Jäähdytysjärjestelmän tiivistysaineet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jusssi, 15.1.2011.

  1. jusssi

    jusssi Gearhead

    Mitenkäs se nyt on näiden nestemäisten paikkausaineiden kanssa, kun olis tuossa käyttöreuhkassa vuotoa lämppärin kennossa (tyyppivika) ja aikas veattumaisessa paikassa koko kenno ettei viittis nyt alkaa paikkaamaan. Merkkifoorumilla oli heti kahta mieljpiettä asiasta, kun vanhempia keskusteluja löysin; joku oli kennonsa sellasella paikannu ja toiset oli ehdottomasti vastaan, perustellen mm. lohkoläppärin pilaamisella ym.? :argue:
     
  2. deme

    deme Gearhead

  3. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Vaikka purkeis lukee ettei tuki mitä kanavoita ni paikallinen jäähdytinkorjaaja joskus on näyttäny mulle avonaista lämppärinkennoa mistä niitä pillejä on menny tukkoon...! Eihän sillä muuta väliä oo ku lämmitysteho vaa heikkenee.
     
  4. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    tiivistys

    Kerran yhdestä pirssistä oli paikattu jollain tiivistys aineella jäähdytysjärjestelmä ja sen jälkeen ei riittäny talvella lämpö...kennon vaihdon jälkee sahattiin vanha kenno halki niin ihan tukossa oli siitä tiivistys aineesta... En kyl tiiä tarkkaan mitä ainetta se oli mut jotain näitä mömmöjä.
    Mikä auto se on missä kenno vuotaa?
     
  5. jusssi

    jusssi Gearhead

    Peugeot 406 :oops:
     
  6. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    tiivistys

    Siitä kennon rakenteestahan se varmaan kans riippuu että meneekö helposti tukkoon...Mesestä oli tuo kenno mistä selitin. Mitä pienempi reikänen niin sitä helpommin se tukkiutuu , en tiiä millanen lie pösössä...
     
  7. jusssi

    jusssi Gearhead

    Jep, tulla pugifoorumilla joku kertoi tehneensä samanlaiseen autoon kennon paikkauksen wurthin aineella, joten otin riskin ja hain niittylästä carlaken liemet ja pistin kiertoon. Vaikuttais siltä, että ei enää käryä glykolille. Annan kyllä pois vähän lämmitystehoa kun saan vaan vuodon loppumaan. :wink:
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Ehjä kenno ei vuoda. Sitten kun se on tarpeeksi homeessa, niin se voi pettää kerrasta, matka jää siihen ja konekin voi kärsiä vaurioita.

    Yhdellä tutulla meni kannentiiviste, kun lisäili vettä vuotavaan syylariin ja se sitten tietysti talvella jäätyi.
    Tehtiin uudelleen kansi ja kalliimman kaavan mukaan tällä kertaa, mutta syylari vain paikattiin, kun uusi maksoi muka liikaa.
    No se paikkaus petti sitten kerrasta motarilla ja taas oli kone paskana.

    Ja kerrottakoon, että minä tein kannen, mutta kieltäydyin syylarin paikkaamisesta ja paikkaus suoritettiinkin sitten muualla. :lol:
     
  9. seppohovi

    seppohovi 3rd gear

    forten paikkaus aine on hyvää. ei tuki pillejä ja paikkaa reiän millimetrin suoran reiän
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Oon käyttänyt eri valmistajien mömmöjä ja jopa kerran kananmunia vuotojen tiivistykseen ja yleensä ovat toimineet kohtuu hyvin.
    P.S. kananmunia en suosittele mihinkään pikkuautoon kokeilla sillä ne tukkii vähän isomman vuodon Oldsin syyläristä mutta todellakin toimii :wink:
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No, noita nestemäisiä paikka-aineita oon ikäni tarvittaessa koslaan kuin koslaan käyttäny ja ikuna EI oo ollu ongelmia.

    Tietty, saattaahan se lämppärinkenno tukkoon mennä jos pullo tolkulla mömmöjä kaadetaan kiertoon... 8) Mutta itellä on joskus jopa puolipulloa riittäny pieneen tihkumiseen.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mitenkähän se kirjoitettiin, oliko se merkiltään Holtz? Tota oon käyttäny jos tilanne vaatinut ja en kyllä sanois että se pillejä tukkii. Ymmärtääkseni muutenkin noi aineet valikoi sen kohdan missä on ilmaa saatavilla eli ei niiden pitäis muualle tehdä tukoksia.
    Ei se silti ole suositeltavaa käyttää mitään aineita vaan korjata vuotava kohta kunnolla mutta joskus tilanne vaatii tollasta keinotekosta tilkkimistä.
     
  13. rokki383

    rokki383 Gearhead

    suosittelen bars leaksiä, hyväks havaittu
     
  14. 370

    370 Gearhead

    Itse olen vaivaa säästämättä vaihtanut vuotavat lämppärinkennot ja-hanat.
    Päivien homma on parhaimmillaan ollut, mutta eipä ole tarvinu olla pelko perseessä ja nenä pitkällä mahdollisia vuotoja haistellessa.
    Toki kananmuna ja mäntysuopa toimii muiden kemikaali-keksintöjen ohella.
    Aikansa.
     
  15. jype

    jype 3rd gear

    omakohtainen kokemus on kun vuotavaa syyläriä paikkasin niin meni lämppärin kenno tukkoon, piti sitte vaihtaa se kenno. aine oli sitä "parasta" eli fortea. en laita omiin autoihin enää ikinä mitään paikkausaineita.
     
  16. delsol

    delsol 1st gear

    sama täällä...nuo möhnät on yksiä perkeleitä tukkimaan pienet lämppärin kennot :mad: muutama vuos takaperin oli kakkos autona talvella Suzuki Baleno josta paikattu syyläri jollain mäkkaiveri aineella ja hyvin oli tosiaan paikattu. Talvi kun oli ja -30pakkasta pihalla niin auton sisällä saman verran.
    Ei auennut kennot sitruunahapoilla eikä muilla syövyttävillä aineilla.
    Talven ajelin iglulla ja möin koko paskan pois kesällä :poff:
     
  17. jusssi

    jusssi Gearhead

    ^ Olis ehkä kannattanut pitää lämppärin hana kiinni, kunnes aine vaikuttanut... :odroll:
    No tuossa pösössä nyt ainakin näyttäis aine toimineen kennon vuotoon joten sen puolesta hyvä. Yksi vanha kokemus aineesta on, kun muinoin jonkun datsunin syyläriin tuli reikä ja oikein kunnon vuoto, eikä mikään pieni tihkuminen, eikä kukaan uskonut, että mikään ihmeaine sitä korjaisi, mutta niin se kuitenkin kesti...
     
  18. teardown

    teardown 1st gear

    Nostetaas aihetta vaiiken oikein kemialliseen korjaamiseen uskokaan.

    Tais omasta Chevy Transusta vesipumppu antautua kun on ruvennut tihkuttelemaan nesteitä, millaisia mielipiteitä on, hyödyttäiskö nestemäistä paikka/tiivisteainetta laittaa ensiavuksi? Ihan lähipäivinä ei olis oikein aikaa, eikä kyllä haluakaan ruveta pelkän vesipumpun vaihtoon, vois sitte tehä vähän enemmän kerralla.
     

Kerro tästä muillekin!