Öljynvaihto tasauspyörästöön

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Swede Savage, 18.11.2010.

  1. Swede Savage

    Swede Savage 1st gear

    Moi!

    Ensi viikonloppuna on tarkoitus vaihtaa '79 Aspeniin peräöljyt (7 1/4" perä, ei lukkoa). Siinä mietityttää tasauspyörästön kannen uudelleen kiinnittäminen. Kun laitan silikonimakkarasta (gasket maker) tiivisteen, miten kovaa pultit pitäisi vetää kiinni? Manuaalissa sanotaan vaan että laita koppa kiinni, mutta ei mainita mitään vääntölukuja. Toisaalta jollain sivuilla sanotaan niinkin kovaa lukua kuin 25-35 footpoundia, mutta luulisi silikonin puristuvan sillä voimalla täysin pois kannen ja pyörästön välistä! :eek:

    Minkälaisia kokemuksia teillä on ollut?
     
  2. guggel

    guggel 1st gear

    Suosittelen vahvasti perinteistä "oman mielen mukaan"-standardia, eli ihan maalaisjärkeä hyväksikäyttäen. Älä hampaat irvessä kuitenkaan väännä ettei mee jengat. Jos olet ennenkin autoja rassannut niin tulee tuommoset takaraivosta melkein 8)

    En usko että mömmöt kovin helposti puristuu ulos - korkeintaan ne ylimääräiset sieltä tursoilee... luulisin että moiset tavarat on tehty kuitenkin niin, että jättää kaikenlaisiin loviin, valuvirheisiin yms. juttuihin tarvittavan määrän tavaraa kiristysmomentista riippumatta.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    pulteille on ihan standardi momentit jos ei jaksa jostain online (autozone tms) oppaasta hakea. jos ne on pikkupultteja niin 15lbs on tarpeeks. Tosa yksi taulukko:

    http://www.imperialinc.com/pdf/A_Fasten ... Charts.pdf

    saa siihen varmaan paperitiivisteenkin jos haluaa.
     
  4. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Silikoni riittää ihan hyvin sinne väliin kunhan on vaan puhtaat molemmat kontaktipinnat, eikä koppa ole vääntynyt. 8)
     
  5. Swede Savage

    Swede Savage 1st gear

    Kokeilen tässä varta vasten silikonia, se on todella kätevä aine ja ei tarvitse lähteä matkan päähän hakemaan tiivisteitä. Käytän tehdessä vanhaa kunnon rannekireyttä! Kiristyksen onnistumisen tietää viimeistään kun nesteet roiskuu pihalle ja rattaat lentää! :rotfl:
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Noh, onpahan sitten valmiiksi käsillä jotain millä tukkia sen katkenneen pultin reikä. Multa löytyy jo kahdesta autosta juuri sellainen jonkun isänmaantoivon tunaroima viritys :rotfl:
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sitä makkaraa ei kannata tunkea sinne sitten sellaista 5mm matoa, vaan sormella levittäen aabaut millinverran.
     
  8. Swede Savage

    Swede Savage 1st gear

    Näin on, tuubinkin takana ohjeistetaan laittamaan 1/16 - 1/8 tuuman kerros.
     
  9. Swede Savage

    Swede Savage 1st gear

    Öljynostoreissulla Varakirissa tuli eteen tällainen hetivalmis-silikoni, joka ei vaadi vuorokauden kuivumista. Olin aluksi epäileväinen, mutta kaveri kehotti kokeilemaan ja todella hyvin toimi tässä peräöljyn vaihtoa tehdessä. On kuitenkin selkeästi kalliimpaa kuin tavallinen silikoni, joten paras käyttää vaan kun täytyy saada auto ajoon samana päivänä! :wink:
     
  10. Rytari

    Rytari Gearhead

    hitto minä ainakaan ole sen kummemmin tiennyt jäädä tavallistakaan tiivisteliimaa odotteleen kuivaksi että josko sinne perään sais öljyt laittaa, vesihommien kans vartin luova tauko tullut pidettyä mutta peräöljyn kans vaan koppa paikalleen, ampunu pultit kiinni ja sen aikaa ehkä kerkiää kuivuun mitä nyt kannujen hakemisessa ja aukasemisessa menee eikä vielä ole ainakaan vuotanut...

    pultit kiristää juurikin sillä omalla järjellä kiinni, se on vain kansi, pysyy paikallaan kyllä vähemmälläkin, jopa offiautoissa... ehkä just silleen että jos laatikon öljypohja kiristäessä kun pitää pikkuräikästä kiinni ihan siitä tyvestä niin peräkoppaa kiristäessä voi ottaa kiinni jo ihan kahvasta.
     
  11. Swede Savage

    Swede Savage 1st gear

    Yhden tapauksen olen nähnyt, jossa looran öljyjä vaihtaessa silikoni ei ollut kuivunut laisinkaan kun öljyt kaadettiin sisään liian nopeasti. Päivän parin jälkeen öljypohjaa poistettaessa näkyi hyvin, että silikoni oli sekoittunut öljyyn ja muuttunut limaksi! Sen välistä pääsi tihkumaan pikku hiljaa ATFää pihalle.
     
  12. Rytari

    Rytari Gearhead

    no se voi kyllä olla ei oo kokemsuta tommosesta ku edelleenkin ihmettelen että
    miks pitäis laittaa lootan öljypohjaan mitää silikoonia ku siihen on tiivistekki aika helposti saatavilla yleensä suodattimen kanssa? ei mee liimaa vääriin paikkoihin ja helpompi irrotella/putsailla ja varmaan pitää sen vaihtovälin ajan tihkumatta.

    mä ainaki niin vihaan semmosia etenki punasella tiivistekuralla mielin määrin sotkettuja lootan öljypohjia...
     

Kerro tästä muillekin!