Moottorin pesu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ropeman, 4.4.2004.

  1. Ropeman

    Ropeman 1st gear

    pitäisi alkaa metsästämään öljyvuotojen kohtia 307 oldssin koneesta ja moottorin pesu lieneen oikea tapa aloittaa projekti, on tällä hetkellä melko töhnässä. Mitä pitäisi ottaa huomioon kun oon "ensimmäistä kertaa pappia kyydissä" ja en haluaisi jatkaa projektia hölmöilyjen korjaamisella.Mikä pesutapa on suositeltava, painepesuri,letkupeli.. vai joku muu. onko jotain mitä pitäisi purkaa tai suojata tai mitä pitäisi ehdottomasti varoa, kone on autossa paikoillaan. Entäs pesuaineet, olen muissa autoissa käyttänyt omaa sekoitusta jossa on 80% pineenitärpättiä ja 20% mäntysuopaa eikä ole aiheuttanut ongelmia mutta irrottaa paskat melkosta hyvin. Sumupullolla litkua pestävään kohteeseen ja kun töhnät alkaa liota niin sitten vettä. Kaikki vinkit olisivat tervetulleita ja erityisesti ne mitä pitää varoa.
     
  2. Mikey

    Mikey 1st gear

    Kannattaa siis varoa jakajaa ja sulakerasiaa jos se on moottoritilassa. Itse oon käyttänyt pelkkää vettä/fairya tai pineline/vettä ja vesiletkua. Ja lisää blandista ja pensseliä/harjaa ongelmakohtiin. Sen jälkeen kuivaus paineilmalla. Ei kai siinä mitään kummallisempaa...?
     
  3. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Itte olen pessyt koneen kylmänä - väittävät että lämpimän/kuuman koneen pesu kondensoi helpommin vettä jakajan kanteen.

    Pesuaineena olen käyttänyt ihan raakaa liuotinta ja huuhtelu haalealla/lämpimällä vedellä ja inhimillisellä paineella ~60bar, ettei suotta esim revi johtoja löysälle.

    Mitään en ole suojannut, mutta ei se paha olisi sitä jakajaa suojata, sekä jos on avoputsari niin se ei pidä vedestä.

    Turvallista matkaa moottoripesun ihmeelliseen maailmaan.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hong Kongin rasvanpoistaja spraypullossa auttoi hyvin öljyvuodon paikantamisessa. Vettä letkulla päälle ja koneen alakerta oli ainakin tuoreesta öljystä puhdas. Vähän ajoa ja auton alle tarkastamaan. Heti selvis vuotokohta.
     
  5. Matti

    Matti Gearhead

    ihan jarrukliinerikin kelpaa,tai liukkaria,
    painepesurilla rohkeasti vaan ja älä pese kuumaa konetta kylmällä
     
  6. Ford F350

    Ford F350 1st gear

    Viimeksi tänään pesin konetilan en suojannut mitään.Terveen järjen käyttö on sallittua ettei painepesurilla suoraan pese sähkölaitteita.Kuumaa vettä jos saa niin lähtee öljyt paremmin irti.Jos on "mustialaatikoita" ruiskun tai sytytyksen,niin niitä ei kannata pestä
     
  7. Ei niitä tarvii sääliä on se kylmä tai kuuma, sopivaa liuotinta ja pesu, jos kone ei pesua kestä niin siinä on vikaa.

    Yksikään ei ole mennyt rikki jota olen pessyt, pesen 8-12 kertaa vuodessa konehuoneen ja mosan.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    koneen pesun alkeet älä roiski käyntikuumaan
    koneeseen oikeeta liuotinta voipi olla tulipalo. "kylmään/vedestä" kuivaan koneeseen
    liuotinta pesu painepesurilla niin paljon kun painetta tulee kuumalla vedellä.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miks kone & mosa tartee pestä 10 - 12 kertaa vuodessa ? Käyttis Chevan pesi myyjä ulkoa 3 vuotta sitten ja pannu on sen kasanneen mexikaanin jäljiltä ('89). Harrastevehkeitä puunaillaan sitten useemmin, mutta täytyy myöntää, että Vetten konehuonetta en ole pessyt koskaan ja Cadillacin konehuone täytynee puhaltaa paineilmalla ennen pitempiä tyhjäkäyntejä (Västeråsin keikka) .... nämä on siis KÄYTÖSSÄ olevia harrasteautoja ....
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sori typotus konehuoneen ja mosan välillä ...
     
  11. ChevyVan

    ChevyVan 1st gear

    Joo varovasti sen paineveden kanssa...
    Tuli kerran pestyä 405 Guttman oikein kunnolla kauniina kesäpäivänä...

    Puhdas tuli kyllä mutta...

    Jotenkin käyntiin lähtiessä ei sitten kierroksia enää paljon tyhjäkäyntiä ylemmäs saatukkaan...

    Sitten alkoi kuivausurakka, :sad: joka veikin sitten kolmisen tuntia... Ruiskuboxit, tulpat, jakaja jne...

    Ai että harmitti, seuraavat kerrat olen sitten suojannut tärkeät kohteet tai ainakin rajoittanut pesemisriemua... :lol:
     
  12. ChevyVan

    ChevyVan 1st gear

    Siittä tuli mieleen että kerran hurjassa nuoruudessa pestiin eräs '71 Corollan konehuone/kone silkalla bensalla...

    ...siitä kai sitten on pää sekaisin mennytkin... Oli muuten vielä pilsua messissä, että varmasti latva lahoo !!!

    PS. Puolustuksena sanon että oli nimittäin ***skanen konehuone ... Toinen vaihtoehto olis varmaan ollut dynamiitti :grin:
     
  13. Miks kone & mosa tartee pestä 10 - 12 kertaa vuodessa ? Käyttis Chevan pesi myyjä ulkoa 3 vuotta sitten ja pannu on sen kasanneen mexikaanin jäljiltä ('89). Harrastevehkeitä puunaillaan sitten useemmin, mutta täytyy myöntää, että Vetten konehuonetta en ole pessyt koskaan ja Cadillacin konehuone täytynee puhaltaa paineilmalla ennen pitempiä tyhjäkäyntejä (Västeråsin keikka) .... nämä on siis KÄYTÖSSÄ olevia harrasteautoja ....

    Ihan kuule yksi lysti minä ajan paljon autoilla, joten ne likaantuu.
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    Jos pääsee paineilmalla kuivaamaan, niin on tietysti paras. Ite käytän lamppuöljyä ja pensseliä, ja sit letkutan kuumalla vedellä ja katon, ettei esim. tulppien poteroihin mee paljoa vettä. Jos olis paineilmakuivausmahdollisuus, niin vetäisin painepesurilla joka paikasta ja puhaltaisin kuivaks.

    Musta auto on kivempi, jos se on puhdas. Moottoritila, matot, takaluukku, jne.
     
  15. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    hae sellasta liuotinta ku covar 5 essolta pari litraa ja sumuta kone ekaks ihan märäks ja oottele n 5 minsaa (kone ehdottomasti kylmä). nyt jos olis paine pesuri niin se olis hyvä mut eiköhön normaali letkullakin jotain aikaan saa ku sumuttaa läheltä. paskaa irtoaa joku verran. anna koneen kuivua vähän aikaa. toista edellä mainittu. huom painepesurista on hyötyä, ei mee niin paljon liuotinta...
    toistetaan niin monta kertaa kun kone on puhdas.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: monaco -73 2004-04-09 19:30 ]</font>
     
  16. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ihan ehdottomasti paras mun kokeilemani puhdistusaine on Wurthin Puhdistusspray, myydään mm. 20l kannuissa. Siihen verrattuna huoltoasemien liukkarit on lähinnä huono vitsi. Tää Wurthin tavara on siis tarkoitettu mm. jarruosien, kytkinlevyjen jne puhdistukseen, haihtuu täysin muutamassa minuutissa eikä jätä tahroja.
     
  17. Jos toi on sitä mitä luulen niin extrakallista se on, ja siitä tulee kumma olo ainakin mulle jos sitä käyttää, höyry ei sovellu mulle tulee kuumeinen olo.

    Mutta aineena erittäin hyvä, rasvat lähtee alta aikayksikön.
     
  18. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Joo, on kallista ja on hyvät huurut jos sisällä tekee :grin:

    Mutta, mä en enää jaksa paskasta konetta hieroa jollain Esson moottoripesuaineella ja tiskiharjalla tuntikausia (kokeiltu on, yhden 20v pesemättä olleen koneen ja lootan pesin ja aikaa meni n. 4h+pari päivää selkä kipeänä ja pää huuruissa). Ehkä se on laiskuutta kun oon valmis maksamaan siitä että homma on helppoa?
     
  19. Jos oikein pilkkua nussitaan, niin toi paineilmakuivaus ei ole oikein järkevää, koska se yleensä työntää veden pienenpieniin rakoihin, sytytysosiin, tiivisteiden väleihin, maalit irtoaa, sama on painepesurillakin mutta hieman järkeä kun käyttää niin eiköhän se siitä!
     

Kerro tästä muillekin!