Alumiini/metalliseos keskiön + teräskehän liittäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja KooKoo, 27.1.2011.

  1. KooKoo

    KooKoo Gearhead

    Mikäs olisi kätevin tapa liittää seosmetalli- tai alumiinivannekeskiö teräskehään? Alkuperäiset on niiteillä kasatut, mutta täytyis vaihtaa kehät parempikuntoisiin. Saako noita millään hitsailtua?
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Käytännössä ei taida onnistua, hitsaus tulee varmaan kalliimmaksi kuin uudet vanteet.
     
  3. KooKoo

    KooKoo Gearhead

    saahan nuo niittailtua uudelleenkin, mutta onnistuuko kahden eri materiaalin hitsaaminen noin teknisesti...kyllähän noita alu-teräskombinaatiovanteita maailmalla pyörii, mikähän niissä on kiinnitystapa? Löytyykö kellään?
     
  4. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Eikös nuo moniosaset oo pulteillä kasattu tai sitten tosiaan niittaamalla.
     
  5. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Ei niitä millään hitsaa, niittaus paras vaihtoehto kun ilmeisesti kutistusliitoskaan ei tule kysymykseen. Alumiinilla ja teräksellä on erilainen lämpölaajenemiskerroin mikä sotkee kanssa asioita.
     
  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No ainakin kitkahitsauksella ja räjäytyshitsauksella onnistuu eriparimetallien liittäminen. Mulla oli joskus jotkut vanteet joiden alumiinista (tai mitälie metallia oli) valetussa keskiössä oli valuun upotettu terästä, josta sitten hitsattu teräskehään kiinni.
     

Kerro tästä muillekin!