Nokan ajoitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Swinger71, 3.1.2011.

  1. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mä olen samaa mieltä edellisten kanssa eli se nokka on ajoitettava aina. Mulla on Rollmaster jakopää ja CompCamsin laahurinokka. Nolla-ajoituksella oli yli 120 astetta kun piti olla alle 110, eikä muuten kulkenut mihinkään. Kiilauria siinä Rollmasterin rattaassa oli vaikka muille jakaa, mutta ainoa keino saada ajoitus edes oikealle tontille oli laittaa jako hampaan verran pieleen.
     
  2. jko

    jko Gearhead

    kannattaa tarkistaa myös että tilatut osat ovat oikeat,mulla kävi niin
    että compin jakopään laatikossa oli kyllä oikea osanumero mutta
    laatikossa uudemman vuosimallin osat joissa nokkaa on myöhäistetty
    8 astetta
     
  3. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Mitä tiukempi nokka, sitä enemmän vaikuttaa....ja vaikutus huipputehoon ei välttämättä ole suuri, mutta jos tehollinen vetoalue muuttuu vaikkapa vaan tuhat kierrosta eri paikkaan , on vaikutus ajossa jo todella suuri.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos nokan ajotusta muuttamalla meinaat vetoaluetta siirtää tuhat keirrosta, niin sitte kyl ei oo enää sitä vetoaluetta missään. Ton ajotuksen siirron vaikutukset on hienosäätöä, ei niillä muuteta nokan ominaisuuksia mitenkään samalla lailla mitä pykälää-paria pienemmällä tai isommalla saman sarjan nokkaversiolla. Ja niissäkään noi kierrosaluemuutokset ei oo likikään tollasta tuhatta kierrosta per pykälä.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Varmaan ajoituksen muutoksiin eniten reagoi sellanen pata missä on eniten väärä nokka muuhun kombinatioon? Eli just tyypillisesti liian pitkä nokka puristuksiin nähden. Vaikka noin karkeesti silti sanoisin ettei mitään tuhannen kierroksen muutosta ole saatavissa, parempaa vetoa alarekisteriin joka sit leikkaa pois ylhäältä tai sitten ei??

    Silloin kun kärsä on oikea muuhun komboon nähden niin se ei tyypillisesti paranna suorituskykyä nokkaa kääntämällä muutamaa astetta suuntaan tai toiseen vaan yleensä heikentää suoritusta.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllä nokaa tarpeeks kääntämällä saadaan varmaan 1000 kierrostakin siirrettyä. Mut hyvin todennäköistä on silloin, että se on myös uudelta "alueeltaan" huonompi kuin mitä se oli nenä suunnitellussa asennossa samalla alueella. Eli menetetään se huippu ja otetaan takapakkia muuallakin. Yleensä parin asteen vaikutus on melko olematon, parinsadan kierroksen siirto vaikuttaa jo isompaa muutosta.
     
  7. Mexico65

    Mexico65 1st gear

    +/- 3 astetta vaikutti minun koneessa noin -15 hp maksimi tehoon ja - 15 Nm maksimi vääntöön verrattuna optimi ajoitukseen (optimi nokkakortin arvot).
    Tehoalue ei kyllä muuttunut mihinkään.
    Piikkiteho ja vääntö säilyivät samalla kierroslukualueella +/- 100rpm.

    Mutta jotenkin tuntuu kovin halvalta nuo 15 hevosvoimaa kun huomioi, ettei tarvitse tehdä muuta kuin säätää nokan ajoitus kohdalleen.
    Ajoituksen muutosta helpotti huomattavasti avoin ja ulkoisesti säädettävä jakopää.

    Huom. mittaukset ja muutokset tehty moottori dynossa.

    Tämä senkin vuoksi hyvä ettei tarvitse pers tuntumalla arvailla mitä muutos tuo kun sen voi selkeästi nähdä paperilla.

    Nokka pitää aina ajoittaa heittokellon ja astelevyn kanssa.

    tuossa esimerkki ohjeesta.
    http://www.cranecams.com/uploads/instructions/803.pdf
     
  8. Piisami

    Piisami Gearhead

    Mittalin tossa nokan ajoitusta ja ajattelin säädellä nokkakortin mukaan oikein. Tuli kuitenkin probleema. Nokka on Comp Cams xe284h ja kone on sbm.

    Nokkakortin mukaan Intake Centerline pitäisi olla 106. Laitoin nokan ja jakopään ensin perusasentoon niin Intake Centerline oli 103, eli aika kaukana. Kuitenkin Intake Opens oli 37 BTDC kun se nokkakortin mukaan piti olla 36, eli aika lähellä.

    Noh, ajattelin että käännän nokkaa 4 astetta eri asentoon ja silloin tulikin odotetusti lukemat Intake Centerline 107 ja Intake Opens 33 BTDC

    Eli kumman mukaan pitäisi ajoittaa, Intake Centerlinen vai Intake Opens / closes mukaan?
    Itse luotan enemmän Intake Centerline metodiin, mutta onko tietoa, että onko tuossa nokassa symmetrinen muoto?
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mä oon laittanut intake centerlinen mukaan. Jokseenkin epämäärästä sen avauatumisen mukaan laitella mun mielestä. Sen nokan symmetrisyyden saata selville haarukoimalla intake centerlinen kahdella eri ravolla, vaikka millin välein. Jos centerline pysyy samana, nini se on symmetrinen, jos ei, niin sit ei. Muistelisin et toi on symmetrinen
     
  10. SK-

    SK- 2nd gear

    Nokan ajoituksesta kysymystä.. Tuli ajoitettua tuommonen comp cams 268H nokka 383 moparin koneesee koneremontin yhteydessä. Jakopään rattaissa merkit vastakkain näin:

    [​IMG]

    Tällöin ykkösen mäntä täsmälleen ykk, kohta haettu pulttistopperin avulla. Nokkakortin mukaan kaikki aukeemis ja sulkeutumiskohdat aikalailla 2 asteen sisässä. Imu ja pako Centerline 110. Imuventtiili auki 1,27mm @ ykk nostimesta mitattuna.

    Jako ei siis pitäisi olla ainakaan pielessä?

    Auto ei kuitenkaan nyt meinaa käynnistyä millään. Ampuu ekalla startilla yleensä putkeen aika huolella ja sit ei enää edes lupaa. Kaikki muu uutta koko moottorissa, paitsi virranjakaja, mikä viime kesänä toimi edellisessä koneessa normaalisti. Tulpanjohdot katottu moneen kertaan ja oikein on..
     
  11. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Olisko virrajakaja 180 astetta pielessä?
     
  12. SK-

    SK- 2nd gear

    Kokeiltiin sitäkin laittamalla johdot ristiin niin aivasti kaasariin kunnon päsäyksen.. nyt on jakaja silleen et pyörijä osoittaa ihan kohtisuoraan ykkösen johtoa kun dampperin merkki on ykk eli 0 kohdassa. Ja jakajaa käännelty molempiin suuntiin ei juurikaan vaikutusta. Kokeiltu myös laittaa pyörijä osoittamaan ykkösen johtoa jo dampperin ollessa n. 10 astetta aikasella ja välillä se saattoi hörähtää jopa paremmin
     
  13. mika.p

    mika.p Gearhead

    Kokeileppa laittaa ennakkoa reilusti, esim 40 astetta.
     
  14. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    mitkä johdot ristiin? kuskin puolen venakoppa irti ja pyörittää konetta ja katsoo ykkös pytyn venttiileistä, että puristus tahti päällä ja silloin pyörijän nenä jakan kannessa ykkös pytyn johtoo.
     
  15. SK-

    SK- 2nd gear

    Tämäkin käynyt mielessä, silloin ollaan ainakin puristustahdin puolella ihan kunnolla. Täytyy kokeilla.
     
  16. SK-

    SK- 2nd gear

    Vastakkaisten tulpanjohtojen paikkoja vaihdettiin, kuulemma näin sai tarkistettua tuon onko 180 pielessä. Nyt oon kattonu ykkösen tulpanreiästä että on puristustahti menossa ja silloin pyörijän asettanu ykkösenjohtoon.
     
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jakopään merkit vastakkain sytkä on 6:ssa. Laita tällöin jakaja niin, että pyörijä jakajan kannesta katsottuna on kutosen ja vitosen välissä, menossa noin neljännesosamatkan vitoseen päin. Silloin on ennakko hehtaarilla ja lähtee käymään.

    Jos/kun oot pyöritelly konetta tuon jälkeen, sytkä voi tietty sit olla dampperin merkki kohallaan kummassa tahansa, 1;ssä tai 6:ssa. Jos ei sitä jakajaa kääntelemällä halua hakea paikalleen, voit kokeilla sormella tulpanreijästä kumpaan sylinteriin tulee paine, kun pyörität konetta pikkusen dampperin 0 merkistä vastapäivään, ja sit uudestaan pyörimissuuntaan. Tai vaikka katsoa jakajan reijästä onko nokka-akselin kolmas nokka (ykkösen imunokka) nostolla. Jos on, tälli on 6ssa
     
    Muokattu: 8.6.2023
    Selli ja SK- tykkäävät tästä.
  18. SK-

    SK- 2nd gear

    Siltä tuo vähän vaikuttanutkin että kipinä on eri paikassa ku ykkösessä dampperi ykk. Sehän on sit siellä kutosessa sillon. Eiköhän se näillä ohjeilla huomenna pärähdä käyntiin.. :)
     
  19. SK-

    SK- 2nd gear

    Auto lähti käyntiin, kiitokset!
     
    Impala 69 ja Selli tykkäävät tästä.
  20. Rane45

    Rane45 1st gear

    Kyl sillä on jos lasket DRC niin vaikutus näkyy dynaamisen puristus suhteen muutoksena.Se miten ecu taas korjaa sitä riippuu sen ohjelmasta.
     

Kerro tästä muillekin!