Sytytysennakko ja oktaaniluku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jussi Camino-64, 29.10.2010.

  1. Jussi Camino-64

    Jussi Camino-64 2nd gear

    Voisiko olla mahdollista, että korkeamman oktaaniluvun bensaa käytettäessä kaasuttaessa posauttelee kaasariin (V8 350 cid). Aiheuttaisiko korkeamman V-Powerin käyttö mahdollisesti ko. ilmiön?
    Meinaan aamulla muuttaa sytytysennakkoa ja katsoa saanko ilmiön korjattua. Meinasin, että tankkaan tankin täyteen 98:a mutta tankki on puolillaan V-Poweria. Täytyy ajaa tankki tyhjemmäksi ja siirtyä takaisin 98:iin ja muuttaa ennakko takaisin alkuperäiseen kohtaan.
    Olenko ollenkaan oikeilla jäljillä?
     
  2. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Ei voi johtua oktaaniluvusta. Muutenkin V-poweri on ominaisuuksiltaan hyvin lähellä 98E:tä. Vahvasti kuulostaa sytytyspuolen ongelmalta.
     
  3. ViLU

    ViLU Gearhead

    Jaa syttypuolen ongelmalta, eli mitä pitää tehdä? Mulla on edelleen samantapaisia onkelmia tossa mun letukassa. Jos vetäsee lapun lattiaan rivakasti niin possauttaa kaasarissa. Pikkuhiljaa, kun painaa kaasua alussa ja sitten läppäsee lapun lattiaan niin ei ole onkelmia :-?

    Hommasin kaasarin korjaussarjan varoiksi jos vanha kaasari olisi kuitenkin syypää...
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Meneepi laihalle kun "vetäsee lapun lattiaan", eli tarkasta bensapinta ja kiihdytyspumpun toiminta.
     
  5. Jussi Camino-64

    Jussi Camino-64 2nd gear

    Tankkasin sittenkin tankin täyteen 98E:tä. V-Poweria oli vajaat puoli tankillista ja nyt siis yli puolet 98 E:tä tankissa.
    Uskokaa tai älkää, yskintä loppui siihen paikkaan, kun voi olettaa että kaasari ja putkisto oli kuluttanut V-Powerin. En edelleenkään meinaa V-Poweria moittia mutta moottori on vaan säädetty 98:lle.
    Näin minulla, olin aika huojentunut. Kokeilin monta kertaa tankkauksen jälkeen polkea tallaa pohjaan, ei poksunaa. Myytti murrettu.
     
  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No ei se kyllä noin päin haittaa. Bensa on ollut vanhaa tai vettä seassa?
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Luultavasti vanhaa... V-poweri säilyy vielä vähemmän aikaa kuin normaalibensa. Sen takia sitä on joskus ALE-hinnalla tarjolla.

    Teoria tasolla jos säädöt tarkalla saattaa se nikotella kelvollisenakin, mutta käytännössä EN ole huomannut nikottelua jos korkeempi oktaanista tankkaa :rotfl: Kaasaripeleissähän tuosta V-powerista ei edes ole mitään hyötyä ellei optimoi säätöjä (jos sittenkään)... Vähät rahat vaan menee 8)
     
  8. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Oisko mahdollista, et tuota V-poweria tankataan niin vähän, että joissain asemilla kyseinen soppa on jo vanhaa?

    Kerran jouduin tankkaamaan Itä-Suomessa kyläpahasessa 98 soppaa ja ei sitä varmaan niin tiuhaan siellä tankata. Auto kävi räkimään ja rykimään. Seuraavalla tankkauksella riipasin vilkkaammalta asemalta 98 soppaa, niin räkiminen ja rykiminen loppui.
     
  9. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Ite oon huomannut kylmällä koneella ko. yksintää.

    Voisko olla, että lämpimänä toimii paremmin.

    Ollaan myös huomattu raaserissa, että kylmällä käynnistäessä tahtoo yskäistä kaasariin tulipalon, ja sen sammuttettua, kun kaasari on lämmennyt, lähtee käyntiin ilman ongelmia.
     
  10. Piilofarkku

    Piilofarkku 1st gear

    V-power

    V-poweris on happipitoisuus myös isompi ku normi 98/95Ees, voi vaikuttaa sekin. Yhen ruuttapelin oon korjannu kirjottamalla v-powerin käyttäjälle reseptin normi bensaan. Korean Letukka kiukutteli lambda-anturista laihaa seosta, vaik kaikki oli autos kunnos... :p
     

Kerro tästä muillekin!