Kilpailuasiaa kaudelle 2011

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja DS 325, 25.11.2010.

  1. Rellu8

    Rellu8 Gearhead

    Toivottavasti oot Vesa oikeessa ja ilmoittautuneita sarjaan saadaan riittävästi.
    Hyvä että oikasit ton edellisen..

    Perus pessimisti, ei usko ennenku näkee.
    Ville Haga, OL560.
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    No mitä kikkailemista se on kilpailijoiden kantilta katsoen, jos päättävät että sitä ja tätä kisaa ei ajeta? Onko käynyt mielessä, että siihen voisi olla vaikkapa joku syy takana?
    Saman ne voi tehdä nytkin. Mutta kun kerran "kaikista maksetaan", niin nyt se on teille sitten ihan yks lysti että ajaako kukaan yhtään kisaan missään ryhmässä. :lol:
    Mutta kait se on sitten enempi"oikeeta kilvanajoa" jos kolme vetää kisaa fyyran siunauksella, kuin se mitä aiempina vuosina naristiin että pitää olla viis, että tulee "oikea" kisa?
     
  3. Fe

    Fe 1st gear

    Korjatkaa jos olen väärässä. Eli 1.4. pitää olla kahdeksan koko sarjan maksavaa kuskia, että sarja ajetaan? Onko näin?
     
  4. JHa

    JHa 3rd gear

    Voitte olla varmoja että B-Street ajetaan omana ryhmänä!
    Nivalasta, Ylivieskasta ja Kalajoelta autoja mukana arviolta 6kpl.
    Siihen kun lisätään pari Jyväskylästä ja pari autoa etelämmästä on raja ylitetty jo reilusti.
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Hieno homma Beeläiset!

    Erikoinen juttu tää, toisaalta ymmärrän erinomaisesti sen, et laji kaipaa kehittämistä ja myös sen miks halutaan tällasta ratkaisua. Ei tää mua niin kirpase; joko ajetaan täällä yhtä tai toista, tai sitten jossain muualla. Tai sit ei ajeta ollenkaan. Mut järjestäjän kannalta ymmärrään erinomaisen hyvin halun tietää ajoissa seuraavan kauden kuviot, helpottaa vähän neuovtteluja varmaan silläkin saralla. Samoin ymmärrän ton "kaavan" muutenkin suorastaan nerokas tapa välttyä siltä, et jengi päättää yhdessä "mitätöidä" jonkun osakilpailun sillä, ettei tuu ilmottautuneita tarpeeksi. En mä itseasiassa tossa kauheesti mitään huonoa osaa nähdä muuta kun aina muutoksen tuoma epävarmuus. Mut eikköhä se shiitä ku ryhdytään toimeen....
     
  6. enzo

    enzo Gearhead

    Mööö

    Ja sit kun joku markkinatykki keksii rundirahat esim Profuel, tai Procomp tyylin shootout hommiin, jossa voisi ajella kutsukisana PM, TMD, TMFC ja TF vehkeillä suomenenkkojen kautta tasoituskisaa kasin kaaviolla, nii ois sikakivaa..
     
  7. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    Tarkoittanet: 1.4. pitää olla kahdeksan koko sarjan maksavaa kuskia, että luokka ajetaan?
    Artikulaation kanssa sekoillen tuo alkuperäinen tiedotekin meni hieman leppään.
    Autoluokissa siis kyllä, mopoluokkien osalta (mitä tässä varmaankin haet?) pyysin jo mailitse selvennystä, koska tuo kahdeksan kuskin vaatimus luokan olemassaolon edellytyksenä ei osu mp-sääntöihin ja muutenkaan "tasa-arvoisuuden" nimissä ei auto- ja mp-luokkia pitäisi käsitellä ihan 1:1, koska karrikoiden yhteistä on vain kilpailumatkat, eikä esim. nopeiden mp-luokkien (ProSB, OLB, CB/FB) yhdistäminen ole kilpailullisesti toimiva ratkaisu, saati palvele tahi edistä lajia. Kuten aiemmin mainittiin, niin meillä ei ole brakettiä tms. tasoituksia, vaan nopein voittaa ja sopivan aivottomasti yhdistelemällä viivalla voisi olla vaikka ProSB vs. Nitropyörä...

    Tarkempaa tiedotetta luvattiin, maltetaan nyt vielä pieni hetki sen osalta!
    Kyllä me ajamaan päästään jokatapauksessa, kuskeja on tarpeeksi joka luokkaan, kunhan vain ilmoittautuvat mukaan.

    -Rampe / Outlaw 99
     
  8. shmot

    shmot 1st gear

    Re: Mööö

    Nitropyöriä on maassa nopeen laskun mukaan 11 kpl ja tuohon kun lisää FB:t, niin CB/FB:stä saisi muutaman kisan 16 kaavion sarjan. Tuskin vaan toteutuu ilman rundirahoja...
     
  9. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Puhelinrumban jälkeen näyttää vahvasti siltä että motoparkissa on 8 tai enemmän SC autoa :D
     
  10. kapav

    kapav 3rd gear

    Re: Mööö



    Juurikin näin. Saattais saada katsomoonkin ihmisiä. Yleisestikin markkinointiin satsaaminen olis tärkeetä. Tällä hetkellä normi kaduntallaaja ei ees tiedä koska on kisat. Saatika että siellä olis jotain sitä kiinostavaa. Mutta tuoa ehdotus on aivan loistava. Mut tää kaatuu samaan kuin Ruotsalaisten TD:en tulo. Eli ne maksaa liikaa ( Voiskoha näitä joku ajatella myös markkinointi satsauksena )
     
  11. BartBart

    BartBart 1st gear

    Nyt tämä alkaa tosiaan mennä jo aikamoiseksi pelleilyksi!
    Kerrohan nyt haluatko että luokkiin ilmoittaudutaan vai onko ajettavien ryhmien lista jo "demokraatisesti" tehty?

    Funnybikestä sai viime kaudella pisteitä kaikkiaan 19 kuljettajaa (näistä 4kpl kesäkuussa OLB:n kanssa yhdistetystä kilpailusta, jonka jälkeen yhdistämisiä ei enää tehty). Finaaleissa kisassa oli 12 pyörää, EM:ssä 9, Kalajoella 5 jne.
    Useampi sivussa ollut "vanha stara" palasi takaisin viivalle, uusia FB lisenssejä ajettiin 2010 vissiin 6kpl, entisiä lisenssejä uusittiin ja jo kaudella 2009 oltiin ajettu kaiketi kolme uutta lisenssiä.

    Onko tämä tosiaan itkun paikka? Monen muun mielestä näyttävän ja nopean luokan luokan elpyminen on aika Funny juttu.
     
  12. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Oiskohan mitään järkeä pitää taas kuljettajapalaveri FHRAn toimistolla tossa vuodenvaihteen tienoossa. Saataisiin näin ryhmien edusatjille lisää tietoa asiasta näiden kilpailujen järjestämisen suhteen. Mitä mieltä ryhmien edustajat on :wink:
     
  13. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    Ei ole mitään järkeä, tässähän sitä virallísta tiedotetta vihdoin on
    (julkaistu 2.12.):
    http://www.fhra.fi/fhra/johtokunta.html

    Rautalanka ei maistu vaikka kylkiäisenä olisikin pullaa ja kaffetta.

    Lisenssikuskien osalta mikään oleellinen (!!!) ei muutu vs. aiemmat vuodet, kaikki olemassaolon edellytykset omaavat luokat ajavat ihan kuten aiemminkin ja luokkien jatkuvuus määräytyy, kuten aiemminkin, edellisen kauden osallistujamäärien mukaan.
    Ensi vuonna vain pitää ilmoittautua aiemmin, rahaa palaa enemmän ja kisapäiviä on enemmän verrattuna tämän vuotiseen. Ne jotka eivät tiedä tulevan kesän tekemisistään 1.4. mennessä, tuskin tietävät sitä esim. 1.10. kulloinkin kuluvaa vuotta mennessäkään ja heille moinen epämääräinen elo suotakoon - perus "sitkuilijoiden" ainaiset aikeet eivät ole, eivätkä tule vaikuttamaan muuhun kuin puhesaasteen määrään.

    Tiedotteen olisi voinut (tai siis se kuuluisikin) julkaista ensin virallisella foorumilla, hyvin laadittuna, loppuun asti mietittynä ja vasta sitten vasta linkittää tänne - nyt keskustelu valitettavasti ajautui lähinnä keskinäiseksi paniikinlietsomiseksi, koska mielikuvaksi lanseeraantui nopeasti, että luokat lopetetaan laitalukien, koska ei ole kuskeja.
    No voi käki käköinen - näinhän se on aina ollut, olematon kuolee omaan mahdottomuuteensa - ei siis edelleenkään mitään uutta tai ihmeellistä. Kaoottinen meininki on näitä julkifoorumeiden "ihanuuksia", täällä kun voi päästellä melkein mitä vain. Ja voi pojat, kyllähän me päästelläänkin.
    Luigin innokkaasta toiminnasta plussaa, mutta tiedottaminen on herkkä laji, etenkin silloin kun kohderyhmä on varsin yksioikoista.

    Todellinen epäkohta tiedotteessa oli/on ettei mp-ryhmiä oltu edes yritetty huomioida vaadittavien luokkakohtaisten kilpailijoiden määritelmää laadittaessa (tasa-arvoisuus -kommentti oli osoitus aivopierumon jatkuvuudesta) ja mutta eiköhän sekin tästä. Mp-ryhmille suunnattua normaalia kausi-informaatiota luvattiin julkaista piakkoin - kenenkään ei tarvi jännittää, että ajetaanko joitain luokkia - kaikilla luokilla on sm-arvo ja luokkia ajetaan kunhan osallistujia on vaadittava määrä. Aivan kuten aina ennenkin ja tästä eteenpäinkin.
    Eli viivalle ja vetoja!

    Vesan laatimalla hymiö-raadilla ei ole mitään tekemistä tulevaisuudessa ajettavien kisaluokkien tai niiden jatkuvuuden kanssa ja sillä sai lähinnä muutaman uuden, luokan vaihtamista harkitsevan tai yleensä ottaen lajin jatkamista miettivän kuskin nousemaan takajaloilleen aikeidensa kanssa. No, onhan tässä talvi aikaa paikkailla.
     
  14. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    hauskaa kun mä laitan tollaen hymiö listan niin sitä pidetään virallisena lopullisena listana, hih...

    Mut kerrattakoon vielä et lista oli koottu menneen vuoden perusteella niistä kuskeista jotka olisivat hinnallisesti osallistuneet niin moneen kisaan että sarjamaksu olisi kannattanut maksaa, eli puhdas yhteen veto menneestä.

    Mp puolella sekoittaa tuo uusien ryhmien sekoilu ja siinä kyllä auttais kun fdba tekis nyt selkeän päätöksen mikä ryhmä noista päällekkäisistä lopetetaan ja mitä jatketaan.

    Fhra on antanut viestin että 5 mp-ryhmää ajatetaan kaudella 2011, eli jos fdba tekis sen päätöksen niin uskon että tarvittavat 8 löytyis ajettaviin koska nyt näyttää siltä et ryhmiä on kuskeihin nähden liikaa ja ollaan tilanteessa et mihinkään ei riitä tarpeeks kuskeja.

    Sit olishan se tässä vaiheessa jo hyvä tietää mikä ryhmä toteutuu, niin pystyis kilpuriinsa tekemään mahdollisia muutoksia jotta se soveltuis mahdollisimman hyvin tulevalle kaudelle.

    Uskoisin et fdballa olis selkein näkemys siitä mitä ryhmiä kannattais ens kausi ajattaa?

    Tiedottamisesta sen verran et luigi kysy voiko jo laittaa tänne noi päätökset ja olimme kyllä sitä mieltä et se nyt ainakin tältä osin parantaa tai siis nopeuttaa paljon parjattua tiedotustamme kun saadaa tieto epävirrallisena kentälle, koska tossa pöykyn tarkastuskierroksessa menee aina vähintään viikko....o(, eli mielestäni oikea suunta...o)
    Mp-puolellekkin pitäis saada yks et-ryhmä, jotta mahdolliset pois putoajat pääsis jokatapauksessa kisaamaan, eiks tälläisiä maailmalla ole?
     
  15. shmot

    shmot 1st gear

    Jaa, että nitrot ja katupyörät samaan luokkaan? Mollemmathan menee nytkin Comppi-pyörä luokkaan. Esim Englannissa luokat:

    The ACU / UK Dragrace Championship is the only officially recognised series for motorcycle dragracing in the UK and is the pinnacle of the sport within these Isles. It takes place over several rounds (click here for race dates) at various permanent tracks within the UK, and comprises five classes of machine :

    ▪ Top Fuel Bike
    The fastest and quickest class, reserved for machines running
    Nitromethane as a fuel, and generally featuring four cylinder
    supercharged engines.

    ▪ Funnybike
    For extreme machines with an exaggerated stock looking appearance. Generally turbocharged
    and / or with Nitrous Oxide injection.

    ▪ Prostock Motorcycle
    For normally aspirated petrol fuelled machines with a stock looking appearance and handicapped
    by minimum weights for a bike plus rider

    ▪ Superstreet Bike
    For race machines with stock looking appearance but running street legal treaded tyres and no
    wheeliebars.

    ▪ Competition Bike
    For all machines that do not fit into the above categories (but also open to those that do).

    Nopeemmat pyörissä on kysymys kymmenien tuhansien investoinnista ja tuskin niillä kukaan edes haluaa ajaa et-luokkia. Pienikin vihjailu, että ei välttämättä ole luokkaa, niin homma menee jäihin. Onneksi ajaa voi muuallakin euroopassa...
     
  16. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    olen aivan samaa mieltä kanssasi, ja juuri se takia fhra/fdba pitääkin keskittyä siihen että ryhmät jotka ovat aktiivisia, niissä kilpailu säilyy ja epävarmuuspoistuu.

    Ja sain kyllä jo vähän tausta tietoa et nykyistenkin ryhmien jäädessä pieneksi niitä voidaan yhdistellä aika kivuttomasti...o)

    eli eiköhän tästä kuiteskin synny ens kaudeksi ihan hyvä paketti...o)
     
  17. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    Pointtisi aukesi varmasti valtaosalle, mutta jos yksikin ymmärtää sen väärin ja kertoo kolmannelle jne. niin ei siitä mitään kaunista seuraa. Vaikka kommentoisitkin yksityishenkilönä, niin antiobjektiivinen lukijakunta kääntää asiasi hyvinkin äkkiä fyyralta tulleeksi ja jopa kiveen kirjoitetuksi faktaksi. Eikä siinä ole mitään hauskaa, vaikka se koomista onkin.

    Sulla(kaan) ei mitenkään voi vielä olla tietoa, että mihin luokkiin on liian vähän osallisia tiedossa tuleville kausille.
    Määrittelisitkö omasta tai FHRA’n mielestä päällekkäiset ryhmät? Tuossa kun mahdollisuus hyvinkin värikkäisiin näkemyksiin.

    Niin minäkin uskon ja toivon.

    Samaa mieltä, suunta on parempaan, mutta lähtökohta oli niin luokaton, ettei se voi kuin parantua. Tiedottelu ja kommunikaatio on jo nyt Luigin myötävaikutuksella toiminut paremmin kuin vuosiin ja eiköhän se oikolukukin ala sujumaan palautteen myötä, katsotaan josko siinä voisi mahdollisuuksien mukaan vaikka auttaakin.

    Mp-ryhmien osalta itse uskon, että tulevaisuus on selkeämpi ja vahvempi kuin vuosiin. SB’n tuleva indeksimuutos mahdollistaa osallistumisen nopeammalle ja nykyaikaiselle kalustolle, sekä vie kuskeja myös lähemmäs nopeita luokkia, jolloin kynnys siirtyä ylöspäin pienenee – taantuman aikana tuo kynnys on ollut liian kova monille, vaikka halua nousta kovempiin luokkiin olisi ollutkin. SGB on ainoa kiinteän indeksin luokka, osallistujamääristä päätellen se on ansainnut paikkansa, ProHD kerää myös kuskeja vuodesta toiseen. ProSB on tällä hetkellä kilpailullisesti ehdottomasti paras luokka, taantuma verotti osallistujia, mutta ei tappanut kehitystä - meillä on suomessa euroopan nopeimmat mopot tuossa kategoriassa (!!) ja Promillet on saamassa jälleen uusia kuskeja ensi kaudeksi. OLB’n vauhti oli aloituskaudella vielä melko vaatimatonta, mutta sekin kehittyy ja nousee omalle paikalleen. Uusia/lajiin palaavia kuskeja on positiivisen runsaasti tekemässä töitä, jotta saisivat uutta Outlaw Bike -kalustoa viivalle jo ensi kesänä. 1.4. tiedetään kuinka moni onnistui talven askareissaan. SSB’n mahdollinen nousu em-luokaksi on OLB’a tukeva tekijä – sääntöerot melko marginaalisia.
    FB/CB kokee uutta vahvaa nousua, toivottavasti herkät laitteet löytävät säätönsä yhtä aikaa, niin kaaviot voivat olla sarjan täyteläisimmät.
     
  18. BartBart

    BartBart 1st gear

    Hymiölistasta vielä sen verran, että en minäkään tietenkään ajatellut sitä virallisena saatikka lopullisena. Oli muutenkin aika turha eikä nähdäkseni sellaisenaan anna kenelläkään (ei järjestäjälle eikä kilpailijoille) käyttökelpoista informaatiota.

    Sinänsä ei kuitenkaan pidä ihmetellä jos joku olisikin pitänyt sitä ”totena”. Eri henkilöiden kommentit ja mielipiteet saavat yleensä erilaisen painoarvon. Silloin kun yhdistyksen toiminnanjohtaja kommentoi yhdistykseen liittyviä asioita, häntä kuunnellaan tarkemmin kuin rivijäsentä. Sen vuoksi viestinnässä ja kommunikoinnissa on oltava tarkkana. Jos joku asia heitetään puhtaasti omana mielipiteenä, ehkä vielä kieli poskessa, on käytävä selvästi ilmi ettei kyse ole yhdistyksen virallisesta kannanotosta.

    En aio ruveta luennoimaan enempää tiedottamisesta, totean vaan että se ei aina ole helppoa. Asioista on hyvä kertoa ajoissa, mutta tällöin niillä on oltava kestävä pohja, tai ainakin on käytävä ilmi että valmistelu on vielä keskeneräinen.

    Perusajatus siitä, että kilpailijoita halutaan aktivoida ilmoittautumaan ajoissa on hyvä. Se miten asia järkevästi toteutetaan, on toinen asia. Tilanne, jossa tieto siitä pääseekö seuraavalla kaudella lainkaan ajamaan saadaan kuukausi ennen kauden alkua, on kutakuinkin kestämätön.

    Tehdään kilpailuryhmiin, osallistujamääriin yms. sitten mitä tahansa muutoksia, niiden pitää tapahtua riittävällä pitkäjänteisyydellä. Kaikissa, mutta varsinkin nopeimmissa luokissa kaluston kehittäminen vie paitsi runsaasti rahaa, myös aikaa. Vuodessa saadaan hyvin harvoin uutta luokkaa pyörimään täysipainoisesti ja kukaan ei lähde investoimaan kymmeniä tai jopa satoja tuhansia mikäli on epävarmuutta siitä meneekö työ ja raha hukkaan. Sponssit tuovat vielä oman mausteensa soppaan. Hätiköidyillä päätöksillä ja jopa hätiköidyllä tiedottamisella saadaan helposti tapettua vaikka kokonainen elinkelpoinen ja kehittyvä luokka.

    Mikäli suunnitellaan luokkien yhdistämistä, on työhön otettava mukaan ne tahot jotka tuntevat ko. luokkien säännöt ja realiteetit ja kenellä ylipäänsä on ”laillinen” mahdollisuus päätöksiä tehdä. Ja jälleen kerran, työ on tehtävä pitkää aikajännettä silmälläpitäen, ei ad-hockina kerran vuodessa.

    Tasa-arvo on jännä ase, sen nimissä voi perustella monta hullua asiaa ja lopputulos saattaa olla kaikille huono (kokeiltu aikanaan mm. itänaapurissa). Jos toinen lajiliitto vaatii tietyn määrän kilpailijoita ja toinen tietyn, kumman sääntöjen rikkominen edistää tasa-arvoa? Vai olisiko se sittenkin tasa-arvoisinta jos molempien sääntöjä kunnioitetaan..

    Ja lopuksi. En ole hyökkäämässä ketään tai mitään vastaan. Tarkoituksenani oli odottaa mihin päädytään ennen kuin avaudun, mutta ”lista” oli jo valmiiksi käyneessä sopassa liikaa :wink:
    Uudistuksen perusajatus ja tarkoitus on varmasti ollut hyvä, mutta vaatii jalostamista ainakin mp-puolen osalta (autoihin en halua ottaa kantaa kun en tunne aihetta tarpeeksi). Olen ollut ja olen edelleen tyytyväinen FHRA:n kisajärjestäjänä, homma sujuu kokonaisuutena hyvin, syöttö pelaa vuosi vuodelta paremmin, palkatut ja vapaaehtoiset toimitsijat ja rataryhmä tekevät hyvää työtä jne. jne.

    FB #67
     
  19. shmot

    shmot 1st gear

    En ole ihan varma ollaanko samaa mieltä, kun ollaan kuitenkin pöydän eri puolilla :) Ollaan varmaan samaa mieltä, että tilanne pitää saada vakiinnutettua jotta investointeja uskaltaa tehdä. Samaa varmaan haetaan järjestäjän puolelta että toiminta voidaan paremmin resurssoida ja suunnitella. Nyt vaan tilanne on vakaa vasta 1.5. Se on aika lailla sietämätöntä. Halvoissa luokissa se ei haittaa niin paljoa kun riski on pienempi. Vauhti maksaa ja vaatii suurempaa sitoutumista. Miten voi neuvotella yhteistyökumppaneiden kanssa kun ei tiedä pääseekö edes radalle? Luokat muuttuu väistämättä tulevaisuudessakin ja miten nykyisessä järjestelmässä lanseerataan uusi luokka?

    Tämä nykyinen järjestelmä kannustaa halpoja ja hitaista luokkia. Niissä on yleensä eniten osallistujia. Yleisö taas haluaa nähdä sirkushuveja. Yleensä se tarkoittaa nopeita ja näyttäviä laitteita. Nyt haluaa pelata varman päälle, niin kannattaa ajaa autoilla proet:tä tai pyörillä street bikeä. Nopeampiin luokkiin siirtymistä ei kannusteta mitenkään. Päinvastoin. Enemmän yleisöä tarkoittaa suurempaa kaupallista potentiaalia. Tästä syystä kysyin jo aikaisemmin: tehdäänkö kisat kilpailijoille vai yleisölle? Halutaanko pelkkiä indeksiluokkia? Jos nyt oikein tulkitsin aikaisemman kommentin, niin kisat tehdään kilpailijoille. Tuossa pihalla on yksi Toyota Corolla. Nyt tämä politiikka kannustaa osallistumaan sillä kisoihin eikä rakentamaan 6-s kalustoa...

    Onko ne yleisömäärät salaisuuksia? Mainos se on pienikin mainos...
     
  20. shmot

    shmot 1st gear

    Kerran kun menin laukomaan, niin voin lahjoittaa vaikka 200 e kannustimena nopeimman 1/4 mailin ajan ensi kesän CB/FB SM-sarjassa ajaneelle suomalaiselle. Voisi vähän kysellä muiltakin palkintoja. Vaikka airot veneeseen tai jotakin...
     

Kerro tästä muillekin!