Dieselin starttien mystiset ongelmat pakkasella

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja theloial, 12.12.2010.

  1. theloial

    theloial 1st gear

    Minulla on ollut kahdessa autossa samanlainen vika starttauksessa mutta mitään vikaa ei ole löytynyt. Vika ilmenee aina kylmässä, pakkasta pitää olla yli kymmenen astetta. Tarinat ovat tällaiset:
    - Volkswagen Polo 1.9 diesel 1996
    Ei starttaa kylmässä, startti "tiputtaa" pois päältä, kuuluu vain vinkaisu kun ratas pyörii tyhjää. Vaihdettu solenoidi ja helat, ei vaikutusta. Ajoittain pyörii hitaasti, startti kuiva ja hiilistä vielä puolet jäljellä.
    Vaihdettu uusi startti, vika korjaantui.

    - BMW 318tds 1997
    Saman tyyliset ongelmat, pakkasella "päästää irti" moottorista, moottori ei enää pyöri ja pikkuratas vinkaisee kun lyö tyhjää. Eikun uusintastarttausta ja odottelemaan joko moottori pyörii riittävästi että starttaa. Vaihdettu helat, hiilet noin puoliksi kuluneet.

    Muuten startit ovat hyvässä kunnossa verrattuna muihin bensastarttehin. Näissähän on alennusvaihde kummassakin mutta mikä siellä pakkasessa pettää että pyörii vain tyhjää? Solenoidihan vetää jotta pikkuratas liikkuu ison kehälle mutta tuntuu ettei se liiku. Poloon se on vaihdettu, ei vaikutusta. Miten muka startti voi saada virran ennen solenoidia (siellähän on kärjet joiden kautta sen pitää mennä)?

    Voiko luistava vapaakytkin aiheuttaa tällaista? Sitä on yritetty ruuvipenkissä testata mutta ei sitä jaksa luistattaa ainakaan käsivoimin.

    Bemun startti maksaa 220€ että turhaan en sitä vaihda jos en edes tiedä missä vika :)
     
  2. virta

    virta Gearhead

    No kokemusta on parista Opel Omegan ongelmastartista.

    Toisessa ongelma sellainen että "vinkaisee" rumasti kuin kissa startatessa.Ovat tehtaalla laittaneet huonoa vaseliinia joka oli kovettunut ja hävinnyt kokonaan rattailta,voitelun ja putsauksen jälkeen toimii nätisti.

    Toinen ongelma että startti voimaton,häiriövalo palaa startissa.Auto seissyt ajamatta yli vuoden.Startti hapettunut pahasti jopa moottorin ja startin välissä valkoista hapettuma.Huolellisen putsauksen ja voitelun jälkeen toimii ok.

    Kustannukset periaatteessa 0e.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    No mulla alko aspenin tartissa luistaa vapaakytkin, komian naukasun se piti sensijaan että olisi jaksanut koneen pyöräyttää tulille.
     
  4. theloial

    theloial 1st gear

    Joku siellä minullakin pyörii muttei vauhtipyörä ainakaan. Voisi olla varmaan vapaakytkin, luulen että se on harvinaisempi vika....? Kovin monta kertaa ei kehtaa purkaa kun nelisen tuntia menee kun startin irroittaa ja asentaa bemariin. Uusi pitkälti yli toistasataa, 30 kpl Suomessa tuota moottoria farmarina :)
     
  5. kole

    kole 3rd gear

    Ainakin vanhemmissa romuissa on se pari ratkaisevaa vikaa kuten tossa jo aiemmin uumoiltiin. Hapettuneet liitokset ja huono maaefekti ja sit se paska rasva himmeleissä joka ei vaan kestä pakkasta. Näistä voitais lähteä starttaamattomuutta purkamaan :wc:
     
  6. audiq

    audiq Gearhead

    Itse olen ainakin välttänyt rasvan käyttöä starttimoottorissa. Alennusvaihde on ihan hyvä rasvata, mutta eipä siitä muualla ole oikein muuta kuin haittaa.
     

Kerro tästä muillekin!