, osta uusi, hinta 100 e(made in USA), senhän olisit saanut jo
    uuden jenkkiakun hinnalla. Omassani alkup.
    startti kesti 20 v., kaikki kunnia Chevyn
    valmistajille.
    Mitä akkuun tulee, marketin 60 A akku pyörittää 5 litran pataa sen pari sekkaa, jonka tartte käynnistyäkseen, raja tulee vastaan -25 asteessa, l. ei se akusta ole kiinni. Se irrotus on tarkoitus tehdä alakautta helposti kuten aiemmissa messuissa kerrottiin selkeesti.
    t. AL
     
  15. Paltsi

    Paltsi 1st gear

    Täällä oli aikoinaan scottarissa sama ongelma. Poistui kun käytin startin koneistamossa jossa laitettiin hiukan vakiota tanakammat puslat päihin. Sitten lisäsin yhden maajohdon startin korvan ja rungon välille ja johan toimi.
     
  16. ajw

    ajw Gearhead

    akun vaihdon jälkeen ongelma poistui. mukavaa. kiitos kuitenkin.
     

Kerro tästä muillekin!