Chrysler Saratoga sekoilee pakkasella ja muutenkin, apua!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja dunkel, 26.11.2010.

  1. dunkel

    dunkel Gearhead

    Morjens!

    Onko vinkkiä mikä neuvoksi kun Chrysler Saratoga, V6, automaatti, 3-litrainen (?), vm. 90-jotakin ei toimi ihan hyvin.

    Pakkasaamuna on ollut oireena, että osa sähkölaitteista ei toimi. Vilkut, ajotietokone ja joku muu ei toimi, kaikki muu ok. Vika poistuu jossakin vaiheessa.

    Nyt pakkasella auto sammui keskelle tietä. Kuulemani mukaan tupakansytyttimen virta katosi (siinä oli lisälaite) jonkun jälkeen moottori takerteli, ja lopulta sammui. Sähköt oli poissa eikä autoa voinut startata.
    Uudella akulla starttasi ja auto ajettiin kotiin.

    Onko laturi rikki? Hihna on ok. Miten asian voi tarkistaa. Tulisiko tämän auton moottorin toimia vaikka akun irroittaa kesken käynnin?

    Onko mitään ajatuksia tai vinkkejä. Kaikki info tervetullutta!
     
  2. virta

    virta Gearhead

    Re: Chrysler Saratoga sekoilee pakkasella ja muutenkin, apua

    Koita avata se sulakerasian kansi seuraavaks kun toimintoja puuttuu ja painele sulakkeita sisäänpäin ja katso josko toiminnot palais..
     
  3. eski

    eski 1st gear

    Ota kaikki sähköliitokset irti, putsaa ja kiinnitä. Tarkista maadoitukset, akunalta löytyy yksi, pelkääjän puolelta samasta kohtaa toinen, koneen runkoon menevät.
     
  4. dunkel

    dunkel Gearhead

    Re: Chrysler Saratoga sekoilee pakkasella ja muutenkin, apua

    Hyvä idea, tämän teen. Nyt olen varmuuden vuoksi sprayannut vähän jokapuolelle kosteudenpoistoa.

    Huomasin toisen jutun, laturi taitaa olla heikossa hapessa. Akun napajännite on moottorin käydessä sellaiset 12 V vaikka ilmeisesti tulisi olla n. 14 V.

    Voiko laturiin vaihtaa hiilet tai jotakin? Mitä laturista tulisi testata?
    Tässä kuva laturista.

    [​IMG]
     
  5. eski

    eski 1st gear

    Re: Chrysler Saratoga sekoilee pakkasella ja muutenkin, apua

    Laturiin voi vaihtaa hiilet. Siinä ei ole mitään ihmeellistä. Pari kertaa tullut vaihdettua.
     
  6. dunkel

    dunkel Gearhead

    Re: Chrysler Saratoga sekoilee pakkasella ja muutenkin, apua


    Joo, kyllä voi. Sain tilattua uudet hiilet laturiin, tulee maanantaina. Saratogan laturi on Boschin laturi, jossa hillet on muovimötikässä, joka irtoaa kahdella ruuvilla.

    Irroitin laturin ja purin osiin. Laturin hiilet oli selvästi loppu. Yleismittarilla mitattuna ei johtanut sähköä. Sattumalta löysin laatikon pohjalta porakoneen hiilet, joista sain viilattua uudet Saratogalle.

    Helkkarin vaikea oli saada hihna takaisin paikoilleen mutta muuten toimii oikein hyvin. Saratogan mittaristossa on volttimittari ja siitä näkee jos lataus ei toimi, jännite on alle 15 V. Ja kun lataus toimii niin jännite pysyy tuossa 15-voltissa oli puhaltimet tms. päällä tai ei.

    Toinen juttu. Se, että ajotietokone, lämppärin puhallin, ikkunat yms. eivät toimineet pakkasella johtuivat VIRTALUKON huonosta toiminnasta. Siellä on joku kosketushäiriö, joka blokkaa osan sähkölaitteista ... nyt toimii.

    Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä. Ongelma on nyt ratkaistu. Toistaiseksi.
    Hyvää joulua kaikille (so. runsaan kolmen viikon päästä).


    :pinup:
     
  7. Joh.3:16

    Joh.3:16 Gearhead

    Osia löytyy, ei muuta kun laitat yv:tä kun on tarvista... :wink:
     
  8. eski

    eski 1st gear

    Re: Chrysler Saratoga sekoilee pakkasella ja muutenkin, apua

    Hyvä että sait takas ja homman toimii

    Jos se on vaikea laittaa niin tehny vähän ns väärin :) Eli kun laturista löysää sen ison pultin niin sieltä laturin alta pitää löysätä poikittais suunnassa olevaa mutteria hieman että se kiristys/löysäämispultti toimisi.
     
  9. dunkel

    dunkel Gearhead

    Re: Chrysler Saratoga sekoilee pakkasella ja muutenkin, apua


    No tämähän pelasti koko päivän :D ja Chrysleri on kuin uusi! Tulee ajettua aivan helkkaristi tuolla autolla ja hommat k*see aivan totaalisesti jos ei auto toimi.

    Voi olla, että tajusin tuon laturin jotenkin väärin mutta mielestäni laturi on aika kiinteästi paikoillaan. Kahdella ruuvilla kiinni mutta asentoa ei voi säätää. Sen sijaa hihna menee monimutkaisesti kiristyspyörän (tms) kautta. En kyllä osanut käyttää sitäkään :eek:

    Melkoinen plussa näin paukkupakkasilla on, että laturi on aivan tuossa moottorin päällä ja helposti irroitettavissa. Ei tarvitse ryömiä lumessa.

    [​IMG]
     
  10. eski

    eski 1st gear

    Ah joo my bad. Sulla on V6-kone. Siitä en osaa sanoa mitään, kerran vaan nähny livenä konepellin alle. Eli siis toi ohje on 4 pyttyseen.
     
  11. dunkel

    dunkel Gearhead

    Jep, en älynnyt kertoa.

    Nyt on uusi probleema. Missä on tämän moottorin starttimoottori ? :lol: Tuli pakkasten myötä uusi vika, startti vain naksuu kevyesti jos sitäkään.
    Luulen, että solenoidi tms. on jumissa. On tehnyt tätä muutaman kerran aikaisemminkin.

    Tarkoitus on päästä kopauttamaan vasaralla tai laittaa akulta suoraan virtaa. Tarttis saada Saratoga käyntiin.

    Kaikki vinkit tervetulleita.
     
  12. eski

    eski 1st gear

    Muistaakseni se on V6:ssa edessä kun 4 pyttysessä takana. Toi naksuminen yleensä johtuu että akun navat ovat hapettuneet, muut liittimet hapettuneet ja/tai akku kaput
     
  13. dunkel

    dunkel Gearhead

    Löytyi, kiitos! Startti on tuossa heti etupuskurin takana poikittain. Kun startti pelkästään naksuu niin jännitteet ei putoa, josta veikkaan akun olevan kunnossa, akun liitinten olevan kunnossa jne.
    Oma veikkaus on, että solenoidin kosketus on jotenkin heikko ja pakkanen estää kosketuksen kokonaan. Lämmitin starttia puhaltimella ja sain starttaamaan.

    Voiko starttimoottorin hiilet olla loppu?
    Onko jossakin (Internetissä) startin osa- ja räjäytyskuvaa?
     

Kerro tästä muillekin!