A904 ongelmia öljynvaihdon jälkeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Swede Savage, 11.12.2010.

  1. Swede Savage

    Swede Savage 1st gear

    Vaihdoin tänään '79 Aspenin lootaan öljyt. Otin ensin tyhjennysnipasta suurimmat pois, sitten avasin öljypohjan ja vaihdoin suodattimen uuteen. Auto seisoi sisällä lämpimässä noin kuuden tunnin ajan. Muutaman kilometrin koeajelulla kaikki hyvin; jokainen vaihde toimi 1-2-D-R. Lähdin ajelemaan kotiinpäin auton seisottua vielä muutaman tunnin ulkona.

    Päästyäni kotiin noin 50 kilometrin päähän huomasin, että laatikko ei toiminut kunnolla. Laitettuani R:n päälle kierrokset selvästi laskivat neutraaliin verrattuna kuten ennenkin, eli jotain laatikossa tapahtuu. Painettuani kaasua mitään ei kuitenkaan tapahtunut, kerran nytkähti kymmenen senttiä taaksepäin isolla kaasulla. Sitten taas ei mitään. Sama juttu ykkösellä. D ja 2 toimivat pitkään hyvin, mutta aivan reissun lopulla nekin alkoivat oikutella.

    Mikä tässä voisi olla vialla? Käytin Mobilin Dexron IIIG:tä. Mittasin öljyt neutraalilla laatikon ollessa lämmin, vähän vajaa täydet. Sattumalta ohikulkenut jenkkiharrastaja varmisti vielä, että öljyntaso todella oli OK. Suodatin meni laatikkoon vain yksin päin kolmella pultilla ja kiristin sen jämäkästi mutten liian kovasti. Öljypohja ja syyläriin menevät jäähdytysputket ovat kiinni.

    Ai niin, sellaista vielä että tämä auto on ollut minulla kuukauden verran. Silloin tällöin on kuulunut selkeää rutinaa auton alta ja tuntunut kuskin paikalla jaloissa pientä vibraa. En tiedä onko laatikossa vai kardaanissa vika, tosin. Jonkin verran oli myös metallihippuja laatikon suodattimessa ja öljypohjassa.
     
  2. Sunnuntaikuvaaja

    Sunnuntaikuvaaja 1st gear

  3. L.P.

    L.P. Gearhead

    Low/reverse band on käytössä R ja 1 asennoissa. Olisiko ollut panta loppuunkulunut jo aiemmin, mutta uudet öljyt vähentivät kitkaa sen verran että lakkasi pitämästä - arvailua. Yksi vaihtoehto olisi kokeilla pannan säätöä öljypohjan kautta.
     
  4. Swede Savage

    Swede Savage 1st gear

    Päivitystä asiaan...

    Kävin päivällä kokeilemassa vaihteiston toimintaa uudestaan. Aluksi pistin koneen ja vaihteiston ollessa kylmiä 1-2-D silmään, mutta mikään ei vetänyt reilullakaan kaasulla. R:llä kuului julmettua metallista rutinaa. Lämmittelin koneen ja otin jonkin aikaa kierroksia N:llä ja P:llä. Kävin vaihteet uudestaan läpi samoin tuloksin. Öljyä edelleen riittävästi. Lukaisin Haynesin Aspen-manuaalista, että Dexron on suositeltava ATF-laatu ja sama luki mittatikussakin. Näyttää vahvasti siltä, että lootassa itsessään on vikaa.

    Onko teillä minkälaisia kokemuksia A904 vaihteistoremonteista? Mulle suositeltiin Vantaan Powermaticia, onko kukaan käyttänyt sitä? Entä missä hintahaarukoissa liikutaan näissä remonteissa? Se tietty riippuu vaurioiden laajuudesta, mutta jotain summia olisi kiva kuulla ja etenkin kokemuksia! Vaihteistot ovat mulle käytännössä tuntemattomia, joten itse en ala remppaa tekemään.
     
  5. grantorino

    grantorino Gearhead

    Itsellä sellaista kokemusta A904 laatikosta että noin 30 vuoden jälkeen kaipaavat remontin ellei ole jo ennen tehty.
    Pari vuotta sitten myös hävisi lootasta veto, ei liikkunut eteen eikä taaksepäin.
    No remontti porilaisella automaattikorjaajalla n. 900euroa elikkä Aspenin hinta.
    Mutta hyvin luotettavasti on jälkeen toiminut kesät talvet.
     
  6. dusterenator

    dusterenator 1st gear

    Mä olen käyttänyt aina f-typeä, ei kai noihin kande muuta laittaakaan..
    Viime kesänä pärähti Furyn 904.. kaikki liikkuvat osat vaihdettiin ja eiköhän se pelaa taas seuraavat 30v.
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Powermatic on hyvä mutta jonkinverran kallis. Suosittelisin mieluummin espautotrans.fi tai autotransmission.fi. Onhan niitä muitakin mutta näin nyt ensimmäisenä tuli mieleen.

    Ei se siitä sun laittamasta öljystä oo hajonnu, noihin käy melkolailla kaikki punanen atf.
     
  8. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Jos sieltä kerran kuuluu julmettua metallista rutinaa, niin sieltä on todennäkösimmin ns. kovaa osaa rikki, joten väittäisin että hinnan puolesta vois kannattaa kysellä siihen toista vaihteistoa ja teettää se remppa suoraan toiseen lootaan. Taikka jos saat sopivasti ihan toimivan lootan jostain, niin se onkin sitte asia erikseen.

    Etenkin jos Aspeni on kutosella niin nuo 904-lootat ei paljoa maksa.
     

Kerro tästä muillekin!