408W kuin paljon sietää puristuksia pumppubensalla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ahti, 14.12.2010.

  1. Fastback

    Fastback Gearhead

    Tartuinkin tuohon tehoista puhumiseen, ex prostock konehan tuo 1100hv on - bb Ford kumminkin. Radoilla on valitettavan vähän tai ei juuri ollenkaan varteenotettavia bbf moottoreita. Kaaselta tullut kone on ihan asiallinen mutta ei sekään mene all out drag autoon. Erittäin hyvällä tutulla :wink: on kalikat joista pystyy ottamaan vaparina luotettavat 1100 hv ja vielä joltain kantilta kutsumaan sitä katukelpoiseksi - tuo ei vaan ole tavoitetila, eikä kone ole menossa varttimailikikottimeen. Aivan varmasti käy Alastarossa sitä testaamassa, mutta jousitus ratkaisu ei ole paras mahdollinen suoran mittaukseen.

    Helvetisti kyllä 1/4 kiinnostaa ei sen puoleen, tää nokka-akseli vireinen Machini jalostuu koko ajan lähemmäksi ja lähemmäksi fyyran vaateita - viimeisimpinä pitkät pyörän studit taka-akselille... :D

    Jees, kiitos ja anteeksi. :wink:
     
  2. Soikhiopiä

    Soikhiopiä 1st gear

    kai ne pitää sillon ahtaa jos ei muka kulje tai haluaa muutakin vastinetta ku numeroita :) unohtaa nuo jotku faking jenkkien pro stock "standardit"
    lisää vaan porotokkia radoille ja Fordit ois kyllä kiva lisäpiristys..

    mutta tuon puristussuhteen kans ei varmaan kannata lähtee liikaa kikkaileen eli siis nostaa liiaksi, käyhän kaikille että sanoo näin?
    käännätkö ennakot perseelleen tai läträät joidenki saatanan oktaaniboostereiden kans vai pistetäänkö suosiolla asiallinen lukema puristukseksi muutaman heposen kustannuksella, voi sen tehä niinki
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Erittäin paljon soikhiapään ja mopsterin kanssa sanoilla linjoilla. Ei oo oikeen mieltä tavallisen kuolevaisen lähtee hakemaan sitä rajaa mitättömän hyödyn toivossa jos siihen ei oo erityistä syytä, kun jos syystä tai toisesta mentiinkin yli, niin tullaan sen vaatimien kompromissien takia takapakkia reippaasti. Se pari heppaa joka tossa "turvarajassa" kenties hävitään optimiin verrattuna, on kyllä helposti kaivettavissa muualta, harvoin noi paketiti ja säädötkään niin täydellisiä on.
    Tos omassa esimerkissä ja parissa muussakin jossa on ollu vastaavaa, toi 12:1 ei ollu mikään tavoitetila, vaan käytettiin niitä osia mitä sattu olee ja sen vähempää ei saatu vaikka lisä cc:tä koiteltiin kaivella. Yhen kerran ollaan kokeiltu rakentaa oikeen "killer" katumottia, ja siihen haettiin ihan tarkotuksella toi 12:1, mut lopputulos oli sellanen, et aikasempi versio 11.2:1 rutulla, huonommin hengaaavilla kansilla, pienemmällä nokalla jne tuotti saman verran tehoa matalammilla kierroksilla ja vääntöä ihan erilailla.
     
  4. Mexico65

    Mexico65 1st gear

    Tuo TFS, flat top männät ja XR292R nokka kombinaatio kuulostaa hyvältä.
    Nokka vaatii ruttua "11:1 compression or more" eli voit hieman lisätä ruttua ja samalla vähentää detonaatio taipumusta nostamalla mäntää vähän yli dekin esim. 0.010" joka on vielä täysin turvalista ja mielestäni sinun tapauksessa jopa suositeltavaa, olettaen, että käytät 0.040" pahvia. Tuo nokka tarvii jo toimiakseen vähintään 11:1 rutun.
     
  5. KooKoo

    KooKoo Gearhead

    Tuolla kepillä 11,5 ruttu antaa 8,9 dynaamisen rutun ja 11 ruttu 8,5 dynaamisen rutun, joten jonnekin tuonne välimaastoon voisi pyrkiä, jos kysessä nyt kuitenkin on jotenkin kadullakin käytettävä kone. Pelkästään tehoa ajatellen ero noilla raja-arvoilla ei maksimin kannalta ole teoreettisesti kuin prosentin luokkaa, mutta alavääntöön vaikutus on suurempi ainakin tuollaisella kepillä. Mutta konetta ei kait ollukkaan tarkoitettu alle 3 tonnin pääkäytölle.... Pitää kuiteski muistaa, että vaikka pääkäyttö olis varttimailillakin, paukkua tarvitaan alle huipputehon kierrosluvunkin.

    Jos palotila saadaan kokonaisuudessaan kannen puolelle, periaatteessa venttiilien ympärille saadaaan enemmän tilaa ja virtaukset paremmiksi pikkunostoillakin, mutta tuohan riippuu taas kokonaan venojen sijoittelusta ja paljettakin sielä kuitenkin hyvä olisi olla.....
     
  6. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Laskin Summitin sivuilta löytyvällä laskurilla että 65cc kansilla, 0-dekillä, 0.06 pahvilla ja männillä joissa on 5cc dish tulis 11.1:1. Toi mäntien dish on nyt vaan suuntaa antavaa koska en vielä tiedä millä männillä mennään. Mut jos TW yhteensopivissa männissä on hieman enemmän dishiä johtuen muotoilusta, niin sitten vois ottaa mäntää Mexicon neuvon mukaan hieman yli ja ohuemmalla tivarilla.
     
  7. KooKoo

    KooKoo Gearhead

    Jos ajatellaan, että käytät max 7000 varvia, quench etäisyys kannattaa passata 030 tasolle, ei sen alle, (4 tuuman iskulla, siis jos sulla on takokamppeet alakerrassa) eli käytettäessä paksumpaa pahvia mäntää voi tuoda dekin yli. Jos haluttu ruttu on sopiva isommalla mäntä-kansivälyksellä, välys kannattaa minimoida siinäkin tapauksessa, että laskennallinen ruttu nousee, koska tuo parantunut quench käytännössä poistaa hieman kasvaneen rutun tuoman nakutusherkkyysvaikutuksen. (ja samalla rutun kasvaessa sen positiiviset vaikutukset lisääntyy).
     
  8. mopster

    mopster Gearhead

    Kyllä toi .030" välys on veren kaivamista nenästä, .035" vielä menee. Ja tosiaan noi minunkin antamat puristus suositukset perustu siihen että sopivaa quench välystä käytetään, eli unohda heti ens alkuun tommoset .060" pahvit.

    Harvemmin löytyy semmoset kilkkeet listakamoista millä saa just prikulleen semmoset puristukset kuin haluaa, mutta konsteja löytyy hienosäätämiseen. Palotiloja saa helposti pienemmäks kansia höyläämällä, ja isommaks niitä saa palotiloja muotoilemalla ja venttiilitöillä. Sitä kannen ja männän välystä lisäämällä sitä ei siis tehdä jos yhtään järkevää mottia on tekemässä.

    5cc männät ei oo dish mallia vaan flat topit joissa on venakolot.
     
  9. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Kattelin vähän tarkemmin noita TFS 205 cnc specksejä. Valmiiksi asennetuilla ei tee mitään > ihan liian löysät jouset, 7ast. lukot ja 3/8 studit. Ajattelin että laitetaan kerralla kunnolliset ja tilataan TFS 225R kannet, ne käy "suoraan".
     
  10. maverick

    maverick Gearhead

    Tommonen R-kansilla varustettu 408w kombinaatio oli 2000 luvun alkupuolella kalliomäen mussessa, ajeli muistaakseni 9.8s aikoja vartilla. Mites meinaat pakosarjat toteuttaa? Priimärit mielellään 1 7/8", falconiin/maverickkiin ei noita löydy, eikä tilat riitä tekemäänkään helposti. Mustang kakkosen etupäätä kaipaa, meidän vanhaan maveen semmoista pudasjärven suunnalla rakennetaan parhaillaan.
    Multa löytyy ylimääräsenä r-kansien uudet jouset .720" nostoon asti, retainerit ja lukot.
     
  11. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Amerikan foorumilla väittivät että -68 Falcon on yhtä iso konehuoneeltaan kuin -68 Faikku ja että Faikun sarjat kävis.
    Etupää mode on käynyt mielessä', mullahan on täysin vakio jopa rumpujarrut löytyy. Oikeestaan pitäs tehdä putkikeula että sais kunnolla tilaa touhuta.
     
  12. maverick

    maverick Gearhead

    Saatta olla, maverickissa tosi kapee konehuone ja early musseissa ainaskin.
    Jos tosiaan yrität saada 600 heppaa niin pitää olla laadukkaat pakosarjat 1 7/8 priimääreillä, 600 ponyy menee rikki jos saat tehtyy hyvän kokonaisuuden. Saattaa olla
    Että tarvit enemmän nokkaa että pääset tavoitteeseesi. 4" iskulla voit käyttää vielä tosi
    Häijyy nokkaa ja pelittää nätisti.
    Mulla oli jo osat vapari 363 mottiin mihin olis tullut yli 700 hepoo.
    Osalista oli seuraava:
    R-kannet, kooksin 2" priimäri pakosarjat, super victor, 1050cfm domi, t&d 1.8 vipat,
    Nokka asteilta 050" 272/284 asteet ja nostoo vajaa .800" ja puristukset 13.5.
    Eli suht häijyy osaa. Nyt tulee tohon mottiin vielä procharger F1R, nokka muuttu
    050" n.270 asteiseksi ja nosto vähän laski ja puristukset tippu 10 hujakoille.
    Eli nälkä kasvo ennen kuin edellinen motti valmistu, 9s ajat ei enää riittänytkään vaikkei yhtään 9s aikaa tullut ajettuakaan...
    Eli osta kerralla kaikkein rajuinta palikkaa niin ei tarvi tehdä tuhatta kertaa!
     
  13. Soikhiopiä

    Soikhiopiä 1st gear

    menee ohi aiheen taas, mutta onko pyörinyt turbomoottori mielessä? tuon tilanpuutteen jo huomasinki noista teksteistä. arvelin vaas jos kaikkein rajuinta palikkaa meinasit, eihän nuo Prochargerit mitään halpoja oo nekään.
    millasia paineita niillä käytetään? vai onko tuo ihan fiilisjuttuja :eek:

    hieno peli tuo Maverick, paljon muuten kiersi tuo 306 ja mitä tuolla sun kuvissa nyt oli moottoreita.
     
  14. maverick

    maverick Gearhead

    Ei oo mitään perusteluja/selityksiä miksi procharger, miks ei turbo? 20-30psi.
    En tiedä paljon kierti, mutta 8000rpm kierrätettiin vakio alakerralla trw takomännillä.
    kaikkein rajuimmalla en tarkottanut sitä miten ymmärsit..
     
  15. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Projekti etenee, ostin Super Victorin kun sattui sopivasti kohdalle. Mulla ois muuten ylimääräinen 289/302 sopiva Victor Jr, päivän kiinni ollut.
     
  16. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Jos nyt vaikka vähän päivittelis tätä rojektia.
    Kamppeet tuli huhtikuussa jenkeistä: prepattu 351W vakiolohko vm.-74, takokampura, h-profiilitakoveivt, Proben takomännät, Trick Flow TW205cnc kannet hieman modattuna, custom nokka (mek. roller) ym sälää.
    Suomesta hankin mm. Quick Fuelin 950 kaasarin , MSD billet jakajan, uretaani koneen kumityynyt, kansistudit, Powerbondin race damper ym.
    Alakerta on sis. tasapainotettu ja studeilla kasattu.
    Yllättävän monta tuntia tämmösellä amatöörillä menee ihan vaan välyksiä hieroessa (kampuran ja nokan päittäis, m-renk. katkokset, PTV-välys, dekit..) mutta nyt rupee alakerta oleen nipussa.
    Imusarja pitäs kohdistaa kansiin ja pakosarjoja ei ole vieläkään kun ei Falconiin kukaan toimita valmiita isommilla primääreillä.
    Tarkotus on käydä dynossa ja sitten kokeilemassa kulkua syksymmällä.
    Tosin auton 8" perä ja vakio vetarit asettaa omat rajotuksensa teräville lähdöille, joten varmaan talven aikana paneudutaan perään/alustaan ja ehkä jopa jarruihin :eek:
    Tai sit ostan "valmiin" rullaavan (katu)kilpurin. Yks musta fox olisi kait vieläkin jouten.. :odroll:

    Ai niin, ne puristukset, niitä tuli laskennallisesti 10.7:1. Tähän päästiin: Männät 23 dish, (oli 22 mutta +venakolojen suurennukset), dekit 0, pahvit .039", kannet plaanattu niin että jäi 54cc.
     

Kerro tästä muillekin!