capricen kylmäkäynnistys ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jaska i, 12.11.2010.

  1. jaska i

    jaska i 1st gear

    91-vuoden caprice ei meinaa lähteä kylmänä käyntiin. Tarpeeksi pitkään sahaa ,niin lopulta käynnistyy.
    Käyntiin lähdettyään toimii ihan normaalista ja lähtee käyntiinkin hyvin. Välillä on tyhjäkäynnillä sytyskatkon tapasta oireilua.
    Virrat laittaa päälle ,niin bensapumpun surina kuuluu vähän aikaa, niin luulis että pumppu puoli pelittää. Autoon on vaihdettu kesällä tulpat, jakajan kansi ja pyörijä.
     
  2. KALE

    KALE Gearhead

    On tullu 24-vuotta enemmän ja vähemmän jenkeillä ajeltua.
    Tullu tavaksi poleskella kaasua noin 10 kertaa ennen käynnistystä.
    Hyvin lähtee silleen kylmästäkin.
    Muissakin autoissa kun lähtee ajamaan niin jalka automaattisesti pumppailee kaasua, ne ei sitten meinaa lähteäkkään kun kastelee
    tulpat. 8-vehkeet lähtee vaikka kaatais desin kurkusta ales, ei kastele.

    Sitten en tiedä jos on ruisku, niistä ei kokemusta.
     
  3. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Tutki kylmäkäynnistus/ryyppy hässäkät, jossain malmikasassa oli myös sellainen ongelma että kylmänä ei lähtenyt oikein käymään mutta muuten toimi ihan oko, oli ryyppysydeemissä joku häikkä,
     
  4. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Bensalinjan takaiskuventtiili voi vuotaa, silloin bensa valuu takaisin tankkiin ja ensimmäinen virrat päälle laitto ei välttämättä tuo bensaa vielä suuttimille asti! Tarkista ruiskuttaako heti ekalla virrat päälle laitolla bensaa suuttimista, tai kokeile että primeroit 2-3 kertaa ennenkuin starttaat, niin lähteekö sillein paremmin käyntiin!
     
  5. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    taitaa tuossa -91 capricessa olla ruiskukone .......
     
  6. Piilofarkku

    Piilofarkku 1st gear

    käynnistys

    Ja jos suuttimista/tuloputkesta tulee heti tavaraa, ni tutkia lämpötila-anturia (ruiskun).
    Antaako testeri vikakoodia ja mitä lämpötila-anturi näyttää kylmänä?
    Jos testeriä ei oo lähettyvillä, vastusmittaus ->
    Korjatkaa jos muistan väärin, vastusmittarilla kylmänä 2000 ohmin luokkaa ja kuumana 200 ohmia...
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Täälläkin kiinnostaa, oma 91 Transsport 3.1 vastaavalla ruiskusysteemillä vaatii turhanpitkän starttaamisen ennenkuin käynnistyy. Lähtee kyllä ja toimii ihan ok.
     
  8. Piilofarkku

    Piilofarkku 1st gear

    lisää

    Nii ja onks ongelma Kylmäkäynnistyksessä vai kun on käytetty lohkolämmitintä? Lohkari voi lämmittää liikaa lämpötila-anturia, mutta ite pata on vasta haalee, ni sit tulee pitkää sahausta. Riippuu lohkarin tyypistä ja asennuspaikasta, jäähdytysnestekierrosta, anturin sijainnista. Enemmän letkulämppäreiden ongelma...

    Mulla TransSportin 2,3:ssa tekee tommosta, kun siin(äkin) on letkulämmitin lämppärin letkussa, josta kuuma virtaa termostaattikoteloon ja siin on lämpötila-anturi... Eli tos tekniikal ominaisuus, helpottaa voi välttämällä liian pitkää lämmitysaikaa tai antaa lämpöjen tasaantua hetken kun on lohkari sammutettu!

    Ei varmaankaan koske topic:ia mut aihetta sivuten...
     
  9. jaska i

    jaska i 1st gear

    Nyt on vaihdettu läpötila anturi ja iac ventiili. Lähtee käyntiin ihan hyvin nytten.
    Edelleen on vikana tyhjäkäynnillä , vähän kuin olisi sytytyskatkoja. iacin vaihdolla parani vähän .
    Voisko olla egr tai jakajassa jotakin häikkää.
    Posautti putsariin pari kertaa puolilämpösenä. Voiko egr aiheuttaa tuommoista? Silloi kun on ilmastointi päällä ei tee katkoja ,kun on korkeampi tyhjäkäynti. Autossa ei ole lohkolämmitintä.
     
  10. Piilofarkku

    Piilofarkku 1st gear

    egr

    Kyllä egr voi aiheuttaa oireita tyhjäkäynnille ja ajossakin. Raollaan (liikaa) oleva egr-venttiili tekee "sisäisen" imuvuodon ja seos jää liaan laihalle ku egr:n kautta tulee pakokaasua... Egr irti ja kattoo alipainepumpulla et kellon kalvo o ehjä (vai onks tuos jo sähköinen egr-venttiili?) ja meneekö kara kii kunnol. Sähköisestä kans kattoo et kara menee kii. Ja onks kara/istukka puhdas ja egrn kanavat. egr:n kanavassa pyörivä karsta paakku voi jäädä venttilin väliin ja tehdä imuvuodon. Imuria, paineilmaa, piippurassi, millä vaa saa puhtaaks...
    Vikamuistiin voi tulla vika liian laihasta seoksesta/lambdan signaali liian pieni/lambdan jännite liian pieni....
     
  11. s4mpp485

    s4mpp485 1st gear


    mulla on tuota pätkimis ongelmaa 5.7 vanissa ni mtkä noi iac ja egr hommelit on ?
     
  12. jaska i

    jaska i 1st gear

    Nyt on iac "ohjelmoitu"uudelleen ja tyhjäkäynti on hyvä. Kylmä käynnistys ongelmaa ja putsariin paukuttelua on välillä edelleen, myös maantie ajossa nypyttää välillä. Tulpat oli aika valkoiset, eli käy laihalla.
    Imuvuotoja ei löytyny. Vaikuttaakohan bensanpaineisiin vähän vuotavat regulaattorin tiivisteet läppärungossa?
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tarkista TPS:n toiminta
     
  14. jaska i

    jaska i 1st gear

    Puolan vaihto korjasi kaikki käynti ongelmat.
     

Kerro tästä muillekin!