IKH löpölämppäri tarvii lohkolämppärin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja ford59, 3.2.2010.

  1. Hervast

    Hervast 1st gear

    Ittellä Mizar IPX 15 kw korkeapainepumpulla. Oisko puolenkymmentä vuotta vanha. Joskus ei suostunut käynnistymään niin purkasin sen päällikuoren ja muistaakseni oli liekkivahti päässyt pois paikaltaa tms. pikkuvikaa.
    Kerran olen sen tyhjentänyt täysin ja vaihtanut polttoainesuotimen. En muista oliko siinä jotain käyntivikaa silloin.

    Jatkuvaan päiväkausien lämmitykseen tuosta ei oikein ole, mut väliaikaiseen tarpeeseen oiva peli. Säilytän sitä tallin lämpimämmällä puolella ja joskus kun kylmä talli on reilummin pakkasella tohotan tuolla traktorin perää jotta öljyt notkistuisivat. Lämpimämmällä puolen kun säilyttää niin käynnistyy ja toimii enempiä savuttelematta.
     
  2. HÖTSÖ

    HÖTSÖ Gearhead

    Löpölämppäri

    Joo. nyt se sit sammu. 2 vuotta toimi. alkuun vaan pölläytteli,kone käy mut ei sytytä, löpöökin tulee et kusee allensa, Aukasin ja kattelin. tulpan keramiikassa poreita. olisko siinä vika
     
  3. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    puhdista ilmapumppu moottorin päästä, muista ne on hiiltä !!!!! ei kärsi mitään voiteluaineita......... jos on märät kuivaa puhalluslampulla kuumaksi asti
     
  4. hatami

    hatami 3rd gear

    Itsellä 15kw Reddy Heater ja toiminut n.10v ilman suurempia huoltoja, kerran suodattimen putsannut tankista kun jäi kesälöpö tankkiin. Käyttöohjeissa käsketään kerosiinia tankkiin.
     
  5. Jare360

    Jare360 3rd gear

    Moe,

    Onko tiedossa kuka näistä ymmärtäisi kun ei tuota omaa viitsisi enempää rikkoa?
    Mielellään pääkaupunkiseudun nurkilta... Oma siis mallia IKH ja 30 Kw.
     
  6. Leafhill

    Leafhill Gearhead

    löpötykki

    "Mizar" ja "IKH" ovat eri koneita, mizaari oikealla painepumpulla ja suuttimella. "IKH" ja "Master" toimivat kuten maaliruisku... tämä niinku selvennykseksi.

    Mulla on 10kw "IKH" enkä voi suositella.
    Kahdessa yksilössä ollut sama vika, ilmapumppu ei tuota tarpeeksi painetta, että jaksaisi imeä polttoainetta. Yleensä purkaminen +putsaaminen auttaa (kerää mustaa mönjää pumpun seinämille), omaani jouduin ostamaan uuden roottorin ja lavat, 50e yhteensä. Lisäksi se pumpun suodatin kotelo on haperoa muovia, ja yleensä kiristetty halki ja sitten vuotaa ilmat pihalle, se ei ollut kallis olikohan parikymppiä(?).

    Aikani korjasin, viimetalvena toimi 0.5-1h kerrallaan, sitten piti pökätä uudelleen käyntiin. Tänä talvena pätkii taas... taitaa olla vettä polttoaineen seassa? (joka pitää ehdottomasti olla moottori PÖ talvilaatua).

    Taidan virittää siihen kompuralta paineilmasyötön magneettiventtiilin kautta. :rotfl:
     
  7. ford59

    ford59 1st gear

    Mikähän tohon 10kw:n italoihmeeseen nyt tuli? Alkuperäinen vaiva oli liian ahdas ilmapumppu, kylmänä ahdisti ja lämpösenä pesä laajentui ja alkoi toimia. p400 paperilla selvittiin siitä vaivasta. Lämppäri huusi koko talven päivittäin tähän saakka täysin ongelmitta, eilen alkoi käryttämään. Putsasin ilman suodattimet, suuttimen, tarkastin ilmapumpun ja vaihdoin polttoainesuodattimen. Koetin säädellä syöttöä laidasta laitaan, ilman vaikutusta. Mitäs vielä voi tehdä. Samaa polttoaine erää mennyt jo 70L läpi ilman ongelmia.
     
  8. v-v

    v-v Gearhead

    Itellä kanssa toi mizarin 15px? nyt tekee semmosta että kun tarjoo käyntiin niin antaa kipinää muttei polttoainetta. Vähän aikaa pyörii ja sit syttyy reset nappiin valo ja ei tapahu sit mistään mitää. Ihme paskoja :poff:
     
  9. HÖTSÖ

    HÖTSÖ Gearhead

    Re: Löpölämppäri

    Hip hei . taas toimii. purin ja putsasin. Pumpun säätö vielä vähän ihmetyttää. Nyt syttyy hyvin mut liekit pitkinä ja kuumenee tosi nopeesti. Säädin painetta et ei liekit näy niin rupesi pölläytteleen
     
  10. wj

    wj Gearhead

    Taitaa olla samanlainen ku joku italialainen 20x malli mikä täältä löytyy.

    Sul on suutin tukossa. Toi temppuili samallalailla jatkuvasti kunnes joku älys ettei imuputken suodatin ole enää paikallaan :rotfl:
     
  11. v-v

    v-v Gearhead

    Eip oo suutin tukossa, kun ei pumpulta lähtevästä putkestakaa tuu, liekkö pumppu sökö?
     
  12. coupe

    coupe Gearhead

    Meillä on tallilla ikivanha Aeroterm löpölämmitin jonka öljysäiliö on pihalla eli talvella löpö on todella kylmää. Vaikka käytimme talvilaatua oli sillointällöin starttiongelmia.

    Harkitsimme jo 30v vanhan polttimen vaihtamista uudempaan mutta sitten keksimme asentaa "Tiger Loopin" putkistoon ennen poltinta :

    http://kauppa.satalampo.fi/tuotteet/olj ... oop-100692

    Tiger loopilla tehdään öljylle pieni sisäkierto jolloin öljy lämpiää samaksi kuin tallin sisälämpö. Lisäksi se poistaa mahdollisia ilmakuplia öljystä.

    Meillä tämä riitti poistamaan kaikki starttiongelmat ja 30v vanha poltin on toiminut viimeiset 3 talvea ilman ainuttakaan starttiongelmaa. Säästyi uuden polttimon verran rahaa 8)
     
  13. v-v

    v-v Gearhead

    muistaako kukaan miten tosta mizar 15px lämppäristä säädettiin pumpun painetta? oliko se se tasapäällä oleva ruuvi vai se kuusio kolo?
     
  14. mätisäkit

    mätisäkit 1st gear

    minulla on masterin 10kw keltanen löpö lämmitin ja ihan hyvin on toiminu ja lähtee pakkasessaki hyvin käyntiin eli ei mitään ongelmaa ole ollu koko aikana :D
     
  15. voittol

    voittol 2nd gear

    Meitillä punanen IKH:n 10 kw :n lämmitin , renkkas aina välillä , ettei käynnistynyt ekalla eikä tokalla , yleensä lähti vasta kolmannella yrityksellä , ja joskus sammahtikin vähänpäästä , aineena oli punasta löpöö , maan-alaisesta säiliöstä, kun se loppui tankkasin arktista dieseliä , ja sen jälkeen pelannut kivasti .
     
  16. MustangGT

    MustangGT Gearhead

    [​IMG]
    Vanha uskollinen lämmitin alkoi tupruttelemaan ja säätelin takana olevaa ruuvia. Nyt ei lähe käyntiin ollenkaan.
    Sähkömoottori pyörii vähän aikaa ja sammuu. Lämpöpuoli ei räjähdä päälle.
    Onko tulpassa vika vai kipinässä? Ihmeellisen näkönen tulppa. Myyäänkö nuita missä?
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Noita tulppia kannattaa kysyä käpykankaan teollisuusaleelta jokivärin tiloissa toimivalta huoltopalvelulta, en muista nyt katuosoitetta mutta kuurnakadulta lidliltä päin tullessa oikealle ja heti vasemmalla. Katsele jokivärin osoite googlella.

    Onko tuossa sinun lämmittimessä ohjausboksia, kuvat on otettu kaikki samalta suunnalta ja boksi on toisella puolella. Itselläni kipinöi siellä boksin sisällä kärjet ja katkoi yhteyttä, eli silloin tupsautteli hallin täyteen savumerkkejä. Kärjet hiomalla hienolla hiekkapaperilla päästiin taas kätevästi pari talvea.

    Katso muodostaako kipinän, eli tulppa irti ja yläkoppa auki ja pistoke seinään. Pienen ensiavun sille voi antaa viilaamalla ne kärjet teräviksi,ihan kuin silloin 25 vuotta sitten mopoaikoina. Myös liekkivahti kannattaa käyttää irti ja puhdistaa se. Jos iiris ei liekkiä havaitse likaisuudesta johtuen se sammuttaa keksinnön aika joutuin. Ja sitten se viimeisin onhan tuon lamellipumpun lamellit ihan varmasti irti, kesän jäljiltä ne on yleensä jumissa ja toiminta sitten on mitä on.

    Minulla olisi joutilaana 20kw master joka kaipaisi pientä säätöä ja huoltoa. Saattaa käydä päivän ongelmitta mutta osaa tarvittaessa temppuillakkin. Ilmeisesti joko tulpassa tai siellä ohjeuboksissa hämärää. Eikä välttämättä olisi kalliskaan :wink: .
     
  18. MustangGT

    MustangGT Gearhead

    Kiitoksia Pöhä-Andrei!
    Meni kuitenkin hermot tuohon vanhaan ja tallille ajautui käytetty Remko pölttoöljylämmitin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tämä on varmaan väärä topiccki mutta en nyt uuttakaan ala aukasemaan.
    Tuommoseen vekottimeen pitäsi rakentaa nyt savupiippu.
    Lämmitin tulee kylmälle puolelle, josta tarkotus putkella seinän läpi lämmittää korjaamotila. Ja sitten tuo pakoputki.
    Ajattelin ikkunaruudun ottaa pois ja siitä tilalle asennetujen lastulevyjen läpi savut pihalle.
    Mitähän muuta tuossa pitää muistaa? Palosuojalevy? Lastulevujen väliin villat?
    Soveltuuko pakoputkeksi joku taipuisa peltiputki?
    Onko kukaa LVI asentaja joka selvittäsi nuo materiaalit ja hoitaako kukaan öljypoltin huoltoja?. Ainakin tuo savunpoisto pitäsi saaha äkkiä kuntoon. Sisään pöhötyksellä ei niin kiire.
    http://www.polartherm.fi/fi/ammattikayt ... limat.html

    [​IMG]
    Tuohon nurkkaan tulisi Remko ja savunpoisto joko vas ikkunaruudun kohdalta pois. Tallilla on myös tuommonen ilmanpoistorupeli. Sitäkin reikää voisi kai käyttää hyväksi. :odroll: Kuvassa oikealla ylhäällä.
    Matkaa tulisi sillo enemmän.
     

Kerro tästä muillekin!