408W kuin paljon sietää puristuksia pumppubensalla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ahti, 14.12.2010.

  1. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Minkälaisilla puristuksilla saa 408W toimimaan? Riippuu tietysti monesta asiasta mm. nokasta mutta kokemusperäisiä tietoja kaipaisin?
    Kannet tulee olemaan Trick Flow tai AFR, nokka mekaaninen rolleri.
     
  2. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Okei, oliks tämä tyhmä kysymys vai eikö kokemuksia ole? Onhan tässä maassa tehty useampiakin 408 motteja.
    Täytyis tilailla kannet ja stroukkisarja. Oma näkemys on että jossain 10,5:1-11,5-1 välillä mennään.
    No pannaan jatkokysymys: onko parempi että palotilaa on kannen puolella vai männässä?
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Uskoisin että antamalla lisätietoja foortigurut informoi sinua suotuisasta puristusuhteesta? Pitkälle ratkaisee nokka tuota asiaa, mitä olet ajatellut? Muukin käyttöatarkoitus, pelkkää kisaa vai katuajookin?
    Suurta merkitystä ei ole palotilan sijoituksella että kannessa/männässä, jos vaikka molemmissa vaihtoehdoissa toteutuu samankaltainen palje-alue, tai palotilan mallissa ei muutoin ole suurta eroa toisen eduksi.
     
  4. XVD

    XVD Gearhead

    bensalaaduthan muuttuu jotta riippuu vähä mitä lienta sinne sitte tankkaa...moparin 402sb toimii ainakin tuommosella 10.n rutulla..tosin oon tankannu sinne 98e.tä. eikai se voortin mottikaan ny niin erilainen oo ettei toimis...
     
  5. human62

    human62 1st gear

    SBC vastaavan kokionen eli .40" porattu 400 cid =409 ruttu 10-11 väliin ja käy hyvin 98 oktaanisella...(95 pientä kilistystä kierroksilla) Dekit ajettu nii et mäntä kurkistaa aavistuksen jne...budjetti kone eli ei mitään ihmeellistä mut silti suorituskykyinen.

    Vastaavilla penkitetty 500+ hummaa...ja loppuihin vaikuttaa menossa sit tietty auton paino, turbiini, lååta, perä...jne...

    Miks pumppubensa toimis paljoa erilailla samanruttuisessa koneessa, jos muut palikat lähes vastaavia arvoiltaan?
     
  6. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Nyt jos konetta rakentaisin ,niin tekisin sen E 85 "bentsiinille"
     
  7. Mexico65

    Mexico65 1st gear

    12,5:1, 334 cid ford sb, Shell V-Power (http://www.motec.com.au/fueltest/newsfueltest/), ei ongelmia koko kautena (rata-ajoa road sport V8).
    Tarkasti saa säätää ennakko käyrän ja seoksen, ruiskukone (TATECH pro 32).
    Paljealue pitää koneistaa minimiin (männät 0.015" yli dekin ja 0,04" pahvi).
    Männät on syytä olla kestävät, vähintään laadukkaat takomukit.
    Nokkaa pitää olla riittävästi + 250 astetta, 0.05" nostolla, mekaaninen rulla.
    Minulla nokka ajoitus nyt näin, Intake Closes 72 ABDC ja asteet 254 int. 260 exh 0.05" nostolla.
    Kiikut 1,7 imu 1,6 pako.
    Kannet AFR 205, ei tarvitse kovin korkeaa max. ennakkoa. Minulla 32 astetta max. ennakko teho, kisa käytössä max ennakko 30 astetta.
    Tehoa toistaiseksi riittävästi.
     
  8. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Nokaksi meinasin Comp Cams XR292R. Edellisessä 347 koneessa oli Compin hydr.rolleri ja AFR 185, 10.8:1 ja toimi 98:lla.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    12:1 meni 408 moparissa V-powerilla ihan ongelmitta dynossa ilman, et tarvi ennakoista tinkiä. Muistakseni jossain 34-35 asteessa keikuttiin RPM kansilla, joissa ei oo mitenkään liian edistyksellienn palotila vakioon nähden. Alsakannet ja kans alle millin quench, ja nokka tossa 260 hujakoilla myös.
     
  10. human62

    human62 1st gear

    Dynossa ei tuu sellaista reaalivastetta kuin maantieajossa esim. suuri ylämäki (kone kuumana)sekä auton paino ja tehot yleensä mitataan dynossa ni ei oo mukana laatikkoo ja turbiinia eikä perävälitystä/auton painoa.

    Paikallaan huudatettava kone on vaikeampi saada detonoimaan mut ajossa...
    mut nää koskee varmaan enemmän näitä miedän tavis moottoreita joiden tarkoitus on toimia kadulla eikä muutamaa sekunttia varten TÄYSKAASULLA.
    Enkä nyt yleistä ja toki dyno on suuntaa antava.
     
  11. mopster

    mopster Gearhead

    Jos ihan katumotti tulee niin ton nokan kanssa 11.0 puristukset olis sopivan huoleton ratkasu. Jos haluut puristaa kombinaatiosta kaikki hepat ulos niin muutaman lisää sais 11,5 puristuksilla, pitäis toimia vielä kun kaikki on kohdillaan, mutta jää aika vähän virheille marginaalia.

    Pitkäiskunen moottori ei välttämättä tarvii mitään hirmu pientä palotilaa, koska flat top männillä yleensä saa jo aika raikkaat puristukset. Lyhyt iskuset koneet hyötyy enemmän mikäli tällä vältetään pattimännän käyttö. Kuoppaa saa männässä kyllä olla, ja flat toppi toimii myös hyvin, mut pattia kannattaa siis välttää.
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllä Santalan moottoridynossa saa aikaan ihan sellasia tilanteita kun haluaa. On jopa erilaisia simulaatio-ohjelmia. Toki tuossa ei sellasta tehty, vaan ainoastaan sisäänajo omalla ohjelmallaan, vaihtelevalla kuormalla ja kierroksilla, ja sitten noi tehontavotteluvedot.
     
  13. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Joo tossa Comp XR292R nokassa on 254/260 asteet ja nostoa .621/.627, lobe 110. TFS kansissa on 65cc palotila ja jos laittaa flat topit ja dekin nollaan ja normitiiviste, niin tulee jotain 11.5:1 (muistaakseni). Tossa vaan sain yhden tarjouksen kansista ja stroukkisarjasta missä olis 22dishmännät ja kansista höylätty niin että jää 50cc palotilaa, niin rupesin miettimään että onko sillä väliä että onko sitä palotilaa männässä vai kannessa enemmän. Jotenkin muistelen että kannen virtaus ois huonompi jos sitä ruvetaan höyläämään??
     
  14. mopster

    mopster Gearhead

    50cc palotilalla ja 22 dishillä tulis ihan sopivasti puristuksia, ja on luultavasti noin tehtynä vähän parempi muoto palotapahtuman kannalta kuin flat topit ja isompi palotila, huonompi se ei ainakaan ole.

    AFR ainakin ilmottaa että kansien höylääminen vaikuttaa virtauslukemiin, mutta mun mielestä sillä ei voi olla niin suurta vaikutusta että siitä kannattais hirveesti huolestua. Palotilan reunaa häviää pikkasen venttiilin ympäriltä siltä kapealta osalta joka on lähimpänä dekkipintaa, ja se on mun nähdäkseni ainoo asia mikä tossa virtauksiin voi vaikuttaa. Haittaaks kovasti? Tuskin.
     
  15. maverick

    maverick Gearhead

    Mulla olis ylimääräsenä Ed curtisin suunnittelema nokka tohon sun mottiin Ahti.
    Nokka on uusi ja suunniteltu R-kansiseen sbf mottiin, tällä nokalla sulla on suomen toiseksi tehokkain vapari sbf motti, taitaa myös isolohkot jäädä taakse. Nokka myynnissä race osiossa. Niin ja se tehokkain on suojasilla.
     
  16. Fastback

    Fastback Gearhead

    nokka on varmaan erinomainen. Aika paljon luvattu kumminkin, ystäväpiirin koneisiin kun vertaa niin tuollainen 600hv 408w on jo kireähkö. kun katsotaan kotimaisia vapari isoveljiä niin lukemia on aina 1100hv asti. Joten haluan nähdä sb nokan jolla otetaan 1100hv vaparina.

    jatketaan keskustelua, mun mielestä paras juttu on kumminkin se että äijät ruvaa Fordeja. Mielenkiinnolla odotan Ahdin moottoria ja miten se kulkee kaverien 351w stoukkereihin nähden.
     
  17. maverick

    maverick Gearhead

    Tolla nokalla olis mahdollisuus 800hepoon asti. Ford homot on vaan niin ujoja etteivät kehtaa kalustoa näyttää tai sit vaan autot kuulostaa,näyttää yms 300 hevosvoimasilta.
    Täytyy varmaan laajentaa kaveri piiriä, niin tulee nää sleeper miehet tutuiksi.
     
  18. Fastback

    Fastback Gearhead

    Täytyy kyllä sanoa, että kun tehorima menee yli 500 hv niin alkaa alkaa omistajat olemaan aika vaitonaisia. Ei minullakaan ole kuin 375 SAE hv. Ensikesän natikoissa pitäisi olla muutama äreämpi bbf laitos paikalla, ei vielä mitään megatehoja mutta karskeja ajoautoja kumminkin.

    Sun täytyy Maverick lähteä joskus reissuun mukaan, niin mennään tutustumaan noihin bbf tehomoottoreihin. Mukana pari eksoottisempaakin mm. Jon Kaasen pajalta tullut venttiilikoppaviritteinen taideteos.
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Hyvin ne on kyllä pysyneet piilossa ja osanneet noita ratoja välttää! Taitaa Suomalaisen Paulin "477" olla ripein BBF mitä radoilla on nähty? Ainakin katuautoista. Leppästen Musse ei tainnu ihan yhtä kovaa mennä. Noi porotokkavehkeet tietty erikseen. Lisäks tais K-E Nieminen ajaa jonku kisan tolla exleppäs mussella jossa vanha pro stock boss 500, ja tais sillä mennä kasin puolelle?
     
  20. human62

    human62 1st gear

    Pojat , Pojat, mä oon huomannut et kun oon perehtynyt jonnekkin asiaan ja kerännyt siitä pokaaleja/kunniaa ni aina pahoittaa jonkun mielen.
    Eikö se oo harrastamisen pääasia et jos ite tuntee tekevänsä jotain hienoa , ni se on palkitsevinta, voittaa tai ei.
    Hauskinta on myös se et oma auto on kaikkein "nopein" niin kauan kun sitä ei oo radalla todistettu hitaax :rotfl: six ei kande mennä radalle ni voi jatkaa oman auton kehumista.

    PS: ja jos jollekkin sattuu tuolla tiellä jäämään ni on vaan ollut huono pito, väärää bensaa, nukkui ratissa, säädöt pielessä...ja taas pysyy itteensä tyytyväisenä. :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!