Liikenneturvallisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja wikke, 28.10.2010.

  1. wikke

    wikke 1st gear

    Oletko koskaan miettinyt onko nopeusvalvonta kameroilla saavutettu se turvallisuus risteyksissä mistä niin paljon vaahdotaan?
    Onko sama asia valvoa liikenneturvallisuutta ja ylinopeutta?
    Mihin sinä kiinnität huomion kun ajat 100 km/h alueella satasta ja sitten tulee pikkutien liittymä jossa 60km/h rajoitus ja valvontakamera?

    A: Jarrutat ja yrität passata nopeuden sopivaksi seuraamalla omaa nopeusmittaria ja kameraa vuorotellen etkä juurikaan ehdi sakon pelossa katselemaan ympärille mitä risteyksessä tapahtuu?

    B: Kiinnität huomion risteykseen ja muihin ajoneuvoihin, seuraat tilannetta kuka tulee ja menee tien poikki, teet tarvittavan päätöksen siitä voitko ajaa turvallisesti risteyksen läpi ja otat samalla sakot 6km/h nopeuden ylityksestä?
     
  2. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Noista DDR-tolpista, niinku joku ne nimesi, on ollu aiemminkin keskustelua eikä niillä oo mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Niillä vaan rahastetaan ja kytätään missä ihmiset liikkuu.....
     
  3. Hullunen

    Hullunen 3rd gear

    kyllähän se sitä kameran kyttäilyä tahtoo olla mutta onneks navi vähä ennakkoon jo varoittaa :wink:

    aasin selekään,,,

    jäikös se kaveri mikä siellä pohjosessa räjäytti sen kameran protestiks poliisien kamera valvontaa vastaan kiinni, vai onko vielä ilotulitusta odotettavissa. :-?
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Valitsen yhdistelmän vaihtoehdoista A ja B. Kameraa ei tartte seurata ollenkaan, ei se sieltä auton eteen pomppaa. Yks sakko on tullut ja pari-kolme huomautusta eikä yhtään törmäystä (kop..), eli aika hyvin oon mielestäni pärjännyt. :D Sakot ei pelota yhtään, törmäyksen mahdollisuus enemmän.
     
  5. MudMax

    MudMax Gearhead

    Nuo vaihtoehdot eivät ole mitenkään realistisia: Kamerat eivät ole risteysalueella, vaan jopa niin kaukana, että tuskastuttaa ajaa sitä kuuttakymppiä kameralta risteykseen saakkka.
    Lisäksi tuollainen nopeusrajoituksen alentaminen ei taida olla edes mahdollista, vaan välisssä on 80 km/h rajoitusalue.
     
  6. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ei jääny kiinni. kyseinen kamera oli muuten koko lapin läänin tilastoykkönen sakkotuloissa...
     
  7. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Aika outo viesti / viestin aloitus tälle foorumille.
    Ihan kuin wikke olisi seikkaillut tällä foorumilla aiemmin toisella nimimerkillä; tyyli on vaan tutunoloista. Tunnistatko itsesi P.M?
    Niin, anteeksi jos erehdyin.
     
  8. wikke

    wikke 1st gear

    Tulokas

    Olen kyllä uusi täällä, saatat sekoittaa johonkin toiseen henkilöön. Lueskelin aiemmin tällä osastolla kameroista juttuja ja laitoin sitten itse tämän uuden aloituksen. Kysymykseni oli aika yllättävä koska kokemukseeni perustuen monikaan ei sitä itse huomaa että kameraan ajaessa päähuomio kyllä kiinnittyy omaan nopeusmittariin ja kameratolppaan että saa nopeuden passattua kohdalleen.
    Onnettomuuden sattuessa olet "oikeutettu" ajamaan kolarin vaikka et liikennettä seurannutkaan, kunhan vain ajoit rajoituksen mukaan.
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

  10. Damned

    Damned Gearhead

    Semmonen ihan hurja huomio on tullut tehtyä, että kun ajaa ihmisiks eli liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten mukaan, noita toloppia sun muita välineitä ei tarvitse varoa eikä niitä tarvitse miettiä sen kummemmin.

    Eiku niin, rajoitukset koskee vaan huonompia autoilijoita, jotka eivät osaa sovittaa nopeuttaan tilannekohtaisesti oikeaksi ja säännöt on tehty joustamaan, joo, näinhän se olikin.

    Tässäpä näitä, jos vaikka tulee tarvis.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos ryhmän suomalaisia laittaa pieneen huoneeseen jonka vastakkaisia seiniä alkaa pikkuhiljaa siirtämään huoneen keskikohtaa kohden niin että tilaa pienenee ja käy ahtaammaksi niin se joka ensimmäisenä ilmoittaa että seinät liikkuu saa turpaan muilta huoneessa olevilta.
    Ai miksikö? Koska tämä kaveri on suurin uhka tulevaisuudelle nakertaessaan muiden uskoa siihen että kaikki on hyvin...
    Ymmärsitkö? Ei se mitään, en minäkään...
    :odroll:
    - Jani -
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ei niitä tolppia, mutta yritäpä ajaa cruisen kanssa suurinta sallittua tolppaväylillä, niin koko ajan saa kyllä seistä jarrun päällä, kun juntit vetää sen kympin ali varmuuden vuoksi tolpan kohdalla :odroll: Montakohan sataa peräänajoa noikin pöntöt lienee aiheuttaneet...
     
  13. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Re: Tulokas

    Tuota, tämä alue on yleistä rakentelusta, ei yleistä tieliikenteestä.

    Tämän voisi siirtää tuonne Yleistä -osastolle.
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ne jotka on sitä mieltä, että ei tarvitse tolppia kytätä kun ajaa rajoitusten mukaan niin voisivat kertoa konstin miten tavallisella autolla ajat tasaista nopeutta ilman että seuraat koko ajan nopeusmittaria?
    Täytyy tunnustaa että mä en osaa, kyllä aika usein se nopeus muuttuu joksikin muuksi kun ei seuraa mittaria.
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    En tiedä tasaisesta nopeudesta, mutta aika hyvä konsti on ajaa 80:n alueella 80km/h.
    Silloin jos nopeus vähän elää, niin ei kuitenkaan tolpat välky.
    Jos vetää sakkorajalla koko ajan, niin kyllähän se mittarin seuraaminen luonnollisesti vaatii huomiota. Mutta ei se tolppien vika ole vaan kuljettajan.
     
  16. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Voihan käyttää cruisea, mutta lieköhän kukaan testannut, paljonko reaktiomatkaa hätäjarrutuksessa lisää se, että oikea jalka lekottaa kauempana polkimista.
     
  17. ajomies

    ajomies Gearhead

    Rekkamiehiltä voisi kysellä, mutta eivät taida kertoa :-?
     
  18. Make.Stw

    Make.Stw 2nd gear

    No täytyyhän mittariakin toki seurailla, niinkuin kaikkea muutakin. Ei mulla kyllä suoraan sanottuna ole koskaan ollu mikään ongelma pitää vauhtia tasaisena. Seurailen myös ajaessa peilejä silloin tällöin. Ikinä en ole kokenut tarvetta kyttäillä mitään. No perseitä joskus vähän. Ympäristöä seurailen ja nautin ajamisesta. Ehkä olen erilainen.
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    No joo joskus on tosiaan se hirven perse ollu 2 metrin päässä (eli aika liki kun Buickissa on keulaakin pikkusen) ja jos silloin olis tarvinnu kytätä mittaria, eikä mettässä liikkuvia pikkueläimiä saattaa olla etten täällä enää kirjoittelis mitään.....
     
  20. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Kai se riippuu paikasta ja kuskin vireys tilasta. Mut esim jossain kehä III:lla tai vastaavassa paikassa missä välit menee lyhyiks, niin suuri etu on rekan kuskilla kun istuu muiden yläpuolella. itse ainakin seurasin mitä siellä kauempana tapahtuu. Eli esim. jos omasta keulasta laskien vaikka viidennen auton jarruvalot syttyy, niin siinä kun alkaa hidastelee, niin saa rauhas ajaa eikä tule äkki tilanteita. Yleensä siinä keulan edes ollut jarrutti jo suht äkisti, muttei haitannu kun oli jo väliä ehtinyt tulla, kun itse ennakoi.
    Tosin vakkaril ei siellä ajella.
    Pika tielläkin voi pitää sitä väliä edellä meneviin niin voi lepuuttaa sitä kaasujalkaa. Napista säätelee vauhdin sopivaksi kulloiseen jonon vauhtiin.

    Ei tässä nyt pitäis olla mitään vaikeaa. Ottaa sen järjen käyttöön samal kun istuu sinne ratin taakse. Ja muistaa että siellä saattaa muutkin olla liikkeellä. Hosumalla ei voita mitää, rupeaa vaan vituttaa.
     

Kerro tästä muillekin!