Ford 460 Marine moottorin rakentamiseen neuvoja kaivataan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Catiska, 7.12.2010.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Veneeni kaipaa hieman lisää tehoa, joten moottori nostettiin pois ja tarkoitus on kaivaa hieman lisää puhtia siihen. Koska kyse on veneen moottorista, alavääntöä ei saa hukata liiaksi. Asia en ole ihan niin tärkeä kuin yleensä, koska vene on pieni (5,9m) ja painoa sillä on vain n. 1200kg.

    Eli, vetoja pitäisi löytyä alueelta 1600 - 6500rpm.

    Eli, tästä lähdetään, siis mitä jo valmiiksi on olemassa:

    Moottorina on n. 40 tuntia ajettu Ford 460 (OMC) vuosimallia -89. Alakerta on kunnossa, siitä on varma tieto joten sitä ei vielä avata. Se säästetään vielä siihen, että jos tarvitaan lisää tehoa, kasvatetaan tilavuutta kokoon 545cid. Moottorissa on vakiona takomännät yms.

    Sylinterin kansina on ProComp alumiiniset, http://www.procompelectronics.com/atrac ... t_id=29871
    Mutta vain suuremmilla 95cc palotiloilla.

    Imusarjaksi löytyy Edelbrock Performer ja Performer RPM, joista jälkimmäinen lienee sopivampi.

    Pakosarjoina on HiTek Marinen rst-peltisarjat ja itse pakoputkisto on 2x4" 50cm suorat putket.

    Sytkinä on MSD billet jakaja, tehopuola ja monikipinä sytkäboksi.

    Loput pitäisi siis hommata ja osata valita oikein.

    Kaasari, 750cfm vai 850cfm?
    Nokka-akseli, olen kaavaillut Comp-Camsin XM278H nokkaa.
    Mitä muuta?

    Tuossa vielä kuvia ko. moottorista: http://web.me.com/asoini/Blogini/Wellcr ... Sport.html
     
  2. Mielenkiintoinen paatti , miulla olis ylimääräisenä alumiiniset pakosarjat fordin 460seen,mutta näkyi olevan pakosarja-asiat kondiksessa :)

    Mites vakaa on ajaa ? Asento näytti ainakin tuossa viimeisessä linkin kuvista ihan ok , meneekö 60 solmua jo rikki noilla eväillä?
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Pitääpä muistaa nuo sinun pakosarjat, jos joku kyselee sellaisia.

    Vene on aika vakaa ainakin niillä nopeuksilla mitä se jaksaa puksuttaa, tietysti jos tarpeeksi yrittää nokkaa nostaa, niin ongelmia tulee... Mutta, järkevällä ajoasennolla ainakin 55s. nopeuksissa menee ihan mukavasti. Sen enempää ei viime kesäisellä koneella irronnut, osasyynä liian alas asennettu vetolaite (ei minun laittamani) jota onkin tarkoitus nostaa 5-8cm. Nyt kavitaatiolevy on 3-4cm alle kölin...

    Eli, jos saadaan 200 - 300hv lisää tehoa, 60s. lienee rikkoontuu jos vene vain pysyy pystyssä. 55s. mittauksen jälkeen kun vene kokee/on kokenut paljon muutoksia, moottorista 100kg painoa pois ja vetolaitetta ylemmäs yms.

    Mutta, ensin pitää saada uusi kone kasaan, siinä näitä neuvoja kaipailen.
     
  4. Omassa paatissa on kans mielestäni vetolaite asennettu liian alas ja ikävästi kavitaatiolevy heittää vettä ajossa...

    On vaan turhan ison tuntunen homma alkaa nostamaan sitä kun pitäis takalaita tehdä käytännösä uusiks kun on sellaisessa upotuksessa.
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    toi vetolaite saattaa ruveta ahdistamaan... onko se 1.5 välityksellä?
    Tuollaisen perinteisen potkurin hyötysuhde tahtoo romahtaa kovemmissa nopeuksissa ja toi cobran torpeedo ottaa vastaan ihan helkkaristi.

    Jos kone on kunnossa ja kiertää 5000rpm niin seuraavaksi kannattaa koittaa 26" raker potkuria ja sen trimmaat niin ylös että se luistaa aavistuksen. Saattaa antaa enemmän lisänopeutta kuin mitä 100 lisäheppaa koneesta.

    Näppärä kaveri vois vaikka muotoilla cobran torpedon samalla tyylillä kuin mitä on esim. jammun V8 perämoottorissa.

    Jos tuo cobra on alavaihteella niin se tuskin kauaa kestää, ylävaihteinen pitäisi olla kestävämpi.

    Onko tuollaiset rst pakosarjat kalliit? Mulla on ihan autokäytöstä otettu sbc johon ne tulisi.
    Mulla vastaavan kokoinen vene pikkulohkolla ja huiput melko tarkkaan 47-48 solmua ja GPS:llä mitattuna. Seuraava kone on juuri nippuun saatu V-P 320hv Gxi

    Mulla on myös tuollainen pieni mekaanisesti ahdettu jetti 240hv eikä sekään kulje kuin 118km/h. Kisaviritteisenä tuostakin otetaan 320hv eikä se paljoo lujempaa kulje, tosin lähtee ko hauki rannasta.
    Voin sanoa että kun laitetaan vanha jenkkipaatti perinteisellä vetarilla menemään 60 solmua niin siinä tarvii olla palikat kohdallaan. Sellaista ei ole viellä tullut vastaan muuta kuin myynti ilmoissa.

    Pintapotkureilla ne isot sikaritkin vasta lentää
     
  6. Oon järjestään tehnyt vetolaitteisiini luotimaisen kärjen hiekkapuhaltamalla etupään karkeaksi ja sitten muotoillut lasikuitukitistä "luodinkärjen" halkomaan vettä... 2-4 solmua ollut hyöty vastuksen pienentyessä + toimii jonkunlaisena iskunvaimentimena kolhuissa.

    En ainakaan koskaan oo mitään haittavaikutuksia havainnu , kannattaa kokeilla.

    Nykyisessä vetolaitteessakin (bravo 3)on tuollainen tehtynä , mutta vene lienee aikoinaan tehty vesihiihtohommiin kun tuollainen tuplapotkurivetolaite on noin alas asennettu.
     
  7. karjalai

    karjalai Gearhead

    Vaikuttaakos Catiska ja kumppanit myös tuolla: www.sipbc.fi

    Tuolla on juttua näistä himmeleistä enemmänkin, täällä meinaa venejutut hukkua näiden autojuttujen joukkoon..
     
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tähän hätään en muista välitystä, mutta tasan 1,5 se ei ollut, vaan hieman nopeampi 1.4x:1).

    26" Raker löytyykin jo yhtenä monesta potkurista...

    Alavaihde ei ole enää tuollainen kuin kuvissa, siinä on nykyisin terävä torpedo.

    Ei ole Cobran alavaihde. Eihän se kestäisi kunnolla edes nykyistä pataa...

    Nuo RST sarjat ei ole kovin kalliit. Muistaakseni n. 2500,-
    Nuo virtaa vain ihan eri lailla kuin valusarjat, oli ne sitten rautaa tai alumiinia.

    Edit: Nyt on kaasarikin tilattu, se valikoitui sitten turvalliseksi 750cfm Marine kaasariksi.

    Nuo SIPBC:n sivustot tökkii jotenkin. rekisteröidyin käyttäjäksi, mutta tunnus/salasana ei toimi. Eikä myöskään toiminto jolla pyydetään palvelua lähettämään unohtunut tunnus sähköpostiin... Rekisteröityessäni kuitenkin kuittasi homman onnistuneeksi. Foorumi vaikuttaisi kuitenkin mielenkiintoiselta!
     
  9. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    En. Ei kait sattunut silloin silmiin ko. valmistaja ja toisaalta eipä ainakaan nettisivujen perusteella heillä ole minulle sopivaa mallia. Ulostulo ainakin kuvien mukaan väärässä kohdassa tai -kulmassa...

    Lisäksi halusin RST-sarjat, pelti/cromi systeemit ei oikein nappaa, vaatii liikaa hoivaa. Ja nykyisin minulla ei ole noille tarvetta, kun vastaavasti virtaavat rst-sarjat minulla jo onkin.
     
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

    Juuri tuollaista olen itsekkin miettinyt.
    2-4 solmua lisää nopeutta jos joudutaan ottamaan moottorista niin saa polttaa tonnin-pari rahaa ja 70-100 heppaa.

    Taidan kaivaa hiekkapuhalluspistoolin jouluna kaapista ja ruveta muotoilemaan :)
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minä taas olin laiska ja ostin alumiinisen kärkiosan ko. vetariin.

    Tuolta: http://teaguecustommarine.com//store/in ... th=203_327

    Koetan saada kaikki kerralla, eli vetarin nostolla hieman nopeutta, kärkikartiolla omansa, pohjan siloittelulla ja 250hv:n lisäyksellä omansa, jos vielä kantti/taidot riittää ajamaan...
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ei helkkari kaikkea sitä saakin näemmä ostaa valmiina. On muuten halpoja solmuja jos vaikka 2 solmua saa lisää 135$ sijoituksella.

    kiitti vinkistä!!
     
  14. Miulle uutta että saa tollasia "alusukkia" vetolaitteisiin , ihan varteenotettava vaihtoehto.

    Yritin kans kirjautua (eilen)sibsc:n svuille mutta varmistukseen tarvittavaa sähköpostia ei ole tullut vielä.

    Eikä aika riitä kaikkien foorumeiden pläräämiseen , taitaa tää od riittää meikäläiselle , oon jättäytyny tietoisesti pois naamakirjoista sunmuista kun ei jotenkin tunnu olevan tarvetta moisille , täältä sentään saa hyviä(kin ) vinkkejä välillä harrastuskalustoon liittyen.
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuo 135 taalaa pitää sisällään sen alumiinisen kartion plus kaksikomponenttitököttiä sen kiinnittämiseen.

    Ainakin minun oma istuu paikoilleen kuin valettu.

    Muuten, tietääkö kukaan dyno-paikaa missä voi käyttää konetta märillä pakosarjoilla? Vai pitääkö saada jostain lainaan auton peltisarjat? Kait ne säätämisen kannalta ovat riittävän lähellä, ainakin lähempänä kuin säätämättä jättäminen.
     
  16. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Se Nosecone olis hyvä heftata ensin koska pelkällä kitillä se ei ehkä pysy paikallaan ainakaan kisavehkeissä.
    Tuolla niitä: Tässä
    Ovatten näköjään poistaneet asennusohjeen sivuiltansa ja myyvät niitä kiinnitettynä. Mutta ohjeessa oli aikanaan pari heftiä kartion molemmin puolin ja "sukanvarressa" samoin yksi tai kaksi kummallakin puolen.
     
  17. seafinn

    seafinn 1st gear

     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sorry kevyt ot, mutta toi on aikas mielenkiintoisen näköinen marinepannu :odroll: .
    [​IMG]
     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei kait tuota kevyeksi OT:ksi voi sanoa, tuo dieseli painaa taatusti niin paljon että minun veneeni uppoaisi...

    Mielenkiintoinen se kyllä on :eek:
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mihinkäs asti tuon vakio bensapumpun tuotto riittää näissä vehkeissä? Viime kesänä maks. kulutus oli 130L/h, eli sen se ainakin riitti vallan mainiosti, mutta jossainhan se raja kulkee. Vai pitääkö alkaa etsiä jotain sopivaa, tehokkaampaa marine-hyväksyttyä (lue erittäin kallista) bensapumppua??
     

Kerro tästä muillekin!