Esabin MIG

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja tb60, 26.11.2010.

  1. tb60

    tb60 3rd gear

    Onko kokemuksia Esabin Origo 151 valovirtamigistä?
    Näyttäisi olevan ainakin Kärkkäisellä hintaan 450 euroa.
    Ei mittaria, pelkkä kone. Lähinnä autopeltihommiin tulisi.
    Jossain verkkokaupassa sama kone + automaski, mittari, 5kg lankaa
    taisi olla 650 euroa.
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Mitä noita korjattua tulee. Niin osta suosiolla c170 sarjan kone. nois 140-150 sarjalaisissa on se poltin / langansyöttö niin lapsellinen, että poltat todenäkösesti hermosi.

    (nois pienis on kaasuventtiili kahvassa, ei euroliitin pyssyä ja tosiaan se langansyöttö melko lapsellinen) Ja senhän tietää kuin pitkään tollanen mekaaninen kaasuventtiili kestää sitä autopeltihomma heppailua ja täppäilyä.
     
  3. v 100

    v 100 1st gear

    Ei oo kokemuksia kyseisestä esabista mutta esabista kylläkin, osta
    mielummin sellaanen kakskyt vuotta vanha Esab jotain 260 sarjaa
    on kylläki kolmivaihe kone, tasan tarkkaan voin sanoa et tule katumaan
    ja kempakki miehille voit sanoa sen jälkeen et voi tulla kokeileen
    ihan miltä se hitsaaminen pitäis tuntua migillä.

    Ja nyt varmaan tuli kemppi Esab taistelu.
     
  4. advance

    advance 3rd gear

    Huonoja hitsareita ei ole!

    - Toisilla vaan on paremmat koneet...

    t kemppi.
     
  5. v 100

    v 100 1st gear

    Niin sitähän mä tarkoitinkin et hitsari on hitsari mut ku sille on
    työkalut niin se saa palio enempi pahaa aikaan kunnon leluilla.
     
  6. jake74

    jake74 1st gear

    vuonna 1994 ostettu esabin mig jossa on tommonen mekaninen kaasuventtiilli. koneella on hitsattu 5 ralliauton koria ja noin 20 jokkisauton koppaa + muutamat muut hitsaukset päälle eli melkein jokapäiväsessä käytössä ja venttiili toimii.

    ainut vika mikä nyt on tullut ni ei kestä koskea langansyöttö säätönuppii.
    menee langansyöttö täysille vaikka pienentää. mistähä tämä vois johtua? yhe kerra oon paineilmalla puhaltanut pötikän puhtaaksi ja pelas pari viikkoa.
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    hienoa metallimujua ja/tai hapettumaa potikan käämityksessä
     
  8. käyttis1

    käyttis1 1st gear

    Itsellä paloi hihat tuon polttimen ongelmien takia,vajaan vuoden vanha kone ja takuuhuioltoon meni sen takia.Melkein jouduin senkin maksamaan,en onneksi.

    No kone tuli huollosta ja samantien myin pois.
    Kemppi tuli tilalle,eikä ole kaduttanut yhtään 8)
     
  9. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    No.. Pitää ymmärtää. että markalla saa markan koneen. Kuten sanoin.. Osta se 170 sarjan kone. Jos voimavirtaa, niin c200 voimavirtasena.

    Hitsikone on vähän sellanen, että kun ostaa kerralla kunnollisen, niin ei tarvi ihmetellä.


    Sit tietty noi esabilta just tulleet invertteri pikkumigit on kans ihan päteviä, tarkotettu tietysti keikka ym hommaan. Mutta hakkaa perus 1-vaihe muuntajakoneen mennentullen hitsausominaisuuksiltaan.


    Mutta jos tarkotus että tallissa tilaa yms. niin c170 ja siitä ylöspäin mitä kannattaa katella.
     
  10. hezekiel

    hezekiel 1st gear

    Ostin tuollaisen C151:n uutena viitisen vuotta sitten. Koneen toiminnassa ei ole ollut kertaakaan mitään huomauttamista ja saumaa tulee hintaluokkaan nähden oikein nätisti. Ainoa selkeä miinus on mielestäni se, ettei pulloa saa alustaan kovin hyvin kiinni.
     
  11. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Esab Origo 151C:ssä on kyllä ihan normaalisti magneettiventtiili koneen sisällä,joka ohjaa kaasun tulon,eikä sellainen täyslelu,missä on kahvassa ainoastaan mekaaninen sulku kaasulle.
    Kelvollinen kone hintaluokassaan.Ei ole kaikista halvin rimpula,mutta ei myöskään kallein.Sanoisin et keskihintainen valovirta masiina,jossa halvempiin ja jopa kallimpiin laitteisiin verrattuna 7-portainen jännitteen säätö ja luonnollisesti portaaton virran/langansyötön säätö.

    Sitten on nää uudet inverttimigit josta olikin jo puhetta. Esab Caddy Mig C160,hitsaa hienosti ja paremmin ku moni halpis voimavirtalaite.Pitää vaan tietysti muistaa,et ei mopolla moottoritielle.Ruutia ei ole kuin se 160A,mutta sinne asti hitsaus on ihan antoisaa touhua ja puhti riittää n.4-5mm kaman hitsauksiin argon/hiilidioksidi kaasulla.
    Laitteessa on portaaton jännitteen sekä virran/langansyötönsäätö ja napaisuuden kääntö sille,joka haluaa roiskia ydinjätelangalla.
     
  12. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Työmaalla täällä Origo C200 ja ongelmia on piisannu.Nyt viimeisenä kun lämpiää niin alkaa pätkiin poltto.Kuitenkin kone koko ajan lämpöisessä jne ihanteellisissa säilytysoloissa.. Paikallinen huoltokin ihmeessä kun soitellaan ja taas ollaan tyytymättömiä koneeseen. :odroll:
    Omassa käytössä Esabin vanhempi 5-7 vuotta 180kone ja se on kyl loistava,siksi omituinen tuon uudemman nikottelu.
     
  13. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Olen tässä pohtinu Esab C151:n ja Kemppin Minarcmig 170:en välillä. Hintaero n. 300€, mutta onko koneissa merkittävä ero harrastajalle autopeltitöihin? Kemppi on tainnut aika vahvoilla olla ainakin testeissä.

    Olis tossa ollu myynnissä 500€:lla käytetty Minarcci, mut myöhästyin prkl.. :mad: Jos jollain on jouten käytetty kone niin saa laittaa yv.
     
  14. TurdusMerula

    TurdusMerula 1st gear

    Itse pähkäilin samojen vaihtoehtojen kanssa ja viime viikolla sitten ostin 170 MinarcMigin. Olen joskus hitsannut henkeni pitimiksi lähes vuosikymmenen ja pienten kokeilujen perusteella nykyaikainen invertterimig on mielestäni erinomainen hitsattava. Itse ainakin pidän kovasti sillä "ajamisesta". Esabin 12.51 rautalanka palaa todella nätisti jopa hiilidioksidilla, täytelangalla rakkine roiskii ikävästi, mutta menee se rauta silläkin yhteen. Suosittelen.
     
  15. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Mikset pohdi C151:n ja Esabin invertti mig Caddy 160i:n välillä? Pääset tod.näk.halvemmalla kuin Minarcin kanssa,kuitenkaan hitsausominaisuuksista tinkimättä :)
     
  16. capri30S

    capri30S 1st gear

    Ostin kesällä pakettina tommosen 170A minarcmigin, eikä oo kyllä pahaa sanottavaa laitteesta, sillä on nyt yksi 123 mersu hitsattu takaisin liikenteeseen, vaihdettu traileriin pyörännavat jne.. Eli soveltuu kyllä pintapeltihommista vähän järeämpäänkin tavaraan. Mitään pahaa sanottavaa en ole vielä keksinyt. Töissä on niitä Wanhan Hywän Ajan miehen korkusia woimawirtakemppejä, niin ihan samanlailla tolla hitsaa, jos ei paremmminkin.
    Paketti maksoi 1050, sisälsi pullon (hiilidioksidi), mittarit, langan, ja itse koneen. Paketti kasattiin nokkakärryihin, on näppärä siirrellä eikä tarvi pelätä pullon kaatumista.
     
  17. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Hmm, tuo 160:n onki jääny jotenkin huomaamatta kokonaan. Kylläkin ensimmäinen hinta mitä löysin on yli 170€ kalliimpi kuin halvin Minarcci jonka oon nähny. Pitänee käydä kysymässä tarjous tosta paikalliselta Esab myyjältä.
     
  18. chev37

    chev37 1st gear

    Itselläkin tuo Kemppi Minarcmig 170. Hyvä peli.

    Ollut pidempään markkinoilla kuin tuo Esabin 160, joten on hiukka ajan kuluessa päivitetty parempaan päin.
     
  19. TurdusMerula

    TurdusMerula 1st gear

    Omalla kohdallani dealbreaker oli Kempin kotimaisuus. Halusin edes hieman tukea suomalaista työtä. Esabithan tehdään Puolassa..
     
  20. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Sehän tässä kans tahtoo vääntää Kempin puoleen.. Mutta täytyy käydä kysymässä, jos jonkun tajunnanräjäyttävän tarjouksen sattus saamaan Esabin Caddystä. :) Todennäkösesti ei.
     

Kerro tästä muillekin!