VW Turbodiesel nakuttaa ja nykii?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JukkaK, 12.12.2010.

  1. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Olen kysellyt muilta foorumeilta muttei oikein vastauksia heru joten kysyn nyt täältäkin. Eli moottori on tuollainen -90 lukulainen 1.6 TD jossa on muummuassa syöttöpumppu tehty asiansaosaavassa dieselhuoltamossa isoille tehoille soveltuvaksi, sit löytyy isompi ahdin ym. ym. Syöttöjä on riittävästi ja paineita 1.5 baria. Ongelma on että nopeasti kaasua polkaistessa koneesta kuuluu "nakutusta". Nakutus ei siis ole laakereista, vuotavista tiivisteistä vaan ääni on samantapainen kuin bensakone alkaa liian suuren puristuspaineen takia nakuttamaan.

    Myös semmoinen vika on ilmennyt että pinta/tasakaasulla ajettaessa auto nykii vaimeasti ja mitä pitempään ajaa nykien alkaa esiintymään puutumista mikä korjaantuu kaasua polkaistessa. Vaihde vapaalla tyhjäkäynti hieman pätkii (kone tärähtelee) ja aavistus kierroksia lisää niin sama pätkiminen voimistuu mutta loppuu noin 1500rpm jälkeen josta ylöspäin toimii hyvin.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Suuttimet missä kunnossa, tai ovatko muutoin sopivat kokoonpanoon? Pumpun ajoitus?
     
  3. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Niin ja lisätään vielä että koneessa on kaikki uutta jopa polttoaineputket tankille asti uusittu. Moottori säädetty 1barin paineilla penkissä noin puolvuotta sitten jolloin moottori valmistu. Silloin ei näitä vikoja ollut, Kun paineita lisättiin 1-->1.5bariin käännettiin pumpun ajoitus 0.5mm myöhäsemmälleen (nämä säädöt tehtiin sen jälkeen kun edellämainitut viat ilmeni)
     
  4. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Suuttimet on kunnostetut 1.9TD moottorista
     
  5. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Eikö FFP:lläkään osattu auttaa? Siellä on jonkun verran TD:tä ruuvanneita.
     
  6. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Kannentiiviste vuotaa pyttyjen väliltä..?
     
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mikähän tämä asiansa osaava dieselhuolto on?
     
  8. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    TammerDiesel.
     
  9. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Kaippa se on katottava nyt se kannentiiviste ja samalla käyttää pumppu tarkastuksessa.
     
  10. Malibu45467

    Malibu45467 Gearhead

    Itsellä on yhdessä autossa samaa tekniikkaa mutta 2-sylinteriä pidempänä. Jonkun verran olen noiden kanssa pelannut ja vaikuttais siltä että pumpun ennakko olis pielessä? Liian kova ennakko tekee tuon nakutuksen. Voihan se tietysti olla että pumppua kasatessa on käynyt joku viba esim.säätimen kanssa?
     
  11. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Täytyy kääntää pumppua vielä hieman myöhäsemmälleen. Käänsin syöttöä puoltoista kierrosta pienemmälleen, meno parani ja savutus alakierroksilla pieneni ? Eikös syöttöä lisäämällä pitäis olla enemmän vetoja? :rotfl:

    Tuli mieleen että voiko tuo syöttöpumppu pyöriä jos on mennyt yhden hampaan ajoitus pieleen kun vaihdoin jakohihnan siihen? Nokan ja vauhtipyörän merkit sattu kohdalleen mutta pumpun merkki jäi "puol hammasta" väärään kohtaan että sai hihnan paikoilleen ja en ollut varma kummalle puolelle merkkiä sen laitan ja koska pumppua oli säädetty aikasemmin myöhäselle laitoin ajotuksen pumpusta niin että hihnapyörästä merkki on puolihammasta ennen ajoitusmerkkiä eli aikasella. Ymmärtiköhän tota nyt edes kukaan :poff:
     
  12. Malibu45467

    Malibu45467 Gearhead

    Jos perussyöttöä on liikaa niin se "tukkii" koneen. Jos taas perussyöttöä on liian vähän niin ahdin herää huonosti ettei sekään hyvä ole. Hae ensin perussyöttö kohdalleen ja sitten loput sillä ahdonalaisella syötöllä karaa muokkaamalla/jousta säätämällä.

    Ajoitus katsotaan ainakin tuossa isoveljessä eli d24:ssa niin että vauhtipyörältä käännetään merkki kohdalleen(siellä on merkkinä 0), silloin nokka-akselin takapäässä oleva lovi pitäisi olla sylinterinkannen ylätason suuntaisesti ja sitten syöttöpumpun hammaspyörän merkki suunnilleen pumpunrungon merkin kanssa samassa linjassa. Siittä sitten hienosäätöä heittokellolla/tönärillä. Hyvä ennakko olisi kai n.1mm siis sitä pumpunmännän liikettä kun mitataan. Ennen säätöä muista vapauttaa kylmäkäynnistyspatruunan vipu joka nostaa ennakkoa kylmänä.

    E: Sitä perussyöttöä käännellään muuten ihan ruuvimeisselin kärjellinen kerrallaan suuntaan tai toiseen kun säätöjä haetaan. Varttikierros kerrallaankin on jo ihan liikaa.
     
  13. Malibu45467

    Malibu45467 Gearhead

    Nyt kun muuten luin tuo aloitusviestisi oikein ajatuksen kanssa niin kyllä vaikuttais vähän siltä että pumpun säädin on rakennettu päin p*rsettä...

    Esim tuolta löytyy paljon juttua selaamalla/hakua käyttämällä-> http://www.holysmoke.fi/phpBB3/viewforum.php?f=27
     
  14. jevman

    jevman 1st gear

    suurinpiirtein samallalailla katsotaan tuossa 1.6dieselissäkin ajoitus
    eli ennen hihnan irrotusta lattapala nokka-akselin päähän
    sitten löysytetään kiristyspyörä että saadaan syöttöpumpun rattaan reiästä työnnettyä tanko niin että pumppu lukittuu

    nyt voi irroittaa jakorattaan nokka-akselin päästä eli pultti irti ja vasaralla kopautus niin ratas irtoaa

    uusi hihna paikalleen ja kampiakseli nollamerkkiin
    nokka-akselin hihnapyörä valeeseen niin että pääsee kääntyyn

    kiristä kiristäjä tiukalle ja tarkista että kampiakselin merkki on paikallaan (muuthan ovat kohdillaan kun ovat lukittuina)
    kiristä sitten nokkapyörä

    tämänjälkeen katso heittokellolla syöttöpumpun ajoitus

    enää en muista mikä oli tuo säätöhaarukka , mutta 1mm lienee aikas kohdillaan ,
     

Kerro tästä muillekin!