Perälautanostin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja cenote, 23.11.2010.

  1. cenote

    cenote 1st gear

    Haluaisin vaihtaa 400kg perälautanostimen autosta toiseen.
    Uusi auto pitää tietysti muutoskatsastaa perälautanostimelle, mutta kysyisin tarvitseeko muuta ottaa huomioon? Tarvitseeko itse perälautanostinta katsastaa?
    Kuinka paljon nostimen huollosta kannattaa maksaa, jos sylintereiden tiivisteet, hydrauliletkut ja öljyt vaihdetaan?
     
  2. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Perälauta pitää muistaakseni katsastaa joka vuosi. Siis jos on ammattiliikenteessä.Sehän taitaa olla myös henkilönostin. Tarkistetaan paineet,letkut,välykset,laudan kiinnitykset,turvaliput/heijastimet,yleiskunto ym.
     
  3. cenote

    cenote 1st gear

    Tämähän on tietysti yksityiskäytössä :lol: Siinä saattaa olla 500kg:n raja jonka alle nostavia nostureita ei tarvitse katsastaa, tämä on juuri syy miksi tätä täällä kyselen. Nosturit katsastetaan luullakseni 10v välein.
     
  4. cenote

    cenote 1st gear

    edit
    Vaikea löytää netistä mitään tietoa mutta jotain löysin.

    Käyttöönottotarkastus pitää tehdä, tämän tekee hyväksytty asiantuntija tai asiantuntijayhteisö :) mitä tämä sitten tarkoittaakin.

    Määräaikaistarkastus tulee tehdä 1v välein, tämä voidaan korvata kunnonvalvontajärjestelmällä joka taas hyväksytetään asiantuntijalla 3v välein.
    Perusteellinen määräaikaistarkastus tehdään 10v välein.
     
  5. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Edellises työmaas katsastettiin lautoja melkee joka päivä. ikävä kyllä moni meni käyttökieltoon.
     
  6. kippis

    kippis Gearhead

    kyllähän noita ex duunissa tarkastettiin / korjattiin & katsastettiin.
    eli kuorma-autojen korifirmoilla nyt ainakin on valtuudet katsastaa noita.
    el-kori esim. vääksyssä, taitaa olla huoltopiste lähempänäkin.
    sun tapauksessa taitaa olla ihan pakettiauton perässä tuo ?
    tuolla on jotain hinnoista...
    http://www.volvo.com/nr/rdonlyres/924eb ... 2009tc.pdf

    takalaitanostin sanalla löytyy paremmin googlesta
     
  7. xp

    xp Gearhead

    http://tyosuojelujulkaisut.wshop.fi/doc ... TSO_28.pdf

    Mielestäni myös yksityisillä on tarkastusvelvollisuus. Paitsi jos ei ole kenenkään muun loukkaantumisriskiä, ei käytät sitä vain omassa tallissa ovi kiinni (=sivullisia ei pääse lähettyville). Kukaanhan ei noita tarkastuksia valvo, ennen kuin tapaturman satuttua. Teknisen kunnon lisäksi on syytä laittaa ne varoitusteipit + liput. Jos joku teloo siihen autonsa niin on siltä osin asiat kunnossa.
     
  8. cenote

    cenote 1st gear

    Huh huh, tulikohan iskettyä kädet p**kaan :oops: kiitos kippikselle ja xp:lle asian avaamisesta maallikolle. Taidan olla pari vuotta myöhässä tässä asiassa, täytyy soitella johonkin korifirmaan jatkoa ajatellen.
     

Kerro tästä muillekin!