Brittipyörät?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Terosu, 11.11.2010.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Jep eli iski (taas) prätkäkuume, koskaan ei ole tosin prätkää ollut eikä ole korttiakaan, mut äkkiäkös ton ajaa nyt kun on puitteet sen ajamiselle kohdallaan. En löytänyt brittipyörille omaa keskusteluaan, ne kuitenkin itseä kiinnostaa ulkonäöllisesti ja jotenkin muutenkin, vaikken niistä sen suurempia tiedäkään. Ja nimenomaan wanhat britit, eli jostain sieltä 70-luvulta alaspäin.

    Töissä tänään otin asian puheeksi prätkäilevän työkaverin kanssa, ja kysyin että onko hänellä kokemusta noista briteistä. Ei henkilökohtaisesti, mutta jokusella hänen tutullaan oli, ja aika huonoja kokemuksia olivat ilmeisesti olleet. Että enempi saa korjailla kun pääsee ajamaan. Onko tää sitten näin vai onko kovin yksilöllistä? Mulla olis puitteet kohdillaan ostaa joku puolittainen projekti ja käydä tekniikka läpi tässä talven aikana, ja sen mielellään tekisinkin, että pääsisi sinuiksi laitteen kanssa.

    En pelkää tekniikkaa enkä käsien likaamista, mutta kyllähän ajamaan pitäisi päästä, ja mielellään myös silleen että uskaltais lähteä vähän pidemmällekin ku lähikauppaan, vaikkei mitään suomenympärimatkaa silti välttämättä tarvis tehdä.

    Millasia kokemuksia ihmisillä brittiläisistä?
     
  2. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    " Että enempi saa korjailla kun pääsee ajamaan."

    No tää on just samaa paskaa mitä puhutaan esim. harrikoista ja yleensä kaikista muista vehkeistä paitsi niistä mitä on itsellä :lol:

    Mulla ei ole kokemusta muista kuin 90-luvun Triumpheista (siis vanhojan noikin jo alkaa olla) mutta ei niissä ainakaan mitään erityisiä ongelmia ole.

    Parilla tutulla on vanhempia brittejä ja useammallakin harrikoita eikä heillä ainakaan omasta mielestään ole sen "vaikeampaa" kuin jonkun muun maalaisilla pyörillä ajavilla.

    Kyllä varsinkin 70-luvun ja vanhemmissa pyörissä on kaikissa varmaan omat metkunsa ja huollettavaa riittää jos aikoo pitää pelin varmatoimisena mutta eihän ne uudetkaan huoltamatta maailman tappiin kestä.

    Mulla oli joitakin vuosia sitten tuutti-Honda ja voin sanoo että kyllä sekin huomionkipeä oli vaikka olikin ikäisekseen hyväkuntoinen.

    Nykyään tää intterneetti auttaa vähän jumalattomasti harrastusta esim. osien ja tiedon hankinnan suhteen.

    Kannustan, ehdottomasti :D

    ps. ja tiedän että täältä OD;ltäkin löytyy ihan omahkohtaisiakin kokemuksia vanhemmista brittivehkeistä, ainakin muutamalta :D
     
  3. jamba

    jamba Gearhead

    Kyllä britti kestää siinä ku mikä muukin :)
    Mä ajelin aikoinaan ykspyttysellä 500cc AJS:llä norjan reissun ja hyvin pelitti. Kone oli pahvilaatikossa kun ostin, itte tuli kasattua (= jos olis hajonnu, ei olis voinu syyttää ku itteensä..). Normi huolloilla pärjää :)
     
  4. Terosu

    Terosu 1st gear

    Niin, no sitä minäkin meinasin, että voiko oikeasti vanhat mekaaniset ja yksinkertiaset laitteet olla jotenkin ihmeellisen epäluotettavia. Aika vähän liikkuvaa tai sähköistä tai alipaineistettua osaa kuitenkin. Tietty vanhat laitteet tarvii huoltoa ja korjausta aina ja se on fine. Mua viehättäis ajatus 50-60 -luvun pyörästä kesällä käyttöpelinä, varmaan ihan sekopääajatus monen mielestä kun aiempi kokemus rajoittuu mopoiluun, mutta toisaalta miksi ei?

    Täytynee pitää silmät auki sopivan varalta, hinnat näyttäis olevan aika kovia kun vertaa vaikka samanikäisin itäpyöriin, että siitä päätelleen harrastajia löytyy. Saako näihin uusia osia mistään?

    Eikä sillä, vanhat itäpyörätkin on kyllä mageita.
     
  5. jamba

    jamba Gearhead

    Kaikenmoisia osia tuntuu löytyvän, jopa suoraan suomesta. Lisäksi netin kautta saa englannista jopa uustuotanto-osia. Lisäksi on olemassa mittava määrä esim. sähköosiin erikoistuneita firmoja, jotka paikkaa ton brittipyörien maineen myös niitä osin (.. Lucas.. pimeyden apostoli..)
    - "suuriin" merkkeihin = Triumph (myöh. myös BSA) ja Nortoniin saa helpointen osia, koska niitä on tehty paljon
    - twin-koneiset on kalliimpia, kuin ykspyttyset (-jotka taas yksinkertaisempia/halvempia myös pitää kondiksessa)

    - itämopojen harmina on kyllä mun mielestä vermeitten huono laatu jo alunperin
     
  6. Terosu

    Terosu 1st gear

    Jep jep.. Kalliita tuntuu kuitenki olevan, mulle tietty kelpais joku kehnompikin yksilö, Nettimotossa olevat tuntuu olevan kaikki vähän ehkä turhan "hyviä". Auton sain tänään myytyä, lopputalvi mennään sit hammasta purren fillarilla ja kattellaan sit keväällä miten on varaa mihinkin. :rotfl: Pitäis se korttikin ajaa ja kaikkea.
     
  7. "Pig Up"

    "Pig Up" 1st gear

    Pärinää, pauketta ja ajankulua !

    Motorismi kun iskee,ei auta ku lääkitä se "pikku" hankinnalla! :wink: Tärkeintä että hankinta on itselle mieleinen. :D Toki valuutan määrä sekä tekemisen taito ja aika tekemiselle asettaa siihen yleensä raamit. :cry: Oon itte ajanut tolla vm.52 BSA zb31/m21 sekotuksella ehkä paritonnii per kesä x8 kesää. Omas mopos ollu pari " isompaa" remppaa parina ekana kesänä. Eli eka meni takavanteesta pinnoja, syy et joku oli pinnannu aiemmin VÄÄRIN. :mad: Toiseks palo se ainoo pakovena, syy liian pieni välys ja omaa huolimattomuutta. :soosoo: Muuten ei oo tarvinnu remontoida,kun pääsin sinuiks laitteen kans. No omat kujeethan tolla vispilällä on, mutta kun sille antaa rakkautta ja substraalia (lue tarkastuksia ja huoltoo) niin hyvin on mielestäni pärjäilty ja aika kulunut. Sanottiin mullekkin aikanaan, ÄLÄ osta ne on aina rikki osta japsi ne toimii! No päänihän on umpi, enkä uskonut ja olen onnellinen. :lol: Terveellä asenteella, aikaistansa kohdellen noikin kestää sanoisin. Onnea hankkeeseen, millaiseen sit päädytkin. 8)
     
  8. Terosu

    Terosu 1st gear

    Oon tässä katsellut kaikenlaisia pyöriä ja pitänyt mielen avoinna, ja melkeen johonkin japsiin kallistun. En kieri rahassa kuitenkaan ja nuo britit on tosi kalliita, japseja näyttää saavan jo tonnilla-kahdella hyvinkin. Brittiin pitäis laittaa 3-4 tonnia ainakin kiinni, ja kun se korttikin pitäis ajaa ja vähän varusteita hankkia kuten kypärä niin pitäis elää näkkärillä ja vedellä kevääseen asti. Olen muutenkin paljon lämmennyt noille japseille, että ei edes mitään kompromissia tarttis tehdä.
     
  9. Piru

    Piru 1st gear

    Japsista puuttuu "sielu" :wink: kannattaa muuten varmistaa ennen ostoa minkälainen osien saanti johonkin vanhaan japsiin on, kaikiin malleihin ei välttämättä löydy yhtä helposti osia kun brittiin tai harrikkaan.
     
  10. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    niin ja ei kai ne esim jytä jammutkaan tai muut legendaariset pyörät, ilmaisia ole? :odroll: mut sehän riippuu mitä ja minkäläista 2pyöräistä hakee. :D ja en usko että tonnin tai kahden japsitkaan ilman vikoja tulee olemaan ja tuhansia(satoja) kilometrejä ilman korjauksia... ja onnea kuitenkin pyörän etsintään.
     
  11. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    Jep jep, pittää osallistua keskusteluun kun viime keväänä toteutin oman pitkä aikaisen unelman ja ajoin pyöräkortin.

    Voin sanoa notta kannattaa. Miulla oli hiukka saman tyylinen ongelma kuin siullakin vaikkakin Hd oli se mistä unelmoitiin, mutta valitettavasti raha ratkaisi ja ostin japani pyörän.

    Ajokortti+kahdet ajokamat verotti kukkaroa sen verran että hd:t sai unohtaa, myös kulutus/huolto-osat+vakuutus syö rahhoo ihan tarpeeksi.

    Eli kun olen aina tykänny myös noista japsien nakupyöristä niin valinta ei ollu vaikea, emäntä vähän motkotti, mutta ekan pitemmän reissun jälkeen oli mieli hiukan muuttunu.
    Nyt on emännällekin hommattu jaappani pyörä ja ensi keväänä sen pitäs ajaa itelle kortti.

    Mutta elämä on valintoja, ite ajan mielummin japsilla kuin en ajas ollenkaan.

    Ja sen verran pitää lisätä että elä tingi ajovehkeistä ja keväällä kaikki on kallista, nyt sua vehkeitä suht edullisesti.
     
  12. Terosu

    Terosu 1st gear

    Jep, nythän niitä vähän edullisemmin sais. Vähän vaikea vaan hahmottaa valintoja, kun ei oikein ole sen kortinkaan muodossa tuntumaa pyöriin, nuo nakupyörät itseäkin kiinnostais. Honda VF kiinnostaisi v-koneensa kanssa myös. Erityisesti mietityttää että millasia on ajoasennot, tarvishan sillä sit pystyä ajamaan ehkä pidempääkin matkaa kenties.
     
  13. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    Juu, eipä noita tullu hirveesti koeajettua.
    nettimotosta bongailin sopivia ehdokkaita ja tein valinnan. Ensimmäinen koeajo tuotti tulosta enkä ole katunu.

    Vaihtoehtoja itellä oli kawasaki zephyr/zr-7, Suzuki bandit/gsx inazuma, honda cb 750 f2. vuosimallit oli 92-01.

    Noista lopulta suzuki gsx 750 inazuma vei voiton.

    Kaikissa noissa on varsin pysty/rento ajoasento ja kaikki nuo on niin sanottuja peruspyöriä.
    Itse en ole kaivannut mitään pleksejä omaan pyörään eli pitkätkään reissut eivät rasita.
    Nakupyörissä tuuli tuntuu jonkun verran mutta eikös se ole just osa koko touhua, autoilu on sitten erikseen.

    Viime kesän tuli paukutettua 11 000km, pisin reissu oli 4 000km(josta 1 000km yhtenä päivänä).
    Ajokautta lyhensi 6 viikko hyllyllä ollut kortti :rotfl:
     
  14. Low Rider

    Low Rider 3rd gear

    tervetuloa harrastukseen

    tosiaan varusteiden merkitystä ei passaa väheksyä. mitä useammin ajaa, mitä pidemmälle, mitä pahemmassa kelissä + että sitten kun kaadut niin pystyy arvostamaan toimivaa asustetta. ekaks asuks ei tartte ostaa sitä kalleinta, mutta kandee vähä kattoo kuiteskin. toisaalta jotkut vetää hyvillä fiiliksillä pottakypärällä ja t-paidassa, se on ihan henkilöstä kiinni.

    vanhaa pyörää ostettaessa varmaan realismia, että jotain ropaamista edessä kuitenkin jossain vaiheessa. vaikee kirjottaa mitään hyvää ohjetta. mee merkki-/mallivalinassa omien toiveiden, unelmien, fiiliksen yms. mukaan mutta koeta löytää ns. hyvä yksilö. älä osta kiimassa ekaa pyörää mitä käyt kattomassa, vaan vertaa rauhassa.

    jos vaan tunnepuoli sallii niin, niin halpis perusjapsi ei ole ollenkaan huono valinta. sellaisen saa sit varmaan suht samaan hintaan laitettua seuraavalle jos ei miellytä pidempään.

    parit linkit

    http://www.vmpk.fi/forum/index.php
    http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi
    http://www.finnbikers.fi/foorumi/
    http://www.bajahill.net/mposto.html
     
  15. Terosu

    Terosu 1st gear

    Kuussatasia japseja olen aika paljon katsonut, tuo Hondan VFR 750 kiinnostaisi V-koneen, ulkonäön ja lukemani perusteella, mutta ovat aika harvassa ja vähän ehkä hintavia mun budjetille. CBR on toinen mitä olen katsonut, olis yleinen, ilmeisen luotettava, halpa ja muutenkin ensipyöräksi lukemani perusteella toimiva. Mieluiten ehkä jonkun nakupyörän ottaisin, mutta näyttävät olevan aika lailla kalliimpia. Ajoasento noissa lähinnä mietityttää kun ei kokemusta ole.

    Budjetti sen verta tiukka että varusteita täytynee käytettynä katsoa, kypärä tarttee varmaan uutena hommata.

    Kiitti tähänastisista vastauksista, paljon hyviä kommentteja tullut.
     
  16. Piru

    Piru 1st gear

    Noissa 750VFR:ssä käsittääkseni ollut ollut yläkerran voitelun kans ongelmia, ainakin jossain vuosimalleissa ja nokka-akseli remppa moiseen ei kuulemma ole mitenkään herkullista puuhaa ja millaisen loven tehnee lompakkoon jos siihen hommaan joutuu. Joku varmaan osannee kertoa tarkemmin...
     
  17. Terosu

    Terosu 1st gear

    Noin luin itsekin mutta ilmeisesti vika on korjattu '86 mallista eteenpäin.
     
  18. Tumi

    Tumi 3rd gear

    VFR on aina ollut ongelmaton ja luja kone. Aiempi V oli VF ja niitten yläkertaongelmista löytyy paljonkin tekstiä. Jos tuonikäinen pyörä pitäisi ostaa käyttöön niin Hondiin kallistuisin. Minulla on 1988 NTV jossa on tällä hetkellä 118tkm eikä noilla lukemilla vielä ole tarvinnut venttilejä, nokkaketjuja tai kytkintä korjailla. Eipä juuri muutakaan.
     
  19. Terosu

    Terosu 1st gear

  20. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    aika riski ostaa kun ei pääse kokeilemaan näin talvella...
     

Kerro tästä muillekin!