dieselin nappi hehkutus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja qaali, 10.9.2007.

  1. kane

    kane 1st gear

    Ja releen lämpötila vaikuttaa sisäisesti hehkuaikaan, kylmänä pitempi / kuumana lyhyempi vaikka etuvastuksen kera.

    6.5 poikkeaa sillä että PCM ohjaa. Mullakin hehkuttaa aina tulppia vaikka kuuma kone, jos starttaan heti, hehkutus loppuu.
    Muistaakseni tuossa 85-93 releessä hehkuttaa ajan loppuun vaikka starttaa heti... vai oliko niin? Noista 60G hehkuista oli joskus testia jossa minuuttikaupalla hehkutettu eivätkä palanaeet. (www.thedieselpage.com)

    t.kane
     
  2. kimsu

    kimsu 1st gear

    mulla ei lämpösenä hehkuttanu ollenkaan. haalealla koneella n.5sek. auto -91van mutta kone on jostain pickupista siirrettu kaikkine romppeineen, vm? edellinen omistaja ei tiennyt.virtalukon starttiasennosta tulee 1 johto releelle ohjaamaan.
     
  3. hyty

    hyty 1st gear

    itelläni on kans 6.2 "lisä napilla"... suoraa tikkasin sen normi releen kaveriksi... helpottaa kummasti kylmä käynnistystä 5-10s lisä hehkulla...
     
  4. Partsi

    Partsi 1st gear

    Vielä tohon hehkukeskusteluun.. Itellä on 6.2 , kaikki hehkut pelaa ja kylmälläkin lähtee hienosti käyntiin, mutta n. tunnin seisomisen jälkeen ei hehkuta tai vaan n. 1-2 sekuntia. Lähtis haaleenakin varmaan paremmin, jos tekis "nappihehkun" noita tilanteita varten. Nappi ja piuhaa on, mutta mitenkäs sellanen kannattais kytkeä toimimaan normisysteemin rinnalle?
    Vai olisko jossain anturissa häikkiä? Neuvoista olisin kiitollinen.
     
  5. kimsu

    kimsu 1st gear

    mulla on nappi suoraan releen isojen ruuvien rinnalla(eli niiden joiden kautta kulkee isot virrat) eikä hyvä. jännitehäviöitä tulee liikaa. kaapelit kuumenee muttei hehkut kunnolla koska osa jännitteestä katoaa piuhoihin. laita nappi ohjaamaan tehorelettä joka on alkuperäsen rinnalla.
     
  6. thomaso

    thomaso Gearhead

    Mulla on nappi kytketty ottamalla virtaa junction blockilta päävirtakytkimelle ja siitä releen napaan. Kun releen hehkutusaika loppuu niin väännän kytkimeltä virtaa lisää 5-10s ja sitten käyntiin. Piuha on 4 neliöistä eikä kuumene. kaikki aiemmat nappiviritykset suli hajalle melko nopeasti. Minkäköhän paikan tää mun viritys hajottaa?
     
  7. Chevy_75

    Chevy_75 Gearhead

    Ei nyt ihan liity nappi hehkuun, mutta kysyn kuitenkin.

    Omassa 6.2:ssa on alkuperäinen hehkun rele, mutta entinen omistaja on hehkut siihen vaihtanut. Ne hehkut on nyt jotku Championin tekeleet. Tuon seurauksena hehkutus aika on pidentynyt raakasti. Toiseen autoon verrattuna, jossa kaikki kikkareet ovat alkuperäisen kaltaisia on hehkutusaika tuossa omassani varmasti vähintään kaksinkertainen.

    Mistä tuo johtuu ja voiko ne hehkut särkyä? Elikkä mistä se sen viisautensa ottaa, että milloin lopettaa hehkutuksen? Mukavasti tuo on kuitenkin niillä vielä käymään lähtenyt.

    Lähdempä tästä nyt mittaamaan, että kauanko hehkuttaa.
     
  8. Chevy_75

    Chevy_75 Gearhead

    Tuli tuossa otettua ihan aikaa. -1 aste pakkasta ja hehkutti 28 sekuntia. Minusta se vaikuttaa melko pitkältä ajalta. Oliskohan nuo hehkut jotain hitaampaa sorttia??!!
     
  9. kane

    kane 1st gear

    Sulla on varmaan lämpöanturi mukana joka ohjaa mukana relettä.
    85-93 mallin releen C-pinniin tulevan 12v ohjauksen voi ottaa suoraan releen hehkuille lähtevästä navasta (tai ohittaa anturi apparin puolen kannessa). Silloin hehkuttaa myös lämpimänä mutta aika lyhyempi johtuen releen sisäisestä lämmöstä. Samaiseen C linjaan lisättynä tehovastus esim 5-7 Ohm 2W lisää hehkutusaikaa joitain sekunteja.

    kts. kuva mun kuvablogi linkin kautta.

    t.kane
     
  10. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Onkos toi hehkun merkkivalo yhteydessä suoraan hehkun virtaan? oma käyttis on edellisen omistajan aikana dieselöity eikä hehkuvaloa ole lainkaan. Nyt vaan kylmällä säällä tuntuu ettei laitos hehkuta ollenkaan virrat päälle kääntämällä kun heräilee pytty kerrallaan käyntiin. josko tota virittelis samalla nappihehkun sit :-?
     
  11. hangover

    hangover 1st gear

    Hajoo, jos kone on kuuma ja hehkuttaa vahingossa. eikö kannnattaisi etsiä syy huonoon käynnistymiseen, ennen kuin alkaa virittelemään omia juttuja? jos kyseessä on jenkki, niin startti vaihtoon. Vanha startti kun ei pyöritä riittävän nopsaan.

    Loppupeleissä käy kuitenkin niin, että käynnistyminen heikkenee ajan saatossa entisestään, koska vika lienee jossain muualla. Sitten pakkaskeleillä hermo kireenä polttaa ne hehkut, kun ei lähtenytkään enään 10 sekunnin, eikä 20 :nenkään hehkutuksella käyntiin.
     
  12. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    hehku

    Myös huonot akut tekee pakkasella sen ettei käynnisty kunnolla vaikka hehku pelaiskin... Parissakin ex 6.2deessä oli ongelmaa että pyöritti kyllä mutta kovalla pakkasella ei lähtenyt tulille... Akut oli sellaiset että niillä kyllä starttas vaikka kuin kauan mutta ei tullu tarpeeks nopeaa pyöritystä... Diisseli tarvii pakkasella räjähtävää starttia :) pistin 2x uutta vartan akkua niin -34 lähti tulille ilman roikkaa!
     
  13. hangover

    hangover 1st gear

    Joo, akut on tärkeät. bensa lähtee vaikka ei pyöriskään lujaa. Mutta kun dieselissä se kaikki lämpö, jolla polttoaine saadaan palamaan, tulee männän puristuksesta, eli starttimoottorista, elikkä pyörimisnopeudesta. hehkut siinä sitten hieman avittaa hommaa.

    Vikahan voi olla yksinkertainenkin: esim. alla olevan akun napa hapettunut, jolloin ei tuu täyttä potkua..
     
  14. Malibu45467

    Malibu45467 Gearhead

    Nappihehku on kyllä tosi kätevä oikein käytettynä. Ei se tietysti vikoja korjaa mutta sillä saattaa saada viallisen/huonosti käynnistyvän koneen käyntiin ennen kesää.

    Itselle tein niin että vedin releelle akulta suoran virran ja sitten ohjaamoon napin jolla ohjataan releen maadoitusta->hehkut menee päälle.

    Kaikki ihan vaan siksi että dieselöin bensan eikä riittänyt mielenkiintoa alkaa kikkailemaan lämpötila-anturien, aikakytkimen jne.kanssa.
     
  15. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    nappihehku

    Oli mullakin yhdessä vanissa nappihehkut (oli jo ostaessa)... Kyllähän se siihen asti on ihan ok kun ajaa autolla vain itse. Yks töhö jätkä oli sillä vanilla kerran juoppo kuskina ja otti auton yöksi kotiinsa. Aamulla se painokin sit hehku nappia ihan urakalla vaikka neuvoin kuin toimitaan kylmäkäynnistyksessä :) ja sen jälkeen hehkuista olikin osa pimeenä... Että näin :)
     

Kerro tästä muillekin!