keinu vivut ,mikä vaikutus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tepsu, 1.12.2010.

  1. IH

    IH 1st gear

    Tyrkättiin paineilmaa pyttyyn ja sillä pysyi venat ylhäällä. Mutta kuitenkin tuon keinujen + jousien vaihdon jälkeen mulla alkoi pössyttelemään öljyä.
    ----------------------------------

    Eihän tossakaan tilanteessa kumeihin tarvii kajota ! ? Epäilenpä vaan että jos nämät ihmeelliset 1.6 vipat aiheuttaa saman kakofonian venttiilikoneistossa, minkä tässä topikissa, vähintään siinä varrenkumit särkyy...
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Kyllähän Mopeman oikeassa siinä on, että paketti ratkaisee. Esim. joissain foordin vakiokansissa virtaukset alkaa jopa heikkeneen .450" noston jälkeen, niin tuskin on suurtakaan hyötyä vipoilla vivuttaa nostoa .550" samoilla aukioloilla.

    SBF ei kyllä tehnyt tuollaista vaikka on paritkin jouset ehditty vaihtaa vanhoille kumeille.
     
  3. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    1.6 rullavipojen kanssa kantsii kattoo se venttiilikoneiston geometria, sattuuko vipan liikerata vielä keskelle venttiilin päätä.

    Mulla otti 1.6 aluvipat kiinni venakoppiin hydraulisella laahurinokalla silleen kevyesti rilahdellen, eikä rullavipan pää sattunut enää keskelle venttiilin päätä. Työstin aluvenakoppiin matalat urat niin vipat mahtu taas liikkumaan. Sit vaihdoin pieniympyräisen rullanokan+nostajat ja oikeen pituiset työntötangot, niin vipat mahtu liikkumaan ilman kahnausta koppiin. Koklasin nimittäin s.e. käänsin venakoppia 180 astetta, eikä ne siltikkään kahnannu.

    1.6 vipoilla tulee noston lisäksi nokkaan hieman asteita lisää, esim. 245@0.05" asteinen 1.5 vipoilla muuttuu n. 248@0.05" asteiseksi 1.6 vipoilla ja pikkasen vaikuttaa siten dynaamiseen ruttuun pienentävästi.

    Pikkasen kovempi rasitus tulee nostajien ja tönärien puolelle kasvaneesta vipusuhteesta johtuen. Hyöty riippunee kokoonpanon mitoituksesta. Ei muuta kun kokeilemaan vaan!
     
  4. Mexico65

    Mexico65 1st gear

    Tapaus Ford sb 306 cid.
    kannet AFR 185
    nokka: CC hydra roller 288/288, 236/236 0.05" nostolla, lobe lift 0.347"
    cr: 10,5:1
    kaasutin Holley 650 dp
    imusarja: Weiand X-CELerator
    yksitaso
    pakosarjat: Hooker Super Comp, Ford Mustang 65
    Koneen ainakin yritin tehdä hyvin.

    Dynoon valmistauduttiin niin, että alussa konetta ajetaan Fordin vakio vipusuhteella imu- ja pakopuolella 1,6:1. Kunnes kaikki säädöt on saatu optimiin, niin vaihdettaisiin imupuolelle 1,7:1 keinuvivut.

    Muutokseen oli kaikin puolin varauduttu, eikä mitään estetä muutokselle ollut tiedossa. Huomioitiin seuraavaa venttiilijouset riittävän pitkät ja riittävän jäykät molemmille vipusuhteille, venttiilien etäisyys mäntiin riittävä vipusuhteen muutokselle, venttiilikoppien alla riittävästi tilaa molemmille kiikuille.

    Tulos 1.
    1,6:1 vipusuhteella
    venttiili nostot 0,555” imu ja pako

    max teho 397,7 hp
    max vääntö 497,8 Nm

    keskiarvo 4000 - 6500 rpm
    teho 355,1 hp
    vääntö 475,4 Nm

    Tulos 2.
    1,7:1 vipusuhde imupuolelle
    venttiili nostot 0,590” imu ja 0,555”pako, näin venttiili nostot asettui aika lähelle AFR 185 kannen maksimi virtauksia (0.600”)

    max teho 409,0 hp +11,3 hp
    max vääntö 504,7 Nm +6,9 Nm

    keskiarvo 4000 - 6500 rpm
    teho 361,5 hp + 6,4 hp
    vääntö 484,9 Nm +9,5 Nm

    Huomioitavaa kuitenkin, että suurin vääntömomentin lisäys tapahtuu 5900-6500 rpm alueella ollen maksimissaan 19,1 Nm kierrosluvulla 6200-6300.

    Sama toistuu myös tehon suhteen maksimi lisäyksen ollessa 17,2 hp kierrosluvulla 6300.

    Sytytysennakko molemmissa ajoissa 34 astetta ja kaasuttimen suuttimet 71/74. Lambda 1 ja 2, 0.87 - 0.91, bensan paine 0,42 bar, öljynpaine 4,6-5,2 bar, jne...
    Moottori dynossa koko päivän klo 9.00 - 18.00.

    Muutoinkin testitilanteessa kaikki olosuhteet ja säätöarvot pysyivät täysin samoina, eli ainoa muutos, imukeinuvipu 1,6:1 muuttui 1,7:1 keinuvipuun.

    Kone toimi pitkään sekä rata-ajossa, että katukäytössä niin matka-ajossa kuin kaupungissakin.
     

Kerro tästä muillekin!