440 cid!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja yrtsinyk, 15.10.2010.

  1. yrtsinyk

    yrtsinyk 1st gear

    Pitäis eedeleillä pitäis saada tehoa lähes 50 hp enemmän kuin sorsilla.....kyl vaan eedelit kiehtois hieman enemmän....
     
  2. jukka63

    jukka63 1st gear

    Mistähän toi tieto tulee.Veikkaisin paikallista Ede kauppiasta.Kyllä noita kanavia on nähty kun paikallinen kansiguru Helminen on noita tehnyt.Lähes yks yhteen kanavat.Toisaalta nyt voi paukuttaa henkseleitä kun mullakin on noi Eden kannet,+ 50 hp sorsiin verrattuna :rotfl:
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, valujälki ehkä aavistuksen karumpaa sorsakansissa, mut en osaa sanoo vaikuttaako se virtauksiin P:n vertaa ja mihkä suuntaan. Kanavien suhteen erona on RPM:n CNC sovitetu aukot (jotka tosin sit loppuu siihen ku sovitus loppuu, kohta se kansivalun akanssa tai ei, muta aukon apikka ja suunta on oikee mist voi jaatkaa) ja käsin blandatutu venttiilitaskut, sorsakansissa noi on pyritty tekemään valuna kutakuinkin samaan. Perusdisaini on kuitenkin ihan sama, ja vastaavasti prepattuna vois oletta et ne on tehontuotto potentiaaliltaan aika laila yhtäläiset. Esimerkiks Modern Cylinder Heads käyttää samaa CNC ohjelmaa kumpienkin kansien kanaviin. Ja 440 sourcen CNC kannet ainakin aiemmin oli MCH:n tekemiä.
     
  4. yrtsinyk

    yrtsinyk 1st gear

    Yhdellä kaverilla on sellainen tietokoneohjelma jolla pystyy tavallaan kasaan moottorin eri palikoilla ja siinä väitettiin näin olevan.
    Enempää en osaa asiaa perustella..
     
  5. yrtsinyk

    yrtsinyk 1st gear

    Olisi kiva tietää minkälaisia tehoja ja vääntöjä ovat 440:sestä saaneet sorsa kansilla....
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Monenlaisii erilaisii. Ei ne theot ja väännöt oo pelkästään sylinterikannesta kiinni.Täytyy tunnustaa, et en oo ikinä käyttänyt noita tietokoneohjelmia, mut en käsitä et jos sulla on kaks identtistä kantta, et miks sillä toisella oleellisesti vähemmän tulis paukkua? Jollain lailla tehotuottoon oleellisin ero niissä on toi tulppien asento, ja jos siitä normi moottorissa lähtee edes viis tai 0.5 heppaa, ni aika hyvin. Noi sorsat on ulkokuoreltaan koipot orkkiskanista j ateknisiltä osiltaan RPM kansista. Mopar Performance myö RPM kantta suorautlppasen jolloin se ainakin periaatteessa on ihan identtinen nilltäkin osin ton sorsakannen kanssa. Ne on "Stock replacement" kannet, ja vasta suoran paketist virtauksiltaan hyvin portattuja tehdaskansia isoilla venttileillä. Sit jos kaipaa jotain kantta jolla pääsee jotain lukemia havitelee, niin kumpikaan noista ei oo oikee lääke siihen. Siinä 550-600 heppaa alkaa olee järkevä raja käyttää noita, sen jälkeen rupee ero sekä väännössä, että tehopssa kasvamaan "parempiin" kansiin verrattuna. Kansissa ei oo yhtä oikotietä onneen niinku ei monessa muusakaan motoriasiassa, vaan sen tarvii olla kombinaatioon sopiva. B1 tai Preedator kansi ei oo hyvä normaaliin kiihkeeseen katuvessan, eikä taas RPM tai Stealth oo hyvä OL kilpuriin.
     
  7. yrtsinyk

    yrtsinyk 1st gear

    Allright, mut onko joku päässyt vertailemaan sorsakansien ja edelin kansien virtauksia?

    Jos niissä on selviä eroja :pinup: !
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    On niitä amerikoissa verrattu ja ne mitä oon samoista penkeistä nähnyt tuloksia, niin samalla alueella ovat. Ja taas verrata yhen penkin ja mittaajan tuloksia johki toiseen; aika hyödytöntä. Puhumattakaan siitä jos laitetaan "mainoslukuja", mikään ei oo niin helppo manipuloida kun virtauspenkkitulokset. En mä niitä virtauslukemiakaan välttämättä kiima silmissä tuijottais; jos teoreettinen tuotto on vaikka 2.2 hv per cfm, niin kuinka monet kolkuttelee niitä rajoja, et tehon puute on virtauksista kii? Tuol striittipuolella ei mitään hirveen vakavahenkisii rakennelmia oo ollut noilla kansilla ajossa ja niistäkin mitä on ei voi mitään suoraan kansikilpailuun johtopäätöksiä vetää. Kieku Salolla on 400 motorinsa päällä Stealthit ja vanhat lisäkeuhkot jostain kuorma-autosta, mennyt 10.6 parhaallaan, Jukka63:lla RPM:t ja vähän isommat apukeuhkot sekä isompi alakerta, mennyt 10.0, Luigilla RPM:t ja vapari sekä isompi alakerta ja mennyt 10.4 vaparina. Kaikkien kannet on eri tavalla prepattu, ja moottorit eroo muutenkin toisistaan melkosesti. Mut tollasia niillä on täs lähipiirissä vedelty. Niinku sanottu, ni en mä nää mitään teknistä syytä miksei ne kulkis ihan yhtälailla, oon varmaan kymmenkunnat tollaset käyny läpi.
     
  9. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Koneen kasaus alkais oleen siinä vaiheessa, että olis aika tilata työntötangot. Comp Camsin ohjelaput kertoo sen verran, että 5/16" pallopää tikun molempiin päihin, ja tikun pituuden mittaamiseen tossa edellisellä sivulla olikin jo selkeät ohjeet. Mistään en sen sijaan löytänyt selvää ohjetta kuinka järeät työntötangot mihinkin kokoonpanoon tarvitaan.
    Riittääkö 5/16" CrMo miedon mekaanisen rullanokan kans, vai tarviiko siirtyä 3/8" tikkuihin? Mieluummin pysyisin ohuemmissa, kun ei huvittaisi enää vinguttaa kansiin lisää tilaa.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyll mä luulisin, että 5/16" tangot riittää jos ei oo mitkään järjettömät jousipaineet. Aika pitkäthän noi tangot kyllä on, mut geometria on sillee hyvä et kaikki kutakuinkin linjassa.
     
  11. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Jouset on 200lbs seetipaineella ja aukipaine 520lbs 0,65 nostolla. Nokassa on nostoa 0,57 / 0,576. Toisaalta jos 5/16 tangot on siinä kestävyytensä rajamailla, niin se kansien vinguttelu onnistuis huomattavasti helpommin nyt, kuin jälkikäteen...
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kullä mä laittaisin 3/8"
     
  13. Loukku

    Loukku 3rd gear

    Onko noita sixpack-veivejä järkevää säilyttää?

    Kannattaako keinuvipat aina päivittää noista orkkistyyppisistä vai pärjääkö niillä tiettyyn pisteeseen?


    Edelbrockin kantta ja imusarjaa, jotain 750 kaasutinta ajatellu.
    Hughesin HEH2328BL nokkaa (hyd flat tappet) vai pitääkö mennä miedompaan jos ajelee harvalla välityksellä?

    Mäntä suosituksia, tarviiko lovet venttiileille?

    Puristuksia 9.5-10 tietämille.

    Noin +400 hp ajettavaa katukonetta rakenteilla ei mitään 6000 tonnin päälle kiekuvaa raaseria.

    Ensimmäinen mottiremotti menossa.
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei niitä oo mitään erityistä järkee säilyttää, painavat laitteet eikä sen vahvemmat lisäpainonsa takia kuin vakiot. Aftermarket veivejä on sitten kevyempiä ja vahvempia kuin normi LY:t jotka on korkeen isolohkon vakiot. Mäntiin kantsii panostaa sen verran, et ottais kevyet. Moparin normimännät on hyvin painavat, vakioon tia TRW takoon verrattuna saa hyvinkin 300 grammaa per mäntä veke oikeella männällä ja veivin kanssa sitten enemmänkin. Kuoppaa pitää alkaa olee venttiilille jo melkeen tollakin nokalla kun mäntä tulee kanteen. Vakiovipat toimii hydraulinokan kanssa, toi nokka ei oo vielä mikään järin raju. Jos jossain haluu säästää, niin käyttäisin vakio vippoja ja työntötankoja ja sijoittaisin mieluummin rahat muualle missä niistä olis enempi iloa..
     
  15. hlappis

    hlappis Gearhead

    lainaan topikkia pikkasen,ja itelläni olisi edessä 440cid alakerran kokoaminen.eli tarviisin pikku vinkkejä tuossa kokoamisessa kun en ole oikein noita koneita koonnu ja joskushan tuokin homma on alotettava :)..eli nytten on lähtö kohtana 440cid 030"ylikoossa ja männät ovat KB 836 ja noissa männissä jo kanget ovat kiinni ja renkaat paikallaan.eli nytten olisi edessä kampiakselin pulttaus kiinni ja kankien+mäntien painaminen omille paikoilleen.
    mitä oljyä noihin kampiakselin pukkien laakereihin kannattaa laittaa ennen akselin laittamista paikalleen?vai kunhan öljyä on?
    arp pultit tuli tuon koneen mukana ja päteekö noihin vakio momentit?
    onko tuohon rear main sealin asennuksessa mitään erityistä huomioitavaa?mopari lehdessä laittoivat moottorisilikoonia pukin ulkopinnan reunoihin varmuuden vuoksi??ja sitten noitten mäntien renkaiden asento?eli renkaiden välithän pitää olla eri kohdissa ainakin :D ?laitatteko sylinterien seinämiin vähän öljyä liukasteeksi kun mäntiä painetaan paikalleen?jos joku kehtaa vähän vastailla tyhmiin kysymyksiin niin ei ihan heti tulisi käkikelloa koneesta jahka tuon joskus käyntiin saa :rotfl: ..anteeksi ja kiitos.
     
  16. Mopar

    Mopar Gearhead

    ARPin pultteihin on omat momentit, nekin eri, jos käyttää arpin rasvaa tai öljyä. Lyötyneen arpin sivuilta.
     
  17. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Kyllähän niihin öljyä pitäis joka paikkaan vähän huseerata niin ei tuu kuivana pyöriteltyä. Ite tein mäntiä asentaessa sillain, että dippasin koko männän moottoriöljyastiassa ja pukkasin sitten paikalle. Kampuran ja kiertokankien laakerit läträsin vaan sormilla.
     
  18. Mopar

    Mopar Gearhead

    Kantsii muistaa öljyy hyvin kaikki stefat ja akselit ettei pääse pyörähtää kuivana...
     
  19. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tarvitsis vielä jonkun mukaan kimppatilaukseen sourcen stroke satsille.
    Jakautuis kulut mukavammin.
    Jos mielenkiintoo, niin heittää YV:tä sourcen tuotenumeron kanssa, jos asia on jo niin pitkälle mietitty.
    Ajatus lentorahtina tammi/helmikuun vaihteessa.
    Tasapainotus RP:ssä.
     
  20. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Mitenkäs arvon Moparistit on yleensä hoitanut öljypumpun akselin paikallaan pysymisen, vai onko tämä taas yks niistä asioista mitä murehdin turhaan? :lol: Akselihan pääsee siis vapaasti nousemaan useamman millin kohti virranjakajaa, jolloin sytytysennakko muuttuu. Käyvän koneen sisään on tietysti vähän hankala kurkata ja todeta että heiluuko se akseli vai ei :).
     

Kerro tästä muillekin!