E10 uusi polttoaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja studio57, 30.11.2009.

  1. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  2. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  3. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  4. Foxmies

    Foxmies 3rd gear

    Jos noita jenkkilän autoharraste foorumeita tai ihan vaan merkkikerhojenkin foorumeita tutkii E10:piä silmälläpitäen niin eipä sielläkään siitä juuri tykätä. Kulutus kasvaa aikalailla ja maksaa yhtä paljon ku normaali bensa. Ja on siitä muutakin murheita tietysti. Paljon vihaisia kommentteja kun muuta bensaa ei saa kuin etanollilla jatkettua eli pakkomyydään etanoli litkuja. Jos vaan tarjolla on normi bensaa niin tankaavat sitä vaikka joutuis vähän kauempaa hakemaankin. :eek:

    Meillä on sentään täällä viellä mahdollisuus ajaa paremmallakin bensalla ilman että tarvii nähdä suurempaa vaivaa sen eteen. Eikä toi suuri etanoli pitoisuus ole talvella vaihtelevissa lämpötiloissa mikään hyvä juttu.

    Jotkut kans ovat sitä mieltä että ei toi 5% nosto 10% ole paljoo niin kyl se sentään 60l tankissa tekee 3 litrasta 6 litraan maximissaan. kyllä se vaan tuntuu. Eihän masinoliakaan litra tolkulla normaali bensan joukkoon saanut ennen muinoinkaan annostella.:-?

    Sama se on jos vetasee 2l 5% olutta naamaan tai 2l 10% viiniä niin kyllä sen eron huomaa. :lol:
     
  5. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  6. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Nämä jenkkiauto foorumeilla huutelevat tarkoittavat varmaan puhtaan etanolin pakkomyyntiä ja sitä ei mun mielestä voi oikeen verrata tänän, "puhtaan" etanolin kayttäminen kaipaa jo melko paljon muutoksia että kaikki paikat kestää ja pelaa päivittäisessä käytössä.

    Tää on just tätä, nyt on alkanu hirvittävä meteli etanolista bensan seassa, vaikka sitä on ollu siina jo vuosikausia "pakko myynnissä".

    60 tankissa 3-6 litraan kasvanut kulutus tarkoittaa että sielä ei nyt ihan kaikki ole kuten pitäisi.
    Mikäli lasketaan etanolin energia arvoa vertaamalla, niin laskennallinen maksimi kulutuksen kasvu on on 1,5 litraa sataa litraa kohti, tämä siis verrattuna vanhaan 95 bensaan eikä mihinkään 98: iin.
    Tosin tässä koko jupakassa puhutaan niin pienistä eroista että persdynolla on todella vaikee vetää identtisiä ajoja jotka olisi vielä vertailukelpoisia keskenään.
    60 tankilla jos kaksi tankillista menee tohon 3-6 litran haarukkaan on kyllä melkosen hyvin osuttu, tossa kuitenkin puhutaan 0,5-1,5 prosentin erosta yli 500 kilometrin ajolla (riippuen kulutuksesta) Ja tähän kun vaikuttaa kaikki ilman lämmöstä ja kosteudesta lähtien.
     
  7. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  8. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    niin tai samassa suhteessa vetäsee esim ihan tollasen perus 5 %o-juhannuskännin tai sitten 10 %o-kännin :eek: ensimmäisestä saattaa selvitä ilman pysyviä vaurioita, mutta toisesta en usko ilman demoa :rotfl:
     
  9. chevy76

    chevy76 1st gear

    Laitan nyt tämän kirjoiotuksen tähänkin topicciiin..Mulla noi testit e85/95E kanssa on sujunu kohtuu hyvin.

    Kun PK-seudulle tuli tuo E85, niin lueskelin länsipoikien juttuja kun he ovat ruottin puolella käyneet tankkaamassa ja ajelevat n: 50% bensa/etanoli sekotuksella. Ensimmäinen testi auto oli Opel Astra 2L -92 johon tankkasin puolet e85 ja puolet 95E..Tällä sekoituksella toimi hyvin ja kaasuun vastaavuustkin parani. Kulutus nousi ehkä n: 0,5L/100km..Kokeilin myös suurentaa Etanolin määrää, mutta sitten rupesi jo hyytymään. Tuo 50% oli tuossa autossa maksimi. Eikä sulaneet letkut ainakaan puolessa vuodessa mitä sillä ajelin.

    Toyota Corolla 1,8 -82, eli ihan kaasari vehje, toimi hyvin n: 40/60% seoksella. Kaasari kone niin ei pysty automaattisesti säätämään sytkää, niin olisi pitänyt manuaalisesti se tehdä, mutta tuolla seoksella toimi hyvin. Ei ongelmia.

    Dodge Ram Maxi Wagon. Toimi hyvin 60/40% seoksella. Tästä meni bensaletku alkuun, mutta en tiedä tekikö etanoli sen, vai oliko ikä tehny tehtävänsä.

    Chevrolet Astro 305 kaasari kone. Toimii 40/60 seoksella. Tiukemmalla seoksella kaasuun vastaavuus huononee. Tuolla toimii ja lähtee käyntiin.


    Citroen ZX ja Xsara molemmat 1,8, mutta toinen 16 venanen. Ovat toimineet myös 70/30 seoksella, muttaongelmaksi tuli ZX,ssä se että kylmänä piti startata useamman kerran. Kun siirtyi taas 50/50 seokseen ei olegelmia ollut kulkupuolessa eikä eikä käyntiin lähdössä. Xsaralla on ajettu koko ajan 50% seoksella ja ilman ongelmia.

    Millään näistä vehkeistä ei ole ajettu kuin max vuosi näillä litkuilla, joten kestävyyteen en osaa vielä sanoa. Ohan nuo Brasseissa, Ruotsissa ja ameriikois ajaneet tuolla jo vuosia. En tiedä mitä muutoksia sitten tekevät järjestelmään. Voisin kuvitella, että polttoaineen syöttöä ja sytkän ennakoita muutetaan ja varmaan etanolin kestävä tankki ja polttoaineletkut..Jatketaan testiä
     
  10. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Obama just hyväksyi, maajussien lobbareiden kovasta painostuksesta, uuden E15 "bensan". Bush'in viinapolitiikan suosituksella jussit tekivät valtavia sijoituksia uuteen peltoon ja nyt on yli tuotantoa maissista joten lisää viinanpolttoa on ratkaisu. Ja autoilijat maksaa...
    Kohta kai litku tulee myyntiin Suomessakin, tietysti!
    Inssit sanoo, ja testit kertoo, että 10% on max joka pysyy kasassa lämpötilavaihteluissa. Siitä suuremmat seokset alkaa hajoamaan ja jäätymään USAn puolissa osavaltioissa talviaikana. Käy kuten "uuden ja puhtaan" eko dieselin kokeilu pari vuotta sitten - koulubussit ja kaikki kunnalliset diesel autot jäätyivät Minnesotassa ja Michiganissa! No, saaste jäi nollaan :)
    Ilman puhtauden kanssa tällä uudella lailla on vähän tekemistä vaikka sillä sitä myydään kansalle.
     
  11. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    /\ tuon takia sitä ei suositella ilmajäähdytteisissä moottoreissa-moottori
    saha jne...
     
  13. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  14. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Muutama aatos ilman tieteellistä faktaa:
    -eihän se bensan lambda=1 ole mikään optimiarvo moottorin toiminnalle, vaan päästöille ja niiden käsittelylle(katti)

    -jos alkobensa sisältää enemmän happea, vois olettaa että seos laihenee, jolloin pakokaasussa enemmän happea=> lambdasäätö käskee rikastaa => seos ei enää laiha?? Ellei ruutan säätörajat tule vastaan...

    -ja kulutus nousee varmaan litratolkulla ilman nakutunnistinta olevassa kaasarikoneessa kun se energiasisältö/litra muuttuu monta %....paljonko muttuu kulutus jos "normibensalla" väännetään seosruuveja vaikka 1 kierros auki/kiinni...
     
  15. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Kyllä, ja myöskin voiteluöljyt ovat kovilla. Vaihtovälejä olisi syytä lyhentää, mutta sitähän ei kukaan julkisesti myönnä. Monenko E10 kelpuuttavan auton huolto-ohjelmassa on huomioitu E10 käyttö, talviset käyttöolosuhteet ja lyhyet ajomatkat...
    Omassa käyttö-Puntossa huoltoväli 20tkm, öljytilavuus 2,8l, ohjekirjassa ei mitään mainintaa E10 mutta internet-tieto hyväksyy E10 käytön...

    Arvatkaapa vaan, käytänkö ? :rotfl:
     
  16. nysse1

    nysse1 1st gear

    Mulla 2001 vm tahoe 5.3l vortec.Yleensä ö-vaihtovalo syttyy n8-9000km välein.Tankkasin e-10 ensimmäisen kerran ja ö-vaihtovalo syttyi 10min ajon jälkeen ja edellisestä ö-vaihdosta 6100km :eek:
     
  17. mke77

    mke77 Gearhead

    Re: .

    aika rajuu olutta teil jos o 5% ???


    oiskos ny kuitenki alkoholi tuotteis "painoprosentist" kysy??
     
  18. T5

    T5 Gearhead

    Mitäs tällä nyt oikein tarkalleen tarkoitetaan?

     
  19. impala67

    impala67 Double Gearhead

    mietinpä tuossa vastaavaa, että mitenköhän nuo kulutukset ilmoitetaan uusille autoille tänäpäivänä; optimaalisella 100%bensalla vai luuletteko että huomioisivat lisääntyvän kulutuksen ja ilmoittaisivat tarkoituksella vähän huonommat luvut...NOOOT.

    ja taas saadaan vanhempien autojen omistajat motivoitumaan uusien autojen ostajiksi, "kun nuo wanhemmat kuluttaa aina vaan enemmän ja enemmän-" = viinan osuuden kasvaessa bensan seassa...

    en halua urheilla käyttöautoilla, pistän 98:ia ainakin toistaiseksi kaikkiin , urheilkaa muut testaamalla tiivisteitään. tulee sitä öljytkin vaihdettua liian usein, onhan sekin ihan turhaa ja tyhmää.
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kun Suomessa siirryttiin etanolibensaan tuli markkinoille 95E
    Kun EU nyt vaati Suomea ilmoittamaan nimessä myös etanolimäärän niin virkamiehet kääntivät asian niin että EU vaatii siirtymään 95E10:iin.
    Nyt ihmetyttää että miksei sitä siirrytty kerralla 95E15:sta niin olisi Suomi todellinen edelläkävijä asioiden ryssimisessä...

    USA:ssa jo kaavaillaan...
    http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto ... 566724.ece

    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!