Bensaa venäjältä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Projektipäällikkö, 22.5.2008.

  1. kmovat

    kmovat 1st gear

    Koko menossa ei ole järkeä, mutta itse en viitsisi muutamien edes kymmenien ekstrabensalitrojen vuoksi alkamaan leikkimään venäläistullimiesten kanssa. Hommaa ennemmin vaikka vanha Passatti bensamuuliksi. Säästää hermoja, aikaa ja rahaa.[/quote]

    hommaa vanha diesel volkkari ajoon niin on vara tankata suomesta :D nii täs tekköö muutkii köyhät mil tuli mitta täyteen tuosta ryssän kyykyttämisestä..
     
  2. Näillä korkeuksilla ei ryssät pidä edes teitä auki lumesta. Johtunee varmaan siitä ettei ole vehkeitä millä pitää. Suomalaiset tukkiautokuskit vetää vuorotellen jotain vanhaa pyöräkoneen rengasta kärryn perässä, että olisi tasaisempi tie. Kehitysmaa pahimmasta päästä. :rotfl:
     
  3. pepe82

    pepe82 1st gear

    Viime yönä oli kaveri saanut väärää rahaa Juustilasta. Oli huomannut paikan päällä ja oli saanut käypästä valuuttaa tilalle. Pitänee varmaan harkita tankkauskortin hommaamista. :D
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Rahaongelma johtunee kuulema siitä et Suomeen tulevat iiput vaihtaa rahansa noissa vaihtopisteissä ja antaavat välissä vääriä rahoja, vaihtajat yrittävät laittaa niitä sitten kiertoon "tyhmille" suomalaisille.

    Tänään kävin itse Viipurissa ja kyllä piti onko aitoa rahaa. Oli se.

    Kaupungilla oli vähän vaikea ajella läskiperseellä (paripyörällä) kun oli lumipenkkoja ja autoja siellä täällä. Normaaliin ryssän tyyliin.

    Ajoin Tiehaaran kautta kotiinpäin, jumangeka, silta oli melkein vuoden remontissa, joo ,isot komeet kaiteet ovat laittaneet mut asfaltin pinta on sama ala-arvoinen edelleen. Tai sit on jo kerenny menemään rikki monesta kohtaa :rotfl: :rotfl:
     
  5. Kaljanen

    Kaljanen Gearhead

    "hommaa vanha diesel volkkari ajoon niin on vara tankata suomesta"


    Nuukana miehenä en raaski tankata suomessa. Miulla ajossa tiiseli passatti (vm -96) isolla tankilla.Yhellä tankkausretkellä naapuriin pääsee aikas pitkälle,samanverran kun tienvarsilla mainostavat uuvella volvolla pääsevän... :odroll:
     
  6. pepe82

    pepe82 1st gear

    Marraskuussa tuli vaihdeltua enemmän euroja rupliksi. Viuhkan jälkeenpäin tarkastaneena löysin itsekkin yhden väärän 1000 ruplan setelin. Eli nopeesti ajateltuna niitä löytyy jatkuvasti ja varmaan kelvannut väärät rahat joskus huoltoasemallakin. Sen verran tarkasti tullut vaihdossa katseltua että monopoliraha olisi varmasti minulle kelvannut... :rotfl: Summa oikein ja ruplat taskuun.viimeisestä rahasta puuttuu lähes kaikki tunnisteet, puolen mertin päästä huomaa vääräksi jos on oikea seteli vieressä... Siitä saa poika "oikeeta" leikkirahaa. :lol:
     
  7. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Jostain syystä kyselivät tullimiehet suomeen tultua tankin kokoa. Liekö ollut ihan yleistä kiinnostusta vai jokin pahempi intressi.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    27,8 ruplaa tänään bensa/l. Unohti kaveri kertoa että mitä laatua. Tietääkö joku tuoreita 92okt ja dsl hintoja?


    1.2 viisumi haettavissa :lol:
     
  9. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    95 oli 26,90 ja 92 oli 25,50. Diesel 28,90 värtsilässä.
     
  10. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Vieläkö olisi mahdollista laittaa Webastolle oma tankki? Saisi isomman satsin bensaa kun se kanisterihomma kiellettiin.
     
  11. chevy76

    chevy76 1st gear

    Tuosta Webasto hommasta ei ole lakipykäliä tiedossa, mutta muistaakseni meni jotenkin näin, että lisälaitteelle on mahdollista laittaa oma tankki max-200litraa ja kantavuuden rajoissa tietysti.
    Kun aikoinaan itä-rajalla asuin, niin mulla oli GMC Vandura jossa oli 270L tankki..G30, eli kuorkiksi rekisteröity. Muistaakseni tulli hyväksyy 400L verovapaasti kuorkilla. Jos tankkia on vaikka 600L niin 200L pitää maksaa vero.
    Toinen auto oli Chevy Astro jossa oli 155 + 130L, mutta tuon 130L tankin poistin tullin hallireissun jälkeen ja maksoin verot siitä. Ei oltu merkattu otteeseen. Eivät sanoneet enää mitään siitä päätankista.
    Kolmas auto oli myös G30 chevy van tosin rekisteröity huoltoautoksi. Tässä oli 200L päätankki ja 60L webaston tankki. Tämä oli rekisteröity ja merkitty otteeseen. Tästä ei tullut sanomista, vaikka hallin kautta kävinkin pariin otteeseen.
    muistaakseni tullin laki pykäliä tulkittiin niin, että tulli hyväksyy verovapaasti auton alkuperäisen tankki tilavuuden. Tankin kokoahan saa kasvattaa ja muutoskatsastaa se lailliseksi, mutta ylimääräisestä osasta pitäisi maksaa vero. American paketti ja kuorma-autoissa vähän tulkinnan varaista, kun optio listalta on voinut autoa tilatessa tankin/tankit tarpeen mukaan. Puhuttiin jopa aavikkotankeista jotain 200 + 200L..Fordeissahan on vakiona jo kaksi tankkia.

    Jos polttoainetta pitää saada enemmän, niin lähtisin tuolle kuorkki linjalle. Tulee vähiten sanomista :)
     
  12. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    lueskelin cadillacin optiolistaa niin huomiota herätti koodi NN4 fuel tank 60 gallonaa(227 L)onko kellä tietoa onko caddyyn (brougham)saanut tälläistä vai onko vaan gm:män optio.
     
  13. Lakiteksti ,tai itseasiassa joku lisämomentti menee muistaakseni jotenkin näin: Autoon mahdollisesti kuuluvien varusteiden mukaiseksi mukautetut tankit ei tarvitse olla valmistajan autoon kiinnittämät...

    Mitä tämä sitten käytännössä meinaa ,jos olet ne itse valmistanut ja kiinnittänyt ,niin ok :rotfl:

    Ei , vaan jos autossa on esim kylmälaitteet , tai webasto yms , tankkia saa lain mukaan suurentaa , ja käsittääkseni tämä on mainittu myös tullin ohjeissa ,mutta niitä nämä suuren vastuun saaneet virkamiehet sitten tulkitsee aina sen mukaan miten paljon jaksaa kadehtia kun joku saa hiukan järjellisempään hintaan bensaa ,kun jaksaa jonotella siellä rajalla.

    Tuo lakiteksti tuli erään oikeudenkäynnin seurauksena tietooni , tulli maksatti yli "alkuperäisen tankin tilavuuden menevästä polttoaineesta" tupla verot ,kun ei tullu ilmoitettua , mutta oikeudesta tuli valitettuani päätös että tullin päätös jää voimaan mutta alleviivattuna tuo lakiteksti jota näyttämällä sai jatkossa ajella ihan rauhassa... Eli tulli ei VIRALLISESTI tehnyt virhettä vaikka oikeasti niin tekikin :odroll:
     
  14. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Eli jos henkilöautossa olevaa auton varsinaista polttoainetankkia olisi suurennettu/vaihdettu isompaan, kannattaako se muutoskatsastaa vai ei??

    Lukeeko sitten rekisteriotteessa tankin tilavuus vai vain maininta siitä että tankki vaihdettu/suurennettu?
     
  15. Tuo aiemmin kirjoittamani koski kuorma-autoa , henkilöautoista ei ole edes tuota mutua....
     
  16. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Kelpaisikohan täysin erillinen Webaston säiliö, ehkö 50 litran? Ne tullissa kun lukevat lakikirjaa kuin piru raamattua. :mad:
     
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Eivät hyväksy h-a eikä p-a. K-a joo.

    Se mitä Tieliikennelaki sanoo tankeista ei rajalla päde vaan siellä pätee Tullilaki. Ei auta vaikka rek.oteessa lukee mitä, lukeevat eri lakia.

    Kannattaa tutustua ettei tule yllätyksiä jos leikkiin ryhtyy.

    Hyviä h-a/p-a autoja rajaliikenteeseen: kanttiPassat, kantti 100 Audi, 80-90 luvun F150/F250 pickup Ford 2x tankkia tai sit mikä vaan k-a painoinen.
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuonne yhteen ketjuun jo vähän sivusin aihetta mutta laitetaanpas tännekin.

    Isä käy melko usein itänaapurissa, ei niinkään bensan takia vaan jostain muusta syystä :odroll:
    Viime viikonloppuna oli taas Sortavalassa ja auto parkissa hotelli Sortavalan vartioidulla alueella perä liki kiinni vartiokopissa. Jossain välissä Pietarilaisen sähköyhtiön kuorma-auto peruutti päin toyotan keulaa seurauksella, että auto siirtyi jonkin verran taaksepäin ja kuormauslenkki painoi reiän keskelle konepeltiä, etulamppu meni kappaleiksi ja konepelti liki kaksinkerroin. Auto kuitenkin säilyi ajokuntoisena.
    Paikalle tuli miliisi ja syyllinen auto löytyi (kuljettaja pari matkustajaa tukevasti humalassa), selvä tapaus ja miliisi kirjoitti paperit ja kuorma-autolla myös on vakuutus.
    Kotosuomessa isä meni vakuutusyhtiöön (if) ja vastaus oli, että ei tämän asian hoito meille kuulu, hoida itse se venäläisen vakuutusyhtiön kanssa. :-?
    Autossa oli vain osakasko ja jos olisi ollut täyskasko, niin kuulemma olisivat hoitaneet. Nyt siis eivät ollenkaan.
    No kontakteja löytyy kuitenkin mutta melko huvittava on tuo byrokratia tuolla päässä, ainakin kymmenen erilaista lomaketta pitää olla sekä alkuperäinen passi ja ajokortti yhtiöön eli itse mukaan. Sekä tietysti kaikista asiaan liittyvistä (rek.ote yms) venäjänkieliset käännökset.
    Tämä asia nyt ihan periaatteen vuoksi lähtee tästä etenemään, koska rahallista tappiota ei nyt juurikaan tule (paitsi minulle, kun ehjä lamppu lähtee meidän carinasta).
    Mutta vähän arvokkaampien autojen omistajat, jotka venäjällä käytte, ottakaapa kirjallisena vakuutusyhtiöstä menettelytavat, miten menetellään kun vahinkotapauksessa syyllisenä on venäläinen osapuoli.
    Ei ole ainakaan tässä tapauksessa ihan yksinkertainen homma.
     
  19. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joo, noin se vaan menee. Vuosia sitten oltiin Viipurissa, Nesteellä tankkaamassa. Siis olin jo tankannu ja oltiin kahviossa teekupposella. Kattelin ulos kun siin mittareilta lähti peruuttamaan sellainen jakelukoppi-transitin kopio gaselli ja kerkesin sanoo rouvalleni et koht osuu mein autoon ja samalla heilahti kopin takana voortin lavan kulma.

    Äkkiä juoksuun ulos ja pois kaasuttavan kuski eteen. Pysähtyi ja huomasi jääneen kiinni eikä yrittänyt enää pakoon. Soitin heti Viipurilaisen kaverini paikalle et jos tarvii tulkata enemmänkin.

    Paripyörän muovilevikkeeseen tuli pakun takaoven saranan mentävä reikä n.10cm korkea. Auto oli paikallisen leipomon jakeluauto, kuski kertoi että vakuutus on mutta sen korvaussumma on niin pieni että ei se tuota vahinkoa korvaa.
    Kuskilla oli lompsassa muutama tuhat ruplaa ja tarjosi niitä.

    Kaverini sanoi että venäjällä on sellaisia vakuutuksia joissa on korvauksen yläraja niin pieni että kannattaa ottaa kuskin rahat ja olla tyytyväinen.

    Otin rahat ja korjasin itse lokarin lasikuidulla. Varmasti maksoi enemmän mutta minkäs teet...
     
  20. pylsja-1

    pylsja-1 1st gear

    Tänää oli hauska matka hakee ainetta viipurista,kaikki hyvin kunnes tultiin venäjäntulliin juustilaan ni ensiksi pihalla tuli eräs hoikka kaljupää tullimies ja kyseli onko kannussa bensaa,tottakai sanoin että on 10litraa.Kalju kolli vastasi,että tarvii maksaa 2ecuu litra sakkoa,no eihän auttanu ko ruveta kyselee että mihin maksaa ni tuumas ivallisesti et tarvii mennä vaalimaalle maksaa,tai vie bensa takaisin.No sanoin että lähen takaisiin.Mutta puomi tyttö sanoi että ei tarvitse mennä mihinkään kuin takas tulliin no ympäri ja takas tulliin,mutta eihän se taaskaan käynyt kalju pellelle ku takas ja kaatamaan kanisteri tyhjäksi 100m puomista venäjälle päin.Meitä oli viitisen autoa ja kaikki kaato kanisterit tyhjäksi ojaan.Teki kyllä mieli heittää tulitikku perään.
     

Kerro tästä muillekin!