ohivuotomittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jonttu, 24.4.2004.

  1. duster -71

    duster -71 Gearhead

    Le Mans kirjoitti:
    Kaikkein turvallisin tapa on pitää avaimella kiinni damperin kiinnityspultista. Ko.laitteen voi kätevästi tehdä itse painemittarista ja paineensäätimestä. Eipä nuo kovin kalliita ole valmiinakaan.

    Voitko tarkentaa,miten sen ohivuotomittarin voi tehdä painemittarista ja paineensäätimestä ? Mikä on sen toimintaperiaate ? Olis meinaan käyttöä tolle vehkeelle... :smile:
     
  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Yllä on hyvä kuvaus.

    Itsellä sellainen "virallinen" on vain yhdellä painemittarilla ja painesäätimellä. Kalibrointi tapahtuu niin, että kun tukitaan letku, niin mittari näyttää esim. 6 bar (=100%). Asteikko jaetaan suoraan verrannollisesti, 6 bar=100% ja 0bar =0%.
    Letku kannattaa tehdä jäykästä letkusta, jossa nippeli tulpan kierteellä ja o-rengas. Sellaisen voi kiristää riittävästi letkusta pyörittämällä, ja tällä on se etu kumikartioon verrattuna että ei tarvi apulaista ja molemmat kädet jää vapaaksi.

    Muista, 15% ohivuoto on ainakin kisakoneilla ehdottoman maksimi, mitä pienempi sen parempi.
     
  3. Fireball

    Fireball Gearhead

    Totahan kutsutaan myös moottorinpurkausmittariksi, eli aina löytyy "vikaa"... ;=) Mulla on kaikissa virikoneissa ollu 2-4% ohivuodot sekä zerocapeillä että viilattavilla renkailla. No sattuipa kerran yhteen pyttyyn 50% vuotoa eikä näkyny varttimailiajassa sitten mitenkään. Seetirengas oli painunu vähän vinoon kanteen, kiva ettei irronnu, sitten oiski ollu 100% ohivuoto lohkon kyljestä. 20% ei oo kummakaan juttu toimivassa käyttiksessä.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ohivuotomitarin pystyy tekemään myös itse. Se vaatii kaksi painemittaria ja niiden väliin kuristimen joka on sentin pitkä ja halakisija yksi milli.Sen kummallekin puolelle siis mittarit, toinen paineilman tulopuolelle ja toinen tulpanreikään menevälle puolelle. Noiden mittarien välisen näyttämän erosta voidaan sitten laskea ohivuotoprosentti. Valmiitakin mittareita saa eri valmistajilta. Eli siihen tarvitaan siis mittari ja paineilmaa. Mittaus onistuu laittamalla mäntä yläkuolokohtaan, ei oo ainakaan meillä ollut ikinä ongelmia sen apikallaan pysymisen kanssa. Yks mahdollisuus on toki ottaa vipat irti ja sitten mitata se ohivuoto alakuolokohdassa, eli antaa pyörähtää vaan, mutta ei meillä oo ikinä tarvinut niin tehdä. Ja jopa 100% ohivuodolla alas laite voi käydä vielä ihan hienosti, sellasiakin lukemia ollaan toimivista käyttöautoista omistajan hämmästyksesksi ja pettymykseksi mitattu. Vaikka se hyvässä motissa pitäis olla alle 10%, niin ei kannata kuitenkaan luulla, että kun sen pudottaa vaikkapa 30:stä nollaan, että mentäis sen jälkeen yhtään kovempaa. Venttiilivuodot ja etenkin imusellaset on toinen juttu.
     
  5. tonskulus

    tonskulus 1st gear

    Vaihdettiin tossa vent. ohjurin kumit autooni käyttäen apuna paineilmaa venttiileitä pitelemään paikoillaan.
    Mäntä yläkuolokohtaan ja hyvin pysyi kone paikoillaan eikä edes vaihde ollut päällä.
     
  6. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Oliskos kenelläkään kuvia ohivuotomittarista? Mieluusti sellaisesta kaksi mittarisesta mallista.

    Mikäs ton laitteen englannin kielinen nimi on?
    Pass Leak gauge?
    Googletus suomeksi antoi aika laihat tulokset.

    Ajattelin rakennella sellaisen ja kaikki vinkit olisi myös tarpeen.
     
  7. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Itse itselle vastaten:

    Engine LeakDown Tester
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    hommaa joltain tutulta vaikka summitin katalooki ja sielta leak down tester.ameriikan pro äijät on todennu ettei se pytty saa ihan pullokaan olla.niillä on tiedos tarkat määrät ohivuodole jotta saadaan ihanteellinen kompromissi tiiviyden ja tehohäviön kesken.vaikka ilma-polttoaine seos puristuukin kasaan vaatii se myös energiaa ja jos mennään pullomaiseen pyttyyn jossa on tiivis korkki niin puristusenergia on hieman suurempi kuin tiiviydestä saatu lisä energia.
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuka muu noita myy suomessa kuin snap-on? Siis kunnollisia kahdella mittarilla olevia=
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Luulis saavan vaikkapa racers placesta tilattua.
     
  12. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Eikös kellään ole kuvia tuollaisesta, itse tehdystä mieluusti? tai jopa piirrustuksia?
     
  13. Juzzi

    Juzzi 1st gear

    Rakensin itse tuon mittarin ja ihan hyvin tuntui toimivan...
    Letkuliitintä tuplanreikään oli hankalampi löytää...piti sitten tehdä se vanhasta tulpasta.

    Löytyy myös piirrustukset sähkösessä muodossa.

    Jussi
     
  14. hannux

    hannux 1st gear

  15. törppö

    törppö 1st gear

    pitäs nyt tehä ohivuotomittari ni tuli mielee että eikse toimis tarkemmin se mittari jos sen kuristimen tilalle laittas vastaventtiilin?
     
  16. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No, ei. Siinä täytyy olla se kuristus. Jos ei ole kuristusta niin molemmat mittarit näyttää samaa lukemaa riippumatta ohivuodoista.
     
  17. Mexico65

    Mexico65 1st gear

    Engine Leak Down Tester
    Monroe, Wa. 360 453 2030 www.longacreracing.com
    8/07
    Step 1: Warm up motor to operating temperature.
    Step 2: Remove all spark plugs, put transmission in neutral, block wheels.
    Step 3: Remove rocker arms of cylinder to be checked
    Step 4: Important WARNING: TURN THE MOTOR OVER SO THE PISTON
    OF THE CYLINDER TO BE TESTED IS AT BOTTOM DEAD CENTER. If not the
    motor will suddenly turn over when you connect the air. This could cause serious
    injury or death.
    Step 5: Screw the included hose into the spark plug hole just tight enough so it
    doesn’t leak (ANY leakage will give you a false reading).
    Step 6: Connect the tester to the hose and then the tester to your air line (must be over 105 psi).
    Step 7: Adjust the regulator knob on the tester until the small gauge reads exactly 100.
    Step 8: Read the leakdown on the larger right gauge.
    It will be somewhere between 3 - 5% (fresh engine) and 20 - 30% (tired engine). Consult your engine builder on what to expect. Different ring combinations and cylinder finishes can give different leakdowns. He will also advise you at what point you need a rebuild. Of course you can also use your own experience as a guide.
    Step 8: Adjust the regulator knob down to read approximately 20 psi. on
    the small gauge. Disconnect the air line first, then the hose to the engine. Repeat all steps above for the other cylinders if desired.
    Do not drop the unit. Keep it clean and dry. Do not connect to an airline of more than 175 psi.
    Leakdown normally comes past the rings. However if your leakdown is excessive listen for a leaking valve at the carb (intake valve) or at the exhaust (exhaust valve). It is a good idea to check several cylinders and keep a record of the leakdown and the number of laps run.!
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tuollasta oon funtsinu tekeväni itse ja arvuutellut että mikä on se mitta mikä kuristimesta löytyy? Olis tarvinnu käyttää hakua niin sekin olis selvinny....
    Sattuneesta syystä tullut hommattua pikkusia poranteriä ja vain yksi niistä tekee tasan millisen reijän vaikka nimellisesti millisiä ovat kaikki, vika voi toki olla poraajassakin? No sillä yhdellä se poraus onnistuu.

    Mistäs sitten niin tarkalla asteikolla olevat mittarit hommais? Aika harvalla asteikolla vaan on noi hydrauliikkakaupan mittarit ja sikäli hankalalukuisia.

    Tulpanreikään menevän liittimen saa kans sieltä hydykaupasta, siis sitä tulpankierrettä lukuunottamatta. Kaupasta siis sellainen paineilmaliitin joka pyörii niin on helpompi pyöritellä paikoilleen. Ja samaa liitintä voi sit käyttää muutenkin kun mukiin täytyy johtaa paineilmaa vaikka venttiilinjousia vaihdettaessa :wink:
     
  19. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Tuohon yläkuolokohdan etsimiseen voi muuten tehdä työkalun myös itse. Tulpan reikään käyvän liittimen ja kumiletkun päähän laitetaan läpinäkyvä putki, jonka päässä on pieni reikä ilman läpivirtausta varten. Putken sisään melkein putken sisähalkaisijan kokoinen kuula/joku muu kevyehkö paino(itse käytin rakennelmaani vanhaa kaasupullon rotametriä, jossa kuulakin siis tuli mukana) ja laite on valmis.
    Kun moottoria pyörittää (tasaisesti ja hitaasti), niin kuula pysyy niin kauan putken yläpäässä kunnes yläkuolokohta tulee ja paine pytyssä loppuu, jolloin kuula tipahtaa alas putkessa ja yläkuolokohta on löytynyt.
    Jos askartelu ei kiinnosta, niin toki noita on saatavana ihan tehdastekoisinakin.
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    eikös se yläkuolokohta löydy ihan pelkällä letkulla/putkella???
    sormi toiseen päähän ja kun tuntuu painetta niin ollaan jyvällä.
    dampperiin tekee merkit milloin on männät ylhäällä.
    ensimmäinen kun löytyy niin seuraavan jo tietää katsomalla missä on.

    mihin tuossa tarvii tietää se optimaalinen prosenttilukema???
    mä luottaisin ennemmin siihen että miten paljon noi lukemat eroaa muista pytyistä.
    tai miten ne vetojen välillä muuttuu.


    pitää tutkia millainen mittari tolla Japalla on, se on yhdellä mittarilla (0-100%) sekä paineensäätimellä. vai virtaussäätimellä????

    ilmeisesti toimii niin että linjapaine menee säätimen kautta mittarille josta sylinteriin.
    säätimellä säädetään mittarin neula nollaan kun järjestelmä on kytkettynä ennen kuin on liitin kiinni sylinterissä.

    painehan silloin alenee (ja virtaus kasvaa) kun se vuotaa sylinteristä pois ja mittari reagoi siihen.

    toi c-barg... eiku vipot... eiku mopemanin systeemi toimii samanlaisesti, siinä vaan verrataan paine-eroa "säätimen" molemmin puolin.


    ""hieman korjattu tuota säätö kohtaa""
     

Kerro tästä muillekin!