Miten mitoittaa sähköinen vesipumppu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja JuhaKuu, 27.12.2010.

  1. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Suunnitelmissa on päivittää tuon volvon nelosmoottorin jäähdytysjärjestelmä sähköisen pumpun kierrätettäväksi. Miten mitoitan pumpun koon?

    Pumppuja tuntuu löytyvän laidasta laitaa, mutu tuntumalla luulisi ettei moottorissa tarvitsisi minuutissa puolta tynnyriä enempää vettä kierrättää?
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sit pitää myös muistaa, et ne pumpun tehot voidaan ilmottaa monella eri tavalla, ja se tuotto voi olla paineen alaisena ahtaiden kanavien läpi jotain ihan muuta kun se vapaavirtaus. Tollasia koekmuksia ainakin itellä on. Meillä on vipissä ilmoitetulta teholtaan 80 litraa minuutissa pumppaava pumppu. Se on varmaan liki 10 vuotta vanha, ja oli 8+ litrasessa 700+ heppasessa katumotissa ekat vuodet, ei ikinä oo ollut lämpöongelmia sen kanssa. Ja kun tollasella "virtuaalitestillä" pumpattiin vettä motin läpi, niin Mezieren 35gpm pumppu lorotti ylävesiletkusta kamaa ku pikkupojan pippeli tohon ilmotetulta tuotoltaan melkeen puolet pienempään verrattuna.
     
  3. mke77

    mke77 Gearhead

    kannattaa suunnitella valmiiks virtaus nopeuden säätö..eli säätö moottorilla mis saa pari kolme eri nopeut, et ei käy nii et virtaa niin nopsaa et ei kerkee jähtyy...tai sit ei riitä kun o läpät selällään...

    ite olen joskum aatellu et tuohon lisätä joko 3-tie termarit..tai jopa suntin mitä säätäis....ni pumppu sais olla vakio nopeudella koko aja
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Nii, meillähän on tollanen muuttuvakierroksinen joka säätelee motin lämpötilan mukaan pumpun pyörintää. Alkuun ei usko laitteeseen sen mitättömän koon vuoks ollu järin runsas, joten kytkin volttimittarin pumpun johtoihin, siinä se stadin ruuhkassa kuumana kesänä huiteli 6-9 voltin välillä. http://www.daviescraig.com.au/Electric_ ... tails.aspx
    Kaikenlaista enempi ja vähempi kuranttii keksintöö on tullu tos harrasteuran aikana hankittua, ja toi on yks harvoista joita voin ihan varauksetta suositella. Ehdottomasti yks parhaita omia sijoituksia.
     
  5. saresks

    saresks Gearhead

    Jaaha, tulin myös hankkineeksi tuon isomman veljen EWP115+kontrollerin. Oletko C-barge poistanut vesipumpun impellerin tuota varten vai puskeeko vettä suoraan lohkon reikiin ilman vespumpun kuorta?
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Aluks ajettiin vakiojalalla mut ilman pumppuu, eli periaattees just ilman impelleriä, mut ku mopsin isolohkon tsydeemissä on irrallinen pumppu ni se vaan korvattiin peitelevyllä. Muohemmin sitte tein ite "imusarjan" tolle, eli vaan laipat ja lähdöt lohkoon ja siit sitte Y:n ja letkun välityksellä syylarille ja pumpulle. Viiminen vuosi ajettu systeemii viel väärinpäin, eli vesi ekaks kansiin ja lohkon kautta ulos, vähän on kans syöttöö keskimmästen pakokanavien välissä ku se tuppaa käymään kuumimpana.
     
  7. saresks

    saresks Gearhead

    Ok, ja tällainen pumppuhan antaa tosiaan helpot mahikset modata syylarilta tuleva vesi ensin kansiin.
    Mutta fiksu systeemi tuo ohjausboksi, ei varmaan edes hidasta koneen lämpiämistä oleellisesti, ohjaa myös flektiä, helppo käyntilämmön säätö jne., tutustukaahan periaatteeseen tuosta, sivu 3:
    http://www.daviescraig.com.au/Images/EW ... 208020.pdf
     
  8. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Tuota Davies Graigin pumppua tuli harkittua jo ennen kysymyksen ilmoille laittoa ja taitaa myös vaakakuppini kallistua sen hankintaan.

    EWP80 ja 115 ovat controllerin kanssa saman hintaisia, että onko tuosta ylimääräisestä tehosta periaatteessa haittaa, jos sitä kuitenkin anturin kautta ohjataan? Sivujen mukaan 80:n tarkoitettu 3l moottoreihin ja 115 isompiin ja tehokkaampiin. Ja varmasti käyttökin määrää, vedetäänkö varttia vai mutka rataa pata punaisena.

    Vippi ei sitten vissiin ole iso ja tehokas :rotfl:
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, ei se varmaan rata-ajoon riittäis, mut kisassakin pysyy lämmöt tosi hyvin kurissa. En nytosaa suoralta kädeltä valehdella montako celsiusta lämpötila kipuu burniksesta maaliin, mut ei se montaa ole, ja laskee sitte heit maalin jälkeen. Dynossa kans ajeltiin tolla pumpulla.
     
  10. Mexico65

    Mexico65 1st gear

    Davies Graigin pumpulla olen ajellut kaksi kesää.
    Pumppu on vanhempaa mallia EWP 110 + säädin.
    Vanha säädin ei ohjaa Flektiä, sen ohjaus tulee ECU:n kautta. Olisi tuon koko systeemin voinut ohjata ECU:n kautta.

    Kone on minulla aika kesy vapari 5.5 litraa ja 100 hp/litra.

    Viimekesän kisat käytiin Suomen oloissa melkoisissa helteissä +30 astetta ilma ja +50 astetta rata. Minkään laisia lämpöongelmia ei koko kesänä ilmentynyt. Auto paikallaan lämpö nousee 90 ja flekti pudottaa sen siiten noin 75 asteeseen.
    Ajossa (rata-ajoa pannu punaisena) lämmöt pysyy tasaisesti asetetussa 80 asteessa. Öljyn jäädyttäjän poistaminen ei mitenkään näkynyt vedenlämmössä.

    Minulla pumppu on suoraan kiinni jäähdyttäjässä ja siitä suoraan vesiletkut lohkoon.

    Jäähdyttäjä on kuitenkin iso ja tupa flektit. Jäähdyttäjä on mittatilaustyönä teetetty Erikoishitsaus Raatikaisella (toimii).
     
  11. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Taas kerran haku löysi keskustelun juuri aiheesta mikä on todella ajankohtanen itselle kun alan miettimään millä konstilla tänä vuonna selviäis vappuletkan alusta loppuun.

    Pari kysymystä jäi kuitenkin vielä avoimeks.

    1. Työntääkö tollanen sähköinen EWP115 pumppu selvästi enemään vettä läpi kuin "hiperf" mallinen vakiotyylinen pumppu? Eli voiko toivoa että tuo vaikuttaisi koneeseen joka tähän asti lämmennyt liikaa hiljaisessa ajossa?

    2. Mikä on helpoin tapa poistaa vakio pumppu käytöstä tuon kanssa? hihnan pois otto ei taida riittää.. Mites pumpun "rattaan" poisto toimiiko sitten?
     
  12. studio57

    studio57 Gearhead

    mulla on tuohon tuplaturboon ostettuna 2 eri pumppua,
    toinen tuollainen ewp115 ja toinen on EMP/Stewart Components E558ABK http://www.summitracing.com/parts/EMP-E558ABK/ (joka on aika suuri motikkä).
    jos davies piisaa niin sillä mennään kun siinä on tuo aivo yksikkö ja osaa progressiivisesti lisätä/vähentää veden kiertoa tarpeen mukaan.
    niin sehän vie ns. täysillä 12amp kun taas tuo ameriikan pumppu 8amp.
     
  13. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    päivän kevennys: kun akku hyytyy >sähkö loppuu, kiehuu motti kuin jaappanin jodicessium kattilassa :rotfl:
     
  14. tha022

    tha022 Gearhead

    http://www.summitracing.com/parts/CSI-900NC/
    Mulla on tommonen iso lohkossa äkkilähtö käytössä ja on pitänyt viileenä.
    Jaksaa myös kadulla jäähdyttää.
    Toki iso alumiini syyläri kaverina, kun eihän tuo pelkkä pumppu mitään jäähdytä.
    Toi C-bargen säätyvä systeemi rupes herättään mielenkiintoa.
    Saattaa olla että tulee yks CSR myyntiin. :lol:
     
  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meidän isossa vaparissa kierrättelee vettä tollanen Meziere:
    http://www.summitracing.com/parts/MEZ-WP300U/
    Hyvin on pelannu.

    "Enough for 2200 hp Pro Mod" eli vähän on yritetty varmistella :p
    Vai olisko toi yltiöoptimistista ennakoivaa haaveilua :rotfl:
     
  16. saresks

    saresks Gearhead

    Nyt on täälläkin päästy testaamaan Davies Graig 115 + controlleria. Syöttää suoraan vettä y-haaran kautta lohkoon, vesipumppu poistettu. Oldsin 403 siamilainen lohko, 11.05:1 ruttua, kaksirivinen 27" leveä alusyylari ja 16" sähköflekti tunnelilla. Moottori on omiaan tuottamaan lämpöongelmia.

    20% glykolia ja pullo water wetteriä. Asetus controllerissa 85 astetta ja pysyy siinä motarilla, paikallaan käydessä ja polkiessa männänrenkaita sisään.

    Toiminut jo ainakin muutaman tunnin :D
     
  17. puumis75

    puumis75 3rd gear

    Nostetaan oleellista wanhaa topikkia ylös.

    Oma kesäpirssi Voortti Capri tuolla 2.9 Cologne kutospadalla solmun kanssa tuppaa sammutuksen jälkeen nostamaan lämpöä jäähdytysvedelle ja joskus jopa paisarin korkin paine nousee korkeaksi ja sieltä tulee jäähdytysnestettä. Ei paljoa mutta kumminkin vähän.

    Oisko tämä sähköinen Davies Graig EWP115 hyvä päivitys nykyiseen kiilahihnatoimisen vesipumpun tilalle?

    Elikkäs Davies Graig Youtube animaation tapaan kiilahihnapyörä pois vaan nykyiseltä vesipumpulta ja EWP115 hoitaisi nesteen kierrätystä ajossa ja hetken aikaa sitten kun moottorin sammuttaa?

    Kantsiiko sen Davies Graigin ohjausboksin ostaa samalla, vai voisiko sen ranettaa nykyisen sähköflektien tapaan ylävesiletkuun tulevalla termostaattianturilla, josta sitten EWP115 saisi signaalin, että pyörisi moottorin ollessa kuuma sammutuksen jälkeen?

    Kiitos
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Pitäis toimiman ihan hienosti, ja kyl mä ostaisin sen boksin kanssa. Ihan nerokas kapine, saat säädettyy veden lämmön haluamakses ja ohjattuu myös flektejä, ja se hoitaa myös sammuttamisen jälkeiset pyörittelyt.
     
  19. puumis75

    puumis75 3rd gear

    Niin joo!

    Sillä mä saisin nuo mun nykyiset tupla sähköflektit kanssa pöhisemään tuon pumpun kanssa synkassa.

    Eiku metsästämään netistä...
     

Kerro tästä muillekin!