Pakoputkistossa piilee kallis paukku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tammercity, 15.1.2011.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    No oli se sitten 18 tai 15-litranen, niin ongelma oli kuitenkin ettei se hiukkas-juttu oikein toiminut täällä niissä autoissa jossa sitä pääsääntösesti käytetiin...jenkeissä kone on maantievetureissa ja täällä taas harvoin maantiekäytössä...
    CAT:n tuki Sisulle oli käytännössä koko ajan tasan nolla ja pitkälti kehittelivät Suomessa ite kaikki ratkaisut.

    Sitten Sisuun tuli "Volvo" 13L moottorit (Rellu) ja nyt uusimmissa Sisuissa tulee olemaan Mersu mukaan lukien hytit ja kaikki...no saadaanhan sinnekin sitten V8, jotain positiivista...muistelen silti haikeudella aikaa kun Sisu oli vielä Sisu :cry:

    No joo palataan pakoputkistoihin...
     
  2. smuige

    smuige Gearhead

    hienoja keksintöjä nuo hiukkasloukut, varsinkin nykydieseli automaatilla jossa kierrokset normiajossa ei käytännössä koskaan nouse yli 2000 tarkoittaen että auton oma puhtaaksipoltto ei ikinä käynnisty. Harva kuluttaja ymmärtää että tarvis silloin tällöin luukuttaa motarilla oikein reippaasti. Citikalla maksaa muistaakseni n.800e pönttö varaosana, ennen pystyi testerillä ajamaan paikallaan puhdistuspolton mutta se kiellettiin jossain vaiheessa, aika suuri riski että takapuskurit ym. sulaa kun sieltä putkesta tulee puol tuntia 600 asteista tavaraa. Kokeiltu juttu on se että tuollaisen tukkeutuneen hiukkasloukun saa vallan mainiosti painepesurilla putsattua 8) , varmaan kyllä vakava ympäristörikos ja kaikin puolin tuomittavaa toimintaa mutta toimii, kolme varttia koko homma eikä maksa mitään...
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Volvon kuorma-auton katalysaattorin puhtaaksi poltto turbon räjähtämisen jälkeen...auto tietysti ulkona.
    Konetta ohjaa erillinen ohjelma flap-top:lta, kierrokset 2100 i /min tunnin ajan, kone käy siis lähes max kierroksilla...asfaltti sulaa pakoputken kohdilta pois !

    Loppu tulos...auto toimii n. 280km jonka jälkeen tulee ilmoitus. Pakokaasupäästöt korkeat, tehon alennus heti seuraavasta pysähdyksestä.
    Seuraus...pysähdyt jonka jälkeen 40% tehoista putoaa pois...vatun kivaa ! :(

    Korjaus...polttohomma uusitaan.

    Tulos...taas korkeat päästöt ja taas tehon alennus :mad:

    Korjaus...uusitaan katalysaattori ja pakokaasujenlämpötila- ja lambda-anturit.

    Tulos...auto toimii lopulta...aikaa ja rahaa tosin poltettu useiden tuhansien edestä (tehdas maksaa)...tervetuloa nykyaikaan :wink:
     
  4. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    näinhän tuo, uusille kun ei oikeen minkään voi. ja sisukin oli vielä auto cummins / rolls aikana.
     
  5. pile

    pile Gearhead

    mulla on tuollainen 607 pösöö ja siinä on tuo ureatankki mutta sinne on aika huono mennä kuseen kun siaitsee täyttöaukko auton alla. joka 100000km jälkee se täytetään ,hiljattain täytin niin pelkkä aine maksoi 175€
    sanoivat paikallisella ad korjaamolla että raskaankaluston vastaava tuote on hinnaltaan murtoosan tuosta. mutta ei nekään sitten uskaltaneet vaihtaa sitä kun ei kukaan tarkasti tiennyt käykö se täysin pösööhin.
     
  6. hoge

    hoge 1st gear

    Noita pönttömalleja rupeaa kohta rantautumaan suomeen, ja varmaan urakalla nimeenomaan busseihin jne. Se systeemi mikä varmaan veholle tulee on, muistaakseni, uuni jossa pönttö lämmitetään. Toinen versio hiukkassuodattimesta, olikohan pirellin valmiste, on purettavissa ja helposti pestävissä painepesurilla. Varmaan tuollainen pestävä tulee olemaan se juttu mitä tulevaisuudessa myydään. Mutta tonnejahan ne pöntöt joka tapauksessa maksaa. Sisusta jotain plussaa taas niin Fullerihan tulee takaisin 8)
     
  7. Qjet

    Qjet 1st gear

    Paljonkohan tämän maailmaa pelastavan jalon aineen valmistaminen jossakin ja roudaaminen maapallolla sitä hiilijalanjälkeä pienentää ?
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Karua tarinaa. Pitää jatkaa vanhempien dieseleiden hamstrausta kiihtyvällä tahdilla.
     
  9. transport01

    transport01 3rd gear

    Eiköhän tuossa ole osoitusta siitä, että nuo kalliit tavat suodattaa hiukkasia ovat vain autoteollisuuden kyvyttömyyttä hoitaa suodatus mallikkaasti. Jos tuotekehitykseen laitettaisiin riittävästi paukkuja, niin halpojakin ratkaisuja löytyisi.

    Dieselit ovat päässeet päästöpuolella aivan liian helpolla vuosikaudet. Nyt sitten itketään, kun tasoitellaan päästövaatimuseroja bensan kanssa. Suurin ongelma tuossa dieselien suodattimissa lienee se, että autotehtaat yllätettiin housut kintuissa, kun päästövaatimukset astui voimaan, vaikka olisi pitänyt olla vuosikymmeniä aikaa kehitellä sopivaa tekniikkaa. :soosoo:

    Nuo Dieselin hiukkaset on kuitenkin iso ongelma terveydelle ja niistä on syytä päästä eroon.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei ne mun mielestä niin iso ongelma ole. Tossa mun -97 mallissa on jo kattikin, eikä siitä putkesta just mitään tule ulos. Se taso olisi ollut ihan riittävä. Nyt on menty aivan älyttömyyksiin niiden hitufiltterien kanssa.
     
  11. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    no joo, jenkeissä oli myytävänä sellainen toijjota priimus keitin.

    autosta pyynti 9000 USD, ja oli lasku mukana joku hype akku oli haljennut, ja se vaihdettu 5000 USD.

    "eräs" toi muutaman vuoden vanhan 540 pemarin saksasta.
    Auto hyytyi, vaihdettiin musta laatikko 5000 eur.

    Nykyautoilu on kivaa :mad:
     
  12. Uoti

    Uoti 2nd gear

    Kerrotko sitten kun saat cadillakin pois korjaamolta paljon sen remppa maksoi, jäikö yli vai alle 5000€ ? :poff:

    Joko tuossa sanoi että autoteollisuus ei käytä riittävästi euroja tuotekehitykseen, niin siksi näitä ongelmia... Ihan samaa mieltä en ole asiasta, esim. ragtopin kehuma toyota käyttää kaikista maailman yrityksistä eniten rahaa tuotekehitykseen! Volkkari oli hieman perässä, toki sillä on todella monta merkkiä nimensä alla... Muut firmat olivat lähinnä lääketeollisuuden yrityksiä ja electroniikka jättejä...
    Nyky dieselit eivät nykyisillä päästörajoilla vaan sovellu lyhyeen ajoon, ei toyotat eikä eikä muutkaan merkit, ei edes jenkit!
     
  13. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ^kerron jos en verä sitä ennen ranteita auki :-?

    pankiin matkani vie....

    pankki täti varmaan sanoo: "onks järkeä pistää noin vanhaan jenkkiromuun enää noin paljon rahaa, mulla on toijjota varis, suosittelen " :mad: :mad:
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Auto se vaan on-kaikki "harrastajat" on porsituttanut vähintään kerran
    autonsa motin. ja myös minä...ps. tottakai se vituttaa, iteltä karkas sitte
    mopo käsistä ja remppaan meni 8000e.
     
  15. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Osaongelma on se, että Suomessa taas kinutaan valtavaa ylihintaa täysin pokkana ja väitetään, että "sen tää tekniikka maksaa". Itse filtteri ei mitään rakettitiedettä ole, eikä se vapaassa maailmassa taida maksaa ihan näitä summia, mitä meilläpäin.

    Toisaalta, yleistyminen taitaa sekin aikanaan pudotella hintoja, samaten kehitys vienee siihen suuntaan ettei sitä potikkaa tartte olla vaihtamassa/puhdistamassa varttitunnin välein. Näin se taisi aikanaan mennä kattienkin kanssa, että aluksi uhkailtiin että "maks. 50 tonnia voit ajaa sit joudut uusimaan paketin ja maksaa 10000 markkaa", nyt taitaa katit pääasiassa kestää jo pikkusen enempi, eikä vapaasta maailmasta ostettuna merkkikohtaiset katitkaan taida enää tota mummon kymppidonaa kustantaa.

    Itse hiukkaspolton osalta - ois kiva, jos Peugeot olisi 308 mallistoonsa laittanu kojelautaan jonkun valon tms. kertomaan, milloin poltto on menossa ja milloin ei. Nyt se on tuurista kiinni, että kiinnittääkö kulutuslukemiin huomiota ennenkuin pysäyttää autoaan kotipihalle ja sammuttaa konetta...prkl!

    -JJ-
     
  16. sakuc

    sakuc 1st gear

    Aattelin vaihtaa suoran 4" putken kun ei toi mun laitos ees savuta.

    Olenko nyt paha paha ihminen?
     
  17. tähtinenjoni

    tähtinenjoni Gearhead

    Tulee aika paljon halvemmaksi ajaa bensa-autolla. Lisäksi lähtee käyntiin ja pysyy käynnissä, ei jäädy polttoaineet eikä moottori öljyt.
     
  18. raggar

    raggar Gearhead

    Ei se katalysaattori maksa kuin n. 6 tonnia :rotfl:

    700-heppaseen vielä enemmän.

    Sitte on nämä nuukajoonakset mitkä hakee ureaa paskasiin kanistereihin ja niistä tankkaavat... Viime viikolla vaihoin yhteen autoon pumpun ja annostelijan, oli dieseliä seassa. Tietysti säiliö ja letkut piti huuhdella.
    Tarkkoja ovat aineistaan, ei saa olla mitään ylimäärästä seassa.

    Oliko se nyt 2015 kun tulee euro6 niin ei oo kellään mukavaa.
    Scr+egr+hiukkassuodatin :odroll:
     
  19. raggar

    raggar Gearhead

    Niin sehän on Volvon moottori renun venttilikopalla.

    Mersuistakin jää v-moottorit pois lähivuosina, tilalle tulee detroit-dieselin kutoset.

    Ja mersuissa, samoiten kun Sisuissa on tuo urea-ruiskutus. Ei taida scanian ja man:in kehumat egr:t toimia :odroll:
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    heh...pistettiin MB-320cdi:in sieppari ja kat:ti ei astrum-auto tarvinnu rahhaaku 3800€.... tuoho samaisee farmarii o tehty käsijarru(sähköne) 3:meen kertaan kokonaan uudestaan ,takuuna kun eivät tiedä mikä o vikana...jää päälle iha itellää...ja autoo ei saa mihkää. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!